internet problemen onder linux suse 9.1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijdje met een probleem. Het is als volgt:

Ik heb een tijdje terug een server pc in gebruik genomen, en had hier Windows server 2003 op staan. Alles deed het prima. Maar nu ben ik een tijdje terug langzaam aan de slag gegaan met linux o.a. ivm kosten. Ik heb er eerst eens SUSE 9.1 opgezet. Alles ging prima, behalve het internet. Ik krijg het internet simpelweg niet aan de gang. In windows doet het internet het prima. Maar in suse wil het niet aan de gang. Wel heb ik toegang tot de andere computers op het netwerk en toegang tot de router. (us robotics turbo...) Maar het internet wil dus niet en suse geeft alsmaar de bekende fout.. onbekende host. Ik heb een beetje gezocht met de search.. en het probleem is vrij algemeen, maar ik heb nergens een fatsoenlijke oplossing kunnen vinden. Wel heb ik bijvoorbeeld een topic gevonden van iemand die hetzelfde probleem had en het oploste door over te schakelen naar dhcp. Dat heb ik gedaan. En de pc werd direct herkend in de router als dhcp client, maar nog steeds geen internet.

Nog even de gegevens van mijn netwerkje:

speedtouch 510(i) modem (spoofing en dhcp) > U.S. Robotics wlan router (met spoofing automatisch adres toegewezen door modem)(lan addres: 192.168.1.1)> 4 computers (windows) en een switch 8 ports > 3 pc's op de switch waaronder server pc. Dit alles loopt op 100 Mbps.

Is er iemand die een universele oplossing voor dit probleem heeft?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is alweer een tijdje geleden dat ik met SuSE YaST gewerkt heb, maar dat probleem had ik ook. Bij jou pakt hij waarschijnlijk de gateway niet op uit het DHCP kanaal. Als je door YaST heen bladert, moet er ergens een stuk over DHCP staan. Dan staat er zoiets als 'advanced' of 'manual', en daar moest ik alle data handmatig invullen om het werkend te krijgen. Hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het eerst een tijdje gebprobeerd zonder dhcp, en dan inderdaad het invoeren van gegevens als ip adres, gateway, dns naamserver via yast2 ingesteld, maar bijvoorbeeld ook direct in de shell. Dat werkt allemaal niet.. ofja het werkt wel, maar niet met internet. Hij pakt wel de routerpage, dus instellingen zouden goed moeten zijn :(.

Ik ben nu even gentoo aan het installeren, om te kijken of die het internet wel pakt. Zoja dan weet ik genoeg.. dan laat ik suse achter me. ik post hier het resultaat nog wel