Ik heb een WD1600JD SATA schijf gekocht en bij mijn pata gehangen. Omdat de nieuwe schijf sneller is dan de oude wil ik xp (home) op deze schijf installeren, wat in eerste instantie lukte. Ik kwam in de problemen nadat ik de oude windowspartitie verwijderde, omdat hij nu niet meer kon achterhalen van waar er geboot moet worden. Om dit op te lossen dacht ik dat het handig was om alles wat met windows te maken had te verwijderen op zowel de oude als de nieuwe installatie en dan windows opnieuw te installeren zodat er alleen maar van de nieuwe schijf geboot kan worden. (Is dus niet handig) Dus geformatteerd en nieuw NTFS aanmaken.
Na wat geklooi met bootdevices in de bios (waar de sata schijf al wordt herkend) heb ik de oude schijf in mijn bios uitgeschakeld, zodat er geen keuze overblijft dan met de sata te werken. Alleen kan ik nu niet meer op de partitie installeren omdat deze niet compatibel is met XP.
Mijn computer is een Dell 4600
- 1 gig RAM
- 160 gig SATA (in SATA 0 op mobo)
- 120 gig PATA (line detect)
- ATI 9600 pro 256
- NEC dvd RW
- CD RW
- Dell/intel mobo (laatste bios update)
Wat ik heb geprobeerd m.b.v. de search knop:
- bios update
- Met F6 WD sata drivers installeren (lijkt me op zich niet nodig, omdat dat de 1e keer ook niet nodig was en omdat in de bios de schijf al wordt herkend)
- Met de recovery console met fixmbr en fixboot geprobeerd een nieuwe mbr aan te maken. Dit is elke keer volgens de console gelukt
- systemroot geprobeerd in recovery console
- chkdsk disk gecontroleerd, geen problemen
- partitie verwijderen en opnieuw aanmaken met zowel PM als de recovery console
- in de bios proberen boot volgorde aan te passen, daar heb ik alleen de keuzes hard-disk drive C:, cd-rom device of diskette. Op de SATA is een drive C: aangemaakt
bovenstaande heb ik in verschillende combinaties geprobeerd.
- op de oude schijf weer xp installeren en rustig overnieuw beginnen lukt niet omdat er ergens een foutje is opgetreden in het register van de harde schijf, waardoor het bestandsysteem niet meer wordt herkend
. Omdat hier ook belangrijke data op staat wil ik deze niet formatteren. Dit probleem ga ik oplossen als ik XP op mijn SATA heb 
overige info bios:
- Drive config: Daar staat bij SATA primary drive de hard drive, de Pata staat uit. IDE Drive UDMA staat on en de DVD/CD spelers staan secondary.
- mogelijke optie OS install mode (off) ik heb met eens met on geprobeerd maar toen veranderde alleen iets met het geheugen
- IDE hard drive acoustics mode (bypass), als deze wordt uitgevoerd via F12 geeft deze een pass voor de primary SATA.
overige info SATA,
er staan 3 partities op, degene gereserveerd voor XP staat als eerste en is 10 gig groot.
Hebben jullie nog suggesties?
Na wat geklooi met bootdevices in de bios (waar de sata schijf al wordt herkend) heb ik de oude schijf in mijn bios uitgeschakeld, zodat er geen keuze overblijft dan met de sata te werken. Alleen kan ik nu niet meer op de partitie installeren omdat deze niet compatibel is met XP.
Mijn computer is een Dell 4600
- 1 gig RAM
- 160 gig SATA (in SATA 0 op mobo)
- 120 gig PATA (line detect)
- ATI 9600 pro 256
- NEC dvd RW
- CD RW
- Dell/intel mobo (laatste bios update)
Wat ik heb geprobeerd m.b.v. de search knop:
- bios update
- Met F6 WD sata drivers installeren (lijkt me op zich niet nodig, omdat dat de 1e keer ook niet nodig was en omdat in de bios de schijf al wordt herkend)
- Met de recovery console met fixmbr en fixboot geprobeerd een nieuwe mbr aan te maken. Dit is elke keer volgens de console gelukt
- systemroot geprobeerd in recovery console
- chkdsk disk gecontroleerd, geen problemen
- partitie verwijderen en opnieuw aanmaken met zowel PM als de recovery console
- in de bios proberen boot volgorde aan te passen, daar heb ik alleen de keuzes hard-disk drive C:, cd-rom device of diskette. Op de SATA is een drive C: aangemaakt
bovenstaande heb ik in verschillende combinaties geprobeerd.
- op de oude schijf weer xp installeren en rustig overnieuw beginnen lukt niet omdat er ergens een foutje is opgetreden in het register van de harde schijf, waardoor het bestandsysteem niet meer wordt herkend
overige info bios:
- Drive config: Daar staat bij SATA primary drive de hard drive, de Pata staat uit. IDE Drive UDMA staat on en de DVD/CD spelers staan secondary.
- mogelijke optie OS install mode (off) ik heb met eens met on geprobeerd maar toen veranderde alleen iets met het geheugen
- IDE hard drive acoustics mode (bypass), als deze wordt uitgevoerd via F12 geeft deze een pass voor de primary SATA.
overige info SATA,
er staan 3 partities op, degene gereserveerd voor XP staat als eerste en is 10 gig groot.
Hebben jullie nog suggesties?
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr