XP installatie + SATA geeft geen partitie die compatible is

Pagina: 1
Acties:

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een WD1600JD SATA schijf gekocht en bij mijn pata gehangen. Omdat de nieuwe schijf sneller is dan de oude wil ik xp (home) op deze schijf installeren, wat in eerste instantie lukte. Ik kwam in de problemen nadat ik de oude windowspartitie verwijderde, omdat hij nu niet meer kon achterhalen van waar er geboot moet worden. Om dit op te lossen dacht ik dat het handig was om alles wat met windows te maken had te verwijderen op zowel de oude als de nieuwe installatie en dan windows opnieuw te installeren zodat er alleen maar van de nieuwe schijf geboot kan worden. (Is dus niet handig) Dus geformatteerd en nieuw NTFS aanmaken.
Na wat geklooi met bootdevices in de bios (waar de sata schijf al wordt herkend) heb ik de oude schijf in mijn bios uitgeschakeld, zodat er geen keuze overblijft dan met de sata te werken. Alleen kan ik nu niet meer op de partitie installeren omdat deze niet compatibel is met XP.

Mijn computer is een Dell 4600
- 1 gig RAM
- 160 gig SATA (in SATA 0 op mobo)
- 120 gig PATA (line detect)
- ATI 9600 pro 256
- NEC dvd RW
- CD RW
- Dell/intel mobo (laatste bios update)

Wat ik heb geprobeerd m.b.v. de search knop:
- bios update
- Met F6 WD sata drivers installeren (lijkt me op zich niet nodig, omdat dat de 1e keer ook niet nodig was en omdat in de bios de schijf al wordt herkend)
- Met de recovery console met fixmbr en fixboot geprobeerd een nieuwe mbr aan te maken. Dit is elke keer volgens de console gelukt
- systemroot geprobeerd in recovery console
- chkdsk disk gecontroleerd, geen problemen
- partitie verwijderen en opnieuw aanmaken met zowel PM als de recovery console
- in de bios proberen boot volgorde aan te passen, daar heb ik alleen de keuzes hard-disk drive C:, cd-rom device of diskette. Op de SATA is een drive C: aangemaakt
bovenstaande heb ik in verschillende combinaties geprobeerd.
- op de oude schijf weer xp installeren en rustig overnieuw beginnen lukt niet omdat er ergens een foutje is opgetreden in het register van de harde schijf, waardoor het bestandsysteem niet meer wordt herkend :(. Omdat hier ook belangrijke data op staat wil ik deze niet formatteren. Dit probleem ga ik oplossen als ik XP op mijn SATA heb :)

overige info bios:
- Drive config: Daar staat bij SATA primary drive de hard drive, de Pata staat uit. IDE Drive UDMA staat on en de DVD/CD spelers staan secondary.
- mogelijke optie OS install mode (off) ik heb met eens met on geprobeerd maar toen veranderde alleen iets met het geheugen
- IDE hard drive acoustics mode (bypass), als deze wordt uitgevoerd via F12 geeft deze een pass voor de primary SATA.

overige info SATA,
er staan 3 partities op, degene gereserveerd voor XP staat als eerste en is 10 gig groot.

Hebben jullie nog suggesties?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03 20:16
Je zegt dat de partitie op de SATA schijf niet compatibel is om Windows XP op te installeren. Dan verwijder je die partitie toch en maak je een nieuwe aan?

Heb je trouwens wel Windows XP Service Pack 2? Deze heb je nodig als je een harddisk wilt gebruiken die groter is dan 137GB (zie FAQ)

Als het installatieprogramma de SATA harddisk helemáál niet ziet, heb je dus een floppy nodig en moet je op F6 drukken bij het starten van het installatieprogramma. In alle andere gevallen dus niet.

Wat ik ook zou doen is even je PATA schijf helemaal loskoppelen om eventuele andere problemen te elimineren en dan overnieuw beginnen. In de BIOS zou ik dan PATA gewoon weer enablen.

[ Voor 8% gewijzigd door Canard op 27-02-2005 12:45 ]

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-03 11:38
btw..weet je zeker dat hij die andere PATA schijf niet meer herkend/vind:?
Want ik had er eerst ook last van..K`heb toen gewoon de hdd los gekopeld.. en toen deed ie et bij mij wel. Dus k`zou em als ik jouw was niet alleen in bios uitschakelen maar gewoon loskoppelen en dan opnieuw proberen. :)

• Sallin
  • Niet online
ik heb inmiddels de pata helemaal losgetrokken en dan wordt er aangegeven dat de primary drive 0 niet wordt gevonden.
De bootvolgorde in de bios is: drive c: en daarna cd. Als ik doorga (F1) kom ik in de xp cd terecht.
Ik heb weer geprobeerd XP te installeren, eerst direct, daarna na fixboot en daarna na fixmbr en helaas helpt het nog niets.

De partitie verwijderen en opnieuw aanmaken helpt niet, de xp setup kan de schijf geen bestandsindeling geven. Als ik dit doe moet ik met de recovery console of met PM de schijf opnieuw formatteren, daarna werkt het nog steeds niet. Dit heb ik al een paar keer geprobeerd.

Het probleem met schijven groter dan 137 GB geldt volgens de faq als je windows probeert te installeren op een partitie groter dan 137 GB en je een Maxtor hebt. Ik heb geen maxtor en de partitie is 10 GB, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

[update]
Inmiddels heb ik de bios gereset, dat werkte ook niet. Wat nog meer opvalt is dat ik in de recovery console geen directorys kan aanmaken. Is dit gebruikelijk?
Ik begin het idee te krijgen dat er niet op de schijf kan worden geschreven, verder denk ik dat het op een of andere manier iets met mijn bios te maken heeft, alleen zie ik niet echt opties om dingen te veranderen.
[/update]

[ Voor 19% gewijzigd door Sallin op 27-02-2005 22:14 . Reden: update ]

This too shall pass

Verwijderd

Met F6 WD sata drivers installeren (lijkt me op zich niet nodig, omdat dat de 1e keer ook niet nodig was en omdat in de bios de schijf al wordt herkend)

zou ik toch es proberen, waar ????

ow, en maak een "c:\" partitie aan die onder de 1024e cylinder blijft als je XPsp1 hebt :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 12:05 ]

• Sallin
  • Niet online
Inmiddels heb ik mijn C 7.2 GB gemaakt, maar dit helpt helaas ook niet.

Zoals in de OP staat heb ik het al met F6 geprobeerd. Alles wat ik nieuw probeer probeer ik in alle variaties uit (met/zonder F6, na opnieuw fixboot en/of fixmbr).

Ik ga eens kijken of ik ergens een xp cd met SP2 kan lenen en als dat niet werkt ga ik kijken of ik de ooit werkende xp install op de sata schijf kan recoveren met een data recover tooltje.

Ik hou me zwaar aanbevolen voor andere/betere suggesties

[update]
Heb inmiddels XP+sp2 geprobeerd, helaas werkt ook niet. Ben nu een bootable cd aan het maken met het progje getdataback erin gebakken. Alleen zijn de brandbare cds op. Wordt dus vervolgd...
[/update]

[ Voor 18% gewijzigd door Sallin op 28-02-2005 21:29 ]

This too shall pass

• Sallin
  • Niet online
Het begint er op te lijken dat het dell/intel moederbord ondanks de twee sata aansluitingen geen drivers ondersteunt die booten m.b.v. sata ondersteunen :X . Morgen maar eens met de helpdesk van Dell bellen...

Voor de eventuele zoekers, de oplossing was dat ik op de sata schijf geen primaire partitie had aangemaakt, maar alleen logische. Daar kan windows dus niet op installeren |:(. Sata drivers waren bij mij niet nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door Sallin op 24-03-2005 08:36 . Reden: oplossing toevoegen ]

This too shall pass

Pagina: 1