Overboeking op te lossen door overstappen andere provider ?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:27
Hoi,

Momenteel beschik ik over een fast adsl abbo van hccnet.
De waardes die in mijn modem staan, als ik de modem opstart varieeren ontzettend.
Behalve de upload, die blijft constant 992
Download, kan 2000 tot max 6500 zijn.
Ik zit 247 meter van de centrale af. Diverse modem's, splitters en bekabeling geprobeerd.
Het mag niet baten. Snelheid blijf schommelen. Rechtstreeks op isra, precies het zelfde.
Na contact te hebben gezocht, blijft het probleem overboeking te zijn.

Nu komt mijn vraag:
Is dit probleem op te lossen door bijvoorbeeld van provider te wisselen?

Wie heeft hier ook ervaring mee ?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:39
Dan maakt het denk ik alleen uit of je adsl van kpn of bbned kiest. Dat lijkt me een dslam issue

|>

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
tweakerpim schreef op zondag 27 februari 2005 @ 11:27:
Hoi,

Momenteel beschik ik over een fast adsl abbo van hccnet.
De waardes die in mijn modem staan, als ik de modem opstart varieeren ontzettend.
Behalve de upload, die blijft constant 992
Download, kan 2000 tot max 6500 zijn.
Ik zit 247 meter van de centrale af. Diverse modem's, splitters en bekabeling geprobeerd.
Het mag niet baten. Snelheid blijf schommelen. Rechtstreeks op isra, precies het zelfde.
Na contact te hebben gezocht, blijft het probleem overboeking te zijn.

Nu komt mijn vraag:
Is dit probleem op te lossen door bijvoorbeeld van provider te wisselen?

Wie heeft hier ook ervaring mee ?
Is het de snelheid waarmee je modem verbinding op bouwt die zo sterk varieert? Dus je modem trained op deze verschillende snelheden of behaal je deze snelheden bij het downloaden ergens vandaan?

Overboeking is mogelijk opzich. Maar dat kan alleen als jij deze snelheden behaalt en je modem gewoon op een hogere snelheid verbinding heeft met de apparatuur in de wijkcentrale (DSLAM).

"Ik zit 247 meter van de centrale af"

Hemelsbreed misschien wel, dat is wat de postcode controle's aangeven inderdaad. Dit kan (zeker als je zo'n lage afstand hebt) in de praktijk vele malen hoger zijn. Jou verbinding zit dan heel goed mogelijk in een bundel naar een verdeelpunt ergens midden in de wijk. Jou aansluiting komt dan weer terug vanaf dat punt en kan zo dus prima 1200 meter lang zijn de koperdraad.

Daarnaast kan een koperlijn van 300 meter door ouderdom en kwaliteit mindere resultaten geven voor gebruik van DSL techniek dan een koperlijn van 2000 meter van betere kwaliteit en zegt lengte dus vaak niet zo heel veel behalve dat je het als richtlijn kan gebruiken.

Ligt het probleem nu inderdaad niet bij de verbindings snelheid tussen jou modem en de centrale (linesync of training snelheid van je modem) is het mogelijk overboeking in een netwerk segment. Is het wel je linesync die zo sterk varieert is het of iets oplosbaars of misschien wel niet maar dan heb je exact hetzelfde bij een andere dsl-netwerk leverancier.

Wat geeft je modem voor waardes? Plaats eens (in een quote of code aub) je lijnwaarde uit je modem (dus de attenuation, snr, transmit power en snelheid).

[ Voor 5% gewijzigd door bjck op 27-02-2005 11:43 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• tweakerpim
Hierbij de waardes.
Moet er ook bij zeggen, gebeurd nu steeds vaker, dat ik mijn modem moet resetten.
Kan dan vaak geen webpagina's meer opvragen. Wel lopen eventueele downloads door. Voorbeeld vanuit newsgroepen.
Pc(s) virus/spyware vrij. (check bij hitmanpro en norman)

Near End line operational data :
RelCapacity downstream = 100 pct
NoiseMargin downstream = 6.0 dB
OutputPower upstream = 12.0 dBm
Attenuation downsteam = 10.0 dB
Operational Mode = 2

Far end line operational data
relCapacity upstream = 100 pct
noiseMargin upstream = 6.0 dB
outputPower downstream = 8.5 dBm
Attenuation upstream = 3.0 dB

oh ja, modem traind verschillende snelheden

[ Voor 8% gewijzigd door tweakerpim op 27-02-2005 12:08 ]

Verwijderd

Even kijken of ik het snap.

Jou modem trained de ene keer hoger en de andere keer lager ...
En dat komt door de overboeking ... ???

NEE, natuurlijk komt dat niet door overboeking. Overboeking wil theoretisch zeggen dat jij 1 xxx MBit lijn deeld met 25 andere. Maar dat zegt niks over het intrainen van je modem. Je modem heeft 1 lijn naar de betreffende DSLAM. Deze DSLAM geeft jou modem de waardes die hij goed acht. Dit is een vast gegeven en kan iets fluctueeren maar geen sprongen. Wanneer dat wel met sprongen gaar is er iets mis
of met .. Het modem ( heb je al getest ) of de bekabeling naar de Centralen ( KPN dus ) Of de DSLAM ( KPN /BBNed ).

Suc 6

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb dit probleem ook maar dan met mindere mate, bij mij is de upload eigenlijk altijd 992 maar de download varieert van 6000 tot 7500. Volgens mijn modem is ook de centrale een alcatel.

En zit ik hemelsbreed 1000 meter van de centrale af en staat er een isra kast naast mijn huis. kan dus goed zijn dat mijn kabel ook maar slechts 1000 meter is.

Verder heb ik een ISDN2 aansluitingen met een Alcatel splitter en een S4 NT1 kastje. Owja modem is een speedtouch 510 en zit 1 meter vanaf m`n ISRA punt op de platte bijgeleverde kabel.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

tweakerpim schreef op zondag 27 februari 2005 @ 12:06:
Moet er ook bij zeggen, gebeurd nu steeds vaker, dat ik mijn modem moet resetten.
Kan dan vaak geen webpagina's meer opvragen. Wel lopen eventueele downloads door. Voorbeeld
Klinkt als xp sp2 "tcp/ip connection limit" . kijk eens in de event log. Als daat een melding in staat over tcp/ip security limit kun je eens proberen een pathc daarvoor te draaien (error melding uit file -> run -> eventvwr) door google halen en je nspat wat ik bedoel.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
tweakerpim schreef op zondag 27 februari 2005 @ 12:06:
Hierbij de waardes.
Kan dan vaak geen webpagina's meer opvragen. Wel lopen eventueele downloads door. Voorbeeld vanuit newsgroepen.
Pc(s) virus/spyware vrij. (check bij hitmanpro en norman)

Near End line operational data :
RelCapacity downstream = 100 pct
NoiseMargin downstream = 6.0 dB
OutputPower upstream = 12.0 dBm
Attenuation downsteam = 10.0 dB
Operational Mode = 2

Far end line operational data
relCapacity upstream = 100 pct
noiseMargin upstream = 6.0 dB
outputPower downstream = 8.5 dBm
Attenuation upstream = 3.0 dB

oh ja, modem traind verschillende snelheden
Je modem trained in op de maximale snelheid van jou verbinding. De 100pct geeft aan dat hij echt 100% loopt van wat er te behalen valt. De korte lijnlengte komt ook naar boven in je Attenuation inderdaad. Vuistregel is op de downstream elke 10dB == 1km koperlijn. (ietsje minder vaak dan dat).

Dat je maar 6dB attenuation hebt nu klopt met de 100% natuurlijk. Je modem zal de SNR in overleg met de anderekant (DSLAM) proberen tussen 3 - 6dB te houden. Lager geeft instabiliteit vaak en is zinloos.

Ergens heb je een behoorlijk slecht signaal of een storingsbron op je lijn zitten. Weet je 100% zeker dat je geen (loze?) aftakkingen hebt voor je splitter? Misschien al in de muur bijgeschroeft naar een extra aansluiting die opeens benut is nu? Een rot aangeknepen stekkertje? Huisdieren die op een kabeltje hebben liggen knauwen?

Dit probleem los je dus niet op met wisselen naar een andere ISP of DSL-netwerk leverancier. En het is zeker geen overboeking.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• tweakerpim
Nee, de splitter zit rechtstreeks op de wcd die binnen komt. Het is wel zo dat het een aansluiting is die al 30 jaar in de muur zit. Als ik de wcd eraf haal. Zie ik een partij schroefjes zitten, waar 4 draaitjes op gemonteerd zijn. Waar dit verder heen gaat is mij een raadsel. Een isra punt blauw of groene kabel is hier nergens te vinden. Ik zou haast gaan denken, dat het ergens onder het huis weggemoveld is. Ook in de meterkast is niks te vinden. Maar ik weet zeker dat dat het isra punt is.
Maar je zegt dat ik een slecht signaal heb. Waaraan kan je dat zien ?
bjck schreef op zondag 27 februari 2005 @ 15:52:
[...]

Je modem trained in op de maximale snelheid van jou verbinding. De 100pct geeft aan dat hij echt 100% loopt van wat er te behalen valt. De korte lijnlengte komt ook naar boven in je Attenuation inderdaad. Vuistregel is op de downstream elke 10dB == 1km koperlijn. (ietsje minder vaak dan dat).

Dat je maar 6dB attenuation hebt nu klopt met de 100% natuurlijk. Je modem zal de SNR in overleg met de anderekant (DSLAM) proberen tussen 3 - 6dB te houden. Lager geeft instabiliteit vaak en is zinloos.

Ergens heb je een behoorlijk slecht signaal of een storingsbron op je lijn zitten. Weet je 100% zeker dat je geen (loze?) aftakkingen hebt voor je splitter? Misschien al in de muur bijgeschroeft naar een extra aansluiting die opeens benut is nu? Een rot aangeknepen stekkertje? Huisdieren die op een kabeltje hebben liggen knauwen?

Dit probleem los je dus niet op met wisselen naar een andere ISP of DSL-netwerk leverancier. En het is zeker geen overboeking.
Pagina: 1