[XP] MSN Messenger mag niet geinstalleerd worden

Pagina: 1
Acties:

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-04 17:11
Hey,

Ik heb hier een Windows XP SP2 systeem. Deze heeft één account (admin-account). Nu zit een bepaalde gebruiker hier steeds MSN Messenger 7.0 (beta) te installeren. In plaats van dit wekelijks terug te verwijderen, vroeg ik me af of er geen structurele oplossing is voor dit probleem.

Hoe stel ik dit systeem dus in dat het onmogelijk is om MSN Messenger te installeren? (dus ook versie 6.2)

* Windows Messenger (4.7) staat er wel op. Deze moet ook werken.
* MSN Messenger mag er helemaal niet op staan. Een oplossing dat hij er wel opstaat, maar dat je er niet mee online kan gaan is geen oplossing. MSN Messenger 'verdringt' ook Windows Messenger, hier moet wel mee gewerkt worden.
* De account moet zijn admin rechten blijven behouden, bepaalde programma's werken niet als je ze opent mijn beperkte rechten.

Waar ik al aan gedacht heb:
* De map c:\Program Files\MSN Messenger\ read only maken, maar dan installeert die (voor mij onbekende) gebuiker hem gewoon in een andere map.
* Enkele adressen blokkeren waar je MSN Messenger kan downloaden. Maar dit is redelijk omslachtig en kan je ook omzeilen (je zet het installatiebestand op je privé-webspace e.d.).

Google heeft ook niet veel opgeleverd.

Wie weet raadt?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Wat je ook verzint, zo lang de user een admin-account heeft kan hij het omzeilen. Begin dus eens met overwegen om hem een beperkte account te geven.

En de programma's waarvoor hij adminrechten nodig heeft, pas daarvan de snelkoppeling bij hem aan: Geavanceerd => 'Met andere referenties uitvoeren' => Administrator kiezen, wachtwoord inkloppen, werkt.

[ Voor 52% gewijzigd door BèR op 27-02-2005 10:38 . Reden: ff helemaal kloppend maken ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
Voor zover ik weet bestaat er geen admin-account wat niet alles kan doen... dus ik denk niet dat je het dicht krijgt.

Het is gewoon een PC bij jou thuis ofzo? ("Ik heb hier een..", op zondag :P) Is het dan misschien geen idee om de gebruikers even te zeggen dat ze het niet mogen installeren? ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Psies! Zolang deze user admin is heeft het geen zin. Maak hem lid van de gebruikers en klaar.

Zoek vervolgens uit waarom deze bepaalde programma's expliciet beheerders rechten nodig hebben. Meestal is dat namelijk op te lossen door de NTFS rechten op de programmdir (of subdir) aan te passen. Of door de rechten op bepaalde registerdelen in HKLM aan te passen. Dit kun je trouwens heel goed achterhalen met regmon en filemon, beide tools van Sysinternals.

• DriesA
Het is gewoon een PC bij jou thuis ofzo? ("Ik heb hier een..", op zondag :P) Is het dan misschien geen idee om de gebruikers even te zeggen dat ze het niet mogen installeren? ;)
Deze PC is niet van mij (ik moet enkel de spyware e.d. opruimen :)). Hier zitten een hele hoop gebruikers op (>10) en men weet dat het niet de bedoeling is dat iedereen er 'zijn' programma's op zet.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hebben al die >10 gebruikers wel hun eigen account? :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Maak die user een Power User, die kunnen de meeste andere dingen wel doen, maar bijvoorbeeld die app niet installeren :) Op de pc van m' ouders bijvoorbeeld is iedereen power user, en de pc draait al ruim een half jaar zonder problemen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• DriesA
Nog enkele verduidelijkingen:

* Je hebt gelijk als je zegt dat iedereen met een admin-account eventuele beperkingen kan omzeilen/teniet doen. Maar what about die goeie ouwe truukendoos? Er zijn toch mogelijkheden om het moeilijker te maken om Messenger te installeren? Die 10 gebruikers zijn geen computer-experts, dus het lijkt me toch mogelijk, niet?

* De PC heeft maar één gebruikersaccount, elke persoon werkt dus met dezelfde gebruikersaccount. Gezien de situatie leek me dat ook het beste. De gebruikers vinden het niet erg handig om steeds af en aan te melden.

* Voorlopig lijkt me power-user-rechten toekennen aan die account de beste oplossing. Maar ik hoop op een beter alternatief.

Verwijderd

Power user IS juist een beter alternatief dan zelf gaan zitten prutsen. Het userbeheer van Windows is er niet voor niets.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Windows kent een bijzonder krachtig en geadvanceerd rechten systeem met zowel 'rechten' als ACL's op allerlei hande objecten, en vervoglens doe jij dit allemaal teniet door ze lekker allemaal met 1 account te laten werken die ook nog eens administrator is?

Op die manier ga je nooit en te nimmer een situatie krijgen die wenselijk is.
Pagina: 1