Van digitaal bestand naar negatief

Pagina: 1
Acties:
  • 691 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12561

Topicstarter
Korte vraag, maar geen antwoord met de search of google gevonden.
Ik heb een paarhonderd digitale bestanden van redelijk formaat (1500x1000 pixels of groter) en die zou ik eigenlijk graag op ouderwetse negatief willen hebben.
Kan dat en zo ja, waar zou ik daarvoor terecht kunnen?

Oh ja, uitprinten en dan foto van maken is niet echt een optie.
Kwaliteit moet liefst zo goed mogelijk blijven en dat lijkt me dan niet echt optimaal.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zou ik mogen vragen waarom je dit wilt? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tuurlijk. :)
Ik wil mooist gelukte foto's afdrukken.
Afdrukken op A4-formaat van digitaal bestand kost €1.19 per bestand, van negatief €0.69.
Maakt voor een paar foto's weinig uit, maar als het om 100+ foto's gaat is dat best de moeite waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb verder geen idee of het kan, maar een foto van 1500x1000 past niet mooi op een a4tje, dan moet je voor 20x30 gaan oid.
Verder wordt het wel erg krap, zo groot met 1.5 Mpixels, volgens mij wordt dat niet echt geweldig.

Van een negatief en 2e negatief maken kost 30 euro per negatief, als het van digitaal kan zal het niet veel goedkoper zijn. Denk dat dia haalbaarder is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die 30 euro, heb je het dan over een enkele negatief of een heel rolletje?

20x30 bedoelde ik ook inderdaad, ik scheld dat altijd uit voor A4, maar klopt natuurlijk niet precies.
En die 1.5Mpixel is ook het minimum, meeste zitten daar wel ruim boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vraag me af of dit de moeite wel loont. Zoals al gezegd is het bijmaken van negatieven al vrij prijzig, geen idee of je die ook vanaf digitaal kunt maken, maar laten we er ff vanuit gaan dat het kan. Dan gaan we even uit van die 30 euro/negatief, dan kan dat dus nevernooitniet uit. En dan hebben we het nog niet over het kwaliteitsverlies. Hoewel ik wel moet zeggen dat 1,5MP op A4 afdrukken wel vrij krap is.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47828

Het is wel mogelijk om digitale bestanden om te zetten naar dia, maar de kosten zijn ook vrij hoog.
Maar mensen doen dit om een presentatiedia te hebben.
Wel zal dan de resolutie omhoog moeten om tot een mooi beeld te komen.
1,5Mp is gewoon te laag.
Omzetten naar negatief voor de reden die jij opgeeft is wel het domste wat je kunt doen.
je gaat een extra stap inbrengen met kwaliteitsverlies, om tot je afdruk te komen.
Als de kostenfactor de reden is, koop dan een tweedehandse analoge camera, met scanner.
scan je negatieven

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 47828 op 27-02-2005 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 18:01
Waarschijnlijk kost het omzetten van digitaal naar negatief meer dan de kosten die je ermee zou winnen. Verder levert het een enorm verlies aan kwaliteit op, want je plakt er een shitload aan tussenstappen bij..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Peter1, er zijn volgens mij drie problemen met je plan:
- Omzetten van digitaal naar negatief kan misschien wel, maar ík heb nog nooit een bedrijf gezien dat het doet. Van digitaal naar dia wel.
- Een digitale foto op dia zetten kost veel (iig meer dan de paar centen die je hoopt te besparen met afdrukken). Van een dia een afdruk maken kost overigens erg veel (€ 3,40 voor 20x30 vergroting bij Hema)
- Een vergroting van 20x30 (ong. A4 formaat) van een bestand van 1000x1500 pixels zal hoe dan ook altijd bagger zijn. Misschien goed genoeg om vanaf meer dan een meter te bekijken, maar een formaat als 20x30 bekijk je toch meestal van dichterbij.

Kortom: ik zie weinig heil in je plan. Als je toch per se afdrukken wil gaan maken, druk dan direct af vanaf digitaal (is altijd goedkoper en makkelijker) en begin met maximaal 2 of 3 afdrukken, zodat je altijd nog kan besluiten om het anders aan te pakken.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, dat wordt dus inderdaad niks. :)
In ieder geval bedankt voor het meedenken! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

Anoniem: 12561 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 01:26:
Tuurlijk. :)
Ik wil mooist gelukte foto's afdrukken.
Afdrukken op A4-formaat van digitaal bestand kost €1.19 per bestand, van negatief €0.69.
Maakt voor een paar foto's weinig uit, maar als het om 100+ foto's gaat is dat best de moeite waard. :)
in die automaten van kodak is het vaak toch een pakje goedkoper dan 1.19 per bestand...

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

bogy schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 04:11:
[...]
in die automaten van kodak is het vaak toch een pakje goedkoper dan 1.19 per bestand...
Op A4 (of 20x30cm)? Bij de Hema is een 20x30 print al € 1,60, ik vind die € 1,19 nog behoorlijk goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je naar een shop gaat die vanaf digitaal afdrukken en je komt er voor 100+ foto's is daar heel goed over te onderhandelen zeker als je ze tijd geeft, dit soort bedrijven zijn namelijk dol op vul klussen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88371

ik heb ooit eens geprobeerd of er dia's van een digitale foto te laten maken waren voor een presentatie, maar nergens te gelukt..t. Heb uiteindelijk ouderwets dia's staan maken van de foto op mn tft- scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Euh, is het dan niet handiger gewoon een projector te huren? Dan sluit je daar een laptop of PC op aan en kun je digi foto's direct tonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88371

ehm ja kan ook maar 3 diaprojectoren waren een stuk goedkoper dan 3 beamers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138884

Ik ben op zoek naar een plek waar je een digitaal bestand om kan zetten naar dia, enig idee waar dat kan?

Ik heb namelijk wel een diaprojector en het huren van een beamer lijkt mij duurder dan het omzetten van een aantal digitale plaatjes naar dia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel foto's je moet omzetten, over hoeveel foto's heb je het en wat kost het huren van een beamer en een diaprojector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 11:25
Zomaar een optie hoor, maar wat nou als je van die inkjet overheadsheets+sjieke printer pakt en een poging doet om daar wat moois van te maken, nogmaals, resolutie lijkt me te laag, maar wie weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

arjandijk schreef op maandag 07 maart 2005 @ 13:13:
Zomaar een optie hoor, maar wat nou als je van die inkjet overheadsheets+sjieke printer pakt en een poging doet om daar wat moois van te maken, nogmaals, resolutie lijkt me te laag, maar wie weet
Neuh, ik denk dat dat heel goed zal gaan, eigenlijk :) Dia scannen met een diascanner en vervolgens digitaal bestand printen op overheadsheet. Met een fatsoenlijke scanner, printer en overheadprojector haal je een hogere resolutie dan met een beamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Pagina: 1