[ATI X 850] de 512 mb, trager dan 256 mb versie?

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
nieuws: Eerste foto's ATi X850 met 512MB
De Ati x850 heeft 512 mb onboard... 512 mb...?

256 wordt zelfs toch nog steeds afgeraden ivm langere refresh van het geheugen?
Dan zal een 256 mb kaart met dit type proc. toch beter presteren dan 1 met 512...?

Of klopten al deze opmerkingen in vergelijkbare threads niet en moet je gewoon altijd gaan voor de videokaart met de meeste MB's? Dat is dan ook weird want mij werd verteld dat mijn 5700LE 256 mb trager is en vaker schokt dan zijn 128 mb broer.

Voor mij is dat nu dus geheel onduidelijk. Of zijn er nog andere factoren (CPU, werkgeheugen SLI AGP of pci-e e.d.) die meetellen en tot een juiste keuze moeten leiden van 128 256 of 512 mb video geheugen?

Wat is dan de vuistregel voor die 'hoeveel MB videoram keuze-formule' ?

[ Voor 6% gewijzigd door notsonewbie op 27-02-2005 00:38 . Reden: url toegevoegd ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Mouki_9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-08 19:07
volgens mij is de snelheid van het geheugen belangrijk.......... tevens ook de vga core, want een geforce mx zal niets hebben aan 512mb, simpelweg omdat die kaart niet 4xAA enz kan draaien........ veel geheugen is goed om alles op hoog te zetten.......

xps15 9570 32gb|1tb|4k|i7

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 22:33
Het gaat niet alleen om het aantal mb's. Het gaat om de snelheid van de mem/core. Geheugenbandbreedte etc...

Ik denk dat 512MB alleen voordelig zou worden in toekomstige games of het gebruik van erg hoge resoluties met FSAA + AF. Unreal 3 zou het dan wel weer van pas komen :)

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-08 17:00
Doom3 maakt ook al gebruik van 512MB dus...

Het is vaak dat ze op goedkopere kaarten meer geheugen stoppen. de meesten klanten denken toch alleen maar " Hmm die 6800 hebt maar 128MB en die FX5200 256" . En dan stoppen hun hier natuurlijk maar heel langzaam geheugen op op die kaarten . maar dat wil niet zeggen dat alle kaarten met meer mem langzamer zijn 8)7

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:02

Snippertje

Light up your life

HStyles schreef op zondag 27 februari 2005 @ 13:20:
Doom3 maakt ook al gebruik van 512MB dus...
Dat zeggen ze ja, maar ik draai hem makkelijk op Ultra met goeie framerates en dat met een 6800GT 256MB :)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 22:33
Het is dus ook vooral een toekomst gerichte kaart.

Zoals je kon zien bij de 9800 PRO. Er waren toendertijd 2 versie's 1 met 128MB en 1 met 256MB. Uit veel reviews bleek de 256MB niet sneller te zijn dan 128MB kaart, behalve in hogere resoluties en daarbij AA en AF ingeschakelt. Een paar maanden later kwam HL2 uit en opeens was de 9800PRO met 256MB een stuk sneller dan de 128MB versie. Dit scheelde zo'n 10/20 fps als ik het goed heb, dus meer ram heeft wel degelijk zin.

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Op 1600x1200 en 6xAA maakt het zeker een verschil. Kijk maar op de presentatie sheets:

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=25513

X850XT 256MB (geel)
X850XT PE 256MB (oranje)
X850XT 512MB (rood)

512MB maakt waarschijnlijk ook 8xAA mogelijk voor ATi op lagere resoluties. Ze zitten nu op maximaal 6xAA vanwege die 256MB beperking.

[ Voor 23% gewijzigd door CJ op 27-02-2005 16:24 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Verwijderd

Dit is voornamelijk een paper release. Deze kaart gaat je bijna niet kunnen bemachtigen in de benelux ben ik bang. En ja het is leuk om mee te showen en of het echt nut heeft is vraag 2. Ik denk dat je beter kan wachten op de volgende generatie cores, deze hebben waarschijnlijk wel iets aan 512mb geheugen omdat die toch snelgenoeg zijn om al die data te kunnen verkouwen op stabile frames.

soort van preview staat op http://www.firingsquad.com

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 19:36 ]

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Paper-release? Het is niet eens een release. Dus als mensen denken dat je 'm zo in de winkel kan kopen... forget it.

Dit was een "Technology preview" en geen lancering. Alleen developers krijgen voorlopig de 512MB versie van de X850XT.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zondag 27 februari 2005 @ 13:45:
Het is dus ook vooral een toekomst gerichte kaart.

Zoals je kon zien bij de 9800 PRO. Er waren toendertijd 2 versie's 1 met 128MB en 1 met 256MB. Uit veel reviews bleek de 256MB niet sneller te zijn dan 128MB kaart, behalve in hogere resoluties en daarbij AA en AF ingeschakelt. Een paar maanden later kwam HL2 uit en opeens was de 9800PRO met 256MB een stuk sneller dan de 128MB versie. Dit scheelde zo'n 10/20 fps als ik het goed heb, dus meer ram heeft wel degelijk zin.
En het geheugen van de 256MB versie was 20MHz hoger geclockt. Het zal wel niet veel hebben uitgemaakt maar ik wou het toch maar vermelden :)

De reden waarom vele (mid/low end) kaarten trager zijn met meer geheugen is omdat de versies met meer geheugen trager geclockt zijn. Zo draait het geheugen van de Radeon 9600XT met 256MB aanzienlijk trager dan z'n broertje met 128MB geheugen.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Er is net een artikeltje verschenen op de FrontPage van tweakers.net *klik*.

Getest met een X850XT 512MB loopt de prestatiewinst in Doom3, Far Cry, en HalfLife 2 op tot ongeveer 30% (als er gebruik wordt gemaakt van 6xAA en 16xAF, op 1600x1200) ten opzichte van een 20 MHz hogergeklokte X850XTPE ... Maar als je naar een lagere resolutie gaat, met minder AA en AF aan, dan zal het verschil tussen de 256MB- en 512MB-versie steeds kleiner worden.

• farmacop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 14:16

farmacop

Use the Delta Force Luke !!!!

De extra 256MB geheugen kon niet zomaar worden aangesloten op de memory-controller van de videokaart. Deze moesten via de eerste 256MB worden aangesloten, hetgeen een extra latency oplevert. Dit kan op lagere resoluties betekenen dat de framerate lager ligt dan de 256MB-versie die dat probleem met de (extra) latencies niet heeft

Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB

Verwijderd

CJ schreef op zondag 27 februari 2005 @ 16:23:
Op 1600x1200 en 6xAA maakt het zeker een verschil. Kijk maar op de presentatie sheets:

[afbeelding]

X850XT 256MB (geel)
X850XT PE 256MB (oranje)
X850XT 512MB (rood)

512MB maakt waarschijnlijk ook 8xAA mogelijk voor ATi op lagere resoluties. Ze zitten nu op maximaal 6xAA vanwege die 256MB beperking.
Lekker beeld, Jos

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-07 17:19

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Hoe duur moet zo'n kaart wel niet kosten? Het (Samsung) geheugen dat momenteel op de XT/XT PE's zit kost al goud, als dit nog eens verdubbeld wordt denk ik zeker dat er minimaal 100 euro bijkomt. Maar je HOEFT hem niet te kopen", dat klopt, maarja!

Ik zie dit meer als parade paardje van ATi, niet bedoeld voor een hoge afzet, eerder om weer in het nieuws te komen of de oorlog 'wie maakt de snelste Direct3D+OpenGL topkaart'-oorlog te winnen. Niets mis mee natuurlijk :) nVidia zal ATi vast wel volgen binnen enkele maanden. Hopelijk zorgt deze kaart voor een kleine prijsverlaging van de andere 850's en 800's, maar ik verwacht weinig :)

[ Voor 59% gewijzigd door Yokozuna op 28-02-2005 18:27 ]

• XL79
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-07 08:49
waar ik niet goed van wordt is dat ATI steeds kaarten aan het uitbrengen is. En dat die krengen gewoon niet leverbaar zijn...

ZUcht, Sorry.. moest ff mijn frustraties kwijt...

Weet iemand of van deze 512MB nog een PE editie komt?

EDIT:

Zit net even de andere posts te lezen... paper release?? Ik word gek! |:( 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door XL79 op 01-03-2005 18:24 ]

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

De voorstelling van de X850XT 512 MB is eigenlijk helemaal niet zo gek, zeker niet als je het marketingtechnisch gaat bekijken... (8>

1. ATi heeft bij deze officieel de eerste 512 MB-kaart voor consumenten (mijlpaal)
2. ATi is weer in het nieuws (aandacht trekken, PR)
3. ATi heeft de performancelat voor single-graka's weer een stukje hoger gelegd (snelheidskroon)

4. [Speculatiemodus]: Zou de X850XT 512MB, als je kijkt naar het geheugen, misschien een soort van vingeroefening voor de R520 zijn? [/speculatiemodus] Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat er op een nextgen-kaart zoals de R520 geen 512MB zal zitten :? , dat zou de performance erg gaan drukken. Kijk maar naar de Unreal3-engine, daar is volgens de makers 1024MB-videomemory aanbevolen! :/ ...

* Jejking Jejking mompelt iets van: 'daar ga ik met mijn GeforceFX 5700' :( *

Trouwens... ik kan het gemist hebben hoor, maar weet iemand al wat voor type geheugen er op de X850XT 512MB zit, DDR3 geheugen, of XDR :? Wat is de latency, en op welke kloksnelheid loopt het? Ik hoop dat iemand hier al meer informatie over heeft, nou... roep eens wat... :)
Yokozuna schreef op maandag 28 februari 2005 @ 18:23:
[...]
nVidia zal ATi vast wel volgen binnen enkele maanden.
Ik heb nieuws voor je, kijk hier eens op het forum van Guru3D *klik*, volgens de geruchtenmolens is Nvidia ook al weer hard bezig met een 512MB-versie van de NV45-core, is weer goed voor de concurrentie toch? :>
CJ schreef op zondag 27 februari 2005 @ 16:23:

[...]

Sinds wanneer ondersteunt ATi 8xAA 8)7 O ja, 4xAA + 2xTAA O-) Sorry, ik kon het even niet laten CJ :P Nee maar even serieus, heeft ATi de techniek in huis om 8xAA toe te passen? Dat zou wel mooi passen in het gat tussen de R3x0/R4x0 en de R520, want die ondersteunt volgens de geruchten 16xAA :9~ ... Ik vond de sprong van 6xAA naar 16xAA wel héél groot, maar dit zou dat dan verklaren _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Jejking op 01-03-2005 21:39 ]

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
XL schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 18:21:
waar ik niet goed van wordt is dat ATI steeds kaarten aan het uitbrengen is. En dat die krengen gewoon niet leverbaar zijn...

ZUcht, Sorry.. moest ff mijn frustraties kwijt...

Weet iemand of van deze 512MB nog een PE editie komt?

EDIT:

Zit net even de andere posts te lezen... paper release?? Ik word gek! |:( 8)7
Niet goed gelezen dus. ;) HET IS GEEN RELEASE Het is een technology preview!
Jejking schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 21:36:

4. [Speculatiemodus]: Zou de X850XT 512MB, als je kijkt naar het geheugen, misschien een soort van vingeroefening voor de R520 zijn? [/speculatiemodus] Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat er op een nextgen-kaart zoals de R520 geen 512MB zal zitten :? , dat zou de performance erg gaan drukken. Kijk maar naar de Unreal3-engine, daar is volgens de makers 1024MB-videomemory aanbevolen! :/ ...
Het feit dat er niets gelanceerd wordt duidt er misschien op dat R520 dicht bij is met 512MB.
Trouwens... ik kan het gemist hebben hoor, maar weet iemand al wat voor type geheugen er op de X850XT 512MB zit, DDR3 geheugen, of XDR :? Wat is de latency, en op welke kloksnelheid loopt het? Ik hoop dat iemand hier al meer informatie over heeft, nou... roep eens wat... :)
Gewoon GDDR3 net zoals op de andere X850s voor zover ik weet. Zelfde snelheid als de X850XT. 540 Mhz dus.

ATi heeft iets speciaals bedacht voor de latencies:
The speeds are the same as offered by the 256 MByte X850XT at 520 MHz for the engine and 540 MHz for the memory. According to ATI product marketing engineer Jimmy Dinh, the memory architecture however was not as trivial as it may sound: "How do you get 512MB onto a board? Many said 'just slap on more memory modules onto the board.' But it is not that simple." Instead, the company needed to move from a single- to a dual-rank memory structure.

With a single rank design, the first rank of eight modules is directly connected to the GPU. With a dual rank, the second rank is connected to the first rank. There are increased latencies inherent as the second rank is piggy-backing off of the first. According to Dinh, ATI was able to tweak the memory controllers to provide first-rank interconnect speeds also to the second rank. "If we could not get that to work, then we would not be here today," he said.
Over de 512MB versie van nVidia
Ik heb nieuws voor je, kijk hier eens op het forum van Guru3D *klik*, volgens de geruchtenmolens is Nvidia ook al weer hard bezig met een 512MB-versie van de NV45-core, is weer goed voor de concurrentie toch? :>
Dat is NV48. Blijkbaar is NV48 dus gewoon een NV45 met 512MB.
Sinds wanneer ondersteunt ATi 8xAA 8)7 O ja, 4xAA + 2xTAA O-) Sorry, ik kon het even niet laten CJ :P
Goed lezen.. ;) Ik zei dat 512MB waarschijnlijk 8xAA mogelijk maakt. De samplepatronen zijn gemakkelijk te implementeren (zie inderdaad 2xTAA + 4xAA) vanwege de programmeerbaarheid van ATi's AA methode. En ze hebben al tig keer aangegeven dat het geheugen de beperkende factor zou zijn.
Nee maar even serieus, heeft ATi de techniek in huis om 8xAA toe te passen? Dat zou wel mooi passen in het gat tussen de R3x0/R4x0 en de R520, want die ondersteunt volgens de geruchten 16xAA :9~ ... Ik vond de sprong van 6xAA naar 16xAA wel héél groot, maar dit zou dat dan verklaren _/-\o_
Die 16xAA is een andere vorm van AA, tenminste anders dan de AA die wij kennen in MSAA. Het valt nog te bezien of dit in R520 komt. Dit had men namelijk ook al voor R420 voorspeld.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CJ schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 21:51:
[...]

Goed lezen.. ;) Ik zei dat 512MB waarschijnlijk 8xAA mogelijk maakt. De samplepatronen zijn gemakkelijk te implementeren (zie inderdaad 2xTAA + 4xAA) vanwege de programmeerbaarheid van ATi's AA methode.
Door te zeggen dat 512 MB 8xAA waarschijnlijk mogelijk maakt, insinueerde je dat ATi de techniek dus al in huis had, daarom plaatste ik die opmerking ;)... Maar whatever, we zitten op dezelfde golflengte :)
En ze hebben al tig keer aangegeven dat het geheugen de beperkende factor zou zijn.
Dat 'tig' is wel flink overdreven hoor :X , want in álle 15 delen van het ATi Nieuws & Discussie-Topic heb ik nog nóóit ergens gelezen dat ATi aangegeven heeft dat het geheugen het gebruik van 8xAA in de weg zat, of enig bericht wat daar ook maar op leek :?

Maar in de geruchten rondom de R520 stond vermeld: 16x stochastic FSAA. Wat voor soort AA is dit dan? (ik doel hierbij voornamelijk op dat stochastic, vertaling in het Nederlands is stochastisch, maar daar schieten we ook niets mee op :+ )

[ Voor 6% gewijzigd door Jejking op 02-03-2005 19:59 ]

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Jejking schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 19:57:
[...]

Door te zeggen dat 512 MB 8xAA waarschijnlijk mogelijk maakt, insinueerde je dat ATi de techniek dus al in huis had, daarom plaatste ik die opmerking ;)... Maar whatever, we zitten op dezelfde golflengte :)
ATi heeft de techniek ook al in huis om hoger te gaan dan 8xAA. Hebben ze al sinds de R300 serie. :)
Dat 'tig' is wel flink overdreven hoor :X , want in álle 15 delen van het ATi Nieuws & Discussie-Topic heb ik nog nóóit ergens gelezen dat ATi aangegeven heeft dat het geheugen het gebruik van 8xAA in de weg zat, of enig bericht wat daar ook maar op leek :?
Af en toe op andere fora rondkijken en interviews met ATi lezen en je zult zien dat ze elke keer aangeven dat het geheugen de beperkende factor is bij hogere AA modes. Vooral in nieuwere games zal die extra geheugenruimte van pas komen. Dat het niet in de topics hier op GOT aan bod is gekomen, tja... niemand heeft er ooit naar gevraagd naar mijn weten dus is het ook niet echt uitgebreid aan bod geweest?
Maar in de geruchten rondom de R520 stond vermeld: 16x stochastic FSAA. Wat voor soort AA is dit dan? (ik doel hierbij voornamelijk op dat stochastic, vertaling in het Nederlands is stochastisch, maar daar schieten we ook niets mee op :+ )
Stochastic AA lijkt simpelgezegd een beetje op het temporal AA principe. Door velen wordt dit gezien als de beste vorm van AA. Voor elke pixel wordt een nieuw en random gegenereerd sample patroon gebruikt. Lijnen zien er hier heel erg strak uit en anti-aliasing artifacts worden sterk verminderd (doordat er 'noise' gecreeerd wordt). Nadeel is dat er minstens 8 samples gebruikt moeten worden omdat het er anders verschrikkelijk uit ziet (flikkeringen enzo). Daarom is 16 samples het minimum voor stochastic AA.

Temporal AA is een opstapje naar stochastic AA. De huidige hardware is gewoonweg nog niet snel genoeg voor echte stochastic AA. Aangezien Temporal AA al een stap in de goede richting is, gaan veel mensen er van uit dat R500 en R520 al wel stochastic AA aan boord hebben.

• GfMike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:02
Ik wou nog even inhaken over die nVidia kaarten met 512mb, die zijn er bij meerder leveranciers te zien op de CeBIT 2005, iedereen denkt dat Gainward de eerste (en enige) is met die 512mb 6800ultra kaarten, ik kan je vertellen dat bijvoorbeeld XFX ook met een 512mb 6800 Ultra PCIe kaart komt, deze is ook op de CeBIT 2005 te zien.

ATI mag dan wel de eerste zijn met deze showcase na de CeBIT 2005 niet meer de enige, wat ik alleen vreemd vind is dat nVidia niet met die 512mb kaarten op de Spring IDF voor de dag komt in hun nForce 4 Intel-edition demonstratie's aldaar.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CJ schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 23:52:

ATi heeft de techniek ook al in huis om hoger te gaan dan 8xAA. Hebben ze al sinds de R300 serie. :)

Af en toe op andere fora rondkijken en interviews met ATi lezen [enzovoorts...]
offtopic:
Ik heb ook nog een sociaal leven hoor 8)7 *ik insinueer niet dat jullie dat niet hebben hoor :+ ;) * Nee serieus, ik heb vaak nogal problemen problemen met het vinden van dat soort interviews en topics, dus vandaar...
[Uitleg wat betreft Stochastic AA...]
Nu weer even ontopic, Stochastic AA kan je dus in feite een volledig nieuwe feature noemen als je kijkt naar de vorige AA-methodes, is het goed om het zo te stellen? 512MB videogeheugen is hierbij wel handig denk ik, want dit gaat bandbreedte vreten, gelukkig is datacompressie één van ATi's sterke kanten :*)

Trouwens, je zei ooit eens dat TAA 'ATi-only' is, omdat de architectuur van NV3x en NV4x téveel afwijkt om dit te kunnen implementeren. Zou dit dan ook het geval zijn voor Stochastic AA :?, (je zei net dat het 'simpelweg een beetje lijkt op het TAA-principe, en dat TAA een opstapje is naar SAA')

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Jejking schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 10:52:
[...]
Nu weer even ontopic, Stochastic AA kan je dus in feite een volledig nieuwe feature noemen als je kijkt naar de vorige AA-methodes, is het goed om het zo te stellen? 512MB videogeheugen is hierbij wel handig denk ik, want dit gaat bandbreedte vreten, gelukkig is datacompressie één van ATi's sterke kanten :*)
Klopt. Stochastic AA zou een compleet nieuwe feature zijn. Niet alleen is het superieur aan de huidige AA methodes, maar het veroorzaakt ook minder problemen met bepaalde games die moeite hebben met AA.
Trouwens, je zei ooit eens dat TAA 'ATi-only' is, omdat de architectuur van NV3x en NV4x téveel afwijkt om dit te kunnen implementeren. Zou dit dan ook het geval zijn voor Stochastic AA :?, (je zei net dat het 'simpelweg een beetje lijkt op het TAA-principe, en dat TAA een opstapje is naar SAA')
Ik ga er van uit dat nVidia's nieuwe architectuur (dus NV50 oid) straks wel Stochastic AA aan kan... zeker als ATi dit gaat implementeren (wat niet zeker is).

Pagina: 1