Toon posts:

Stroom eraf mobobatterij op?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier even een kort vraagje die me nu al een paar dagen dwarszit: Is het zo dat je batterij van je mobo pas opgaat als je de stroom van je pc eraf haalt? Dit klinkt best logisch en eigenlijk heb ik er nog nooit bij stil gestaan. Nu haal ik om stroom te besparen elke avond braaf de stekker van het stekkerblok eruit, maar misschien is dat nu juist niet slim ... Het kan zijn dat ik nu echt de allerdomste vraag stel die hier in tijden is gesteld, maar ik moet het gewoon even weten. :)

Verwijderd

Topicstarter
&*^%^$ kom er net achter dat ik dit topic bij de mobo afdeling moet. ( }:O <- ik ) Kan ik hem zo even verplaatsen of heb ik daar een admin voor nodig? Beetje dom, beetje bestwel dom :z

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Een moderator verplaatst het topic wel :z

Als het goed is maakt het niet uit. Het batterijtje laad wel op als je de PC overdag gebruikt.
Als ik een systeem een half jaar niet gebruik is het batterijtje daarna nog gewoon vol. Ook met PC's van 8 jaar oud :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nee je batterij houdt alleen spanning op je bios, maar geeft geen stroom af :)
Kortom die batterij gaat niet leeg als je de stekker eruit haalt :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Atlas schreef op zondag 27 februari 2005 @ 00:34:
Een heel klein beetje geeft ie hopelijk wel af toch? =/ aan de bios...

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 00:35:
[...]

Een heel klein beetje geeft ie hopelijk wel af toch? =/ aan de bios...
Nope, hij houdt alleen spanning op de bios :)
(Ik dek dat het met een nullor gebeurt, maar weet het niet zeker)

Er kan stroom weglekken, maar normaal gesproken raakt een bios batterij niet leeg :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Er wordt inderdaad spanning op het BIOS gehouden.
De batterij gaat tevens wel ooit een keer op. (Lees = Na een hele lange periode, 10 jaar moet sowieso goed gaan, tenzij de batterij zelf stuk gaat ;) )
Maar niet als je het systeem gewoon "normaal" gebruikt ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Thandor op 27-02-2005 00:39 ]

Verwijderd

Thandor schreef op zondag 27 februari 2005 @ 00:38:
Aan het BIOS wordt inderdaad wel spanning doorgegeven. De batterij gaat tevens wel ooit een keer op. Maar niet als je het systeem gewoon "normaal" gebruikt ;)
Ja ik wou net zeggen, Als ie nul komma niets hoeft af te geven... vraag ik me de functie af... ik heb zelf op mn mobo (asus van 1.5 jaar oud) een weggooi batt zitten, maar veel mobos hebben dus een oplaadbare?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:18

_Ernst_

Mark It Zero!

Thandor schreef op zondag 27 februari 2005 @ 00:27:
Het batterijtje laad wel op als je de PC overdag gebruikt.
De litium cellen die op je mobo zitten zijn niet oplaadbaar ;)
Maar dat is ook niet nodig, de capasiteit is groot genoeg om jaren mee te gaan.

Stroom verbruikt hij altijd wel, maar dat niveau ligt zo laag (paar mircoampere ofzo?) dat hij niet zomaar leeg zal gaan :)

Last.fm

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Atlas schreef op zondag 27 februari 2005 @ 00:34:
Niet helemaal waar.
Er zijn mobos (ik denk aan de FR520 ofwel Miami die jij daar nog ergens in je hok hebt liggen :+) waarbij die dingen wel leeglopen als er geen spanning opstaat.
Zodra dat geval van de spanning af was was dat cmos batterijtje vrijwel direct leeg.

Daarbij is het zo dat die dingen bij ieder systeem wel leeglopen, echter gaat dat zo lang duren dat de levensduur van dat batterijtje de economische levensduur van je systeem erg ver voorbijstreeft.

niets om je zorgen over te maken (en dan nog, voor die 0,50€ dat zo'n ding kost geeft het ook geen kopzorgen lijkt me).

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hmm, niet oplaadbaar :?. :P :o

De oudere batterijtjes in een 386/486 waren iig wel oplaadbaar :)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Thandor schreef op zondag 27 februari 2005 @ 00:41:
Hmm, niet oplaadbaar :?. :P :o

De oudere batterijtjes in een 386/486 waren iig wel oplaadbaar :)
Tja dat zijn nicad's geen lithium cellen ;)
Lithium cellen exploderen redelijk indrukwekkend :P (ja ervaring :X)

En terw_dan, tja er zijn altijd uitzonderingen ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Atlas schreef op zondag 27 februari 2005 @ 00:51:

En terw_dan, tja er zijn altijd uitzonderingen ;)
We moeten natuurlijk wat hebben om de regels te bevestigen of niet :P

Verwijderd

Topicstarter
Dus gaat de batterij nu pas leeglopen als je de stroom eraf haalt of niet?

Als de batterij toch 10 jaar meekan als ik elke nacht de stroom eraf haal, zal het mij ook verder worst wezen. Immers zolang ben ik toch niet van plan mijn mobo te gebruiken. ;)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:18

_Ernst_

Mark It Zero!

Waarschijnlijk loopt ie ook wel leeg als er wel stroom op staat, maar zoals gezegt is die stroom zo klein dat de levensduur in de orde van 10 jaar ligt ofzo.

Dus gewoon elke nacht uitzetten als je dat wil :)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij weet ik nu wel genoeg, afsluiten die hap dan maar

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Ik heb een energieverbruiksmeter en die geeft aan dat als ik de computer uit heb staan, hij nog 4.3 watt gebruikt. Ik denk dat je de kosten voor die Lithuim 2032 batterij zo terug hebt verdient als je de knop van de voeding op uit zet als je de computer niet gebruikt.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
_Ernst_ schreef op zondag 27 februari 2005 @ 13:07:
Waarschijnlijk loopt ie ook wel leeg als er wel stroom op staat, maar zoals gezegt is die stroom zo klein dat de levensduur in de orde van 10 jaar ligt ofzo.
Levensduur van het batterijtje verschilt per mobo. Over het algemeen doe je 3 tot 10 jaar met een Lithium celletje. De levensduur hangt af van hoe het CMOS-keep alive circuit op het moederbord geïmplementeerd is. Het geheugencelletje waarin de CMOS settings worden opgeslagen heeft slechts een paar nA (nano-Ampère) nodig om de settings te behouden (nee, niet alleen een spanning, ook een miniem stroompje dus :) ). Soms wordt er echter een extra weerstandje in het circuit opgenomen. Als die weerstand ongelukkig is gekozen, zal het batterijtje wat minder lang meegaan. Soms worden hier echte blunders in begaan door mobo designers waardoor de levensduur van het batterijtje verkort wordt tot enkele dagen/weken. Maar dit zijn uitzonderingen.

Hoe het zit met aan/uitzetten van pc's en de invloed daarvan op het batterijtje, weet ik niet precies. Ik kan me voorstellen dat er gekozen wordt om het batterijtje niet te belasten zolang de 5V standby spanning aanwezig is. Van de andere kant is het ook verdedigbaar om ook dán het CMOS te voeden d.m.v. het batterijtje i.v.m. de betrouwbaarheid en stabiliteit van een batterijtje :) Ik schat dat ook dit per moederbord kan verschillen, alnaargelang de implementatie van de designers.
Pagina: 1