Toon posts:

[Filemaker] Wat draait beter, RAID 10 of RAID 5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag eens de mening horen van jullie tweakers, wat is beter te doen? Een filemaker database op RAID 10 (In de vorm 3 x Raid 1 en die 3 Arrays in Raid 0) of Raid 5. In beide gevallen gaat het uiteraard om 6 st 15.000RPM UW320 SCSI schijven. De database die draait is filemaker met ongeveer 70 clients.

De reden dat ik deze vraag stel is als volgt: De softwareleverancier van het bedrijf raadt Raid 5 aan, terwijl ik altijd dacht (zo ook te lezen is op de site van Oracle) dat voor een db-server Raid 10 beter is.

Ik hoop op deze manier wat wijzer te worden.

Bedankt

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:23
Volgens mij is het vrij simpel: RAID 10 is sneller én kost minder CPU dan RAID 5, maar kost wel meer HD-ruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 26-02-2005 23:41 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Grote benchmark topics » Tweakers.net BenchDB

Server StorageMark 2003 - Database-server Light
Server StorageMark 2003 - Database-server Heavy

Er staan o.a. 4-disk RAID10 en 4-disk RAID5 benchmarks met 15K U320 disken tussen. Dat geeft wel een aardig beeld :)

En volgens de RAID FAQ is RAID10 ook de betere keuze voor een DB server, waarbij de eis is dat de data snel aangeleverd moet kunnen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 26-02-2005 23:59 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-03 14:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Welk RAID-level sneller is hangt af van een aantal factoren zoals het type RAID-controller, het gebruik van write-back caching (in combinatie met een battery backup unit), het aantal schijven in een array en de verhouding lees/schrijfoperaties van de applicatie. Als er naar verhouding veel leesoperaties worden gedaan zal RAID 5 bij gelijk aantal schijven in theorie sneller zijn dan RAID 10. Ook zal RAID 5 naar verhouding beter moeten kunnen presteren naarmate het aantal schijven toeneemt. Het gebruik van write-back cache is essentieel om goede RAID 5-prestaties mogelijk te maken. Met write-through caching zal RAID 10 bijna altijd sneller zijn omdat wegschrijven van parity in RAID 5 zonder write-back cache veel meer wachttijd oplevert.

De prestaties van de diverse RAID-controllers lopen sterk uiteen waardoor je de theorie niet zomaar op de praktijk kunt toepassen. De ene RAID-controller heeft een snellere processor dan de andere of heeft bijvoorbeeld betere optimalisaties voor lezen uit een mirror.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de volledigheid, RAID 10 draait beter dan RAID 5, we hebben het beide geprobeerd. Het verschil is echt meer als 2x zo snel.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Flink verschil :) Welke controller werd hier gebruikt?
Pagina: 1