Toon posts:

Beeldscherm corrupt na afsluiten X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Slackware 10.1, 2.6.10-kernel, X.org 6.8.2, Nvidia-6229-drivers met een GForce 4 MX 440, XFCE 4.2. Ik boot in console-mode en start X vanuit de console met startx. Als ik boot met de framebuffer in meer dan 256 kleuren (dus bijv. 64k of 16M kleuren, vga modes 788 en 789 in lilo.conf) is alles perfect bij het booten, ik kan X starten zonder problemen, maar zodra ik de X-sessie afsluit en weer terugga naar de console, is het beeldscherm totaal onbruikbaar.

Met 64k kleuren zijn de letters enorm groot en bestaan uit een soort streepjes en 't knippert; met 16M kleuren zijn er alleen een paar knalgroene vierkante blokjes. Als ik X start zie ik eerst een paar regels op het scherm komen, die zijn nog normaal, dan komt het NVidia-logo, daarna begint XFCE op te starten. Als ik op dat moment CTRL-ALT-F1 doe is het scherm al corrupt. Als ik de Framebuffer in 256 kleuren zet, is er niets aan de hand, maar ik wil 'm juist in meer kleuren anders doet vmware weer wat sufs met m'n beeld (maar daar is al een ander topic over :-) ). Iemand een idee wat hier mis is?

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, 't lijkt aan de nvidia-driver te liggen: met de nv-driver treedt 't niet op, met nvidia-driver wel ...

Verwijderd

Heb je toevallig je videokaart aangesloten op een tweede apparaat? (je tv bijvoorbeeld)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, klopt: heb een tv op de tvout aangesloten. In xorg.conf alle Twinview-opties uitgezet maar dat maakt geen verschil. Op de tv zie je, als ik in console-mode zit, eenzelfde soort rare onleesbare letters.

Verwijderd

Moet je die stekker die naar je TV gaat eens uit je videokaart halen dan is het probleem "opgelost". Er is een oplossing voor te vinden zodat je je TV-Out ook kunt gebruiken maar weet zo 1 2 3 niet meer wat het was.

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Let ook even op dat je alleen vesafb mag gebruiken samen met de binary nvidia drivers, de accelerated rivafb zorgt inderdaad voor corruptie zodra je naar textmode terugschakelt. (De installer waarschuwt je daar voor, maar misschien ben je later pas naar rivafb overgestapt of heb je de waarschuwing genegeerd).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, als ik de tv-out kabel eruit trek werkt het wel ...

Ik heb inderdaad ook de waarschuwing mbt riva framebuffer genegeerd. Ik dacht namelijk dat ik geen rivafb draaide omdat in mijn lilo.conf alleen VESA-framebuffer-console-opties stonden. Hoe weet ik of ik ook riva heb, en hoe krijg ik dat eruit? Kernel opnieuw compileren?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Deze vesafb driver maakt je beeld niet corrupt:
http://dev.gentoo.org/~spock/projects/vesafb-tng/

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dat ga ik zeker 's proberen.

Ik wil toch ook proberen die rivafb eruit te halen. Ik zag dat-ie in mijn kernel als module gemaakt is (standaard Slackware 2.6.10-kernel) en dat is ook de waarschuwing die de nvidia-drivers geven als ik me goed herinner, iets van: de kernel is gebouwd met support voor de riva-framebuffer-drivers. Voor zover ik kan nagaan (met lsmod) is er geen riva-module geladen. Waarom gaat het dan mis? Maakt 't dan uit als ik 'm helemaal uitzet in de kernel?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 22:11:
Voor zover ik kan nagaan (met lsmod) is er geen riva-module geladen. Waarom gaat het dan mis? Maakt 't dan uit als ik 'm helemaal uitzet in de kernel?
Nee, het compileren van rivafb en het vervolgens niet gebruiken levert geen enkel verschil. Het niet hebben van de kernel module, sluit trouwens wel uit, dat hotplug o.i.d. die troep als nog laadt bij het opstarten.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1