[Cooling] SI-97 & XP 2600+, gaat dit samen?

Pagina: 1
Acties:

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Hallo,

Ik ben sinds een paar dagen op zoek naar een goede CPU koeler en een Voeding om mijn huidige CPU koeler (Volcano 7+) die een reeeete herrie maakt, zelfs op low, en mijn huidige voeding (Q-Tec 550Watt) die ik al half gesloopt heb ivm kapotte fans erin, te vervangen.

Ik wil langzamerhand alle fans gaan vervangen in mij PC voor zo geruisloos mogelijke fans, ik wil nog geen waterkoeling omdat dit nog net iets te duur is op het moment.

Nu kwam ik op de Thermalright site de SI-97 tegen en die leek me wel een top koelblok om ism met een low-noise fan mijn AMD Athlon XP 2600+ te koelen. Echter bij de specificaties staat dat deze koeler bedoeld is voor 2800+ en hoger, betekend dit dat ik deze 100% zeker niet voor de 2600+ kan gebruiken? Ik ga bij deze bestelling ook een ASUS A7N8X-X en een Tagan 480Watt PSU bestellen, zou dit nog complicaties kunnen opleveren qua ruimte voor het blok?

Als er trouwens iemand is die me een mooie review van low-noise fans kan aanwijzen of zelf een goede low-noise fan weet had ik dat graag geweten. Ik heb nog niet gegoogled, maar mocht je er zo een weten, please post dit dan even.

Alvast bedankt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
de SI-97 voldoet prima voor je cpu, als ie een 2800+ aan kan zal het bij een 2600+ helemaal wel moeten lukken

als casefans kan ik je de papst fans wel aanraden, die zijn zo'n beetje het stilst van alle fans, kosten ook wel wat meer helaas, als je die papst fans koopt kan je ze ook prima op 7 volt laten draaien dan zijn ze helemaal mooi stil

trouwens een goede keus die voeding, is echt een prima ding :)

• DJMurtz
PilatuS schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 23:27:
de SI-97 voldoet prima voor je cpu, als ie een 2800+ aan kan zal het bij een 2600+ helemaal wel moeten lukken

als casefans kan ik je de papst fans wel aanraden, die zijn zo'n beetje het stilst van alle fans, kosten ook wel wat meer helaas, als je die papst fans koopt kan je ze ook prima op 7 volt laten draaien dan zijn ze helemaal mooi stil

trouwens een goede keus die voeding, is echt een prima ding :)
bedankt voor de informatie!
Het is alleen zo gek dat ze op de site over "2800+ en hoger" praten, alsof ze willen zeggen dat de 2700+ en lager anders gebouwd zijn en dus niet compatible zijn. Bij deze dus misverstand uit de weg geholpen, dit word zeker mijn nieuw koelblok.

Overigens, de papst case fans lijken me ook wel wat, zou ik eventueel ook deze op het blok kunnen plaatsen als CPU fan? zou moeten kunnen, aangezien 80mm en 92mm allebij past en anders kan er een 80mm -> 120mm converter op het blok worden geplaatst mocht de 80mm fan op een stille stand het niet trekken lijkt me zo.

Nog een vraag hierover, die papst fans op 7v laten lopen, komen deze fans met regelaar of zou ik daar eventueel een front-panel dingetje voor moeten aanschaffen om alle fans te regelen? (en zo ja, misschien een aanrader voor me? ;) )
Ik had een review op tomshardware gelezen waar ze 15 van deze panels doornamen maar om eerlijk te zijn vond ik ze allemaal niet echt mooi en als ze al mooi waren dan konden ze maar 1 fan regelen of zaten er andere zware nadelen aan... deze review was wel van een tijd terug maar kon geen andere vinden zo snel dus hopelijk zijn er ondertussen al wat betere op de markt gekomen.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:28
je kan ze eventueel regelen met speedfan.
of er een weerstand tussen zetten

Verwijderd

Een fan op 7V laten draaien, kan gewoon vanaf de molex. Via de molex loopt er 5V en 12V en uiteraard een null. Tussen null en 12V staat natuurlijk 12V, tussen null en 5V.... Juist: 5V, maar tussen 5V en 12V staat 7V. Als je een beetje handig bent, bouw je zelf een kastje met een schakelaartje om te schakelen tussen 5, 7 of 12V.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:02
kweenie of je wil OC'en, maar dat bord klokt voor geen meter en heeft geen dualchannel support

MMMMMM, waarom heb je geen vertrouwen in je mobile? En zowel Lubbers als Koeman zijn opgestapt door andere redenen dan een gebrek aan vertrouwen

• DJMurtz
418O2 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 01:23:
kweenie of je wil OC'en, maar dat bord klokt voor geen meter en heeft geen dualchannel support
Ik wil eventueel wel iets gaan OC'en maar het probleem is dat ik op dit moment een A7N8X-Deluxe heb, deze is echter een paar dagen geleden overleden (2 maanden na garantieverloop) dus nu zit ik zonder mobo en om weer 80 euro aan hetzelfde mobo uit te gaan geven heb ik geen zin in.

Dus ik denk dat de beste oplossing is om voorlopig voor 60 pieken de A7N8X-X te halen totdat ik overstap op de 64 en dus ook op een nieuw type mobo...

p.s:

Ik ga dit lijstje bij perfect-systems.nl bestellen:

1x ASUS A7N8X-X € 61,97
1x TAGAN 380WATT PSU € 98,40
1x SI-97 € 48,03
1x Case FAN Anti-Vibratie Bevestigingsset (4 stuks) € 00,96
1x Case FAN Adapter 80 - 120 mm UV Blauw Transparant € 04,34
1x Case FAN Anti-Vibratie Rubber voor 120 mm Fan € 01,93
1x Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GL € 14,10
1x Case FAN (120 x 25) Papst 4412 FGL € 21,57

nu begin ik me echter af te vragen of de Papst 80mm fan voor op de SI-97 wel een goede keuze is...
De website van Thermalright raad een fan aan met deze specs:

Speed: 2450 rpm
Air Flow: 48 CFM
Noise Level: 30.0 dBA

maar omdat ik zwaar low-noise wil gaan en tot nu toe de meeste dB komen van de PSU (20 dB ongeveer) wil ik ook met de fan niet hoger dan 20 gaan... Zou een Papst 80mm met deze specs:

Speed: 1500 tpm
Air Flow: 33 CFM
Noise Level: 12 dB

de 2600+ wel koel genoeg kunnen houden of zijn die specs op de site van Thermalright toch echt het minimum om geen doorgebrande CPU te krijgen?

Verwijderd

^^ Je kan makkelijk met een 1500rpm koeler doorgaan hoor ;) Maar waarom neem je niet een 12x12cm fan van ongeveer 1500rpm. Als je echt extreem wilt oc'en zou ik het je niet aanraden, maar echt low noise kan je er zo wel meegaan ;)

• DJMurtz
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 01:42:
^^ Je kan makkelijk met een 1500rpm koeler doorgaan hoor ;) Maar waarom neem je niet een 12x12cm fan van ongeveer 1500rpm. Als je echt extreem wilt oc'en zou ik het je niet aanraden, maar echt low noise kan je er zo wel meegaan ;)
het koelblok ondersteund alleen 80 en 92mm fans, ik kan wel een tweede converter kopen zoals ik al 1 heb staan in de lijst voor de kast maar ik weet niet 100% zeker of deze converter past op het blok aangezien ze op het blok met apparte clips werken om de fan vast te zetten en niet gewoon met schroefjes.

Misschien is het een beter idee om een wat zwaardere papst te pakken dan die ik dan via een frontpanel op een lager voltage kan zetten en hoger zetten mocht ik gaan overclocken...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:02
OC'en wil toch niet zo goed op die plank, echt niet

o btw, je koopt een goedkope plank omdat je wil upgraden, kan die HSF wel mee upgraden dan?

[ Voor 51% gewijzigd door 418O2 op 27-02-2005 01:59 ]

• DJMurtz
418O2 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 01:59:
OC'en wil toch niet zo goed op die plank, echt niet

o btw, je koopt een goedkope plank omdat je wil upgraden, kan die HSF wel mee upgraden dan?
Die fans zijn relatief goedkoop en die upgrade zit er het komende half jaar toch niet aan te komen. Mocht ik over 6 maanden upgraden kan ik altijd terug op de volcano 7+ of ik plaats een fan die ik hier nu al heb liggen van 80mm die 3000rpm maakt, deze zet ik dan eventueel op 7V of met een frontpaneel eventueel nog lager...

Het OC'en zal dan niet gebeuren met de X-X dus dan voldoet de huidige lijst wel volgens mij...

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Vantec maakt hele mooie fancontrollers.

Een 3,5'' versie
Afbeeldingslocatie: http://www.pcabusers.com/reviews/vantec/nxp205/main.jpg
De Vantec NXP 20

Een 5,25'' versie
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockmania.net/prodotti/s/va_nxp305.jpg
De Vantec NXP 305

Mocht je er een willen kopen, dan zou ik deze zeker aanraden. Ik heb er zelf ook een. :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door frankknopers op 27-02-2005 09:50 ]

Goud is geen geld

• DJMurtz
Frank_Knopers schreef op zondag 27 februari 2005 @ 09:49:
Vantec maakt hele mooie fancontrollers.

Een 3,5'' versie
[afbeelding]
De Vantec NXP 20

Een 5,25'' versie
[afbeelding]
De Vantec NXP 305

Mocht je er een willen kopen, dan zou ik deze zeker aanraden. Ik heb er zelf ook een. :Y)
Ik vind hem erg duur voor een controller zonder display, ik heb mijn oog op de Cooler Master Aerogate II Zilver laten vallen:

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/img/ald-v02-u1-001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/img/ald-v02-u1-002.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/img/ald-v02-u1-003.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/img/ald-v02-u1-004.jpg

Ziet er strak uit, mooi display, mooie controls, goed merk, niet te duur (€ 34,03 bij perfect-systems.nl) en doet alles wat ik nodig heb. Ik kijk nog even verder maar deze staat momenteel wel op nr 1 bij mij.

• DJMurtz
418O2 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 01:23:
Ik bedenk me net,
Ik heb 1 DDR 256 MB van kingston
en 1 DDR 512 MB van kingston

Bijde hebben aan alle twee de kanten chips zitten, betekend dit dat het dualchannel is en dus niet mogelijk is om in de slots te plaatsen? (ik denk het niet, maar wil toch even zeker van de zaak zijn voordat ik dit moederbord ga bestellen)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dual channel heeft niks met de schikking van de chips op het staafje te maken, wel met de combinatie van banken op je mobo. Als je mobo dual channel ondersteunt, moet je gewoon zorgen dat je je ram id juiste banken steekt. Met dual channel wordt de geheugenbandbreedte zowat verdubbeld. Maar maak je niet druk, de Athlon Xp's hebben die dubbele bandbreedte niet nodig, dus dat zou je prestaties niet verhogen. Bij P4's en AMD64's zou dat wél het geval zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
Het moederbord ondersteund geen dual channel. Maar wel dualsided dimms (geheugen bankjes met chips aan 2 kanten) dus dat vormt geen probleem

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Hmmz, als je dan toch voor silent gaat, kun je net zo goed een Antec Sonata kopen..
kost op dit moment € 105,99 in pricewatch..
Deze is speciaal ontworpen voor stilte (hear the silence)
Dat is incl een 120mm fan achter + een truepower 380wat voeding.
Zit systeempje in dat alle fans regelen.

Heb em ook, en ben er uber tevreden over.
Echter superstil met een goede airflow (heb een 2e 120mm fan van papst voorin gezet)
Ziet er ook super uit.

En aangezien je voeding ongeveer datzelfde gaat kosten zou ik deze kast eens overwegen.

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

offtopic:
Niet een beetje duur :? ? De 480Wtt versie heb je voor 80 Euri (pricewatch)

[ Voor 5% gewijzigd door DesertShooter op 27-02-2005 17:32 ]

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

DJMurtz schreef op zondag 27 februari 2005 @ 15:09:
[...]

Ik vind hem erg duur voor een controller zonder display, ik heb mijn oog op de Cooler Master Aerogate II Zilver laten vallen:

[afbeelding]

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Ziet er strak uit, mooi display, mooie controls, goed merk, niet te duur (€ 34,03 bij perfect-systems.nl) en doet alles wat ik nodig heb. Ik kijk nog even verder maar deze staat momenteel wel op nr 1 bij mij.
Een vriend van me heeft ie, hij bevalt erg goed. Je kunt het display van kleur veranderen..

• DJMurtz
DesertShooter schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:31:
[...]

offtopic:
Niet een beetje duur :? ? De 480Wtt versie heb je voor 80 Euri (pricewatch)
jawel maar bij die zaak weet ik tenminste zeker dat ik niet gekloot word oid, en aangezien ik daar ook nog een hoop andere spullen ga kopen lijkt het me verstandiger als ik alles daar gewoon bestel, ook al kost het ietsje duurder. Als je trouwens die 80 euro + 10 euro verzendkosten pakt scheelt het al niet veel meer...

• DJMurtz
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:25:
Hmmz, als je dan toch voor silent gaat, kun je net zo goed een Antec Sonata kopen..
kost op dit moment € 105,99 in pricewatch..
Deze is speciaal ontworpen voor stilte (hear the silence)
Dat is incl een 120mm fan achter + een truepower 380wat voeding.
Zit systeempje in dat alle fans regelen.

Heb em ook, en ben er uber tevreden over.
Echter superstil met een goede airflow (heb een 2e 120mm fan van papst voorin gezet)
Ziet er ook super uit.

En aangezien je voeding ongeveer datzelfde gaat kosten zou ik deze kast eens overwegen.
Ik heb net een review gelezen over de voeding in deze kast die hierzo te vinden is:
http://www.silentpcreview.com/article61-page2.html

Al is het geen slechte voeding, ik vind bijna 50dB geluid toch wel wat te veel van het goede. Als je dit vergelijkt met de 480watt die ik ga halen, en die maar 20dB geluid produceert, dan ga ik toch liever voor deze voeding. Ook de kast zelf vind ik niet echt speciaal en met een papst fan etc krijg ik mijn stock kast denk ik stiller dan deze kast. Als ik dan over een tijd een mooie designkast wil gaan halen kan ik tenminste alles overhevelen naar de nieuwe kast, dat zou met deze kast dan niet gaan omdat ik deze spullen dan niet bestel omdat de kast voor een gedeelte voor de geluidsreductie zorgt.

Verwijderd

DJMurtz schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:50:
[...]

Ik heb net een review gelezen over de voeding in deze kast die hierzo te vinden is:
http://www.silentpcreview.com/article61-page2.html

Al is het geen slechte voeding, ik vind bijna 50dB geluid toch wel wat te veel van het goede. Als je dit vergelijkt met de 480watt die ik ga halen, en die maar 20dB geluid produceert, dan ga ik toch liever voor deze voeding. Ook de kast zelf vind ik niet echt speciaal en met een papst fan etc krijg ik mijn stock kast denk ik stiller dan deze kast. Als ik dan over een tijd een mooie designkast wil gaan halen kan ik tenminste alles overhevelen naar de nieuwe kast, dat zou met deze kast dan niet gaan omdat ik deze spullen dan niet bestel omdat de kast voor een gedeelte voor de geluidsreductie zorgt.
Die voeding maakt ECHT_GEEN 50Db geluid hoor :X Iig toen ik luisterde niet. De HD's hoor je er vaak boven uit ;)

• DJMurtz
aangezien ik niets hierover kon vinden op google/GoT en ik het nutteloos vond om een nieuw topic te openen post ik mijn vraag maar hier:

Ik ben van plan fanguards te kopen met een filter erin om de stofvorming in mijn PC tegen te gaan.
Nu kwam ik deze fanguard tegen:

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/403-433G.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/51128-small.jpg

Nu vraag ik me alleen af... Ik heb in mijn kast twee openingen voor 80 mm fans. Daar wil ik vervolgens deze 80mm -> 120mm converters op zetten (enige die ik kon vinden). Vervolgens komt er een Papst 4412 F/2 GL fan op te zitten en hier bovenop eventueel nog een fanguard UV design plaatje.

Nu is mijn vraag, kan ik hierop deze filters plaatsen, en zo ja waar komen deze dan te zitten? als je de kast volledig stof vrij wilt houden zouden ze dus tussen de kast en de fan (in mijn geval tussen de kast en de converter) komen te zitten. Echter, ik zie op het grootste plaatje geen gaatjes voor schroeven dus het lijkt er haast op dat je deze moet vastklikken oid? en dat zou dan betekenen dat ze achter de fan komen te zitten.

Ik stel deze vraag omdat ik bij situatie 1 een 80mm filter nodig heb en bij situatie 2 een 120mm.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMurtz op 27-02-2005 22:22 ]

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
offtopic:
Heb hier nog een zo'n aerogate silver 2 liggen, die ik er (helaas) moest uithalen omdat ik 2 5.25 inch bays nodig had voor een case-mod. Mocht je intresse hebben, diederikpauwelyn@hotmail.com

• DJMurtz
Frigolamptje schreef op zondag 27 februari 2005 @ 21:57:
offtopic:
Heb hier nog een zo'n aerogate silver 2 liggen, die ik er (helaas) moest uithalen omdat ik 2 5.25 inch bays nodig had voor een case-mod. Mocht je intresse hebben, diederikpauwelyn@hotmail.com
Bedankt voor het melden maar ik denk dat ik liever nieuw in doos wil hebben incl garantie. Ik weet niet hoe het zit met de levensduur van deze dingen maar als ik vaak aan die knoppen ga zitten wil ik wel dat ze naar een jaar nog werken zoals ze in het begin deden.

• DJMurtz
ik sta op het punt de bestelling te plaatsen maar zou iemand me duidelijkheid kunnen geven over die fanguards? Ik heb overal gezocht maar heb echt geen idee hoe deze fanguards geplaatst worden.
Pagina: 1