Toon posts:

Slechte leesbaarheid polls

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet helemaal zeker of dit het goede subforum is

Zoals al vaker is opgemerkt, zijn de polls op tweakers.net soms niet echt goed af te lezen. Er wordt namelijk altijd gesorteerd op aantal stemmen. Mij lijkt het handig het volgende te doen.

Ik ga er van uit dat de manier waarop polls en hun resultaten in de db worden opgeslagen zo is:
tabel Polls
  • id
  • naam
  • vraag
  • datum_aangemaakt
  • enz., niet belangrijk
tabel Questions
  • id
  • pollid
  • question
  • aantal_votes
en evt:
tabel Votes
  • id
  • userid
  • questionid
  • ip, enz, onbelangrijk
Best te volgen lijkt me. Stel nou dat er aan de tabel POLLS een kolom wordt toegevoegd: 'sortby'. Dit kan dan votes, of questionid zijn (ENUM). Als er normaal bijv. dit werd gedaan om de resultaten in te lezen (ik ga er van uit dat de gegevens van de poll al zijn ingelezen in variabelen):
code:
1
2
$query="SELECT * FROM questions WHERE pollid=$id ORDER BY aantal_votes DESC"
>>query uitvoeren, script vervolgen

wordt er nu eerst dit gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$query="SELECT * FROM questions WHERE pollid=$id"

if ($sortby=='votes')
{
$query.=" ORDER BY aantal_votes DESC"
}
else
{
$query.=" ORDER BY id ASC"
}
>>query uitvoeren, script vervolgen

Ik denk dat mijn idee zo duidelijk is, ik ben benieuwd of jullie er iets mee doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 19:09 ]

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Ehm, het sorteren op het aantal stemmen lijkt me juist de bedoeling? Ik vind het eigenlijk wel logisch. Maargoed, dat is maar waar je voorkeur ligt, en om daar nou een pref voor in te bakken... Overigens denk ik dat de devvers best zelf weten hoe ze iets moeten implementeren ;) .

DM!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een poll is inderdaad bedoeld om te laten zien welke keuze de meeste stemmen heeft gekregen. We hebben geen poll waarvan de volgorde van de keuzes het belangrijkste is, maar het aantal stemmen. Ik zou dus niet weten waarom we dan opeens een preference moeten maken om de uitslag van de poll op een andere manier te tonen. Het lijkt mij dan ook vreemd om de eerste optie na het stemmen weer bovenaan te zetten, want het gaat immers om welke keuze de meeste stemmen heeft :).

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:47

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vind het inderdaad niet nodig om een pref te maken voor de sorteervolgorde van de pollresultaten. Als je dat gaat doen kun je overal wel een pref voor maken. Hoogstens gaat er een keer op de pagina met de pollresultaten en -discussie een mogelijkheid komen om te sorteren op aantal stemmen of volgorde van invoer van de keuzemogelijkheden.

Bij normale polls zie ik overigens niet waarom de polls slecht leesbaar zouden zijn. Ik heb daar ook nooit veel klachten over gehoord. Er zijn in het verleden wel eens polls geweest met twee miljoen keuzemogelijkheden. Ik ben geen voorstander van polls met zoveel keuzemogelijkheden. Als een keuzemogelijkheid geen significant percentage stemmen gaat opleveren kun je 'm net zo goed onder 'anders' oid vervoegen.