[SQL] Verschillen Mysql/Access

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
Ik wil graag mijn forum meerdere databases laten ondersteunen.

Op dit moment kun je alleen access gebruiken.
Ik wil nu bepalen waar de verschillen in SQL zitten om queries aan te passen of iets dergelijks.

Dingen die ik al weet die anders zijn :
  • Quoting van tables met ´table´ ipv [table]
  • Datetime yyyy/mm/dd ipv mm/dd/yyyy
  • Limit ipv Top om aantal records te beperken
Zijn er nog meer verschillen?
Zo ja welke uiteraard ;) .

Overigens kon ik op google alleen de verschillen met de standaarden vinden, dat is niet wat ik zoek uiteraard.

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Verwacht je nu een lijst met alle access functies met daarnaast de mysql equivalenten? Ik denk dat er aardig wat verschillen zijn die niet gemakkelijk allemaal op te noemen zijn. Je kunt beter per actie controleren of het ook geldig is in mysql.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
dat is het probleem ik heb tot mei geen mogelijkheid de queries te testen :) .

En nee ik verwacht geen lijst met functies maar meer een lijst met syntaxverschillen...

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Lees gewoon de documentation van mySQL, en dan vooral het deel over de syntax? Alhoewel ik wel moet toegeven dat 'ie niet echt goed te lezen is. Of doe gewoon een reeks tutorials over mySQL, of koop een boek :) . Ja, dan krijg je ook basic stuff, maar je komt zo heus wel tegen wat je moet weten zou ik zeggen. En verder blijft het voor een deel trial-and-error ;) .

DM!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Om echt goed 2 of meer DB's te kunnen ondersteunen, zou je het best 2 aparte data-lagen kunnen schrijven; een specifiek voor MySQL, een specifiek voor Access, etc....

https://fgheysels.github.io/

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik werk momenteel ook veel met Access werk en voorheen MySQL. Als je niet te fancy SQL of DBMS specifieke functies gebruikt pakt Access het wel. De INSERT INTO, UPDATE en JOINS werken allemaal naar behoren. Ik heb echter wel een groot verschil gezien met DELETE queries. Hierbij gebruikt Access weer een eigen dialect dat afwijkt van de standaard.

ANSI SQL
code:
1
DELETE FROM MyTable WHERE ID=1

Access
code:
1
DELETE MyTable.* FROM MyTable WHERE ID=1
Verder gebruikt Access een % ipv een * voor wildcards (mocht je gebruik maken van LIKE). Ook gaat Access anders om met datums (#YYYY-MM-DD# formaat opgeven indien je dit gebruikt in een query) en hebben date en string functies vaak andere namen en syntax (SUBSTRING is bijv. MID in Access)

Ik ben nog wel meer verschillen tegengekomen, maar zoals al eerder gemeld wordt dat wel een lange lijst. Maar op http://www.mvps.org/access/ kun je wel veel informatie vinden.
Mijn conclusie: In de meeste gevallen zijn de queries redelijk portable, maar let vooral op de DELETE queries.

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 11:26
Mischa_NL schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 19:14:
dat is het probleem ik heb tot mei geen mogelijkheid de queries te testen :) .

En nee ik verwacht geen lijst met functies maar meer een lijst met syntaxverschillen...
Kan je zelfs niet even mysql installeren op de pc waar je nu achter werkt? ik weet niet precies waar je op moet wachten tot mei, maar er valt toch wel iets te regelen aangezien mysql ook op iedere windows pc draait.

• SuperRembo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08-2025
JonkieXL schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 20:11:
Verder gebruikt Access een % ipv een * voor wildcards (mocht je gebruik maken van LIKE).
Andersom :P
Access gebruikt * en ?, MySql gebruikt % en _.

| Toen / Nu

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 21:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

whoami schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 19:51:
Om echt goed 2 of meer DB's te kunnen ondersteunen, zou je het best 2 aparte data-lagen kunnen schrijven; een specifiek voor MySQL, een specifiek voor Access, etc....
Dit lijkt me een vrij waardevolle opmerkingen; voor syntaxverschillen: zie de documentatie.

Met google is hier wel uit te komen. De verschillen merk je snel genoeg door beide databases te installeren en tegen aan te testen; iets wat je sowieso moet doen voordat je hem in productie gooit en eigenlijk ook bij het ontwikkelen van de software.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.