aanschaffen nieuwe sony camera

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
In de voorbereiding op de reis naar Canada die we deze zomer gaan maken, ben ik al een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe camera.

Heb nu namelijk een Sony P50, die wel goed bevalt, maar de 2.0 mp is een beetje weinig tegenwoordig.

Ik wil denk ik het liefst Sony houden, heb hier nog 128 mb memorysticks liggen. Dat scheelt me weer in de aanschaf.
Nu zie ik vele modellen, en daardoor zie ik door de bomen het bost niet meer.

Eisen die ik heb:
- minimaal 3 mp
- minimaal 3x optische zoom
- stabiel (bij de P50 krijg ik snel schokkerige beelden)
- compact. De P50 is gewoon groot en log, het liefst heb ik er een die in de broekzak past.

Budget reikt tot ongeveer 400 euro
Welke zouden kunnen voldoen aan mijn eisen?

Alternatief: me niet blind staren op die memorysticks die ik nog heb, maar voor een andere camera gaan met betere specs (misschien zelfs iets goedkoper, sony is gewoon redelijk duur), geheugen kost immers niet zo veel meer

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Al eens in de pricewatch gekeken? Ga naar een lokale winkel, en kijk welke modellen in aanmerking komen.

Uit ervaring: de DSCP91(3.2MP), 93 (5MP) misschien ook wel de W1 :)

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kijk hier eens in rond
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro?
Misschien doe je daar nog wel een goed idee in op. En ik zou me ook niet blind staren op de memory sticks, mist je er echt super veel hebt. Maar die zou je ook altijd kunnen ruilen tegen een geheugenkaart die je voor je mogelijke nieuwe cam zou kunnen gebruiken als het toch geen sony word.

[ Voor 7% gewijzigd door Justawitte op 26-02-2005 17:51 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ok, ik ga eens rondkijken.

Blijft de vraag voor mij: is Sony nu wel of niet een kwalitatief goed merk? Ik heb geen klachten gehad met de P50, maar ben natuurlijk ook geen betere gewend

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:19

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zou zelf voor een Canon gaat ipv Sony, wat is tegenwoordig nou een 128MB mem stickje nou als je een >4MP camera hebt? Voor andere camera's kan je voor erg weinig geld 512MB en groter halen. Daarnaast is de kwaliteit gem. gezien van Canon camera's beter dan van Sony.

Maar kijk eens op www.dpreview.com en http://www.imaging-resource.com/
en het hangt natuurlijk ook allemaal af wat voor soort cam je zoekt? landschappen? macro's? sport? all round, etc?

[ Voor 17% gewijzigd door n00bs op 26-02-2005 17:59 ]

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je zoals noobs, zou kiezen voor een canon dan zou je je eens kunnen verdiepen in de ixus serie, die zijn compact, snel, en passen in je broekzak.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
n00bs schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 17:58:

en het hangt natuurlijk ook allemaal af wat voor soort cam je zoekt? landschappen? macro's? sport? all round, etc?
dat is een beetje tweeledig:

Ten eerste is de reden dat ik hem ga kopen, vooral de reis naar Canada, landschappen dus.
Ten tweede neem ik de cam ook altijd mee naar lowlands, dus het moet ook mooie foto's geven in donkere ruimtes

• mr.loepie
  • Laatst online: 11-01 22:01

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

ik zou ook voor een canon gaan heb zelf de g5 en het is een hele goede camera hij is iets duurder dan de 400 die je wil uitgeven maar hij is het zeker waard. en die cf kaartjes kosten bijna al niets meer.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ikzelf heb de W1. Erg goeie camera, en ook wel handig dat er een 2,5inch LCD op de achterkant zit.

Sample pic's:
http://benjamin.reyntjes....leries/bij_gele_bloem.jpg
http://benjamin.reyntjes....lleries/bij_bloem_aug.jpg
http://benjamin.reyntjes.com/album/galleries/slak1.jpg

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:19

Rudedadude

Maybe we were born to run

Sony is in dit segment kwalitatief evengoed als de 'echte' fotomerken zoals Canon. De gemiddeld geziene kwaliteit van camera's bestaat niet meer als je naar een individuele camera kijkt.

De W1 kan een leuke camera zijn: alround, 5 megapixel en een groot lcd-scherm. En heel aarig getest: Steves-digicams

[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 26-02-2005 18:18 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
die W1 lijkt me inderdaad wel wat, mooie pics ook van bin_jackson

en als ik in deze test kijk, gaat mijn voorkeur weer naar de olympus u-mini digital

twijfel, twijfel

[ Voor 56% gewijzigd door greatgonzo op 26-02-2005 18:55 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:19

Rudedadude

Maybe we were born to run

Het nadeel van een dergelijke test is dat de toestellen al niet echt meer te vergelijken zijn. De mju mini heeft bijvoorbeeld niet de instelmogelijkheden die andere camera's in de test hebben en ook maar 2 x zoom tov 12 x zoom van een KM z3 die genoemd wordt. Het dan ook puur afhankelijk van de voorkeuren die je hebt op het gebied van grootte, instelmogelijkheden, gebruikte opslag, zoom e.d. wanneer je een toestel uitkiest. Zo'n test kan dat niet voor je bepalen.

De Mju mini voldoet trouwens op 2 van je genoemde punten niet: minder dan 3x zoom, en stabiel zijn dergelijke kleine toestellen nooit echt, daar zijn ze te licht en klein voor. Compact is die natuurlijk wel.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Henry Tower
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-01 22:24
Ik heb de P100, ook best tevreden van _/-\o_ . Maar denk dat je ook geen spijt zal hebben van een ixus. Allemaal goeie koop denk ik.

System 1: Q6600 Asus P5N-E Geforce 8800 GTS 4 GB Ram 640 GB || System 2: imac early 2010 i7 2.93Ghz 4GB 27inch || mobile: macbook early 2007 2GHz 2GB/320GB * Sony P200 * Nokia 6230i/Nokia 6500/Nokia E52

Verwijderd

Ik zou niet zo snel naar de Ixus30/ 40 kijken. Voor dit geld (ok iets duurder) zijn er betere alternatieven. Met name de scherpte in de hoeken is bij de Ixus serie niet helemaal in orde: Bron

Een voorbeeld van een dergelijk alternatief (op internet vast wel te vinden onder de 400 euro) is de Panasonic FX7. Een beter objectief (leica) en optisch gestabiliseerd. Voeg daaraan toe een 2.5 inch LCD schermpje, USB 2.0 en leuke standaard programma's.

Verwijderd

ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een v1. ik heb die cam gehad. 1van de 3 sony's en die v1 beviel mij nog het beste. ik heb er een p72 en een f717 bij gehad.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 23:00:
ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een v1. ik heb die cam gehad. 1van de 3 sony's en die v1 beviel mij nog het beste. ik heb er een p72 en een f717 bij gehad.
Nee dat klinkt lekker positief. Ik heb drie Sony's gehad, maar ze waren allemaal kut; wil je toch een Sony neem dan de V1, want die was nog redelijk :+

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
vooral die stabilisator spreekt mij wel erg aan, krijg je dan nooit meer van die 'veeg' foto's als je de camera iets beweegt? We nemen de laatste tijd veel foto's als de kinderen van de buren op visite komen, en met die bewegelijke kinderen heb je snel bewogen camera.

Daarom gaat mijn voorkeur nu uit naar ofwel de KM Z3, ofwel die Panasonic FX7. Enige wat mij een beetje weerhoud van die panasonic is dat me dat niet echt een bekend fotocamera merk lijkt. Maar misschien valt dat met een leica objectief weer mee.

De Z3 valt voor mij een beetje af omdat die niet echt in je broekzak past, maar van de andere kant heeft deze voor het prijssegment tot 300 euro wel een van de beste specs.

Ixus is het bekendst en misschien kwalitatief wel een van de betere, de specs lijken me echter iets minder dan de Z3

[ Voor 3% gewijzigd door greatgonzo op 28-02-2005 08:21 ]

Verwijderd

Het grappige is dus dat de Ixus een slechter objectief heeft dan het Leica objectief dat in de Panasonic zit. Kijk maar in mijn bronnen. De ixus heeft last van onscherpte in de hoeken. Panasonic is idd redelijk nieuw op het gebied van fotografie, maar als ik gewoon naar de reviews kijk dan zijn het waanzinnige camera's. Snel, groot scherm, fantastisch objectief en een ingebouwde stabilisator. Panasonic heeft de overstap overigens gemaakt vanuit de hoek van digitaal video en daarin zijn zij met Sony de grootsten. De techniek is dus in huis; hij moet alleen anders worden toegepast. En dat lukt ze vooralsnog met succes. Kijk ook maar eens naar de Panasonic FZ20 en FZ3; ook twee fantastische camera's met een hele schare aan fans.

• tombola
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-01 12:41
Sony W1 is super, ik heb em ook. Ik zag gister toevallig een nieuwe, de W5.
Volgens mij hetzelfde als de W1 maar dan kleiner en goedkoper dan toen ik de W1 kocht...

Van de Sony Site

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Als ik die foto's zie, dan vind ik de foto's van mijn Canon S60 veel beter, scherper en de kleuren tenminste correct.

Verwijderd

Haha, dat is bekend met Sony producten.....

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dat is dus ook idd bekend, kleuren kloppen vaak niet, en zijn oververzadigd, zoals je bij die gele bloem zag, net als rood ook een bekend fenomeen is bij sony camera's om oververzadigd te zijn.
Daarnaast zijn de mem. sticks duur en de accu's gaan relatief kort mee.

Ik zeg niet dat Canon de beste camera's maakt, want zoals ik zei een camera kies je specifiek voor een bepaald doel binnen een bepaald budget. Met mijn eisen en budget kwam ik uit op een S60 van Canon. En nee dit is niet de beste camera die je kan kopen ;)

• Henry Tower
  • Laatst online: 10-01 22:24
Een canon S60 kan je helaas wel niet zomaar ff in je broekzak steken ... Maar inderdaad fotokwaliteit van canon vind ik persoonlijk ook ietsje beter.

System 1: Q6600 Asus P5N-E Geforce 8800 GTS 4 GB Ram 640 GB || System 2: imac early 2010 i7 2.93Ghz 4GB 27inch || mobile: macbook early 2007 2GHz 2GB/320GB * Sony P200 * Nokia 6230i/Nokia 6500/Nokia E52

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
de keuze is terug gebracht tot 3 camera's:

Konica Minolta Z3:
+ 12 x optische zoom, stabilisator
- log, past niet echt in je broekzak

Panasonic FX7
+ leica objectief, stabilisator
- Panasonic is redelijk nieuw op de cameramarkt, objectief alleen zegt niet alles lijkt me

Canon Digital Ixus 40
+ bekend camera merk, voor een beginnend fotograaf als mij misschien het makkelijkst
- geen stabilisator, ruis in de hoeken.

Als "compositie camera" lijkt me de Z3 de beste, hoewel het logge mij tegenvalt.
Als point and shoot ga ik dan denk ik toch voor de ixus, panasonic is misschien nog iets te onbekend.

Maar even enkele reviews nog nalezen, kom er nog niet echt uit.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
vorig jaar een Sony P92 gekocht, leuk hip blauw kleurtje en 5MPix, toen gekocht voor 800 euro, ik zag hem laatst voor < 400, misschien iets voor jou? foto's zijn erg strak, misschien is er een nieuwere versie?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
mwa, als ik zo de reacties allemaal lees is Sony toch niet het allerbeste merk wat camera's betreft. De reden dat ik een paar jaar geleden ervoor gekozen heb, was omdat hij toen in de aanbieding was.

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

Wat een hoop onzin wordt hier verkondigd over Sony cams. Als je de tests op sites zoals dpreview, imaging-resource en steves-digicams er eens op zou nalezen, dan zou je merken dat in het segment (ultra) compacte camera's de Sony's ontzettend goed scoren.

Vergeet niet dat de compacte Canon cameraas tegenwoordig gebruik maken van de Sony CCD. Nu is dat niet het enige, want lens speelt ook mee bijvoorbeeld, maar in beeldkwaliteit ontlopen de Sony en Canon elkaar vrijwel niets.

Het is maar net wat je zoekt. De Ixussen zijn ook prachtig, maar kennen in tegenstelling tot bijvoorbeeld de P100, P150, P200 weinig tot geen handmatige instel mogelijkheden. Er is niets mis met een Sony camera op zich. Het enige nadeel is de prijs van het geheugen, maar dat is dan ook echt het enige.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
en toch ben ik er bijna zeker van dat ik voor de Z3 ga. Dat ding is ook handig als ik hem meeneem naar lowlands. Meestal sta je dan wat verder achteraan, en met 12 x zoom haal je het toch echt wel wat dichter bij.

Volgens mij is er in dit prijssegment niet een camera die beschikt over 12x zoom en een stabilisator.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

De Z3 van Konica? die is nou bepaald klein ;)

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

Neem je wel een statief mee, of heb je een hele vaste hand, want met 12x zoom helpt de stabilisator ook niet echt meer. Plus een stevige rugzak om je camera in te doen, want in je broekzak past ie niet (zoals je zelf ook al aan gaf)

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Verwijderd

In dat segment zou ik toch eerder voor de Panasonic FZ3. Heeft een iets lagere resolutie, maar een betere beeldkwaliteit en al helemaal een betere body. Als je toch een KM wilt, neem dan de Z2, de enige Z camera van KM zonder erg veel last te hebben van CA en van ruis; helaas heeft deze versie geen AS.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
vanmiddag ga ik eerst eens kijken bij de media markt, eens kijken wat ze er hebben liggen

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zou niet kijken bij MM, zet nou eerst op papier wat de eisen zijn van jouw nieuwe camera en doen een vergelijking met dpreview en imaging-resource anders doe je straks een koop waar je achteraf spijt van krijgt.
Als je naar de MM gaat, ga je alleen maar af op verkoopspecs en uiterlijk en een verkoper die er niets vanaf weet en zegt dat alles goed is omdat het 10 miljard megapixels heeft ;)

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik zou niet kijken bij MM, zet nou eerst op papier wat de eisen zijn van jouw nieuwe camera en doen een vergelijking met dpreview en imaging-resource anders doe je straks een koop waar je achteraf spijt van krijgt.
Dat niet alleen, topics als deze zijn ook niet de bedoeling van FG :) Zie Fotografie Policy:
De veelvoorkomende vraag "Hoi ik heb xxx euro, welke camera moet ik kopen/zoek maar wat voor me uit?" is nog steeds niet toegestaan, aangezien GoT en daarmee het Fotografie forum geen plek voor verkopers op locatie is. Gebruik bekende sites zoals DCResource en DPReview om een idee te krijgen over de kwaliteit van camera's in een bepaalde prijsklasse. Uiteindelijk moet je dus zelf een keus maken.
Je zal dus zelf een keuze moeten maken aan de hand van je eisen, wensen en budget, dan kom je heus wel tot de juiste keus. Succes :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.