Toon posts:

[CSS] Opera's full screen functie..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We kennen allemaal Opera 7.. wat ik mij afvroeg: De full screen functie (View -> Full screen) lijkt zich NIETS aan te trekken van css @medium statements..

Een voorbeeldje:

Ga naar onderstaande site in opera en schakel over naar full screen:
http://www.meyerweb.com/e...brev/200001/example1.html

Nu krijg je de @medium print style te zien!

Opera full screen mixt gewoon alle style-mediums door elkaar lijkt het wel. Op het moment dat er in @medium screen een div divje_een op visible staat, en een div divje_twee op invisible, en in de @medium print andersom, komen ze in Opera full screen allebei netjes (nouja, niet netjes!) in beeld..

Is Opera nou zo gek?

Verwijderd

nee, opera's fullscreen reageert op het medium projection

eigenlijk zouden alle UA's dat gewoon moeten doen, maja

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 16:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 16:52:
nee, opera's fullscreen reageert op het medium projection

eigenlijk zouden alle UA's dat gewoon moeten doen, maja
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. De functie heet "Full screen". Dat betekent dus niets meer of minder dan dat het volledige scherm wordt gebruikt. Ik vind het dus fout om er dan ineens een andere stylesheet aan te gaan hangen.

Wat mij betreft is full screen ook gewoon "screen". Anders hadden ze de functie maar anders moeten noemen. Presentation mode of iets dergelijks.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Opera kent de Kiosk-mode. Wat ik niet weet of ze full-screen automatisch als kiosk-mode beschouwen. Persoonlijk zie ik eigenlijk ook weinig ander nut voor full-screen verder.. Maar misschien kom je er wat verder mee.

En heb je O8 beta's al eens bekeken? Misschien was het gewoon een bug?

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind full screen ook geen projection.. had er niet aan gedacht.

Vandaar dat alles in de soep loopt. Maar het is dus simpel op te lossen. Dan blijf ik het raar vinden dat Opera de styles door elkaar mixt bij gebrek aan een @medium projection, waarom neemt het dat geval niet gewoon screen?

@Nexxennium: Nee het is geen bug, echt een keuze want dit is in heel opera 7, en die bestaat al even..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 17:12 ]

Verwijderd

En de oplossing is zo simpel:

HTML:
1
<LINK rel="stylesheet" type="text/css" href="screen.css" media="screen">

Nee, die wordt dus niet toegepast in full screen mode. Wel als je media="screen, projection" gebruikt. Als je gaat goochelen met media types, doe het dan gewoon goed ;)

En het is natuurlijk @media, en niet @medium.

Verwijderd

Opera ondersteund dit al sinds Opera 4, niet 7. Ideaal gezien zou het via een pref ofzo ingesteld kunnen worden, want voor websites een soort workaround gebruiken (zodat het ook in full screen werkt) is niet de bedoeling lijkt me.

('projection' lijkt ook eerder op 'print' dan op 'screen'.)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 17:13:
En de oplossing is zo simpel:

HTML:
1
<LINK rel="stylesheet" type="text/css" href="screen.css" media="screen">

Nee, die wordt dus niet toegepast in full screen mode. Wel als je media="screen, projection" gebruikt. Als je gaat goochelen met media types, doe het dan gewoon goed ;)

En het is natuurlijk @media, en niet @medium.
Nouja je weet wat ik bedoelde, ik heb een slecht geheugen ;) Nou het is zo dat ik de style sheet door php wilde laten parsen.. jouw oplossing scheelt ook een stuk dataverkeer maar ik was bang dat ik een door php gegenereerd css bestand niet kon importeren. Maar dat kan wel! Nu wordt ie netjes met php gecomprimeerd en geimporteerd :)

Verwijderd

Gecomprimeerd? Laat je hem alleen daarvoor parsen? Ik hoop dat je de cache instellingen een beetje gunstig hebt ingesteld aangezien CSS meestal maar een keer hoeft worden ingeladen als statisch bestand.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Als je hem alleen daarvoor laat parsen, waarom laat je php dan niet gewoon de .css schrijven?

DM!

Verwijderd

Topicstarter
JHS schreef op zondag 27 februari 2005 @ 11:28:
Als je hem alleen daarvoor laat parsen, waarom laat je php dan niet gewoon de .css schrijven?
Hoe bedoel je dat?

Ik heb het nu zo:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
<STYLE type="text/css" media="screen, projection">
  @import url(style_screen.css.php);
</STYLE>
<STYLE type="text/css" media="print">
  @import url(style_print.css.php);
</STYLE>

waar het css.php bestand begint met:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php 
ob_start ("ob_gzhandler");
header("Content-type: text/css");
header("Cache-Control: must-revalidate");
$offset = 60 * 60 ;
$ExpStr = "Expires: " . 
gmdate("D, d M Y H:i:s",
time() + $offset) . " GMT";
header($ExpStr);
?>

Overigens is dit niet de enige reden om php te gebruiken in de css, ik wil ook de hoogte van een div dynamisch kunnen aanpassen, aangezien ik ze positioneer en dus de achtergrond niet meerekt..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 14:35 ]

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Aracon: Als je dynamisch iets wil aanpassen heeft het zijn nut, maar anders zou je met fwrite gewoon je .css kunnen schrijven, zo dat het klein is, en je niet de hele tijd php hoeft aan te roepen. Overigens zou ik het wel zo doen dat je zoveel mogelijk in een gewoon css bestand zet, en het dynamische deel dan met .php aanroept, zodat je nog gebruik kan maken van caching :) .

edit:
Overigens snap ik niet wat je bedoelt met "dat je ze positioneer, en dus de achtergrond niet meerekt".

[ Voor 14% gewijzigd door JHS op 27-02-2005 14:43 ]

DM!

Verwijderd

Misschien is het handig eerst is CSS wat beter te leren evenals wat instellingen van Apache (mod_gzip comes to mind) te leren zodat je de hele PHP stap over kunt slaan. (Scheelt ook weer de PHP processor aanroepen enzo.)

Verwijderd

Topicstarter
Uhm denk aan de faux columns. Daar wordt een achtergrond in de body{} gezet zodat hij volledig uitrekt over de lengte. Aangezien ik dat truukje niet kan toepassen in mijn ontwerp moet ik de 'height' aangeven van mijn container DIV zodat hij (en zijn achtergrond) onder de elementen uitkomt. Ik hoop dat ik zo duidelijk ben.

Kan ik gewoon op deze manier 2 CSS bestanden gebruiken voor dezelfde media? Dus 1 "genuine" css en 1 php gegenereerd?
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
<STYLE type="text/css" media="screen, projection"> 
@import url(style_screen_dynamisch.css.php); 
@import url(style_screen_static.css.php); 
</STYLE> 

@anne: mijn provider heeft dat niet, die apache module heb ik al wel overwogen inderdaad.. maar met php kan het comprimeren dus ook goed, het scheelt 2/3 in grootte ongeveer..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 15:02 ]

Verwijderd

waarom link je eigenlijk die stylesheets niet gewoon? waarom dat @import?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 15:18:
waarom link je eigenlijk die stylesheets niet gewoon? waarom dat @import?
Omdat het zo in 4.x browsers niet werkt, want die maken er een zooitje van. Die zullen het moeten doen met rauwe tekst :)
Pagina: 1