Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:57
Ik heb een MP3 spelertje van iRiver, en ik wilde graag iets weten.

Als ik hem in een stille ruimte zoals hier heb, dan heb ik hem op volume 3 staan. Het maximum is 40.

Als ik hem dan aan heb op de fiets, hoor je heel weinig als ie op 3 staat. Denk aan wind, auto's enz. Hierdoor zet je hem automatisch harder. Laten we zeggen volume 11.

Mijn vraag is nu of volume 11 in een luidruchtige omgeving praktisch dezelfde 'schade' aanricht als 11 in een stille ruimte, of 'absorbeert' de omgeving het geluid gedeeltelijk van de oordopjes? Ik hoop dat jullie het begrijpen. :)

Ik wil graag nog langer dan vandaag met mijn gehoor doen, vandaar de vraag.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je geeft het antwoord toch zelf al :?
Volume 11 is volume 11. Buiten heb je nu eenmaal meer last van omgevingslawaai, dus moet je het volume hoger zetten om deze geluidente overstemmen.

🖥️ | 🚗

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

Dit kan je ook oplossen door de buitengeluiden weg te nemen door aan een in-ear oplossing te denken. Dan hoef je het geluid weer niet zo hard te zetten omdat de omgevingsgeluiden simpelweg niet binnen kunnen komen.

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

• Atomius
Ja das waar. Maar de vraag is dus of het net zo schadelijk in een luidruchtige omgeving als in een stille omgeving.

Het lijkt namelijk alsof het in een stille omgeving veel harder is en daarmee ook veel schadelijker is.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Natuurlijk is dat net zo schadelijk! Het gaat om het totale geluid in je oor, niet om het "gewenste" geluid (namelijk de muziek) t.o.v. omgevingsgeluiden.

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:25
Het lijkt harder, maar even schadelijk. De enige reden dat het harder lijkt is doordat je bij een stille ruimte minder geluiden hebt die de muziek overstemmen. (btw als je het verkeer overstemt ben je goed bezig, een goede vrachtwagen maakt 80 dB, daar ligt de schadegrens, dus als je stevig aan het overstemmen bent....)

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Atomius
Pijnlijke conclusie :|

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Oei, dat is niet zo mooi..
Ik zet em zelf ook altijd veel harder op de fiets.
Als ik mn mp3speler op dat volume in een rustige ruimte zou hebben, zou het pijn aan mn oren doen.

Denk dat ik em maar wat zachter moet gaan zetten :/

• Atomius

Verwijderd

goed gehoor :)

en in rustige ruimtes:

1/3 volume open

fiets:
7/8 volume open

bij mijn NetMD N710 :)

denk zelf dat er ook een hoop weg wordt geblazen... iig bij een haflgesloten koptelefoon :) *Streetstyle van sony in mijn geval :)*

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 18:27 ]

• LightYears

LightYears

wilt geen iPod

altijd en overal 1/4e, maar goed ik hoor dan ook alleen wat ik wil horen en geen kedeng van de trein waar ik in vertoef :)

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Als ik gaap dat wordt ik ook altijd tijdelijk doof tot mijn mond weer dicht is, even hopen dat dit bij iedereen is :P
Ik zit dus ook altijd te denken schakel je dan je oren uit en kun je niet doof worden want ik hoor namelijk niks :)
Tot op heden denk ik dat het alleen puur om het fysieke geluid->oortrommel/haren iets uitmaakt, niet wat je in je "hoofd" hoort.

Ik zet het ook vaak goed hard, dat is juist zo mooi aan een goede koptelefoon dat machtige geluid.
Ik vind het wel een beetje gezeur over doof worden, zoals gezegd wordt je dus enorm doof door wind en verkeer op straat.
Ik zet dan liever een leuk muziekje op om doof te worden, verder heb ik nooit last van fluitonen dus zal wel prima zijn.

• RoD
  • Niet online

RoD

BARACUS schreef op zondag 27 februari 2005 @ 13:44:
Als ik gaap dat wordt ik ook altijd tijdelijk doof tot mijn mond weer dicht is, even hopen dat dit bij iedereen is :P
Ik zit dus ook altijd te denken schakel je dan je oren uit en kun je niet doof worden want ik hoor namelijk niks :)
Tot op heden denk ik dat het alleen puur om het fysieke geluid->oortrommel/haren iets uitmaakt, niet wat je in je "hoofd" hoort.

Ik zet het ook vaak goed hard, dat is juist zo mooi aan een goede koptelefoon dat machtige geluid.
Ik vind het wel een beetje gezeur over doof worden, zoals gezegd wordt je dus enorm doof door wind en verkeer op straat.
Ik zet dan liever een leuk muziekje op om doof te worden, verder heb ik nooit last van fluitonen dus zal wel prima zijn.
Jij wordt doof als je je mond open hebt? :? daar heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.
Ik denk niet dat je heel erg doof wordt door vekeer e.d. het geluid van een koptelefoon in je oor is veel intenser.

• BARACUS
_RoD_ schreef op zondag 27 februari 2005 @ 13:56:
[...]

Jij wordt doof als je je mond open hebt? :? daar heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.
Ik denk niet dat je heel erg doof wordt door vekeer e.d. het geluid van een koptelefoon in je oor is veel intenser.
Niet alleen mijn mond open alleen als ik enorm gaap (mond dus open) hopelijk kan iemand zeggen dat dit doodnormaal is :/ :+ zodra de gaap weg is is alles weer normaal :P

Ik hoor wel verhalen van motorrijders die winddoof worden, je kunt dus wel doof worden door verkeer als het flink druk is want je hebt langdurige lawaai nodig.Hoe intenser het geluid hoe minder lang je er tegen kan zonder schade.

Verwijderd

Volume 3 ? :| :? Kan het nog stiller?
Bij mij staan ze altijd op 25-30
Op 3 hoor je echt niks (tenzij je savonds in bed ligt)

Denk niet dat het enige schade aanberngt hoor

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-07 23:06
BARACUS schreef op zondag 27 februari 2005 @ 14:05:
[...]

Niet alleen mijn mond open alleen als ik enorm gaap (mond dus open) hopelijk kan iemand zeggen dat dit doodnormaal is :/ :+ zodra de gaap weg is is alles weer normaal :P
....................
Heb ik ook last van ;)

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Niet alleen mijn mond open alleen als ik enorm gaap (mond dus open) hopelijk kan iemand zeggen dat dit doodnormaal is zodra de gaap weg is is alles weer normaal
Ja, dat is normaal. Gapen veroorzaakt een druk verandering in het binnenoor, daardoor staat het trommelvlies even hol, en reageert-ie niet meer zo goed op trillingen. Zelfde reden waarom gapen helpt tegen 'geplopte oren' in de bergen of in een vliegtuig.

Je houding tegenover doofheid door koptelefoontjes is trouwens knap kortzichtig. Gehoorbeschadiging is een heel reel gevaar, en treedt een stuk sneller op dan de meeste mensen denken. En je merkt er doorgaans niks van, omdat het heel geleidelijk gaat. Als je nou graag zo stom wil zijn moet je dat vooral zelf weten, maar ga alsjeblieft geen onzin verspreiden als 'ik hoor geen fluittonen dus er is niks aan de hand'. Iemand zou je eens kunnen gaan geloven.

Dat testje een paar posts hierboven is trouwens een aardige controle.

[ Voor 14% gewijzigd door TheekAzzaBreek op 27-02-2005 14:31 ]

• BARACUS
TheekAzzaBreek schreef op zondag 27 februari 2005 @ 14:22:
[...]

Ja, dat is normaal. Gapen veroorzaakt een druk verandering in het binnenoor, daardoor staat het trommelvlies even hol, en reageert-ie niet meer zo goed op trillingen. Zelfde reden waarom gapen helpt tegen 'geplopte oren' in de bergen of in een vliegtuig.

Je houding tegenover doofheid door koptelefoontjes is trouwens knap kortzichtig. Gehoorbeschadiging is een heel reel gevaar, en treedt een stuk sneller op dan de meeste mensen denken. En je merkt er doorgaans niks van, omdat het heel geleidelijk gaat. Als je nou graag zo stom wil zijn moet je dat vooral zelf weten, maar ga alsjeblieft geen onzin verspreiden als 'ik hoor geen fluittonen dus er is niks aan de hand'. Iemand zou je eens kunnen gaan geloven.

Dat testje een paar posts hierboven is trouwens een aardige controle.
Moet je mij eens vertellen wat er verkeerd is aan de fluittoon opmerking, zodra je dit hoort betekent dat er schade is opgetreden.Dan ben je dus heel flink tekeer gegaan dus dit is zeker wel een goede indicatie.Ik heb niet gezegd dat er niks aan de hand is als je geen fluittonen hoort :P maar zolang dat niet gebeurd is het verder wel prima, "uitvoerbaar" gezien.Je kunt toch ook niet elke keer je vingers in je oren stoppen als er een brommer langskomt, langs een bouwterrein komt, winterwind etc. etc. dan is gewoon dagelijkse slijtage.Als je je koptelefoon enorm hard zet voor een lange tijd dan gaat doofheid echt niet geleidelijk en ongemerkt, je zult echt wel geirriteerde oren krijgen voordat je werkelijk doof begint worden.Ik merk dit zelf ook als ik 1 of 2 nummers even flink wil blazen dat mijn oren niet meer aankunnen dan 10 minuten, dus alleen bij idioten gebeurt dit geleidelijk en ongemerkt.
Ik heb een iriver altijd tussen 30-35 staan om normaal te kunnen luisteren, volume scheelt misschien wel per model.

• coptician
  • Laatst online: 13:44
Shit, ik heb zeer veel last van fluittonen, maar mijn oren hebben nergens last van. Misschien moet ik toch maar eens oppassen met dat geklap bij livenmmers en die Bass eens lager zetten...

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Atomius
Sorry hoor? Maar heb ik dat goed verstaan...? :+ 30-35...? Alle iRiver flash sticks hebben een maximum van 40. Als ik 's avonds in mijn bed lig en nog wat luister, vind ik bij sommige liedjes 1 al teveel. Dit is echt waar. Ik sta echt versteld van 30-35. Te meer omdat de reden van dit topic de vraag was of 11 in een drukke omgeving hetzelfde was als 11 in een stille omgeving. Veel plezier met 30-35 in een drukke omgeving, met de wetenschap dat dat geluidsniveau dezelfde oorschade toebrengt als 30-35 in de meest stille omgeving die je je kan voorstellen.

Maar goed, het zijn mijn oren gelukkig niet 8)

• coptician
  • Laatst online: 13:44
WizZie- schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:48:
Sorry hoor? Maar heb ik dat goed verstaan...? :+ 30-35...? Alle iRiver flash sticks hebben een maximum van 40. Als ik 's avonds in mijn bed lig en nog wat luister, vind ik bij sommige liedjes 1 al teveel. Dit is echt waar. Ik sta echt versteld van 30-35. Te meer omdat de reden van dit topic de vraag was of 11 in een drukke omgeving hetzelfde was als 11 in een stille omgeving. Veel plezier met 30-35 in een drukke omgeving, met de wetenschap dat dat geluidsniveau dezelfde oorschade toebrengt als 30-35 in de meest stille omgeving die je je kan voorstellen.

ooit gehoord van verschillende earbuds? Koss The Plugs bijvoorbeeld, zijn voor mij bij half volume veel te veel maar mijn EX-71tjes zijn vol volume nog niet zo erg.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• BARACUS
WizZie- schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:48:

Dat was met een ifp-180, die nieuwe gaan een stuk harder ja 12mw-18mw, harddisk dingen nog harder.
Bij 11 hoor ik gewoon niks, dat is net als je thuis voor wat achtergrond muziek de radio een beetje aanzet.Als ik een koptelefoon opzet dan wil ik goed luisteren en heel soms gewoon voor een deuntje.
Ik sta ook erg versteld van 11 :P behalve bij radio die gaat veel harder.Ik gebruik het vooral buiten en hoe je in hemelsnaam iets hoort met 11 :? dan hoor ik nog de vogeltjes fluiten :)
Ik heb echt geen slechte oren, ik hoor altijd de raarste dingen als eerste, ook ruiken trouwens :)

Ik moet trouwens wel zeggen dat apparaten met zo'n geluidsbegrenzer (avr?) wel grappig zijn.Als dat echt de "geen beschadiging" volume is dan kan ik net zo goed walkmans in de vuilnisbak gooien.
Daar is totaal geen lol aan en het klinkt zachter dan mijn stereo in mijn huis :/ dus tja dan liever maar hoorschade dan lift muziek.

Ik ben trouwens zeer content met mijn oren, lekker 35 en verder nergens last van en ik let wel goed op mijn oren.Ik kan 40 trouwens ook goed verdragen alleen weet ik ook dat dit niet te lang kan want je voelt wel dat je aan het pieken bent :P

Ik gebruik trouwens sennheiser mx400 en sony ex71, verder kan het ook aan het soort muziek of rip manier liggen hoe de volume werkelijk is.Ik luister ook niet uren lang, vaak maar 30 minuten aan 1 stuk.

[ Voor 8% gewijzigd door BARACUS op 27-02-2005 18:13 ]

• Atomius
Opmerkelijk dat iemand er heilig van overtuigd kan zijn dat zijn oren nog goed zijn wanneer hij bij een volume van 11 niets hoort in een stille ruimte, terwijl iemand anders 1 al teveel vindt dan. :)

• BARACUS
WizZie- schreef op zondag 27 februari 2005 @ 18:19:
Opmerkelijk dat iemand er heilig van overtuigd kan zijn dat zijn oren nog goed zijn wanneer hij bij een volume van 11 niets hoort in een stille ruimte, terwijl iemand anders 1 al teveel vindt dan. :)
volume 1??????????????
Serieus dan hebben we het niet over hetzelfde, hoe je in hemelsnaam op 1 kunt luisteren snap ik gewoon niet.
Dan moet je overdag ook last hebben van supergehoor en jankend van oorpijn in een hoekje zitten :P
Ik hoor overdag zelfs het knipperlampje van mijn laptop aan en uit gaan omdat er geen batterij in zit 8)7 deze heb ik dus na 1 jaar verwijderd 8) hetzelfde is met transformators en als 50hz tv's aan staan.Ik heb geen extreem gehoor gekregen door beschadiging want lage tonen hoor ik ook irritant prima 8)

• RoD
  • Niet online

RoD

Het hangt er ook maar net vanaf op welk volume je mp3'tjes zijn opgenomen.
Sommige liedjes zet ik op 1/4, en sommige moet ik op 3/4 hebben om er iets van te kunnen horen

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 19:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Bij mij is het afhankelijk van de koptelefoon die ik gebruik. Mijn Technics koptelefoon begint pas op normaal volume te komen op mijn mp3speler (MSI megaplayer 515) als deze helemaal voluit staat, terwijl ik met datzelfde volume oorpijn krijg met mijn Sennheiser MX400. Thuis heb ik Philips MFB boxen, type 544, die soms toch op redelijk volume (voor mij dan) staan te spelen. De speakers zelf staan dan nog niet eens op een kwart van hun totale vermogen. Toen ik ze laatst getest had met een toongenerator kon ik ze bij 20khz nog duidelijk horen. Hoger ging de toongenerator niet. Ik kan ook TV's en dergelijke aan horen staan, en dit vind ik zelf vrij irritant.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Atomius
Met welk programma kan je bijv. testen of je 20 khz nog kan horen enz?

• LightYears

LightYears

wilt geen iPod

foobar2000
open: tone:20000

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
_RoD_ schreef op zondag 27 februari 2005 @ 19:18:
Het hangt er ook maar net vanaf op welk volume je mp3'tjes zijn opgenomen.
Sommige liedjes zet ik op 1/4, en sommige moet ik op 3/4 hebben om er iets van te kunnen horen
Dan zijn je liedjes toch brak geript en genormalized als het volume zoveel per nummer verschilt.

Ontopic: Inderdaad, gewoon in-ears kopen, die dempen het omgevingsgeluid. Let er wel op dat ze het omgevingsgeluid niet teveel dempen anders heb je een verhoogde kans op verkeersongelukken :)

• Atomius
foobar2000
open: tone:20000
Sorry, ben niet zo bekend met Foobar2000. Hoe stel ik dat precies in en moet ik een mp3tje laden of...?

Alvast bedankt!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11 19:13
coptician schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:44:
Shit, ik heb zeer veel last van fluittonen, maar mijn oren hebben nergens last van. Misschien moet ik toch maar eens oppassen met dat geklap bij livenmmers en die Bass eens lager zetten...
De bas is het probleem niet, het is juist het hoog en midden gebied waar schade optreedt. Dit is omdat het menselijk gehoor is toegespitst op het menselijk stemgeluid. Voor deze tonen zijn je oren gevoeliger. Het applaus in livenummers kan inderdaad makkelijk schade aanbrengen. Wil je langer van je oren genieten, draai dan juist trebble naar beneden, niet de bas.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 19:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

WizZie- schreef op maandag 28 februari 2005 @ 00:41:
Met welk programma kan je bijv. testen of je 20 khz nog kan horen enz?
Ik gebruikte daarvoor WinISD. Die heeft een toongenerator aan boord. Kun je ook mooie sweeps maken enzo.
Het licht trouwens ook aan je luidsprekers. Deze moeten wel 20khz kunnen weergeven. Bij mijn MFBs houd het bij de 20khz wel ongeveer op.

[ Voor 20% gewijzigd door mentalmadnizz op 28-02-2005 17:28 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• LightYears

LightYears

wilt geen iPod

WizZie- schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:54:
[...]

Sorry, ben niet zo bekend met Foobar2000. Hoe stel ik dat precies in en moet ik een mp3tje laden of...?

Alvast bedankt!
Je hoeft geen mp3 in te laden
1) open foobar2000
2) klik "playlist" en kies voor "add location"
3) voer in tone://20000 (getal = hetz)
4) speel en hoor (of niet ;))

• Atomius
LoL... ik hoor maximaal 13000... 14000 hoor ik niet meer. Heb ik nu een paupergehoor? :\

oorcheck.nl zei dat 't goed zat...

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mijn mpman F70 zet ik vaak op 10-20 als het hard waait op 13-20 maar op 20 is mijn mp3 spelertje nog niet half zo hard als die van een vriend van me halverwege... dus zegt weinig op hoeveel je hem zet...
Yokozuna schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:51:
[...]

Dan zijn je liedjes toch brak geript en genormalized als het volume zoveel per nummer verschilt.

Ontopic: Inderdaad, gewoon in-ears kopen, die dempen het omgevingsgeluid. Let er wel op dat ze het omgevingsgeluid niet teveel dempen anders heb je een verhoogde kans op verkeersongelukken :)
jep, in stad/dorp laat ik er altijd eentje uit, ben een keer bijna aangerede door scooter ;)

[ Voor 56% gewijzigd door GoldenSample op 28-02-2005 21:43 ]

• LightYears

LightYears

wilt geen iPod

WizZie- schreef op maandag 28 februari 2005 @ 21:12:
LoL... ik hoor maximaal 13000... 14000 hoor ik niet meer. Heb ik nu een paupergehoor? :\

oorcheck.nl zei dat 't goed zat...
Dingen juist horen door omgevingsruis is ook niet het zelfde als bepaalde tonen niet kunnen horen ;)
de "foobar test"(groot woord) hangt af van veel dingen hoor
- kan je geluidskaart het wel weergeven, zo ja hoe hard?
- kan je speakerset/koptelefoon het wel weer geven, zo ja hoe hard?
- omgevingsgeluiden

Pagina: 1