Telefoonkabel of CAT5

Pagina: 1
Acties:
  • 570 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02-2025
OK, ik heb de search doorlopen en kon niet precies vinden wat ik zocht. De situatie is de volgende: ik heb een thuisnetwerk: de router staat vlak bij de splitter en vanuit de router loopt een lange CAT5 kabel (15meter) naar een kamer waar twee computers staan en gaat daar naar een hub. Vandaaruit worden de twee computers aan het netwerk gesloten. Dit is dus de huidige situatie en die werkt goed.
Nu heb ik sinds gisteren een Draytek2600 plus en die heeft ook een printer aansluiting. Ik wil die eigenlijk wel gebruiken. Maar dat betekent dat ik de CAT5 kabel zal moeten vervangen door een telefoonkabel, zodat de router in de kamer met de computers komt te staan. Technisch gezien is dat geen probleem maar krijg ik daardoor geen snelheidsverlies?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Zolang je maar een getwist aderpaar gebruikt voor de telefoon gaat het goed.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• mrClass
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04-2025
UTP CAT5 is wel vrij speciaal met zijn twisted pair. Ik geloof dat het nooit goed kan zijn om hem te vervangen voor een telefoonkabel. Die pikt volgensmij veel meer storing op omdat die voor zover ik weet niet getwist is. Es ff zoeken naar de maximale snelheid van telefoonkabel (CAT 4 of 3) geloof ik.

Het hangt er een beetje vanaf welke cat je telefoonkabel is. Is het CAT3 dan haal je niet meer dan 10Mb/s. als het CAT4 is dan haal je niet meer dan 100Kb/s. Dus mocht je een Gigabit ethernet kaart hebben, kun je die snelheid wel vergeten.

[ Voor 30% gewijzigd door mrClass op 26-02-2005 15:31 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

je kunt je cat5 kabel ook als telefoonkabel gebruiken als je er een anedere connector op zet. (lje vigor wordt als modem op de splitter aangesloten begrijp ik?). Is niet optimaal voor je adsl, maar voor een light abonnnement maakt het vaak niet zoveel uit. Voor een 8Mbit abbo ligt het erg aan de kwalitiet die je hiervoro had.

cat5 is uitstekende telefoonkabel. ( als hij er al ligt)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Volgens mij wil hij zijn Draytek verplaatsen van een plek dicht bij de NT1 naar de andere kamer, er loopt een netwerkkabel tussen de 2 ruimten, en nu wil hij die vervangen, of niet ;)

NT1 -> splitter -> ~[kabel]~ -> Draytek ... toch?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Tigertje
Resistor schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 15:38:
Volgens mij wil hij zijn Draytek verplaatsen van een plek dicht bij de NT1 naar de andere kamer, er loopt een netwerkkabel tussen de 2 ruimten, en nu wil hij die vervangen, of niet ;)

NT1 -> splitter -> ~[kabel]~ -> Draytek ... toch?
Ja, zo moet het worden ja. Dus nu staat de router/modem direct naast de telefooningang van het huis. Maar ik wil hem dus naar een andere kamer verplaatsen. Dan moet de lijn vanaf de splitter dus worden verlengd en dat is een telefoonkabel (van 15meter). Dat is nu dus een CAT5, die loopt vanaf de modem/router naar een HUB.

• Tigertje
Huidige situatie: NT1 -> splitter -> kort telefoonkabeltje -> modem/router->15m CAT5 -> HUB -> computers
Nieuwe situatie: NT1 -> splitter -> 15m telefoonkabel -> draytek -> korte CAT5 kabels + USB kabel
->computers + printer
(HUB kan eruit vanwege meer aansluitpunten op de Draytek)

[ Voor 21% gewijzigd door Tigertje op 26-02-2005 16:33 . Reden: toegevoegde informatie ]

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Vanaf de splitter naar de modem/router hoeven maar 2 draden gebruikt te worden.
Als je hiervoor een aparte 4 aderige telefoon kabel gebruikt geeft dit geen probleem.
Om hier de getwiste CAT5 kabel voor te gebruiken is een beetje zonde. Als je ooit een servertje in de meterkast wil plaatsen moet je weer een nieuwe kabel aanleggen.

Al diverse ADSL aansluitingen gemaakt waarbij de rode en blauwe ader van de bestaande telefoonkabel vanaf de splitter naar een telefoontoestel liepen en de gele en groene ader van dezelfde kabel vanaf de splitter naar het ADSL modem gingen.
Dit i.v.m. ADSL tijd abbo waar er zicht op de lampjes van de modem wenselijk was.
De lengte bij al deze soorten kabels geven geen snelheids verlies of andere bezwaren.

? weet jij wat.

• Tigertje
PokkeNoise schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 16:42:
Vanaf de splitter naar de modem/router hoeven maar 2 draden gebruikt te worden.
Als je hiervoor een aparte 4 aderige telefoon kabel gebruikt geeft dit geen probleem.
Om hier de getwiste CAT5 kabel voor te gebruiken is een beetje zonde. Als je ooit een servertje in de meterkast wil plaatsen moet je weer een nieuwe kabel aanleggen.

Al diverse ADSL aansluitingen gemaakt waarbij de rode en blauwe ader van de bestaande telefoonkabel vanaf de splitter naar een telefoontoestel liepen en de gele en groene ader van dezelfde kabel vanaf de splitter naar het ADSL modem gingen.
Dit i.v.m. ADSL tijd abbo waar er zicht op de lampjes van de modem wenselijk was.
De lengte bij al deze soorten kabels geven geen snelheids verlies of andere bezwaren.
Om kort te gaan: ik kan de CAT5 kabel vervangen door een telefoonkabel van 15 meter, zonder kwaliteitsverlies?

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Ja, ik heb zelf ook een lange telefoonkabel tot mijn router liggen en alles werkt naar behoren.

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

Verwijderd

Je kunt ook 4 aders pakken van de UTP kabel, en deze gebruiken om een RJ11 connector aan te krimpen, dan kun je mooi die UTP kabel laten liggen...
Dit wil prima hoor...
Ik zou de UTP kabel niet gaan vervangen voor een RJ11 kabel, enkel de connectoren vervangen..
SUC6

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]maar krijg ik daardoor geen snelheidsverlies?
Een simpel en eenduidig antwoord:

Nee.

Heb het zelf ook en werkt prima.

Het is misschien wel handig om te doen:

NT1 -> splitter -> telefoonkabel 15m -> wandcontactdoos telefoonkabel -> klein telefoonkabeltje -> modem.

Dit omdat je modem anders aan een draad van 15m dwars door de kamer heen hangt, en omdat deze oplossing ook wat netter is. Zo'n kastje aansluiten is peanuts :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:27
Telefonie / ADSL gaat perfect via CAT5 :) Je hoeft de hele kabel dus niet te vervangen, aan beide kanten een RJ11 knijpen is goed genoeg :)

UTP CAT5 is heel wat beter dan telefoonkabel. De reden dat er toch vaak telefoonkabel wordt gebruikt is dat er maar 2 aders nodig zijn, en telefoonkabel een stuk goedkoper is dan UTP.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je hebt een officele telfoon kabel (norm 88 meen ik) en de goedkope ongetwiste gamma bouwmakrt telfoon kabel. Die 2e kan je kwaliteit kosten. wat voor adsl abbo heb je en kijk ook eens in je modem wat de kwaliteit van je huidige verbinding is.

Uiteraard kun je ook 2 aansluitingen van je huidige cat5 kabel gebruiken. kost je nog minder.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Tigertje
leuk_he schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 21:04:
Je hebt een officele telfoon kabel (norm 88 meen ik) en de goedkope ongetwiste gamma bouwmakrt telfoon kabel. Die 2e kan je kwaliteit kosten. wat voor adsl abbo heb je en kijk ook eens in je modem wat de kwaliteit van je huidige verbinding is.

Uiteraard kun je ook 2 aansluitingen van je huidige cat5 kabel gebruiken. kost je nog minder.
Ik heb een Basic Xs4al abonnement. Tegenwoordig 3M down en 512 up, geloof ik.
Hoe kan ik zien wat de kwaliteit van de verbinding is?

Verwijderd

Ik heb een adsl-lite abo via xs4all. 1600 down / 512 up

Ik heb vanaf de adsl splitter een normale telefoon kabel lopen naar een sweex adsl router en van daaruit naar de pc met een UTP cat5 kabel.

Nu haal ik de 1600 down vrijwel altijd, maar kom ik met de up niet verder als 190 á 230

Dit was voor mij een reden om de KPN eens te bellen. Na 45 minuten in de wacht en 23 testen te hebben gedaan, en 78 vragen positief te hebben beantwoord, was de vraag hoe de bekabeling liep vanaf de KPN hoofdaansluiting. Die loopt dus als boven aangegeven.

De oplossing zou volgens de KPN een UTP cat5 kabel tussen de splitter en de ADSl router zijn.

IK heb daar geen goed gevoel bij, en heb het ook nog niet gedaan. Ten eerste is 20 meter UTP kabel niet gratis, en ten tweede moet ik mijn halve huis weer gaan verbouwen om de verbinding te maken.

Kan iemand mij raad geven !?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:22

The Third Man

The Third Jellyfish

Er wordt weer lekker met standaarden gesmeten in dit topic :) Telefoonkabel is doodgewone kabel zonder twists of iets dergelijks, dat heeft dus niks met CAT-x te maken (wat een categorie specificatie voor twisted-pair bekabeling is) noch met RJ-xx connectoren (wat een specificatie is voor types connectoren).

UTP is tegenwoordig standaard voor telefoonbekabeling binnenshuis, ongeacht de soort van communicatie die eroverheen gaat (POTS, ISDN, Ethernet) door de bestendigheid tegen storingen.

Op het moment dat de splitter jouw telefoonsignaal heeft gesplitst in specfiek lowerband en upperband signaal, dat upperband signaal wordt vervolgens op jouw storingsgevoelige kabel opnieuw vervuild met lowerband signaal dus wordt jouw communicatie verstoord. Een passende oplossing is dan ook UTP te gaan gebruiken, CAT 3 is al ruim voldoende maar CAT 5 kan nooit kwaad natuurlijk (en is dan altijd nog bruikbaar voor 100Base-T ethernet).

Verwijderd

En dan even een kleine tip, koop 2 RJ45 kabelverbinders! De ene kant steek je dan je bestaande kabel in, de andere kant gewoon een RJ11 connector er in, werkt perfect. Zo gooi ik zelf altijd telefoon over een bestaande kabel (mits er geen patch/dozen in huis zijn, dan hoeft het nl niet, daar kan direct RJ11 in.
Pagina: 1