Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LED] aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,

het is misschien een wat rare vraag, maar voor de zekerheid wil ik het toch even kwijt.
ik heb hier leds van 25ma en 3.5~4.0V. Ik heb verder nog niet goed genoeg opgelet bij natuurkunde :P ,maar is het nu mogelijk om 2 gewone batterijen van 1.5 volt in serie te zetten en daar dan de LED op aan te sluiten of gaat dat fout?

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:55
dit staat volgens mij allemaal in de FAQ

EDIT:
Frequently Asked Questions CME

hier kun je het denk ik wel vinden :)

[ Voor 63% gewijzigd door Acid_Schnitzel op 26-02-2005 16:37 ]

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• Necrite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 14:57
Het kan wel, maar als ik jou was zou ik 3 batterijen nemen en een voorschakelweerstand. U=I*R. Verder is dit een erg simpele vraag die je zelf op had kunnen zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Necrite op 26-02-2005 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar in de FAQ staat juist dat het niet kan en dat er voor LED's altijd een weestand nodig moet zijn.
Het is belangrijk dat je altijd een voorschakelweerstand plaatst, op twee uitzonderingen na.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 14:59 ]

Verwijderd

:X

Het kan gewoon, maar je led is 3.5~4.0, dus eigenlijk heb je 3.5 volt nodig, ik weet niet of je het dus gaat redden met 3volt ( iig zult je nooit het felste licht krijgen dat die led kan maken ...)

Je kunt beter, of 3.5 volt pakken, of een grotere spanning, en dan een weerstand er tussen ...

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 15:48 ]

Verwijderd

Omdat je een led van 3,5 - 4,0 V hebt, moet je de spanning daartussen houden, dus 2 batterijen gaat niet lukken. je kunt er wel 3 doen, en dan een weerstand van 20 tot 40 Ohm ertussen, zodat de spanning tussen de 3,5 en 4 volt ligt.
suc6 iig.

Verwijderd

Hmm, wat dat betreft is de FAQ een beetje vaag, want er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarbij het ook zonder weerstand kan. Aansluiting op PICje bijvoorbeeld, omdat die stroom limiteert tot ~20mA. Dit geldt dus voor elke stroombron met een stroom <~ 25mA. Verder heeft een LED ook gewoon een U/I grafiek, alleen loopt deze niet ohms. Indien je deze grafiek bij je LED hebt kun je dus gewoon kijken bij welke spanning hij een mooie stroom verbruikt (~ 15mA).

[edit]Zoals Androde hieronder al aangeeft moet je dan wel een stabiele spanningsbron hebben, aangezien de U/I grafiek stijl loopt :).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 11:59 ]

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:55
oeps sorry dan, ik neem mijn woorden terug :)

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 16:21:
Verder heeft een LED ook gewoon een U/I grafiek, alleen loopt deze niet ohms. Indien je deze grafiek bij je LED hebt kun je dus gewoon kijken bij welke spanning hij een mooie stroom verbruikt (~ 15mA).
Klopt, zou je kunnen doen.

De stroom over een led/diode is alleen superliniair (Is = e(q.Uak/k.Tj) -1)
Moet je wel Tsubstraat continu houden.
En een led wordt warm als je hem aan hebt staan.

Daarnaast is de U/I grafiek van een diode *steil*, maar, het kan wel. Nouja: in theorie dus

[ Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 26-02-2005 18:27 ]

Pagina: 1