Toon posts:

Welke videokaart fabrikanten zijn "OK"?

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Info:
Er zijn heleboel fabrikanten die videokaarten maken gebaseerd op chipsets van Nvidia,Ati, Intel etc.
maar welke van deze fabrikanten zijn goed?

Iedereen weet dat Asus bijvoorbeeld een goed merk is (vooral op het gebied van mobo's) maar daarom zijn ze ook weer een stukje duurder.

Zelf werk ik bij een computerfabrikant, deze computerfabriakant leverd oa. Nvidia kaarten door fabrikant XFX bij kaarten van deze fabrikant hebben we problemen gehad met ventilatoren die slecht functioneren (lees na een maand aanlopen oid.) voor Ati kaart hebben we de fabrikant Connect3d daar heb ik nog niets slechts over gehoord.
Ook zijn er Ati kaarten te verkijgen van de fabrikant Powercolor nu vroeg ik me af of dat dit een goed merk is
Prijs kwaliteit verhouding etc.Op website's als bijvoorbeeld tomshardware en hardwareinfo wordt alleen de kaart en niet de kaarten die verschillende fabrikanten ervan maken getest.

Beeldkanon gedoe FAQ kwoot:
# Sites van de bekendste fabrikanten

3Dlabs | Abit | AOpen | Apollo | Asus | ATi | Chaintech | Club3D | Creative | ECS | Elsa | Gainward | Gigabyte | Hercules | Jaton | Leadtek | Matrox | MSI | nVidia |Powercolor | Prolink | S3 | Sigma Designs (Realmagic Hollywood+, XCard) | Sparkle | XFX/Pine
Mijn eigenlijke vraag/doel vandeze post is:

Wat zijn jullie ervaringen met verschillende kaartenfabrikanten?
Is er ergens een lijst met fabrikanten die meuk produceren ?
Zijn er website's die bijvoorbeeld de kaart Asus Radeon X800 XL en Powercolor Radeon X800 XL testen?
Zodat vanuit daar bekeken kan worden of bijvoorbeeld Powercolor een A, B of C merk is.

Dit zou natuurlijk een heleboel mensen wat frustratie kunnen besparen wat natuurlijk uiteindelijk het doel is van dit brute forum _/-\o_

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 22:33
Elke fabrikant is goed.

Je denk toch zeker niet dat een fabrikant een product op de markt uit brengt wat half werkt. Er komt soms inderdaad welleens voor dat de fan brak is. Dit wordt dan ook gemeld en kan je het product ook gewoon omruilen. Dit komt overigens niet vaak voor.

Het ligt vooral aan de meegeleverde software etc..., naamsbekendheid (kijk naar asus) waardoor prijzen hoger liggen.

Je zou beter de vraag kunnen stellen welke fabrikant de beste service geeft e.d.

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 26-02-2005 14:56 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Sommige fabrikanten gebruiken ook ander geheugen waardoor de kaart kwalitatief wel slechter (of beter) wordt. Ook al heb je garantie, als het steeds kapot gaat heb je er nog weinig plezier van.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 14:54:
Elke fabrikant is goed.

Je denk toch zeker niet dat een fabrikant een product op de markt uit brengt wat half werkt. Er komt soms inderdaad welleens voor dat de fan brak is. Dit wordt dan ook gemeld en kan je het product ook gewoon omruilen. Dit komt overigens niet vaak voor.

Het ligt vooral aan de meegeleverd software etc..., naamsbekendheid ( kijk naar asus) waardoor prijzen hoger liggen.

Je zou beter de vraag kunnen stellen welke fabrikant de beste service geeft e.d.
Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat elke fabrikant goed is.
Het zou vreemd zijn als het enige verschil tussen 2 verschillende fabrikanten is dat zij er 2 weken meer garantie op geven oid.

Ik kan je standpunt wel begrijpen opzich, maar ik denk dat verschillende fabrikanten ook soms misbruik maken van die goede naam en vervolgens hun sticker op een product plakken en het verkopen voor de prijs+200% bij wijze van spreken.

Asus heeft bijvoorbeeld wireless routers met connexant chipsets die ook gebruikt worden door een merk als Sitecom. Er zitten natuurlijk wel verschillen in de 2 produkten maar het is aan beide kanten goedkoop(lees geen hoge kwaliteit) en dan zou je kunnen zeggen dat Sitecom beter is omdat zij het product niet zo enorm duur maken.
Maar een normale consumente zal hier nooit achter komen.
dreeke schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 15:01:
Sommige fabrikanten gebruiken ook ander geheugen waardoor de kaart kwalitatief wel slechter (of beter) wordt. Ook al heb je garantie, als het steeds kapot gaat heb je er nog weinig plezier van.
Juist op zoon reply zat ik eigenlijk te wachten.
Dan lijkt het me dus handig dat de fabrikanten die dat doen achterhaald worden oid. zodat ik zeker weet dat ik krijg waar ik voorheb betaald.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 15:04 ]

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:26
Het gebruikte geheugen is enkel van toeppasing op overklokkers, als het geheugen de snelheden haalt waarvoor het bedoeld is, lijkt het me toch OK? Veel fabrikanten veranderen ook niets aan het originele ontwerp van ATI.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 15:03:
[...]

Juist op zoon reply zat ik eigenlijk te wachten.
Dan lijkt het me dus handig dat de fabrikanten die dat doen achterhaald worden oid. zodat ik zeker weet dat ik krijg waar ik voorheb betaald.
Daar is geen lijn in te trekken, de ene fabrikant gebruikt de ene keer trager geheugen, de andere fabrikant de andere keer. Eea hangt ook af van welk marktsegment bediend wordt door de kaart.

Het heeft dus geen enkele zin om een vuistregel op basis van fabrikant te nemen, je moet echt per product kijken :o

Oslik blyat! Oslik!

• STIMPPYYY
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 15:03:
[...]

Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat elke fabrikant goed is.
Het zou vreemd zijn als het enige verschil tussen 2 verschillende fabrikanten is dat zij er 2 weken meer garantie op geven oid.

Ik kan je standpunt wel begrijpen opzich, maar ik denk dat verschillende fabrikanten ook soms misbruik maken van die goede naam en vervolgens hun sticker op een product plakken en het verkopen voor de prijs+200% bij wijze van spreken.

Asus heeft bijvoorbeeld wireless routers met connexant chipsets die ook gebruikt worden door een merk als Sitecom. Er zitten natuurlijk wel verschillen in de 2 produkten maar het is aan beide kanten goedkoop(lees geen hoge kwaliteit) en dan zou je kunnen zeggen dat Sitecom beter is omdat zij het product niet zo enorm duur maken.
Maar een normale consumente zal hier nooit achter komen.
.
Ik dacht dat het hier vooral ging om grafische kaarten omdat het topic in dit bepaalde forum gedeelte staat. Als je zo gaat kijken zijn er genoeg producten waar elke fabrikant haar goede naam voor gebruikt en zo winst uit bepaalde producten haalt. Als je naar een bepaald segment kijkt zijn de verschillen redelijk klein, voorbeeld videokaarten, en komt het dus neer op bijgeleverde software en service.

/edit

Je topic titel slaat inderdaad op videokaarten, vandaar mijn antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 26-02-2005 21:31 ]

Verwijderd

bij powercooler word altijd in de naam vermeld of het een 64/128/256-bits versie is. (memorybus dan). meestal heeft powercooeler ze in bijde smaken, de normale en de tragere versie

Verwijderd

Powercolor. Zo moeilijk is dat toch niet te spellen? ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 05:05:
Powercolor. Zo moeilijk is dat toch niet te spellen? ;)
Nee hoor ik zou het zo spellen B I J D E redelijk goed he en we snappen wat er bedoelt wordt.

Even terug naar de eerste posting met videokaarten is het m.i. net zo als met moederborden. Powercolor loopt al een tijdje mee op de markt en is cker geen slechte videokaart. Maarrr Asus (en een paar anderen) die uit de gebruikte chip net effe wat meer weten te halen. Besteden meer aandacht aan de componenten om de grafische chip heen. Dat geeft meteen een complexere layout met meer componenten. Neem aan dat die jongens ook de beter presterende chips gebruiken (ook die komen van een hele grote plaat af) productie proces hebben ze "nog" niet helemaal in de hand. Maar ook Asus had in het verleden last van foutjes (slechte koelers). En Asus is allang de KLANT vriendelijke fabrikant niet meer.
Dit is dacht ik het moederbedrijf http://www.asus.com.tw/ en volgens het moeder bedrijf zit het Nederlandse kind hier (sinds nog niet zo lang).

Gaat dus het meeste om;

gebruikten ze een geselecteerde grafische cpu
probeerden ze qua layout het meeste eruit te halen
waren de andere componenten OOK a componenten
welk geheugen propten zij er op
gaven ze aandacht aan de software (haalde de software het max uit de chip)
garantie ook niet onbelangrijk

Geloof me, dat maak ECHT heel veel uit allemaal.

Voorbeeldje, sloop je spruitsuk van je auto af polijst hem van binnen eens. Resultaat auto loopt harder en verbruikt MINDER benzine.

Kan je ze per e-mail bereiken (zoals vele de harddisk fabrikanten) kreeg vanochtend nog een mailtje retour van asus taiwan (can't deliver etc. etc. En dat terwijl ik op een link klikte, zou dan moeten werken zou je zeggen. 8)7
Accent ligt tegenwoordig op zo snel en veel mogelijk verkopen en support HE SJIT WIE HEEFT DAT WOORD UITGEVONDEN. En anderen weten uit support nog een slaatje te slaan dure 0900 nummers bv.

Verwijderd

het was zaterdagavond, give me a break (zit nu met een zware hangover ;))

het klopt dat sommige merken beter zijn, maar dat verschil is soms nihiel (hopelijk goed geschreven ;)). Ik had een ECS mobo, nou dat raad ik iedereen af, ik haalde 1500 minder 3dmarks in 05. (van 2002 naar 3500). Dus Het kan soms wel het verschil maken. maar powercolor is volgensmij voor de midrange/midperformance.

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 15:54

Brainless-NL

lolkipo

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 12:52:
het was zaterdagavond, give me a break (zit nu met een zware hangover ;))

het klopt dat sommige merken beter zijn, maar dat verschil is soms nihiel (hopelijk goed geschreven ;)). Ik had een ECS mobo, nou dat raad ik iedereen af, ik haalde 1500 minder 3dmarks in 05. (van 2002 naar 3500). Dus Het kan soms wel het verschil maken. maar powercolor is volgensmij voor de midrange/midperformance.
Dat zal aan de chipset hebben gelegen en niet het merk!

Het grootste verschil tussen fabrikanten ligt em in de koeling (reference of eigen makellij) en de meegeleverde software. Ook kan de TV-out kwaliteit wel eens wat verschillen. Het is dus niet zo dat de goedkopere merken slecht zijn, want die besparen gewoon kosten door geen/nauwelijks software toe te voegen, en de reference koeling te gebruiken.

• STIMPPYYY
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 08:51:
[...]

Nee hoor ik zou het zo spellen B I J D E redelijk goed he en we snappen wat er bedoelt wordt.

Even terug naar de eerste posting met videokaarten is het m.i. net zo als met moederborden. Powercolor loopt al een tijdje mee op de markt en is cker geen slechte videokaart. Maarrr Asus (en een paar anderen) die uit de gebruikte chip net effe wat meer weten te halen. Besteden meer aandacht aan de componenten om de grafische chip heen. Dat geeft meteen een complexere layout met meer componenten. Neem aan dat die jongens ook de beter presterende chips gebruiken (ook die komen van een hele grote plaat af) productie proces hebben ze "nog" niet helemaal in de hand. Maar ook Asus had in het verleden last van foutjes (slechte koelers). En Asus is allang de KLANT vriendelijke fabrikant niet meer.
Dit is dacht ik het moederbedrijf http://www.asus.com.tw/ en volgens het moeder bedrijf zit het Nederlandse kind hier (sinds nog niet zo lang).

Gaat dus het meeste om;

gebruikten ze een geselecteerde grafische cpu
probeerden ze qua layout het meeste eruit te halen
waren de andere componenten OOK a componenten
welk geheugen propten zij er op
gaven ze aandacht aan de software (haalde de software het max uit de chip)
garantie ook niet onbelangrijk

Geloof me, dat maak ECHT heel veel uit allemaal.

Voorbeeldje, sloop je spruitsuk van je auto af polijst hem van binnen eens. Resultaat auto loopt harder en verbruikt MINDER benzine.

Kan je ze per e-mail bereiken (zoals vele de harddisk fabrikanten) kreeg vanochtend nog een mailtje retour van asus taiwan (can't deliver etc. etc. En dat terwijl ik op een link klikte, zou dan moeten werken zou je zeggen. 8)7
Accent ligt tegenwoordig op zo snel en veel mogelijk verkopen en support HE SJIT WIE HEEFT DAT WOORD UITGEVONDEN. En anderen weten uit support nog een slaatje te slaan dure 0900 nummers bv.
Daarom zeg ik dus ook dat je beter kan vragen hoe het met de service zit van bepaalde merken.

Ik doel dus ook niet op het vergelijken van een Geforce5200FX met een Geforce 5900ULTRA of iets dergelijks. Ik doel dus op een bepaald segment van een reeks videokaarten. Als je kijkt naar bijvoorbeeld 6600GT's (niet de TOP-versie's). Er zijn merken die een wat minder luidruchtigere koeler gebruiken maar voor de rest zijn de prestaties gelijk van elk merk. Op sommige kaarten zitten 1,6ns geheugen, maar dit weet je vaak van te voren niet. Voor de rest is de kwaliteit e.d. gelijk van de kaarten.
Pagina: 1