[98] Setup geeft diverse errormeldingen*

Pagina: 1
Acties:

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 14:59
Onlangs heb ik van verschillende onderdelen die ik nog over had een nieuw pc in elkaar gezet. Nu had mijn broertje eerst het mobo en de cpu in zijn pc zitten. Toen gaf het ook al problemen.
Nu probeer ik weer een schone install te doen van win98 en weer krijg ik errors, en een hangend systeem bij het verifying dmi pool data. Aangezien me dat bekend voorkwam, heb ik hier en op google gezocht naar oplossingen. Verschillende oplossingen die genoemd werden heb ik uitgeprobeerd (hd uitzetten, internal en external cache aan/uit etc.) Dat was aan het begin toen de pc niet voorbij het verifying dmi pool data kwam. Toen ik de instellingen gewijzigd had, kwam hij daar wel vlotjes langs. nu kan ik wel opstarten via een bootflop. Alleen mijn windows install weigert nogal. De ene keer krijg ik direct een foutmelding. De andere keer krijg ik een foutmelding als er bestanden gekopieerd moeten worden. Het is ook niet telkens de zelfde foutmelding.
Op het moment is hij bezig met kopieeren van bestanden, al gaat dat uiterst langzaam.

Het type mobo is mij onbekend. Wat ik wil weet is dat ik een "atc 5220" heb.
Dat er een amd k6-2 550mhz op het mobo zit.
Verder bestaat de pc uit:
64 mb sdram
1 floppy drive
1 hd: quantum fireball 2.1 gb
1 cdrom: 40x aopen
s3 virge 4mb
highscreen soundboostar 16 3d
3com etherlink III 3c5098-TPO

dit krijg ik te zien bij het opstarten als ik het "bios boot scherm" krijg.

ATC 5220 ver:2.0 01 GS

en dan helemaal onderaan:
MVP3-586B-SMC-ATC-5220C-QP

kan iemand mij vertellen waar dit mogelijk door veroorzaakt wordt? of is die ATC5220 brak?

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik heb het pas ook gehad, maar bij mij lag het aan kapot geheugen. Ander gehuegen erin en het werkt.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• DeRooney
Hij heeft nu wel alle bestanden gekopieerd. Alleen hij staat nu al een hele tijd op "windows 98 is bezig met het instellen van de hardware en de eventuele pnp apparaten op de computer..".
daar blijft hij maar op 11 minuten staan...

• DeRooney
win98 staat er inmiddels op. Alleen hij is met alles zooooo traag. niet vooruit te branden.
kan dit komen doordat het gebeugen misschien brak is? of zou een enigzins beschadigde hd ook voor problemen kunnen zorgen?

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-04 17:08
Mischie3n inderdaad iets mis met je HD of de instellingen ervan.

Voor de vraag over de brakke hd... Als mijn hand gebroken is en ik probeer er wat mee te pakken kan het dan zijn dat dat wat moeilijker gaat als met een goede hand?

• DeRooney
ja dat dacht ik ook al. Bij de format gaf hij ook aan dat hij zocht naar beschadigde sectoren en de vrije ruimte ging berekenen. maar aan de andere kant: het mobo en de cpu hebben ook al in een andere computer gezeten, waar een andere hd in zat. en waar ander geheugen op het mobo zat. Toen moest de computer 3x opnieuw opgestart worden voordat hij os geladen kon worden.

• DeRooney
ik heb hier nu eindelijk de handleiding gevonden van het mobo, maar bij de mogelijk cpu's gaat de handleiding niet verder dan een amd-k6-2 333mhz cpu. Terwijl er nu een 550mhz cpu inzit, en er anders een 450mhz cpu op zit. de jumper / dip switch is wel in te stellen op 550 mhz alleen weet ik nu niet of dat dan normaal ondersteund wordt door het mobo. ik heb bij beide hd's een uitgebreide schijfcontrole uitgevoerd. De diagnostische test van quantum (maxtrox) gaf aan dat de hd aan het sterven is. Verder heb ik er nu een hd van seagate inzitten maar ook die werkt niet helemaal lekker.
en memtest is nu aan het draaien maar daar kreeg ik net ook een error. Hij was halted op 78% procent ofzo.

verder gaf win98 problemen met de tweede hd. de ene keer geeft ie de hd wel weer bij deze computer, de andere keer niet en krijg ik bij apparaat beheer een uitroep teken bij primary ide controllere dubbele fifo en een kruis bij generic disk type 47.

De in de eerste post beschreven configuratie zou met win98 toch gewoon vlot moeten lopen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je die hardware al eens goed getest met de daarvoor bestemde tooltjes?

Al eens een ander OS geprobeerd? Misschien Windows 2000? Zou daar ook wel op moeten draaien :) Hebben we het over 98 of over Second edition?

Verder pas ik de titel nog een klein beetje aan:
[win98setup] win 98 wordt niet geinstalleerd > [98] Setup geeft diverse errormeldingen*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• DeRooney
hmm met mijn os win2000? ik wil het best proberen, mijn beste windows ervaringen heb ik gehad met win2000. Maar is het werkgeheugen dan niet te weinig?

heb nu van beide hd's diagnostische test gedaan. verder memtest gedraaid, kreeg 4 passes 0 errors, terwijl ik daarvoor 1x een error had.

het gaat hier om de gewone win98 (heeft die ook een versie code?).

heb zelf het idee dat hij vlot zou moeten kunnen lopen. Wil eventueel wel overwegen om er nog 128mb bij te plaatsen, maar dat zou het probleem toch niet mogen zijn met win98?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Nee het geheugen zou voor windows 98 ruim voldoende moeten zijn. Windows 2000 kan er ook op draaien, alleen denk ik dat het niet zo snel zou zijn maar het valt te proberen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• DeRooney
ja maar dat is het probleem he.. ik heb geen flauw idee waar het aan ligt nu, win98 is nu zo traag. ben bang dat het met win2000 dan alleen maar erger wordt. Misschien moet ik er dan 2x 128mb instoppen en win2000 erop ofzo.. heb ik in ieder geval stabiel systeem

• KILLorBE
  • Laatst online: 28-06-2024
arjoderoon schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 13:55:
ik heb hier nu eindelijk de handleiding gevonden van het mobo, maar bij de mogelijk cpu's gaat de handleiding niet verder dan een amd-k6-2 333mhz cpu. Terwijl er nu een 550mhz cpu inzit, en er anders een 450mhz cpu op zit. de jumper / dip switch is wel in te stellen op 550 mhz alleen weet ik nu niet of dat dan normaal ondersteund wordt door het mobo.
De handleiding gaat meestal niet verder dan wat er op dat moment duidelijk (zeker) is over de huidige of toekomstige CPU's.
'Officieel' wordt die snelheid niet ondersteund, maar dat is omdat het b.v. nog niet duidelijk was op welke FSB de toekomstige CPU's zouden draaien, maar daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen, ik kan b.v. op een Asus TX97-XE ('normaal' Socket 7 bordje) zonder probleem een K6-2 400 laten draaien (5x83Mhz...OK is iets hoger dan 400), en ik geloof dat zelfs een K6-2 500 of 550 geen probleem is (Heb ik niet, maar er zijn verborgen jumper settings die een multiplier van 6 of 6,5 mogelijk maken), ook zijn er gepatchte BIOS'en voor een hoop S7 en SS7 bordjes die o.a. de HDD limiet een stukje hoger leggen.

Heb je de VIA drivers geinstalleerd?
Mijn ervaring met Win95/98/98SE is dat je vaak beter alles eruit kunt trekken wat je niet nodig hebt, dan Windows installeren en de overige kaartjes vervolgens één voor één installeerd (Dit geld met name voor Win95, maar Win98/98SE en zelfs ME hebben er ook weleens problemen mee).

Er zijn overigens zat tweaks voor Win98, een progje waar ik altijd (En nog steeds) plezier van heb is Tweak-ME Gold, toen ik het begon te gebruiken moest je er nog voor betalen, nu is het Freeware :P Absoluut een aanrader!! (Zoals je uit de naam op kunt maken is het eigenlijk voor WinME, maar het werkt perfect op Win98 en schijnt ook goed op Win95 te werken).

Er zijn nog een paar tweaks die Tweak-ME niet doet, maar die kan ik niet 1-2-3 beschrijven omdat ik nog bezig ben met m'n oude bak, maar ik zal het proberen --> configuratie scherm --> Systeem --> (Moet je ff onder de tabs zoeken) Write Behind Cache aanvinken, Zoeken naar floppies (ofzo) afvinken, PC op 'Netwerk server' zetten, aangezien je weinig geheugen hebt kun je het beste bij virtueel geheugen beide waardes (Min. en Max.) op hetzelfde zetten (Minimaal 500MB (Uiteraard afhankelijk van wat je ermee wilt doen), die schijfruimte raak je dan kwijt maar Windows hoeft het niet meer te berekenen).
Animatie uitzetten --> Rechtsklikken op desktop -->Eigenschappen en ff zoeken, staat waarschijnlijk onder effecten o.i.d.

Als me nog iets te binnen schiet laat ik het wel weten (Als je er zelf achter zit is het een stuk makkelijker, maar voor mij is het dan ook een soort van ritueel ;) ).

BTW: Ik geloof dat W2K helemaal niet blij is met die chipset, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, drivers voor VIA chipsets zijn nou eenmaal buggy (Voor mij geen VIA meer :r , aan de andere kant heb ik nu een Ali bordje en een V3800 Ultra (TNT2) die niet lief zijn voor elkaar :X ).

**EDIT** Aangepaste of 'Lite'(?) install doen, schijfcompressie kun je achterwege laten, dat figuur in die rolstoel ofzo heb je niet nodig (Tenzij je slechte ogen hebt e.d.), op die manier kun je heel wat aan ruimte besparen (Alhoewel, Win98 is iets van <300MB na installatie), maar extra schermbeveiligingen heb je niet nodig, directe kabelverbinding (Paralelle troep e.d.), modem s**t...etc.

[ Voor 8% gewijzigd door KILLorBE op 12-03-2005 18:39 . Reden: Meer Info ]

• DeRooney
hd ruimte heb ik genoeg. alleen mijn harde schijf is brak of mijn geheugen is brak.
ik probeer nu een clone te maken van mijn harde schijf via trueimage, maar ook die doet het niet. Ik wil namelijk testen of booten vanaf die andere hd wel werkt, alleen heb ik geen zin om eerst die complete install te moeten doen...
ik wil dus mijn c: gewoon compleet kopieeren naar mijn 2e hd, alleen dat wil nu dus niet geheel.
via ctrl c en ctrl v wil het niet, dan geeft hij een fout bij win386.xxx (weet zo even niet welke extensie).

• KILLorBE
  • Laatst online: 28-06-2024
De meeste HDD fabrikanten hebben een tooltje waarmee je je HDD kunt clonen, zoek dat ff op (Van de nieuwe HDD is het tooltje dat je moet hebben), dus als je 'nieuwe' HDD een Maxtor is moet je ff MaxBlast o.i.d. downloaden.
Pagina: 1