Toon posts:

PC klapt eruit

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Als ik bijvoorbeeld UT2004 speel voor willekeurige tijd (10min~2uur) klapt mn PC eruit, geen reboot, geen BSOD. Alleen een pure knockout, PC kapt ermee, moet de voedingsstekker eruit halen. Stekker uit stopcontact, voedingsstekker erin, stekker in stopcontact.

Erg irritant dus allemaal, nu weet ik niet zeker dat het aan de voeding ligt, hij heeft namelijk wel 4~5 (!) maanden stabiel gedraaid zonder dit probleem.

Even specs:

AMD64 3500+
1024DDR400 Kingston
ASUS 6800 @GT speed+pipelines
5 casefans Thermaltake
Maxtor 200GB
DVD speler
Q-tec 550Watt Dual gold fan

Videokaart op stockspeeds werkt ook niet, en CPU word niet te warm (~50graden stressed).

Iemand een idee?

PS: Kan het aan de VGA drivers liggen (beta 75.90)

Gegroet

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Het zou een voedingsprobleem kunnen zijn...die laatste serie Qtec's zijn nou niet echt bekend vanwege hun stabiele voedingslijnen, maar een 550W lijkt me voldoende.... (Ding levert maar 4xxW maargoed) en driver probleem zou het kunnen zijn. Probeer eens 71.40 daar heb ik een tijdje mee gedraaid met een 6800. Geen problemen...

Verwijderd

Deactiveer opnieuw starten eens. Of heb je dat al gedaan? Mss dat je een melding krijgt

Deze computer > eigenschappen > gavanceerd > opstart- en herstartinstellingen (instellingen) en dan kijken bij systeemfouten...

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw opstarten staat al uit :(

Verwijderd

ondanks dat je zegd dat het niet aan de warmte kan liggen,is dit toch naar allewaarschijnlijkheid een warmte probleem ,
mischien in de hdd(s)
of in de voeding waar door stof bv de warmte afgifte zwaar is verminderd..
het komt ook wel eens voor als je een stekkerblok gebruikt waarmee je alles in 1 keer uitschakeld dan slaat de voeding in de overspannings beveiliging zeker als er veel apparaten op de stekkerdoos zijn aangesloten.

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
als het aan bijvoorbeeld je processor moederbord of iets dergelijks zou liggen
krijg je over het algemeen vastlopers of reboots blauwe schermen enzo

maar een totaale knock out schrijf ik toch echt wel aan de voeding

probeer gewoon even een andere voeding

en ik sluit me aan bij de rest die zegt dat qtec (verwonder me er over dat er tweakers zijn die dit kopen) gewoon slecht is.

Ja zou ik ook zeggen

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik denk ook de voeding, Q-Tec is bagger :r

Verwijderd

Topicstarter
En dat ie 4~5 maanden stabiel heeft gedraaid doet er niet toe?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Probeer toch eens een andere voeding.
Het kan nl. goed zijn dat die Q-Tec na een 4 á 5 tal maanden nog slechter begint te worden dan dat 'ie al was ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 13:11:
Nee, meestal gaat elektronica binnen een jaar kapot of het houd het lang uit.

edit: ik bedoel eigenlijk meestal als hardware kapot gaat ;)

[ Voor 13% gewijzigd door htol op 26-02-2005 13:38 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Op mijn oude Q-Tec 420W staat "Peak output 245W"
Bij jouw Q-Tec 550W kan dat niet veel hoger zijn ;).

Aangezien jouw systeem wel het één en het ander aan stroom nodig heeft kan het goed zijn dat de voeding al aardig op z'n tenen liep en dus sneller slijt.

In een Pentium II 233MHz zal de PSU het langer uithouden omdat die CPU niet zoveel stroom trekt :)

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Soms gaat het binnen een jaar kapot EN het houd het daarna nog lang uit. Zo heb ik een harde schijf met bad sectors binnen een jaar, daarna blijkt het ding het nog gewoon te doen en ik heb geen rare problemen meer (na dat jaar). Daarvoor wel :) (windows die steeds overnieuw geinstalleerd moest worden omdat de harde schijf data verloor)

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
Kan het trouwens dat de voeding beperkt stroom aan de VGA geeft zodat die minder power heeft?

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
uiteraard
zodra jij een spel gaat spelen moet de voeding harder werken

als hij dat niet trekt krijgen diverse onderdelen in je pc waaronder je videokaart een stuk minder spanning waardoor hij crasht

ik heb dit ook al eens gehad maar dan met een dure antec van 350 watt truepower (na 7 maanden)hehe 10 volt op me 12 volt lijn vind de pc niet fijn waardoor hij steevast vast liep.

bij jouw zegt je voeding gewoon ppffff doe het lekker zelf :P ;)

tenminste dat denk ik hahaha maar voordat je er veel energie in steekt probeer een anderen voeding!

Ja zou ik ook zeggen

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 13:11:
Nee. Er zitten componenten in een voeding (mn elco's) die kunnen verouderen, en die dat sneller kunnen doen bij hoge temperatuur of hoge belasting. Leen ff een stevige voeding van iemand en probeer het uit, zou ik zeggen.

Verwijderd

Ik heb de zelfde problemen, maar dan met het volgende systeem

AMD 2500+
1024mb Kingston
Abit NF7 v2.0
Radeon 9800pro 128mb / 256 bit
60GB WDC
40GB Maxtor wil er niet bij.
CD-speler.
Thermelake 480watt. (deze had ik al)

Voltages @ Everest:
CPU core 1.63V
+3.3 --- 3.39
+5 --- 5.08
+12 --- 11.98
-12 --- 11.95
-5 --- 5.20

Ook als ik 10min of soms veel langer game of als ik alleen internet valt die uit.
Het valt me ook op dat als ik een programma oid opstart dat hij dan ook wel eens uit valt.
Soms staan hij gewoon een dag weer goed, maar soms ook een 2 x bij achter elkaar.

Ook als ik er nog een extra hdd of andere hardware bij zet komt hij niet verder als het laad scherm van windows en maakt dan een reboot. Is dat een symptoon van iets specials dat niet goed werkt?

Kan dit een warmte, voeding, geheugen, moederbord probleem zijn of zou er bij een bv. een geheugen probleem iets anders gebeuren.

Kast, CPU, VGA Hdd. en moederbord temp. zijn overigens goed.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 14:11 ]

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 14:07:
(...) Kan dit een warmte, voeding, geheugen, moederbord probleem zijn of zou er bij een bv. een geheugen probleem iets anders gebeuren.
Zou allemaal wel kunnen. Doorgaans is de voeding de beste plek om mee te beginnen, zeker als het toevoegen vaneen harde schijf de problemen verergert. Kijk eens of je een andere voeding kan lenen, misschien is de jouwe kapot (hij zou het makkelijk moeten kunnen trekken).

Verwijderd

Oke bedankt.
Ik heb een multimeter, als ik zo ga weten en er komen positieve resultaten, dan kan ik de voeding uisluiten? Of kan het dan nog steeds een voeding probleem zijn? (geen warmte probleem v/d voedingbedoel ik dan wel)

Verwijderd

Topicstarter
Is een tagan 350watt genoeg of moet ik een hogere aanschaffen?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Waarschijnlijk is 'ie sterk genoeg. Echter is het verstandig om een wat zwaardere aan te schaffen zodat je zeker weet dat de voeding goed zal zijn :)

Je komt dan meer richting een Tagan 400W.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 14:32:
Oke bedankt.
Ik heb een multimeter, als ik zo ga weten en er komen positieve resultaten, dan kan ik de voeding uisluiten? Of kan het dan nog steeds een voeding probleem zijn? (geen warmte probleem v/d voedingbedoel ik dan wel)
Nee, helaas. Een computer in aktie vormt een snel en heftig varierende belasting, een multimeter is gewoon te traag om te zien wat er precies gebeurt. Simpelste blijft het om gewoon een andere goede voeding te proberen. Als je weet wat je doet zou je met een oscilloscoop wel wat kunnen zien, maar om het echt goed te doen moet je dan achter de spanningsregelaars op mobo en grafische kaart meten. Voer voor gevorderden.
Pagina: 1