Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 19:34
Voor een zakelijke computer waar nu nog Windows 98 op staat twijfelen wij tussen de besturingssystemen Windows XP Prof. en Windows 2000. Heb ook de FAQ gelezen die erg behulpzaam was, verder zelf ook een betoogje opgezet, dus hopelijk achten de moderaters dit topic niet in strijd met de policy :)
Windows XP is voortgebouwd op het interne loopwerk van Windows 2000 (32 bits),
Is het uberhaupt de moeite waard voor een zakelijke gebruiker om XP te gaan gebruiken ipv 2000 behalve de vormgeving? Ik denk van niet. Heeft XP een meerwaarde t.o.v. 2000?

Verder weet ik van die onzin dat je Windows XP maar op één computer kan en mag installeren. Stel nu dat het bedrijf een reeks nieuwe computers aanschaft, dan zijn die 5 licenties dus waardeloos als ze al eens geïnstalleerd zijn? Bij Windows 2000 is dit niet het geval toch?

Even tussendoor; Windows 2003 is alleen voor servers nietwaar? Deze versie van Windows is niet geschikt voor ons doel toch?
Deze Windows-versie (2000) is vooral ontwikkeld voor de zakelijke markt,
De FAQ is het met me eens.

Mijn eigen conclusie is dat Windows 2000 de beste oplossing is. in de Pricewatch staat deze voor +/- 124,- euro per licentie. Ik moet echter zeker weten dat er geen activatie bij zit, aangezien die computer misschien vervangen gaat worden.

Verder nog één vraagje; de OEM versies van beide besturingssystemen zijn ongelofelijk populair in de pricewatch. OEM betekent echter dat het geleverd moet worden bij een nieuwe computer. Ben je illegaal bezig als je een OEM licentie koopt voor een al bestaande computer?

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 26-02-2005 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27
WizZie- schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 11:50:
Verder nog één vraagje; de OEM versies van beide besturingssystemen zijn ongelofelijk populair in de pricewatch. OEM betekent echter dat het geleverd moet worden bij een nieuwe computer. Ben je illegaal bezig als je een OEM licentie koopt voor een al bestaande computer?
Als het goed is verkopen ze deze licenties niet appart. Maar nee het mag officieel niet, maar volgens mij is dat alleen een afspraak tussen Microsoft en de winkel, en heb jij er niks mee te maken als jij een OEM versie alleen koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:09
WizZie- schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 11:50:
Voor een zakelijke computer waar nu nog Windows 98 op staat twijfelen wij tussen de besturingssystemen Windows XP Prof. en Windows 2000. Heb ook de FAQ gelezen die erg behulpzaam was, verder zelf ook een betoogje opgezet, dus hopelijk achten de moderaters dit topic niet in strijd met de policy :)

[...]

Is het uberhaupt de moeite waard voor een zakelijke gebruiker om XP te gaan gebruiken ipv 2000 behalve de vormgeving? Ik denk van niet. Heeft XP een meerwaarde t.o.v. 2000?
In 'mijn' netwerk draaien XP en 2k door elkaar en het maakt niet heel veel uit; voor de leken is vooral het werken met mappen met foto's in XP een stuk makkelijker.
Verder weet ik van die onzin dat je Windows XP maar op één computer kan en mag installeren.
Onzin ? Licentiebeleid.

Klaarblijkelijk weet je er niet voldoende van, want er zijn allerlei soorten licenties en het is afhankelijk van het soort of een licentie wel of niet aan een systeem gebonden is. Een OEM is iig. altijd aan een systeem gebonden, ook bij 2k.
Even tussendoor; Windows 2003 is alleen voor servers nietwaar? Deze versie van Windows is niet geschikt voor ons doel toch?
Juist.
Mijn eigen conclusie is dat Windows 2000 de beste oplossing is. in de Pricewatch staat deze voor +/- 124,- euro per licentie. Ik moet echter zeker weten dat er geen activatie bij zit, aangezien die computer misschien vervangen gaat worden.
Dat zijn allemaal OEM licenties. Er zijn zelfs leveranciers die educational licenses in de pricewatch hebben staan. Reken voor een full op ongeveer het dubbele.
Nee, je kunt probleemloos een OEM kopen voor een bestaande compu, maar die licentie mag je daarna niet meer overzetten op een nieuwe.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Thanks. It has al become clear :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Daarnaast zal je ook moeten overwegen wat je na 2007 gaat doen als windows 2000 in extended support schiet.

Ik zou op dit moment alleen 2000 kiezen voor een low-end desktop die desnoods alleen als TS client gebruikt wordt, voor een full desktop liever XP (beter managebaar).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat je in jouw vergelijking vergeet is het stuk 'support' van de fabrikant uit, dit niet enkel op de telefonicshe support in geval van problemen, maar ook bijvoorbeeld support naar security patches, hardware support (hoeveel drivers worden er nog gemaakt?, hoeveel 'nieuwe' technologieen worden nog ontwikkeld) en software support

Persoonlijk zou ik nooit meer willen investeren in een product dat meer dan 4 jaar oud is, waarvan er al een vervanger is, en wat over enkele jaren vanuit Microsoft uit niet meer ondersteund zal worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kan even de verschillen uitzoeken tussen Win XP en 2k. 2k mist remote desktop en network bridging. Als je dit niet mist, en ook die flauwe XP layout niet hoeft, dan ga je voor 2k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik denk idd toch XP i.v.m. de updates en support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Noork schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 13:30:
Je kan even de verschillen uitzoeken tussen Win XP en 2k. 2k mist remote desktop en network bridging. Als je dit niet mist, en ook die flauwe XP layout niet hoeft, dan ga je voor 2k.
*zucht*
Gaan we weer.... Theming kan je via GPOs in een bedrijfsnetwerk beïnvloeden.
network bridging draai je de nek om omdat je anders weer van die kutcalls krijgt omdat $user met zn settings heeft zitten klooien > wederom, niet van toepassing.

Verder biedt XP je als sysadmin veel meer en betere cmdline utils dan 2000, en heeft XP met SP2 zonder extra instellingen al een beveiligingsnivo waar windows 2000 nog een puntje aan kan zuigen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Bedankt. Zojuist XP Prof. besteld :)

Zitten er nou verder nog grote nadelen aan de OEM versie? Behalve dan dat je hem maar op één computer kan installeren?

[ Voor 63% gewijzigd door Atomius op 26-02-2005 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Fysiek is het gewoon XP Pro, geen verschil met welke andere XP Pro media hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:09
WizZie- schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 16:57:
Bedankt. Zojuist XP Prof. besteld :)

Zitten er nou verder nog grote nadelen aan de OEM versie? Behalve dan dat je hem maar op één computer kan installeren?
Ja, je kunt er niet een bestaande pc mee upgraden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1