Toon posts:

[WiFi]Security en normen/waarde

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers en Tweakeressen
Sinds een week of 2 hebben wij grote problemen met onze verbinding, we worden er om de 10 minuten uit gegooid en krijgen dan verbinding met een verbinding die niet van ons is.
Goh, dat is eigenlijk een samenvatting van ons probleem, maar ik denk dat ik er iets verder moet ingaan om het optelossen. Aangezien er nog wat over normen en waarde bij te pas komt

Sinds 5 maanden hebben wij nieuwe buren gekregen, de man hier in huis heeft een hoge functie in een groot nederlands bedrijf en heeft dus vanzelf sprekend een eigen pc nodig met een snelle internetverbinding. Aangezien deze beste man ook wilt internetten en zijn werk wilt doen voor de televisie heeft hij draadloos internet aangelegd. Want ja, dat is makkelijker dan een bedraad netwerk.
Nu heeft deze beste man het gehele netwerk niet beveiligd, niet eens met MAC control of WEP, laat staan WPA of Radius. Neen, dit netwerk (Met daarop waarschijnlijk veel vertrouwelijke materialen) ligt gewoon open en bloot.

Ik kwam hier vorige week achter, toen ik een online game aan het spelen was, en ik ineens een melding in beeld kreeg dat er een netwerk was gevonden.
Tja, je gaat uit nieuwsgierigheid kijken en ziet ineens in je netwerklijst staan
Netwerk Beveiligd met WPA
OVISJE Niet beveiligd netwerk, al uw gegevens kunnen door derde worden onderschept (oid)
Nu dacht ik, ach heel simpel, ik ga gewoon even vragen aan die mensen of dat hun netwerk is, en of ze het willen beveiligen. Aangezien ik heel goed weet dat mocht hij "gehacked" worden, dat ik de schuld krijg aangezien ik hier op de buurt bekend sta als pc nerd. Dus ik dacht ik ga even langs maar mijn ouders zijn hier erg op tegen, aangezien de vorige buren daardoor helemaal flipte, en uiteindelijk zijn verhuisd.

Wat kan ik aan deze situatie doen, zonder die mensen de kast op te jagen..Of moet ik gewoon wachten totdat iemand ze gewoon "te pakken" heeft, want dat duurt zeker niet lang.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 11:38 . Reden: tiepvautjes ]

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Zoek zijn emailadres op en stuur hem een mailtje, komt meestel redelijk vriendelijk over.
Als het hem niet lukt om het beveiligd te maken zeg je gewoon dat je hem daarbij graag wilt helpen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door HyperDevil op 26-02-2005 11:42 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 15:31
Gewoon niks doen, stel ze worden gruwelijk hard gepakt door iemand in de buurt die daar zin in heeft. Tja, hun probleem niet de jouwe toch. Mochten ze jou dan gaan aanklagen ofzo (daar ben jij bang voor) dan sta je vrij sterk, immers kunnen ze je moeilijk veroordelen omdat je een 'reputatie' heb.

Je zou natuurlijk een klein briefje met uitleg door de deur kunnen doen, maarja... gezien de relatie met jullie buren zou ik niks doen.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 22:44
ik zou toch gewoon even langs gaan doordat dit best wel belangrijk is ...
ze komen er later toch achter dat het niet beveiligd is en kunnen jou dan weer de schuld geven dat je die tijd van hun verbinding hebt geprofiteerd,

Verwijderd

Topicstarter
Zoek zijn emailadres op en stuur hem een mailtje, komt meestel redelijk vriendelijk over.
Als het hem niet lukt om het beveiligd te maken zeg je gewoon dat je hem daarbij graag wilt helpen. :)
Ja dat idee had ik ook al, gewoon even zijn mail adres opzoeken. Enige wat me tegenhield zijn me ouders. Die zijn echt als de dood dat er weer een burenruzie uitkomt. Ik heb om hen gerust te stellen naar @home gebeld ( Mijn provider ) en ze duidelijk laten horen van de medewerker dat hun er niks aan konden doen, en dat dit een zaak was tussen twee gerbuikers.
Gewoon niks doen, stel ze worden gruwelijk hard gepakt door iemand in de buurt die daar zin in heeft. Tja, hun probleem niet de jouwe toch. Mochten ze jou dan gaan aanklagen ofzo (daar ben jij bang voor) dan sta je vrij sterk, immers kunnen ze je moeilijk veroordelen omdat je een 'reputatie' heb.

Je zou natuurlijk een klein briefje met uitleg door de deur kunnen doen, maarja... gezien de relatie met jullie buren zou ik niks doen.
Probleem zit iets dieper dan je denkt, ik ben de enige op de buurt die wat met computers kan, ik ben redelijk goed in het bouwen en onderhouden van systemen,. Maar houdt er ook van om me eigen systeem zo goed mogelijk te houden, aangezien wij ook een bedrijfsnetwerkje hebben liggen met veel betrouwbare informatie, wil ik altijd dat ons netwerkje ( 4 pc's wow das groot) altijd tegen de nieuwste leaks zijn beschermd, daarom heb ik wel eens een scanner op me pc staan.om te scannen En wat denken die mensen als ze daar achter komen, dat ik dat op hun pc gebruik.

Dat briefje leek me een uitstekend idee en ga ik zeker proberen Bedankt
ik zou toch gewoon even langs gaan doordat dit best wel belangrijk is ...
ze komen er later toch achter dat het niet beveiligd is en kunnen jou dan weer de schuld geven dat je die tijd van hun verbinding hebt geprofiteerd,
Idd, maar het probleem zit hem dus in het feit dat ik een zodanige reputatie heb met pc's ( ik kan er redelijk veel mee, in hun ogen. Het bouwen van een pc is al magie bij sommige..) dat hun meteen denken dat ik diegene ben dit dat netwerk zit te misbruiken.
En het even langs gaan is heel moeilijk aangezien mijn ouders me hebben gezegd dat als ik dat doe dat er een burenruzie kan komen, en dat hebben wij 1x gehad en willen wij niet nog eens

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 12:12:
En het even langs gaan is heel moeilijk aangezien mijn ouders me hebben gezegd dat als ik dat doe dat er een burenruzie kan komen, en dat hebben wij 1x gehad en willen wij niet nog eens
Nou wil ik niet veel zeggen, maar als je die mensen netjes meldt dat er tegenwoordig beveiligingsproblemen zijn met WiFi netwerken, en dat je per toeval erachtergekomen bent dat zij een niet-beveiligd netwerk hebben (je kunt ze ook nog in lekentaal uitleggen hoe dat kan), dan hoef je er echt niet vanuit te gaan dat ze daar kwaad op zullen reageren. Die oude buren van jullie moeten toch echt een uitzondering zijn.
De meeste mensen (lees: standaard gebruikers, zonder enig verstand van netwerken ed) vinden dat alleen maar fijn, omdat ze wéten dat ze zelf geen verstand hebben van 'dat soort zaken', en alleen maar draadloos willen internetten. Geef als voorbeeld die laptop van die OvJ, en het is wel duidelijk voor ze. (momenteel ondersteunen wij deels vanuit ons bedrijf het wireless werken, en wij geven een presentatie met dat voorbeeld, zodat duidelijk wordt wat de gevolgen zijn van een niet-beveiligd(e) netwerk of PC)
Eventueel kun je aanbieden enige zaken voor ze op orde te brengen, zodat het netwerk wat meer beveiligd is.
En of je dat contact nu via mail legt, of je gaat even langs, dat interesseert helemaal niks, of je moet die mail al anoniem willen verzenden. Ik denk dat mail nog minder net overkomt: dan krijg je een situatie dat de beste man kan denken dat je z'n adres hebt weten te achterhalen door het hacken van z'n netwerk...

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik ken die buren natuurlijk niet, maar ik zou het wel heel vreemd vinden als ze er een burenruzie van maken als een vriendelijke buurjongen even komt waarschuwen dat hun netwerkje voor iedereen toegankelijk is. Als je ziet dat iemand haar tasje op het dak van de auto laat staan ga je dat toch ook even afgeven?

Ik zou gewoon aanbellen, en vriendelijk uitleggen dat je opeens een vreemd wifi netwerk op je computer zag verschijnen. Je vraagt dan of netwerk OVISJE toevallig van hun is. Zo ja, leg ze dan uit hoe gevaarlijk het is, dat kwaadwillenden zomaar op hun netwerk kunnen komen.
Jah, ik dacht, ik ga het maar ff zeggen, want anders hoor ik later misschien dat er is ingebroken op het netwerk en dat jullie daar veel problemen mee hebben gekregen, en dan voel ik me daar weer zo rot over omdat ik jullie ook gewoon ff vriendelijk had kunnen waarschuwen.
Zoiets dus :) Geef ze een voorbeeld van een slecht beveiligd netwerk waar het helemaal fout is gelopen, en desnoods bied je ze aan om even te helpen met een simpele MAC en WPA beveiliging. Kijk daar alleen wel mee uit, als je ze één keer vriendelijk helpt loop je het risico dat ze denken: "oh wat een alleraardigst knulletje, en nog handig met computers ook! Die kan ons voortaan vast wel helpen als we weer eens iets niet begrijpen aan de computer." En vertel ook dat MAC en WPA beveiliging niet waterdicht is, dus dat ze jou er niet op aankijken als het toch misgaat. Voor superbeveiliging moeten ze maar professionele hulp inschakelen.
aangezien de vorige buren daardoor helemaal flipte, en uiteindelijk zijn verhuisd.
LOL

Die zijn geestelijk gewoon niet helemaal in orde 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Truus op 26-02-2005 13:46 ]

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk dat even persoonlijk langskomen het beste overkomt. Persoonlijk contact werkt toch altijd het beste. Bovendien is dat een goede gelegenheid om je eens voor te stellen. Indien er ooit ergenis is, helpt het als mensen je persoonlijk kennen. Dan kan men vaak wat meer van elkaar hebben dan van een eigen bedachte 'vijand'.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reactie, om mijn verhaal een beetje te vesterken is hier een screenshot van ongeveer 2 minuten geledebn

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woodyenco/draadloos.jpg

Verwijderd

Wij hebben ook zulke buren, die hebben geen beveiliging op hun WLAN, en daardoor ben ik een keer bij toeval (net als TS) via hun gaan internetten. Je kunt zeggen dat ik het de buren zou moeten melden. Bij mij is er echter het probleem dat ik niet welke buren het zijn. Het netwerk heeft namelijk een standaard naam (Untitled ofzo). Helaas heb ik geen GPS oid, dus ze locaten kan ook niet.

Qua gevoel zit het me niet altijd even lekker, maar eigenlijk zou ik niet weten hoe ze er ooit achter zullen komen dat ik via hun internetaansluiting het web op fiets. Als ze al niet eens weten wat WEP e.d. is, hoe moeten ze dan ooit ontdekken dat ik op hun netwerk zit? Het is wel zo dat ik het zou melden als ik zou weten waar ze wonen, dat lijkt me gewoon een burgerplicht. Ookal hebben ze ADSL/Cable en hebben ze dus vaste kosten per maand, ik snoep wel van hun datalimiet af.

Maar er zijn zoveel onbeveiligde netwerken (zelfs van bedrijven), dat het eigenlijk wel eens grote aandacht mag hebben in de media ofzo, want dit kan eigenlijk niet :o

@ TS: als je die mensen niet durft te benaderen, gooi dan gewoon een berichtje bij hun in de brievenbus (zonder je naam dus). Desnoods stuur je het met de post, zodat ze je niet bij hun brievenbus zien. Als er dan niets veranderd, is het in feite hun eigen schuld dat iedereen er op kan :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
De bovenstaande optie lijkt handig maar maakt mij nog steeds "verdacht" aangezien niet zomaar iemand kan kijken wiens netwerk onbeveiligd is. En dan weet men niet wat het is. Denk dat ik er maar eens moet op af stappen, al ben ik bang dat me ouders dit absoluut niet willen

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:51
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 23:04:
De bovenstaande optie lijkt handig maar maakt mij nog steeds "verdacht" aangezien niet zomaar iemand kan kijken wiens netwerk onbeveiligd is. En dan weet men niet wat het is. Denk dat ik er maar eens moet op af stappen, al ben ik bang dat me ouders dit absoluut niet willen
hoezo maakt het je verdacht iedere ***-hannes kan met zu`n pda/laptop door jullie straat banjeren en een briefje bij iemand in de bus gooien.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Topicstarter
Zo denkt de gemiddelde gebruiker, niet die denken dat hun netwerk MOET zijn gekraakt door iemand in de buurt..en niet zomaar iemand die wardrived. Aangezien ik vanmiddag even het zonnetje zag ben ik met de laptop gaan rondlopen, en ja hoor.hoe dichter ik bij hun kwam..hoe sterker de verbinding. OP eemn gegeven moment werd ik van mijn netwerk afgeknald...en werd ik verbonden met hun....

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-04 16:04
Gewoon even aanbellen en dan als volgt ongeveer handelen denk ik:
• Je even voorstellen (as ze je nog niet echt kennen)
• Uitleggen dat je veel van PC's en aanverwante zaken weet en nooit en te nimmer kwade bedoelingen hebt
• Uitleggen dat iedereen die het wil een verbinding met een draadloos netwerk kan maken
• Bovenstaande tenzij je het beveiligd
• Dat je buurman/-vrouw dat niet heeft gedaan
• Hem uitleggen hoe je dat globaal doet en indien je buurman/-vrouw dat niet begrijpt aanbieden om daarmee t ehelpen (eventueel tegen een kleine vergoeding ;))
• Eventueel zwart op wit op papier vastleggen dat jij geen kwade bedoelingen hebt en niet aansprakelijk wil worden gesteld als er trammelant bij je buren is op hun PC's

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
Persoonlijk zou ik de buren niet informeren, als zelfinitiatief.
De kans op inbraak is tegenwoordig namelijk relatief klein, omdat simpelweg 50+ % van de mensen met wifi de boel open hebben staan.
Laatst een Ipaq met WiFi en een stumbler programmatje aangehad hier inde auto, met een ritje door Groningen (90% van de tijd op de ringweg) en 100+ accesspoints gevonden zonder WEP of wat dan ook (meeste waarschijnlijk ook nog met een DHCP-server)

Daarnaast geef je aan dat jij zo'n beetje de enige in de buurt bent die een muis van een printer kan onderscheiden, dus veel hebben ze niet te vrezen van gerichte inbraken.
Neemt niet weg dat het knap stom is van die buren van je, maar mijn ervaring is dat hoe hoger die lui op de loonschaal ze zitten, hoe minder ze willen horen dat ze stom bezig zijn.

Persoonlijk heb ik nu dus de instelling dat ik niet verantwoordelijk ben voor stommiteiten van anderen, tenzij ik er indirect wel voor verantwoordelijk ben (werk als systeembeheerder naast mijn studie)
Buiten dat ze in het meest gunstige geval mischien vaker zullen aanbellen bij computerproblemen, zijn er nog veel meer mogelijkheden die niet altijd even plezierig zijn.
Kortom luister naar je ouders en ga niet naar ze toe. Laat ze desnoods naar jou toekomen, want dan willen ze vaak wel dingen van je aannemen.

Je kunt er echt een hoop geeikel mee krijgen wanneer je zomaar onbekenden gaat zeggen dat ze stom bezig zijn, ook al breng je het nog zo positief.

Wat je wel zou kunnen doen (aangezien je meer WiFi netwerken in de buurt hebt) is een klein foldertje maken waarmee je aangeeft wat de gevaren zijn en waar je op moet letten en gooi dat dan in de hele straat door de bus.
Dan is het gelijk niet persoonlijk meer en komen ze bij jou langs.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Alles netjes uitleggen en dan begrijpen ze het wel.
Als je dat niet durft zou ik methode toepassen die wat veiliger is.
Dat kan natuurlijk alleen als je weet waar die gene werkt.
Een brief sturen naar het bedrijf waar diegene werkt met daarin de uitleg dat je bij hun zomaar op hun netwerk kan komen. Kan anoniem of gewoon met adres.
Hoef je dus ook niet te vertellen dat het om je buurman gaat.
Dan zullen ze het intern wel netjes oplossen.
Pagina: 1