Toon posts:

[Nikon Coolpix 3700] kan ik de verhouding veranderen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik Heb een Nikon Coolpix3700 ben er zeer tevreden over maar ik vind de standaard verhouding niet goed. Heb in de handleding gekeken maar er staat niks over in. De verhouding die het toestel heeft is 1:75 ik wil graag zoals normale foro's de verhouding van 1:50,. Kan ik dat instellen op het toetsel of moet ik het dan de hele tijd met de pc bewerken?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58
Komt volgens mij door het formaat van je sensor, en dat zou betekenen dat je het de hele tijd op je pc moet bewerken.

|>

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 11:33:
Komt volgens mij door het formaat van je sensor, en dat zou betekenen dat je het de hele tijd op je pc moet bewerken.
Vind dat erg vervelend ik heb de foto's naar ah gestuurd krijg je de foto's in rare verhouding en om elke foto nu te bewerken kost erg veel tijd :(

De foto's op een toestel met foto rolletje hadden tenminste nog een verhoudind die in de buurt kwam van de gulden snede. :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 11:40 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 11:35:
[...]
Vind dat erg vervelend ik heb de foto's naar ah gestuurd krijg je de foto's in rare verhouding en om elke foto nu te bewerken kost erg veel tijd :(
Maak daar een action voor in Photoshop of je batch-processed in Paint shop, dan kost het al wat minder tijd
De foto's op een toestel met foto rolletje hadden tenminste nog een verhoudind die in de buurt kwam van de gulden snede. :(
DSLR's schieten ook in 2:3 en de betere compact digicams laten je vaak ook het formaat kiezen.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58
Anders koop je een full frame DSLR, als je geld hebt :P Zo'n batch action is trouwens een stuk goedkoper dan een full frame DSLR, en heb je zo gemaakt. Kun je 'm ook nog een levels in opnemen om je plaatje er beter uit te laten komen :)

|>

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:30

Zoefff

❤ 

koraks schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 11:55:en de betere compact digicams laten je vaak ook het formaat kiezen.
Ja, maar dat is natuurlijk bedrog. De sensor in die compactcam's blijft een verhouding van 4:3 hebben, dus als je dan 3:2 selecteert word er gewoon een stuk van de boven en onderkant afgeknipt. Het scheelt je natuurlijk wel achteraf knippen :)

Wat de TS het beste kan doen is inderdaad met een Photoshop batch al z'n foto's croppen tot 3:2. Na afloop moet je ze dan nog wel even allemaal nakijken, want het kan natuurlijk soms zo zijn dat je wat minder van de bovenkant en wat meer van de onderkand (of andersom) wilt afknippen, afhankelijk van de compositie op de foto :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Volgens mij kun je nog het beste je foto's elders laten afdrukken waar ze wel 4:3 bieden. Zoals bij de Hema.
Overigens vind ik de 4:3 verhouding veel prettiger dan 3:2, ik had verwacht dat ik er erg aan moest wennen, van een d30 naar een E1 (Olympus slr's hebben een 4:3 verhouding) maar het is juist erg prettig. Het is ook niet voor niks dezelfde verhouding die in veel middenformaat camera's wordt gebruikt. De 3:2 verhouding komt voort uit de eerste kleinbeeldcamera van Leica, die film (voor film-camera's) gebruikte, voor die tijd was 4:3 de standaard verhouding. Wij zijn er voor de snap-shots simpelweg gewend aan geraakt, maar in principe is 4:3 dus de aloude standaard.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:33
Ik snap die 1:75 en 1:50 verhoudingen uit de openingspost even niet. :?

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:30

Zoefff

❤ 

Ik begreep het ook niet helemaal maar neem aan dat de TS resp. 4:3 en 3:2 bedoelt.

De eerste kan ik nog wel bedenken dat hij 1:0,75 bedoelt (=4:3), maar dat balletje gaat voor 1:0,50 niet meer op :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

2:3 is natuurlijk wel hetzelfde als 1:1,50!

beetje inconsequent is het wel natuurlijk...

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

overigens kan ik me ook wel voorstellen dat er speciale uitsnij programmaatjes zijn waarmee je snel grote hoeveelheden foto's kunt uitsnijden (en dan ook nog zelf de goede uitsnede kan bepalen..)
Pagina: 1