[BBG:maart] Multimedia systeem - Discussie

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is alweer tijd voor een nieuwe BBG, zoals jullie waarschijnlijk al hebben kunnen zien in de topiclist. De bbg's worden eerst hier in CSL gepost om zo met behulp van op- en/of aanmerkingen een goede definiteve versie te bakken. Dit commentaar kan je kwijt in dit topic. :)

Je kan de gids hier vinden: [rml][ BBG:maart] Multimedia systeem[/rml]

[ Voor 6% gewijzigd door Laurent op 26-02-2005 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
Mja, multimedia = ook muziek.

Ik zou igg niet meer terug willen naar zon realtec onboard ding ;)

Mogelijk een betere geluidskaart er in? (als dat budget technisch nog mogelijk is)

Lekker vroeg aik :P

[ Voor 9% gewijzigd door Roberto op 26-02-2005 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik heb wel een aantal opmerkingen:
- Ten eerste het geheugen: ik zou sowieso voor 2x512 MB gaan. Je hoort eigenljk steeds meer mensen die moeite krijgen met 512 MB in totaal (waaronder ik). Elk nieuw advies wat ik geef bevat 1GB aan RAM.
- Ben het eens met RS dat een geluidskaart eigenlijk wel en vereiste is. Was het een Soundstorm geweest dan had het nog gekund, maar deze RealTeck, nee.
- Qua HDD kan je ook een Maxtor DM10 overwegen. Deze zijn ook erg stil en zijn volgens mij een stuk sneller door NCQ en hebben daardoor snellere accessietijden.
- Qua beeldscherm kan je volgens mij beter of een TFT nemen of een 17". MM systemen staan niet altijd op het buro en dan neemt een 19"CRT wel heel veel ruimte in...

Nou volgens mij hebben we dan ook iets om te discussieren... Brand los, zou ik zeggen!!!

Edit: Ik zie wel dat ik voornamelijk duurdere dingen wil zonder echt punten te noemen waar geld bespaard kan worden (misschien op het beeldscherm).

[ Voor 10% gewijzigd door AJ1815 op 26-02-2005 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 08:47
Ik ben degene die het ding samenstelt en die er de verhaaltjes voor schrijft, dus alvast bedankt voor het commentaar :). Nog even een punt, ikzelf zie het MM-systeem niet zo zeer als een bak enkel voor het afspelen van films en muziek, maar voor multimedia in de ruimste zin van het woord, dus ook voor gamen, internetten, videobewerken, enz. Het is dus altijd een afweging tussen het aantal mogelijkheden, rekenkracht en het budget.
RS_003 schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 10:51:
Mja, multimedia = ook muziek.

Ik zou igg niet meer terug willen naar zon realtec onboard ding ;)

Mogelijk een betere geluidskaart er in? (als dat budget technisch nog mogelijk is)

Lekker vroeg aik :P
Heb ik aan zitten denken, maar persoonlijk merk ik erg weinig van het verschil tussen een losse kaart en mijn onboard geval. Dat kan er ook aan liggen dat ik er geen dikke versterker achter heb hangen. Wat ik heb onthouden van de verschillende reviews over geluidskaarten is dat ze vooral belangrijk zijn bij bijvoorbeeld het opnemen van geluid, omdat de ruis-signaalverhouding veel beter is. Verder hebben sommige kaarten de mogelijkheid om geluid (oa AC3) hardwarematig decoden, belasten ze de processor iets minder of zorgen ze voor EAX-effecten. Allemaal eigenschappen die mij er niet van konden overtuigen om daar 80,- of meer aan te spenderen.

Mocht mijn beeld van deze kaarten verkeerd zijn, meldt het dan even, dan kan er misschien nog wat aan gedaan worden ;).
AJ1815 schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 11:27:
Ik heb wel een aantal opmerkingen:
- Ten eerste het geheugen: ik zou sowieso voor 2x512 MB gaan. Je hoort eigenljk steeds meer mensen die moeite krijgen met 512 MB in totaal (waaronder ik). Elk nieuw advies wat ik geef bevat 1GB aan RAM.
Het klopt dat 1GB lekker werkt, maar ook 512MB is miz nog erg goed te doen
- Ben het eens met RS dat een geluidskaart eigenlijk wel en vereiste is. Was het een Soundstorm geweest dan had het nog gekund, maar deze RealTeck, nee.
- Qua HDD kan je ook een Maxtor DM10 overwegen. Deze zijn ook erg stil en zijn volgens mij een stuk sneller door NCQ en hebben daardoor snellere accessietijden.
Het klopt dat de DM10 een stuk sneller is, vooral in combinatie met een SATA II-controller. De Samsung is en blijft de stilste 3,5"-schijf die op dit moment verkrijgbaar is. Vooral tijdens het zoeken, als anders schijven een lekker klapperend geluid maken, de de Samsung bijna niet te horen. Daarom heb ik deze dit keer genomen. De DM10 zal ik ook in de verantwoording opnemen als sneller alternatief :).
- Qua beeldscherm kan je volgens mij beter of een TFT nemen of een 17". MM systemen staan niet altijd op het buro en dan neemt een 19"CRT wel heel veel ruimte in...
Als MM-systemen op andere plekken gebruikt worden, is dat volgens mij meestal bij een tv en dan kan je die als monitor gebruiken? Als je dit systeem niet ook als werk/gamesysteem gebruikt is het (vind ik persoonlijk) misschien wat aan de krachtige/dure kant. Verder heb ik ook gekozen voor een CRT omdat bij het bewerken van foto's en video het contrast, de helderheid en de kleurechtheid superieur zijn.
Nou volgens mij hebben we dan ook iets om te discussieren... Brand los, zou ik zeggen!!!

Edit: Ik zie wel dat ik voornamelijk duurdere dingen wil zonder echt punten te noemen waar geld bespaard kan worden (misschien op het beeldscherm).
Eventueel kan het moederbord nog vervangen worden door een simpeler 939-exemplaar zonder SATA II, ook de videokaart kan iets minder, maar dan zit je al snel op een Geforce 6600 (sneller dan de X600XT maar goedkoper dan de X700 Pro) en die zijn toch weer een stuk minder krachtig dan de 6600GT. Ook zouden we kunnen kiezen voor de Iiyama 1451 ipv de Samsung. Een tft-is dan niet echt een optie want 17"-exemplaren beginnen pas bij 200 euro.
  • Gigabyte GA-K8NF9, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) - 94,45
  • XFX GeForce 6600 128MB (PCI-e, DVI), PVT43PNAD7 - 117,00
  • Zalman ZM80C-HP (passief) - 17,95
  • Iiyama Vision Master 1451 LS902UT 19" - 163,01
Dit zou een voordeel van 29,55 + 61,98 + 71,00 - 17,95 = 144,58 opleveren

Daar kan dan eventueel het volgende voor aangeschaft worden:
  • Creative Soundblaster Audigy 2 ZS (OEM) - 54,85
  • 2x 512MB PC3200 DDR (Infineon Original) - 134,-
Dan zou er nog ongeveer 22,- overblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Wat jij nu voorstelt zou ik doen :)

Imho een veel betere combo. En die VGA kaart kan later altijd nog worden geupgrade ;)
En de zware games van tegenwoordig hebben meer aan 1gb dan aan een kaart die 20fps meer trekt.
Dit heb ik oa gemerkt in HL 2, en Doom3, (en ik heb echt geen slecht systeem, nml een amd @ 4200+) en toch liep het slecht.
Pas nadat ik 1gb ram installeerde liep alles soepel.

De fps mogen nml wel hoog zijn, maar als een spel constant moet swappen. Met mappen (levels) die paar honderd mb zijn. Tja... Laat ik het zo zeggen: Een spel is dan letterlijk nogal een schokkende ervaring :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Ik zou inderdaad liever voor 1 GB gaan en dan een 6600 nemen ipv 6600GT. Ik zou alleen wel bij het Asus bordje blijven met de extra functies. Ik heb echt geleerd dat je mobo altijd zoveel mogelijk extra's kan hebben, want dat is echt relaxed bij toekomstige upgrades!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
AJ1815 schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 17:46:
Ik zou inderdaad liever voor 1 GB gaan en dan een 6600 nemen ipv 6600GT. Ik zou alleen wel bij het Asus bordje blijven met de extra functies. Ik heb echt geleerd dat je mobo altijd zoveel mogelijk extra's kan hebben, want dat is echt relaxed bij toekomstige upgrades!!!
Mja, aan de andere kant kun je vaak wanneer je gaat upgrade die extra mogelijkheden (denk hierbij aan usb 2.0 vs usb 1.1 of firewire) voor paar tientjes er bij kopen in de vorm van een pci kaartje of een breakoutbox.

Maargoed, dat is iets wat aan de BBG maker is :)
Ik ben het wel deels met je eens, maar hij zit natuurlijk wel op een budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Het prijsverschil tussen de twee moederborden was toch kleiner dan ik in mijn hoofd had. Met het Asus-mobo kom ik nu uit op 1203,35:

ProductPrijs
ProcessorAMD Athlon 64 3000+ (S939, Boxed)€ 144,95
MoederbordAsus A8N-SLi, nForce4 SLi€ 124,-
KoelerZalman CNPS7000B-AlCu€ 22,99
Geheugen2 x 512MB PC3200 DDR (Infineon Original)€ 134,-
VideokaartXFX GeForce 6600 128MB PVT43PNAD7€ 117,-
VideokaartkoelerZalman ZM80C-HP€ 17,95
GeluidskaartCreative Soundblaster Audigy 2 ZS€ 54,85
Tv-kaartHauppauge WinTV PVR 150MCE (OEM)€ 56,40
NetwerkcontrollernForce4 built-in Gbit MAC met Marvell PHY
Harde schijfSamsung SpinPoint P80, 160GB€ 87,90
Dvd-branderNEC ND-3520 16x (zwart)€ 53,85
Dvd-spelerPlextor 16x48x, PX-116A (Zwart)€ 32,-
Draagbare opslagUSB-Stick 256MB PenDrive (USB 2.0)€ 24,-
BehuizingAntec SLK2650BQE Solution€ 69,25
MonitorIiyama Vision Master 1451 LS902UT 19"€ 163,01
LuidsprekersLogitech X-530€ 56,-
Toetsenbord & muisLogitech Cordless Desktop LX300€ 45,20
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 1.203,35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Kheldar schreef op zondag 27 februari 2005 @ 00:57:
Het prijsverschil tussen de twee moederborden was toch kleiner dan ik in mijn hoofd had. Met het Asus-mobo kom ik nu uit op 1203,35:

FF vergeten dat ik hier geen HTML rechten heb :+
Mja, dan zit je net over je budget ;)

Ruil dan die 256mb stick in voor een 128mb :)

En er is nog 1 ding waar je rekening mee moet houden.
Er zijn toch veel mensen (vooral de mensen die deze guide ook echt als gids zullen gaan gebruiken) die niet met hun grafische kaart durven te kloten. ( :P )

En ja, zon nividia heeft een grotere core. Maar zelf ik moest toch echt wel ff zweten toen ik probeerde die HP80-C teinstalleren op mijn Radeon 9700 :)

Dus mogelijk nog een waarschuwing er bij zetten? Dat je dit alleen moet doen als je veel ervaring hebt. Want het zou niet de 1e keer zijn dat zo een vga kaart sneuvelt. En naar je garantie kun je ook :w :P

[ Voor 97% gewijzigd door Roberto op 27-02-2005 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Goed punt... Die extra "stillere" koeling is wel leuk, maar is het wel het geld waard. Bovendien brengt het weer risico's met zich mee, zoals RS003 zegt.

Je zou dan weer kunnen overwegen met het geld wat je bespaart door de boxed VGA en CPU koeler te nemen weer een 6600GT ipv een 6600 te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Kheldar

Ga je dus nog wat aan de vga koeling doen? Of is hij al final? Want ik zag dat de post door aikeleer al eens was geupdate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Ik ben afgelopen dagen wat druk geweest dus morgen ga ik het geheel wat betreft het MM-systeem afronden.

Dat verhaal over het garantie is zeker waar, maar die passief gekoelde kaart is 188,- en dat is gewoon veel meer dan de 6600, de ZM80C en de 7000B bij elkaar: 117+17.95+22.99= 157,94. Zelfs zonder bijvoorbeeld de USB Pendrive is het nog niet rond te breien.

De enige oplossing om zowel de passieve 6600GT en de 7000B erin te houden, is het weglaten van de Audigy 2 en dat is misschien ook wel weer jammer :/ Lastig lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Kheldar schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 20:27:
Ik ben afgelopen dagen wat druk geweest dus morgen ga ik het geheel wat betreft het MM-systeem afronden.

Dat verhaal over het garantie is zeker waar, maar die passief gekoelde kaart is 188,- en dat is gewoon veel meer dan de 6600, de ZM80C en de 7000B bij elkaar: 117+17.95+22.99= 157,94. Zelfs zonder bijvoorbeeld de USB Pendrive is het nog niet rond te breien.

De enige oplossing om zowel de passieve 6600GT en de 7000B erin te houden, is het weglaten van de Audigy 2 en dat is misschien ook wel weer jammer :/ Lastig lastig...
Mja, kun je de waarschuwing er niet gewoon bij zetten. En dan in de trand van: Als u dit niet durft is deze combinatie ook mogelijk: 6600GT + 7000B, echter valt de Audigy 2 dan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
RS_003 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 14:07:
[...]

Mja, kun je de waarschuwing er niet gewoon bij zetten. En dan in de trand van: Als u dit niet durft is deze combinatie ook mogelijk: 6600GT + 7000B, echter valt de Audigy 2 dan weg.
Waarschuwing kwam er zowiezo al bij (omdat dit iets is wat veel mensen niet weten). Voor de mensen die het dan liever niet doen, komt de kaart van Gigabyte er idd als alternatief bij. Het systeem is geen vaste onveranderbare configuratie, iedereen mag er lekker aan veranderen watie wil, dit is enkel een richtlijn voor dit budget :).

Het systeem zal dus zoals eerder aangegeven samengesteld worden (en binnenkort online komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Kheldar schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 16:11:
[...]
Waarschuwing kwam er zowiezo al bij (omdat dit iets is wat veel mensen niet weten). Voor de mensen die het dan liever niet doen, komt de kaart van Gigabyte er idd als alternatief bij. Het systeem is geen vaste onveranderbare configuratie, iedereen mag er lekker aan veranderen watie wil, dit is enkel een richtlijn voor dit budget :).

Het systeem zal dus zoals eerder aangegeven samengesteld worden (en binnenkort online komen).
Oke, bedankt en succes :)
:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 22:07

Aight!

'A toy robot...'

Waarom wordt er eigenlijk de Samsung SpinPoint P80, 160GB gebruikt en niet de Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) voor € 82,- ?

Of presteert de samsung beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Aight! schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 18:35:
Waarom wordt er eigenlijk de Samsung SpinPoint P80, 160GB gebruikt en niet de Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) voor € 82,- ?

Of presteert de samsung beter?
Lezen!

Het staat letterlijk in dit topic ;)
Het klopt dat de DM10 een stuk sneller is, vooral in combinatie met een SATA II-controller. De Samsung is en blijft de stilste 3,5"-schijf die op dit moment verkrijgbaar is. Vooral tijdens het zoeken, als anders schijven een lekker klapperend geluid maken, de de Samsung bijna niet te horen. Daarom heb ik deze dit keer genomen. De DM10 zal ik ook in de verantwoording opnemen als sneller alternatief
En zoals je zelf waarschijnlijk al zag, zijn we bezig met een stil systeem ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Roberto op 02-03-2005 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 22:07

Aight!

'A toy robot...'

aha, sorry mijn fout, te snel over heen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:44
Wannneer komt de nieuwe Best Buy Guide online ?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
Hopelijk zo snel mogelijk, er moeten alleen nog enkele puntjes op de i gezet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:19
Wellicht een beetje laat, maar ik heb nog wel een paar opmerkingen:

- alles wordt nu wel lekker gekoeld (jammer dat de passieve Gigabyte 6600GT niet in het budget valt), maar er is nog wel een fan aanwezig op het moederbord. Zou je kunnen vervangen door een Zalman-NB47J koeler, voor 4 euro (als je toch al mensen aan de slag laat gaan met een videokaart-koeler, waarom dan ook dit niet?)
- Om dan weer wat euro's te besparen zou ik zeggen: de DVD-speler. Waarom de dure plextor ? Wat heeft deze voor extra's te bieden? Ik weet niet hoe het zit met de compatibiliteit van andere spelers met Dual-layer-DVD's, wellicht dat dat het is? :?
- Waarom een USB-stick? Hoort bij mijn mening niet echt bij een PC. Ik bedoel, Zoiets gebruik je juist als je meerdere pc's hebt, dus hoort het naar mijn mening ook niet echt bij de aanschaf van een pc.
- waarom wordt er zo vast aan het budget gehouden, als je bij aanschaf van het systeem toch hoger uitkomt omdat: 1) de prijzen die hier vermeld staan zijn de laagste uit Nederland, en zijn (dus) afkomstig uit verschillende winkels uit heel Nederland. Je kan ze wel bij elke winkel gaan bestellen/afhalen, maar dan komt je bij het tweede punt uit: 2) Verzendkosten worden niet meegerekend, en je gaat mij niet vertellen dat je ze bij elke winkel af gaat halen.
Dus tenzij je een OV hebt en een paar dagen de tijd neemt om het hele land af te reizen ben je toch al snel zo'n 30-40-50 euro meer kwijt.

Je zou ook kunnen denken aan een + advies, als je het iets ruimer hebt. Dan ga je bijvoorbeeld voor de passieve-gigabyte videokaart of iets dergelijks

[ Voor 5% gewijzigd door inquestos op 05-03-2005 15:56 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat een positief bericht, ben het er helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 21:24

DDR

Waarom haal je een 5 jaar oud topic terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica