Ik ben degene die het ding samenstelt en die er de verhaaltjes voor schrijft, dus alvast bedankt voor het commentaar

. Nog even een punt, ikzelf zie het MM-systeem niet zo zeer als een bak enkel voor het afspelen van films en muziek, maar voor multimedia in de ruimste zin van het woord, dus ook voor gamen, internetten, videobewerken, enz. Het is dus altijd een afweging tussen het aantal mogelijkheden, rekenkracht en het budget.
Heb ik aan zitten denken, maar persoonlijk merk ik erg weinig van het verschil tussen een losse kaart en mijn onboard geval. Dat kan er ook aan liggen dat ik er geen dikke versterker achter heb hangen. Wat ik heb onthouden van de verschillende reviews over geluidskaarten is dat ze vooral belangrijk zijn bij bijvoorbeeld het opnemen van geluid, omdat de ruis-signaalverhouding veel beter is. Verder hebben sommige kaarten de mogelijkheid om geluid (oa AC3) hardwarematig decoden, belasten ze de processor iets minder of zorgen ze voor EAX-effecten. Allemaal eigenschappen die mij er niet van konden overtuigen om daar 80,- of meer aan te spenderen.
Mocht mijn beeld van deze kaarten verkeerd zijn, meldt het dan even, dan kan er misschien nog wat aan gedaan worden

.
AJ1815 schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 11:27:
Ik heb wel een aantal opmerkingen:
- Ten eerste het geheugen: ik zou sowieso voor 2x512 MB gaan. Je hoort eigenljk steeds meer mensen die moeite krijgen met 512 MB in totaal (waaronder ik). Elk nieuw advies wat ik geef bevat 1GB aan RAM.
Het klopt dat 1GB lekker werkt, maar ook 512MB is miz nog erg goed te doen
- Ben het eens met RS dat een geluidskaart eigenlijk wel en vereiste is. Was het een Soundstorm geweest dan had het nog gekund, maar deze RealTeck, nee.
- Qua HDD kan je ook een Maxtor DM10 overwegen. Deze zijn ook erg stil en zijn volgens mij een stuk sneller door NCQ en hebben daardoor snellere accessietijden.
Het klopt dat de DM10 een stuk sneller is, vooral in combinatie met een SATA II-controller. De Samsung is en blijft de stilste 3,5"-schijf die op dit moment verkrijgbaar is. Vooral tijdens het zoeken, als anders schijven een lekker klapperend geluid maken, de de Samsung bijna niet te horen. Daarom heb ik deze dit keer genomen. De DM10 zal ik ook in de verantwoording opnemen als sneller alternatief

.
- Qua beeldscherm kan je volgens mij beter of een TFT nemen of een 17". MM systemen staan niet altijd op het buro en dan neemt een 19"CRT wel heel veel ruimte in...
Als MM-systemen op andere plekken gebruikt worden, is dat volgens mij meestal bij een tv en dan kan je die als monitor gebruiken? Als je dit systeem niet ook als werk/gamesysteem gebruikt is het (vind ik persoonlijk) misschien wat aan de krachtige/dure kant. Verder heb ik ook gekozen voor een CRT omdat bij het bewerken van foto's en video het contrast, de helderheid en de kleurechtheid superieur zijn.
Nou volgens mij hebben we dan ook iets om te discussieren... Brand los, zou ik zeggen!!!
Edit: Ik zie wel dat ik voornamelijk duurdere dingen wil zonder echt punten te noemen waar geld bespaard kan worden (misschien op het beeldscherm).
Eventueel kan het moederbord nog vervangen worden door een simpeler 939-exemplaar zonder SATA II, ook de videokaart kan iets minder, maar dan zit je al snel op een Geforce 6600 (sneller dan de X600XT maar goedkoper dan de X700 Pro) en die zijn toch weer een stuk minder krachtig dan de 6600GT. Ook zouden we kunnen kiezen voor de Iiyama 1451 ipv de Samsung. Een tft-is dan niet echt een optie want 17"-exemplaren beginnen pas bij 200 euro.
- Gigabyte GA-K8NF9, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) - 94,45
- XFX GeForce 6600 128MB (PCI-e, DVI), PVT43PNAD7 - 117,00
- Zalman ZM80C-HP (passief) - 17,95
- Iiyama Vision Master 1451 LS902UT 19" - 163,01
Dit zou een voordeel van 29,55 + 61,98 + 71,00 - 17,95 = 144,58 opleveren
Daar kan dan eventueel het volgende voor aangeschaft worden:
- Creative Soundblaster Audigy 2 ZS (OEM) - 54,85
- 2x 512MB PC3200 DDR (Infineon Original) - 134,-
Dan zou er nog ongeveer 22,- overblijven.