Toon posts:

Excel: waarde berekenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met excel bezig, alles lukt vrij aardig. Tot nu.

Ik heb een ALS functie in mn werkblad gebruikt. Normaal kom ik hier wel uit, echter nu niet.
Deze als heeft 2 taken namelijk
1. Controleren of cel A1 een waarde bevat die >499.999
2. Als dit WAAR is niks doen
3. Als dit NIET WAAR is, moet de waarde in cel A2 worden opgehoogd, zodat A1 500.000 is.

Ik heb al naar de "Doelzoeker" gekeken, maar dit kan ik niet in mijn ALS gebruiken.

Wie kan er een zetje in de goede richting geven?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Stap 1: Duidelijk.
Stap 2: Duidelijk.
Stap 3: Euhm..... wat bedoel je hier?

De functie die je wil, in welke cel moet die komen? A1? A2? Andere cel?
A1 wil je ophogen. Maar HOE moet je die ophogen? Aan de hand waarvan wil je die ophogen?

Iets meer duidelijkheid met de toepassing kan ook enorm helpen.

Post anders eens een zo eenvoudig mogelijk voorbeeld wat je online zet.

[edit2]

Okee, er wordt me wat meer duidelijk (aan de hand van je term doelzoeker).
Je zou mogelijk gewoon een macro kunnen aanmaken die het werk voor je doet?

En anders: geef eens de exacte berekening. Terugrekenen lijkt me niet zo'n enorm punt. Formule aanpassen om het te laten berekenen is mogelijk ook een oplossing

[ Voor 77% gewijzigd door WFvN op 25-02-2005 22:08 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:17
eh? sum()? Lekker helder zo :?

[ Voor 4% gewijzigd door simon op 25-02-2005 22:01 ]

|>

• bluek
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:42
is er een verband tussen de cellen A1 en A2 ?
staat de voorwaarde check in cel A2 ?
zoals hierboven al aangegeven, iets meer info graag

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
De startpost lijkt op een iteratieve benadering. Soms zijn deze eenvoudiger te programmeren door elke iteratiestap op een nieuwe regel te beginnen.
Post eens het probleem dat je wil oplossen. Wellicht dat iemand je kan helpen bij de implementatie in Excel.

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 25-02-2005 22:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm is mijn vraagstelling dan zo onduidelijk?

Poging 2
Ik heb een Liquiditeitsoverzicht met daarop kosten en baten.
Wanneer deze van elkaar worden afgetrokken krijg je de liquide middelen die nog beschikbaar zijn, of die je tekort komt. Liquide middelen moeten perse 500.000,- zijn.
Wanneer LM<500.000,- moet het vreemd vermogen worden opgehoogd, totdat LM 500.000 is.

Hoop dat ik het nu duidelijker heb omschreven.

Eigenlijk is het dus een teller met een while loop.
IF lm < 500.000
Do
Begin
LM:=LM+1
End

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 13:53 ]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 14:57
Ik denk dat je dit via een extra cel moet doen bijvoorbeeld A3 =ALS(A1<500000; 500000-A1)
Daarna doe je bij cel A2 =formuleA2 + A3

Als je het zonder extra cel doet krijg je een kringverwijzing en dat vind Excel niet helemaal prettig ;)

Je kan dan A3 onzichtbaar maken voor de gebruiker

[ Voor 41% gewijzigd door Steefph op 26-02-2005 13:40 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 13:32:
Hmm is mijn vraagstelling dan zo onduidelijk?

Poging 2
Ik heb een Liquiditeitsoverzicht met daarop kosten en baten.
Wanneer deze van elkaar worden afgetrokken krijg je de liquide middelen die nog beschikbaar zijn, of die je tekort komt. Liquide middelen moeten perse 500.000,- zijn.
Wanneer LM<500.000,- moet het vreemd vermogen worden opgehoogd, totdat LM 500.000 is.

Hoop dat ik het nu duidelijker heb omschreven.

Eigenlijk is het dus een teller met een while loop.
IF lm < 500.000
Do
Begin
LM:=LM+1
End
Ik snap er nog steeds geen hout van (mede door de termen liquiditeit, kosten, baten etc.; dat soort terminologie heb ik nog nooit gehad; dit doet me wat denken aan economie/handelskennis)

Je while-loop kan ik verder volledig volgen maar ik kan het verband tussen je verhaal en je while-loop. Die While-loop kan je gewoon met de hand doen. Ik mis namelijk wat die waarde LM voor invloed heeft op de rest.
Duidelijk is me dat je de LM op minimaal 50000 wil hebben staan. Is die lager dan 50000 dan moet er iets gebeuren namelijk dat 50000 opgehoogd wordt. Alleen HOE moet hij worden opgehoogd. Geef eens het exacte verband weer tussen LM, kosten, baten EN het vreemd vermogen (kosten een baten kan ik me best een voorstelling bij maken).

Maak nou eens een simpel Excelblad met daarin een cel met LM, kosten, baten en vreemd vermogen waarbij de LM berekend wordt (en dus misschien < 50000 uitkomt, misschien niet maar ik moet weten hoe die LM tot stand komt). Misschien dat ik dan verder kom

Verwijderd

Topicstarter
Ow jeej.

Ff denken.

Je hebt 4 waarden, te weten:

kosten (aantal bedragen)
baten (aantal bedragen)
resultaat = baten-kosten =Liquide middelen

Wanneer de liquide middelen minder als 500.000 bedragen, moet een bedrag, KVV (onderdeel van de baten) worden opgehoogd, totdat Liquide middelen 500.000 is.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Okee, nu heb ik het verhaal duidelijk voor ogen.

Ik zie zo geen mogelijkheid om dit in een formule voor elkaar te krijgen. Zoals al eerder vermeld kom je met een kringverwijzing te zitten. Ook gebruik maken van onzichtbare cellen gaat volgens mij kringverwijzingen opleveren.

De gemakkelijkste manier voor jou is volgens mij een makro aanmaken. In deze makro het 'doel zoeken' toepassen. Naast de KVV-cel dan een knop aanmaken en die aanklikken op het moment dat blijkt dat die waarde kleiner is dan 50000 euro. Dat kan je makkelijk opvallend maken door voorwaardelijke opmaak toe te passen.
Pagina: 1