[php] extended class method aaroepen vanuit parent class

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02-2022
beste mensen,
ik ben momenteel de beginselen van OOP aan het leren. nu heb ik een class die een basis class extend. ik wil nu vanuit deze basis class een method aanroepen van de extended class. de basis class is niet geinstantieerd, de extended class wel. nu probeerde ik vanuit de basis class dit :

dit werkt niet.
code:
1
$extendedclass->test();

dit werkt wel.
code:
1
extendedclass::test();
waarom werkt die 2e wel en die 1e niet vraag ik mij af?

mijn tweede vraag is:
als je binnen een method van een class vars maakt en gebruikt dan kun je die niet als eigenschap van het object gebruiken (je kan ze niet aanroepen), dat is logisch want alle members moet je definieren. maar welke scope hebben deze vars dan, en houden ze op te bestaan bij het verlaten van de method?

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is je $extendedclass wel global?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02-2022
hum, daar had ik nog niet aan gedacht. ik heb um nu global gemaakt en nu werkt die eerste methode ook :)

weet iemand ook het antwoord op mijn tweede vraag?

[ Voor 21% gewijzigd door tombo_inc op 25-02-2005 21:17 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition