Symptomen van een (te) zwakke voeding ?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.852 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gostevie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09-2025
Wat zijn zoal de symptomen bij een PC met een te zwakke voeding ? Start hij simpelweg niet op of kan het zo zijn dat ie soms wel opstart, andere keren niet ?

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

waarschijnlijk start hij wel op, maar valt hij af en toe uit, en wordt je voeding te heet (zit meestal wel een temperatuurbeveiliging op). Het verbruik van je PC wisselt nav hoeveel hij moet doen, dus bij het opstarten zelf zou het wel goed moeten gaan (mits het verschil niet té groot is)

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Arjenn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10-2025
Vooral de stabiliteit merk je het aan... De computer kan op ieder moment blijven hangen, hoe intensiever je de pc gebruikt, hoe meer kans dat deze blijft hangen.
Ik heb zelf gehad dat er niks aan de hand was, behalve dat het branden van een CD in 99% van de gevallen mislukte om (onverklaarbare) redenen.

• gostevie
Hm... ik heb namelijk nogal problemen bij het opstarten, met name het laden van Windows. Ook wil er weleens een blue screen of death tussendoor vliegen, 2 keer per week schat ik zo.

Als ik mijn DVD brander van stroom voorzie wil mijn PC simpelweg Windows nooit laden. Zonder de DVD brander lukt het meestal wel maar moet ik wel 4 a 5 keer per dag nog even resetten omdat hij Windows niet wil laden, wat daarna meestal wel werkt.

Specs;

Qtec Dual Fan Gold Low Noise 400 Watt
MSI K8N Neo-Platinum
AMD Athlon 64 3000+ Box 400 Mhz
TwinMos Memory PC3200, 400 Mhz, 512 MB
Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro 128 MB
Maxtor Diamond Max Plus 9 200 GB
Windows XP

[ Voor 8% gewijzigd door gostevie op 25-02-2005 19:55 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-01 11:01
kan het toevallig ook zo zijn dat je pc spontaan reboot bij een cheap ass voeding? heb ik nogal last van na een processor upgrade, vooral topics met veel foto's en tegelijkertijd outlook oid zorgen voor problemen.

Alleen een koe ging wel weer goed, zelfs nadat de proc (tbred 2400+) 65 graden werd (crappy stock-cooler)

Is dit ook een symptoon of gewoon een brakke proc? (zwaardere voeding is al onderweg, maar duurt nog wel ff)

• LiquidSmoke
gostevie schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 19:54:
Hm... ik heb namelijk nogal problemen bij het opstarten, met name het laden van Windows. Ook wil er weleens een blue screen of death tussendoor vliegen, 2 keer per week schat ik zo.

Als ik mijn DVD brander van stroom voorzie wil mijn PC simpelweg Windows nooit laden. Zonder de DVD brander lukt het meestal wel maar moet ik wel 4 a 5 keer per dag nog even resetten omdat hij Windows niet wil laden, wat daarna meestal wel werkt.

Specs;

MSI K8N Neo-Platinum
Windows XP
Qtec staat er om bekend om nogal enthiousiast te zijn over de specificaties, probeer eens een antec/zalman oid aan te komen.

zeker met die config, 16A op de 12v lijn lijkt me wel het minimum, 30A op de 5v moet ook voldoende zijn.

schommelt je Vcore ook toevallig? bij mij wel, vooral bij gestress van de proc, idle superstabiel

• gostevie
LiquidSmoke schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 19:57:
Qtec staat er om bekend om nogal enthiousiast te zijn over de specificaties, probeer eens een antec/zalman oid aan te komen.

zeker met die config, 16A op de 12v lijn lijkt me wel het minimum, 30A op de 5v moet ook voldoende zijn.

schommelt je Vcore ook toevallig? bij mij wel, vooral bij gestress van de proc, idle superstabiel
Dat had ik inderdaad al gelezen in de FAQ, die 400 watt is dus de peak. Nogal genaaid dus. Maar ik heb geen zin om een nieuwe voeding te kopen tenzij dat echt nodig is, aangezien ik nogal krap bij kas zit.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met 16A en 30A... Mijn Vcore is wel stabiel, blijft tussen de Low en High.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:56

makje

Professioneel prutser

Ik denk dat de kans erg groot is dat het inderdaad aan je voeding ligt. Mijn Tagan 480W is momenteel onder garantie opgestuurd voor reparatie/vervanging en daarom heb ik er tijdelijk dezelfde Qtec 400W voeding in zitten
offtopic:
16A op de 12v, totaal slechts 4 molex stekkers op 2 lijnen en stroomdraden ter dikte van het draad van een normale fan :X

Nu heb ik er enkel mijn Radeon 9800Pro, 2 schijven en de CD-ROM op aangesloten, maar de voltages zijn waardeloos. Voor jou belangrijker nog is het feit dat ik 1x heb gehad dat bij het opstarten het beeld niet aanging, alleen een reset deed alles weer goed verlopen. Ikzelf denk dat dat komt doordat de voeding even niet genoeg sap kon leveren om alles op te starten en dat daardoor de videokaart geen beeld gaf.

Ik kan in ieder geval niet wachten totdat ik mijn Tagan weer terug heb, dan kan ik alles tenminste weer met vertrouwen aansluiten. Zelfs met mijn vorige 3 jaar oude Enermax 365W voeding kon ik alle onderdelen gewoon aansluiten en werkte het goed en stabiel :)

edit:
Ja maar...? Natuurlijk neemt een winkel een gebruikt produkt niet terug. Oriënteer je dus eerst voordat je iets koopt, dat Qtec slecht is kan iedereen met een beetje verstand van zaken je vertellen en daarnaast zijn daar genoeg topics en reviews aan gewijd

[ Voor 15% gewijzigd door makje op 25-02-2005 20:47 ]

9800x3d

• gostevie
Ja maar winkels geven natuurlijk geen geld terug als ik niks aan een nieuwe voeding heb, en dan heb ik geld voor "niks" uitgegeven. D'oh.

[ Voor 32% gewijzigd door gostevie op 25-02-2005 20:26 ]

• gostevie
Godsamme, sluit Windows ineens 2 keer af zonder enige waarschuwing terwijl ik TV via mn PC zit te kijken.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Dit is met 100% zekerheid je voeding, als je er een extra apparaat aan hangt en dat ie dan helemaal niet meer start, qtec 400w kan je vergelijken met een goede 250w van een ander merk, de 400w serie is echt waardeloos, een herriebak en zeer slechte voltage lijnen, zoek maar na op GOT (tussen de reboots door :+ ).

Zo blijkt maar weer, nooit besparen op een voeding.

Trouwens als je nog een leuke voeding wil die wel stil is en goedkoop is. Moet je bij gistron de 550w 12 cm nemen. Die kost maar 30 euro en is uiterst stabiel. Ik plaats die meestal in te bouwen systeemen voor familie en vrienden. Als je echt wat meer uit te geven hebt, kan je voor de tagan 380w/420w voeding gaan etc.. Maar ook elk ander a-merk voldoet.

Trouwens, een slechte voeding kan je meer kosten dan je denkt, als ie ploft of een stroomstoot geeft aan je mobo kan er meer stuk gaan, tuurlijk is de kans klein, maar ik zou mn laatste centen maar even gebruiken aan een degelijke voeding, dat is het wel waard, want zo werken als je nu doet is nix.

• gostevie
Bedankt voor het antwoord.

Toch vraag ik me af hoe je 100% zeker bent dat het de voeding is, waarom zou het bv. niet de mobo kunnen zijn ? Of de CPU ? Geheugen ?

Edit: Bijleren kan nooit kwaad dus ik denk ik vraag het even ;)

[ Voor 17% gewijzigd door gostevie op 25-02-2005 23:32 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:59
qtec eruit, en goede kwaliteitsvoeding halen (tagan 380w bijvoorbeeld)
Loopt ie een heel stuk beter

btw, er zou wel eens een waarschuwing mogen in de faqs bij de voeding afdeling voor deze qtec's.

PSN: djmurcielago

• gostevie
Ik bedenk me net, stel dat het aan de voeding zou liggen, dan zou de PC toch sowieso niet opstarten ipv dat hij Windows half laadt en -dan- vasthangt ?

• Race Eend
Jewel hoor, ten eerste niet elke boot is exact hetzelfde, en het kan net op het randje zijn, daardoor start ie de ene keer wel op en de andere keer niet. Nu plaats jij een extra cdspeler en je hele systeem boot niet, nou dat is dan wel duidelijk een geval van voeding niet in orde hoor.

Het bios etc neemt niet heel veel van je voeding, bij het welkomsscherm van windows start ook je vga/soundcard met werken, en dat kost weer extra stroom, paf, systeem op zn bek...
Voedingen werken overigens ook op een bepaalde temperatuur beter/slechter.. dus kan best zijn dat als ie 5 minuten aanstaat dat zijn voltages net iets sterker zijn en dat je net wel succesvol kan bootten.

Kijk als je nou een goed merk voeding had dan had je het nog in een andere richting kunnen gaan zoeken. Maar het kan niet anders dan die gare qtec zijn, vooral door dat dvd speler geval, een dvdspeler is echt overduidelijk voedingsprobleem. Leen anders even ergens een andere voeding. Zelfs een a merk van 300watt is beter dan die qtec.

En tuurlijk is doorvragen altijd goed! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Race Eend op 26-02-2005 00:11 ]

• gostevie
Ok, je hebt me overtuigd :P

Toen mn PC ineens 2 keer uitvloog was het in mijn kamer beduidend warmer (zat een film te kijken met de verwarming op hoog), misschien dat daardoor dus de voeding slechter werkte.

Ik zal morgen eens kijken of ik een voeding kan lenen van iemand en anders koop ik meer een nieuwe. Bedankt!

• ADMK
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2022
gostevie schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 23:32:
Bedankt voor het antwoord.

Toch vraag ik me af hoe je 100% zeker bent dat het de voeding is, waarom zou het bv. niet de mobo kunnen zijn ? Of de CPU ? Geheugen ?

Edit: Bijleren kan nooit kwaad dus ik denk ik vraag het even ;)
het is 100% je voeding! ik heb zelf ook een qtec gehad 350W low noise en me computer viel steeds uit of bleef hangen en me temp. ging tot boven de 55/60. ik had daarna me oude voeding uit de kast gehaald en me computer werkt perfect! _/-\o_ Temp rond de 30 en geen crashes.

• gostevie
Welke van deze zou dan wel goed zijn ?

http://www.loveno.be/categorie/25
http://www.expresspc.be/checkout/shop/list/48
http://www.compu-square.be/category.aspx?c=58

Als er al wat goeds tussen zit tenminste. Ik denk, ik vraag t voor de zekerheid voordat ik zomaar rotzooi koop. Wil nu echt zeker zijn dat mijn PC weer aardig werkt. Note; ik hecht niet erg veel waarde aan een stille voeding, 's nachts staat ie toch wel uit.

[ Voor 39% gewijzigd door gostevie op 26-02-2005 00:56 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:27

Shunt

Boe

jezus jonges toch. ipv meteen te blaaten Q-tec is kut dus het zal de voeding wel zijn. zouden jullie niet eens eerst even kijken wat de waardes van de voeding zijn ?

download een speedfan ofzo en kijk eens wat de waardes van de 3.3 5 en de 12 v zijn NIET de - voltages die zijn niet van invloed.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• gostevie
Als ik CPU-burn laat lopen en dan de voltages bij MBM bekijk krijg ik:

+3,3 ... +3,21 average
+5 ... 5,01 average
+12 ... 11,78 average

Weet zelf niet wat die getalletjes precies inhouden.

Verwijderd

Over het algemeen zijn Qtec voeding niet zo super.. neem anders een zalman of tagan voeding minimaal 450 watt... vooral voordelig als je gaat upgraden.. beter videokaart of processor...

• Shunt

Shunt

Boe

gostevie schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 01:36:
Als ik CPU-burn laat lopen en dan de voltages bij MBM bekijk krijg ik:

+3,3 ... +3,21 average
+5 ... 5,01 average
+12 ... 11,78 average

Weet zelf niet wat die getalletjes precies inhouden.
wat staat er bij minimal en max ?

Game PC

• gostevie
+3.3 : Low 3.09 .. High 3.33 .. Average 3.20
+5: Low 5.00 .. High 5.03 .. Average 5.01
+12: Low 11.73 .. High 11.86 .. Average 11.79 V

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Wat heb jij al geprobeerd ten opzichte van een te zwakke voeding? :)

[ Voor 25% gewijzigd door Tatsu op 26-02-2005 03:00 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• gostevie
Uhm... bedoel je of ik een zwakkere voeding al heb geprobeerd erin te zetten ?

Heb ik niet echt beschikking tot, op die 150 Watt Compaq oude voeding na, maar ben bang dat ik het daarmee niet echt ga redden :P

Ga het toch proberen morgen.

• Shunt

Shunt

Boe

hmmz die 3.3 v is toch best een flinke afwijking over de 7 %
en ik gok dat als er een beetje belasting op de vidkaart komt denk ik dat de 5 en de 12 ook nog verder naar beneden gaat.
probeer eens iets als 3dmark te draaien en dan tussendoor even kijken. dan hebben we een duidelijker beeld.

Game PC

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gostevie schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 19:54:

Specs;

MSI K8N Neo-Platinum
Windows XP
Normaal zou je voeding dat moeten trekken, maar het is een Q-tec en dat is pure rommel... Verkijk je niet op die 400W, zo'n Q-tec komt niet eens in de buurt. Ik heb een 9700 Pro, een Athlon XP 3200+, 1 Gb PC 3200, 3 harde schijven (80/80/200 Gb), een dvd- en een cd-brander, en dat loopt rock stable op een Enermax 370W :).

Probeer toch maar es met een andere voeding, misschien loopt ie dan wel een stuk stabieler!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• gostevie
Na het runnen van 3DMark krijg ik bij 3,3

Low 3.10 .. High 3.28

• Shunt

Shunt

Boe

gostevie schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 13:23:
Na het runnen van 3DMark krijg ik bij 3,3

Low 3.10 .. High 3.28
en de andere votlages
5 en 12 ?? daar haalt je vidkaart namelijk zijn voeding vandaan

Game PC

• LiquidSmoke
[quote]makje schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:13
offtopic:
16A op de 12v, totaal slechts 4 molex stekkers op 2 lijnen en stroomdraden ter dikte van het draad van een normale fan :X

Damn 16A moet eigenlijk genoeg zijn, maar ja, de dikte van stroomdraden doet al suggereren dat 16A peak is.

Heb hier nu een Codegen 400W liggen; 16A op 12V, 35A op 5V, rest weet ik niet uit mijn hoofd.
Draden zijn normale molex dikte.

Heb deze getest icm een nforce 2 bordje, 2 ata133 schijven, 2xcdrom, 4 fans, radeon 9800 pro en een tbred 2600+ en 512mb twinmos geheugen (2x256)

Deze houd zich heel goed, voltages zakten bijna niet, hooguit 0.02, acceptabel dus.

Dat is dus een normale voeding.

Qtec: aangegeven waardes zijn peak, dit is dus ook te merken aan de dunne kabels (als je zoveel amps door een kabel heen kan trekken continu moet de kabel ook wel wat dikker zijn dus).

Zalman/Tagan/Antec zijn de betere merken.

www.oc-shop.nl verkoopt zelfs fanless voedingen, in diverse smaken, als je toch een nieuwe wilt kopen!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

@LiquidSmoke
Een Pentium 4 'Prescott' heeft officieel 18A op de 12V lijn nodig.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Race Eend
Die zaken die jij opgeeft zijn wel erg antec etc, beetje duur.
Bij Bytesatwork.be heeft wel wat leuke voedingen voor minder geld, earocool 450w voor 67 euro is wel een hele mooie.

Overigens zal het zeker je 3,3 volt lijn zijn die je systeem killed, vooral je geheugen heeft daar meestal veel last van. (dat zorgt voor de blauwe schermen meestal).

• LiquidSmoke
Thandor schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 21:05:
@LiquidSmoke
Een Pentium 4 'Prescott' heeft officieel 18A op de 12V lijn nodig.
:X my mistake...

Verwijderd

Ik lees in de handleiding van míjn MSI K8N Neo2 (in principe een Neo, maar met socket 939): (pagina E-2-10, onderaan, kadertje MSI Reminds You...):

1. These two connectors connect to the ATX power supply and have to work together to ensure stable operation of the mainboard.
2. Power supply of 300 (and up) watt is highly recommended for system stability.
3. 12V should be at least 18A to ensure stability.

Ietsje daarboven, op diezelfde pagina staat:

This 12V power connector is used to provide power to the CPU.

Kortom: hele ding snoept van de 12V lijn af, regel een STERKE 12V lijn.
Pagina: 1