Toon posts:

[Ervaringen- Tips] Jamo X3M

Pagina: 1
Acties:
  • 1.512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de mogelijkheid om Jamo X3M speakers tweedehands te kopen voor 500 euro, en ik had graag geweten wat jullie daarvan vinden. Is dat een goede prijs? Richtprijs? Ik kan de prijs nog laten zakken, maar ik kan moeilijk 100 euro vragen hé :*) Ik zal binnenkort gaan luisteren, want dat is de enige mogelijkheid hoe je boxen kan kopen (dat weet ik al ;) ).
Hoe is mijn setup nu: Sony MHC-RG440S miniketen (3X100 Watt) en een antieke :+ Sony TA-F3A (2x52Watt) aangesloten op Aldi boxen :r (Magnum). Ik kan wel vermoeden dat er een serieuze verbetering zal zijn ten opzichte van nu.
Let er ook op dat ik geen 'audiofiele' kamer heb. Mijn kamer is in de eerste plaats een kamer om in te leven, niet om muziek te luisteren 8)
De muziek die ik het liefste beluister: trance, dance, chillout, house, etc...

Ook had ik graag geweten welke versterker het daar goed bij zou doen. Liefst een versterker die resonabel geprijsd is. Ik zou het liefste een surroundversterker nemen, maar naar ik hoor geeft dat voor stereo minder goede kwaliteit :? Ik zal deze, als ik ze koop, op de oude Sony versterker aansluiten. Maar: Impedance (Ohm) 4 - wil dat zeggen dat die versterker het niet zal aankunnen? Hij kan 8-16 ohm denk ik.

Wat heb ik al gedaan? Gezocht op google en tweakers. Op tweakers waren er weinig bruikbare reviews en afbeeldingen waren niet beschikbaar meer. Als iemand foto's heeft, gelieve ze dan door te sturen.
http://www.t3.co.uk/revie...d=756&subsubsectionid=653
http://66.102.9.104/searc...spx+jamo+X3M+review&hl=nl
http://www.jamo.nl/Defaul...&PID=9735&ProductID=16694 (de luidsprekers zijn identiek aan de X 870)

Ik weet het, ik moet het zelf beslissen, het is een persoonlijke keuze, maar ik ben erg nieuw op het gebied van kwalitatief betere muziek. Daarom zou ik graag advies van jullie willen (de kenners _/-\o_ ).
Moderators, blokkeer dit topic alstublieft niet, ik zou niet weten aan wie ik anders advies kan vragen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Vuistregel is dat redelijk recente speakers 1/2e a 2/3e van de nieuwprijs kosten. Voor de rest moet je toch echt zelf gaan luisteren...

Persoonlijk vind ik de speakers best goed voor electro muziek zoals trance e.d. maar meer ga ik er niet over zeggen omdat jij mijn smaak niet hebt. Ook voor de versterker moet je zelf gaan luisteren, zoek er wel eentje uit met voldoende sap voor die speakers.

[ Voor 50% gewijzigd door JT op 26-02-2005 00:50 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ook had ik graag geweten welke versterker het daar goed bij zou doen.
Gewoon je sony blijven gebruiken, verschillen tussen versterkers zijn dermate subtiel en klein dat ik me afvraag of je er wat mee opschiet (ikzelf vind die verschillen al verwaarloosbaar klein).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de antwoorden! _/-\o_
JvS schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 04:18:
[...]
Gewoon je sony blijven gebruiken, verschillen tussen versterkers zijn dermate subtiel en klein dat ik me afvraag of je er wat mee opschiet (ikzelf vind die verschillen al verwaarloosbaar klein).
Ik vroeg me vooral af of ik mijn versterker kan gebruiken op die speakers wegens verschil in impedantie. Speakers zijn 4 ohm en versterker is 8-16 ohm.
JT schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:43:
Vuistregel is dat redelijk recente speakers 1/2e a 2/3e van de nieuwprijs kosten. Voor de rest moet je toch echt zelf gaan luisteren...

Persoonlijk vind ik de speakers best goed voor electro muziek zoals trance e.d. maar meer ga ik er niet over zeggen omdat jij mijn smaak niet hebt. Ook voor de versterker moet je zelf gaan luisteren, zoek er wel eentje uit met voldoende sap voor die speakers.
Ik vraag me dat ook af: gaan ze genoeg 'sap' hebben voor de speakers? Die versterker is maar 52 Watt en de speakers verdragen 200Watt (continu) en 400 watt (kort), op 4 Ohm.
Geen eigenaars van deze luidsprekers hier?

Verwijderd

Met 8 ohm imp verdragen ze dan 100 watt cont.en 200 watt peak.

Als je een andere versterker zoekt dan zou ik kiezen voor de avr 130 of 230 van HK,er is op dit moment echt een prijzenslag aan de gang met deze 2 versterkers.

de 130 is geloof ik al te krijgen voor net beneden de 300 euro en de 230 er net boven.

ps voor de rest hangt het puur af van jou smaak.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
4 ohm speakers op een 8 ohms versterker levert vaak geen problemen op als de koeling van de versterker maar goed is. Door de lagere impedantie van de speakers levert de versterker namelijk meer stroom dan hij zou doen met een hogere impedantie.

Kortom: Proberen en goed in de gaten houden of de versterker niet heter dan normaal wordt (als je hem op een gegeven moment niet meer aan kan raken kan hij het niet aan ;) .

Wat betreft de hoeveelheid vermogen die nodig is om de speakers aan te sturen. Dat ligt eraan hoe het rendement van de speakers is. Dat maximum/RMS vermogen van de speakers wordt alleen gebaseerd op het elektrisch gedeelte van de speakers, de spoel dus. Vaak kom je echter bij lange na niet aan dat vermogen.

Het nadeel van een te lichte versterker is echter dat de kans erin zit dat je op een gegeven moment 'ongemerkt' de versterker aan het overbelasten bent, deze op zijn tenen gooit en allemaal troep over de luidsprekeruitgangen 'gooit' of bijv. gaat clippen (probeert meer dan zijn voedingsspanning naar de luidsprekers te sturen waardoor de geluidsgolven 'afgekapt' worden).

Just my 2 cents ;)

If it ain't broke, fix it till it is...

• JT

JT

VETAK y0

Bakfiets schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 15:00:
4 ohm speakers op een 8 ohms versterker levert vaak geen problemen op als de koeling van de versterker maar goed is. Door de lagere impedantie van de speakers levert de versterker namelijk meer stroom dan hij zou doen met een hogere impedantie.
Theoretisch wel, maar als je voeding niet stabiel genoeg is dan kan je vermogen omlaag gaan bij een lagere weerstand.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
JT schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 15:21:
[...]

Theoretisch wel, maar als je voeding niet stabiel genoeg is dan kan je vermogen omlaag gaan bij een lagere weerstand.
Hierbij heb ik het over stroom, niet over vermogen ;)

Versterkers sturen een bepaalde spanning uit, bij deze spanning gaat de versterker een hoeveelheid stroom leveren afhankelijk van de belasting.

Als de hele versterker gebouwd is om een bepaalde belasting (en ook de voeding dus), rekent deze niet op een hogere belasting. Bij degelijke versterkers is alles overdimensioneerd en kunnen het dus wel aan, maar vooral de wat simpelere apparaten kunnen er problemen mee hebben.

Het is inderdaad zo dat er niet per definitie meer vermogen geleverd kan worden. Aangezien de voeding zwaarder belast wordt door een zwaardere verbruiker aan de uitgang (minder weerstand = meer stroom), krijgt de voeding het zwaar. (net als de uitgangstransistoren overigens).

Onder zware belasting wordt een voeding (als het maar zwaar genoeg is, de belasting) onstabiel inderdaad en komen er inderdaad problemen.

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem bij de versterker is zijn ouderdom: het ding gaat al mee van toen mijn vader nog jong was :+ (een kleine 30 jaar oud denk ik (en hierbij bedoel ik de versterker, niet mijn vader :+ )).

Het spijtige is ook dat er blijkbaar iets verkeerd is in de versterker zelf: wanneer ik het volume heel laag zet speelt het rechterkanaal op normaal volume, terwijl het linker bijna onhoorbaar speelt...
Op hoger volume valt het niet zo op, of is het afwezig.

Zijn er hier geen eigenaars van deze luidsprekers?

Ik kan ze kopen voor 400 euro. Kopen of niet? Zijn er betere boxen voor dat geld te krijgen? Ik zou het liefste zuilluidsprekers hebben. Uiteraard ga ik nog gaan luisteren. Enig idee voor testmuziekje?

Ivm de versterkers die Orange hier gezet heeft: die van H/K zijn er heel leuk uit (design + specs), maar de Yamaha VX-450 (zo ongeveer) lijkt mij ook een leuke (wel minpunten voor design). Ook zijn de wattages van de H/K's niet extreem hoog (maar H/K is vrij zuinig met hun watt's te geven) en kunnen ze ook maar 8-16 ohm aan, dus niet specifiek voor 4 ohm gemaakt. Is dat op te lossen met bi-wiring of heeft dat geen effect?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 16:12 ]

• JT

JT

VETAK y0

Bakfiets schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 16:03:
[...]

Hierbij heb ik het over stroom, niet over vermogen ;)
Oh ja, verkeerd gelezen :P Duffe dag :z

Ecodan warmtepomp

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 16:10:
Ik kan ze kopen voor 400 euro. Kopen of niet? Zijn er betere boxen voor dat geld te krijgen? Ik zou het liefste zuilluidsprekers hebben. Uiteraard ga ik nog gaan luisteren. Enig idee voor testmuziekje?
B&W DM7 misschien? En probeer eens met Dire Straits - Private Investigations (2e gedeelte). Hierin is echt alles te horen! Diepe basses en ontzettend veel detail!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Is er echt niemand die deze speakers heeft (gehad)?

@JT: ik lees in een topic waarin je gepost hebt dat deze speakers goed zijn voor techno en zo. Hoe kwam je aan die info? Heb je ze al eens beluisterd?

Ook zijn er in veel (vooral oudere) topics te vinden dat Jamo niet goed, of alleszins hun goedkopere modellen. Dit model was destijds nog bij de duurdere dacht ik... Iemand die meer weet?
Ze zijn overigens hetzelfde als de X870.

Gewoon ter informatie: doe ik er goed aan die boxen te kopen voor 350 euro (ja ze zijn nog eens gezakt in prijs :) ) of koop ik beter iets anders?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 15:50:

@JT: ik lees in een topic waarin je gepost hebt dat deze speakers goed zijn voor techno en zo. Hoe kwam je aan die info? Heb je ze al eens beluisterd?

Ook zijn er in veel (vooral oudere) topics te vinden dat Jamo niet goed, of alleszins hun goedkopere modellen. Dit model was destijds nog bij de duurdere dacht ik... Iemand die meer weet?

Gewoon ter informatie: doe ik er goed aan die boxen te kopen voor 350 euro (ja ze zijn nog eens gezakt in prijs :) ) of koop ik beter iets anders?
DM7

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 15:50:

Ik heb ze idd gehoord. En ik vind ze idd het meest geschikt voor die muziek. Geef is in percentages aan wat je hoe vaak luistert. Voor 350 euro vind ik het wel een redelijke deal in NL, maar in Dld haal je een paar voor 499 nieuw. Dat Jamo slecht is, moet wat genuanceerd worden. Vroeger maakte Jamo erg veel meuk. Langzamerhand zijn ze gewoon beter spul gaan bouwen. Ze hebben er hier en daar nog wel wat meuk tussen zitten maar het overgrote deel van wat ze tegenwoordig verkopen is gewoon in orde.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op zondag 27 februari 2005 @ 16:41:
[...]

Ik heb ze idd gehoord. En ik vind ze idd het meest geschikt voor die muziek. Geef is in percentages aan wat je hoe vaak luistert. Voor 350 euro vind ik het wel een redelijke deal in NL, maar in Dld haal je een paar voor 499 nieuw. Dat Jamo slecht is, moet wat genuanceerd worden. Vroeger maakte Jamo erg veel meuk. Langzamerhand zijn ze gewoon beter spul gaan bouwen. Ze hebben er hier en daar nog wel wat meuk tussen zitten maar het overgrote deel van wat ze tegenwoordig verkopen is gewoon in orde.
Hmm in percentages :+
60% Dance - trance (Tiësto en zo)
15% House (Morillo)
10% Radio (Populairdere muziek, top 40 en zo)
15% Andere muziek (D'n B, en de rest (Rap :r ))

En hoe zien de boxen eruit? Qua design dus. Heb je nergens foto's of zo?

Over die prijzen: kan je eens een link geven waar ze voor die prijs verkocht worden? Ik kan misschien nog een beetje afdingen van de prijs :*) . Ook vraag ik me af of die zware woofer niet teveel 'blaast' als je begrijpt wat ik bedoel.
Bv: ik heb nu een Sony miniketen met subwoofer en op de standaard bas instelling blaast dat ding alles weg van andere tonen, het is gewoon té aanwezig...
tot ongenoegen van m'n moeder 8)
ik dank u O+

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 17:01 . Reden: dankwoordje :-) ]

• JT

JT

VETAK y0

Genoeg foto's, moet je maar is Jamo X870 op Google intypen. Beetje moeite doen mag wel. De link naar de Duitse site: www.guenstiger.de en dan ff de speakers opzoeken. En zolang je ze goed plaatst overheerst de bas niet.

Ecodan warmtepomp

• NOFEAR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12 15:48
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 16:10:
Het probleem bij de versterker is zijn ouderdom: het ding gaat al mee van toen mijn vader nog jong was :+ (een kleine 30 jaar oud denk ik (en hierbij bedoel ik de versterker, niet mijn vader :+ )).

Het spijtige is ook dat er blijkbaar iets verkeerd is in de versterker zelf: wanneer ik het volume heel laag zet speelt het rechterkanaal op normaal volume, terwijl het linker bijna onhoorbaar speelt...
Op hoger volume valt het niet zo op, of is het afwezig.

Zijn er hier geen eigenaars van deze luidsprekers?

Ivm de versterkers die Orange hier gezet heeft: die van H/K zijn er heel leuk uit (design + specs), maar de Yamaha VX-450 (zo ongeveer) lijkt mij ook een leuke (wel minpunten voor design). Ook zijn de wattages van de H/K's niet extreem hoog (maar H/K is vrij zuinig met hun watt's te geven) en kunnen ze ook maar 8-16 ohm aan, dus niet specifiek voor 4 ohm gemaakt. Is dat op te lossen met bi-wiring of heeft dat geen effect?
Ik ben trotse eigenaar van deze speakers.. ik heb ze nu bijna 5a6 jaar en ben erg tevreden mee..
Kan wel wat foto's maken als je wil...

Zijn er ook nog mensen die mij kunnen adviseren over een uitbreiding van deze set?
Ik had graag surround speakers gehad van jamo de X830, maar jammergenoeg worden deze speakers niet meer gemaakt en zou ik niet weten waar ik zou kunnen krijgen.
Ik heb trouwens van een collega begrepen dat speakers van hetzelfde caliber zou moeten zijn om goede surround sound te hebben... een id?

• JT

JT

VETAK y0

Ze hoeven geen bas te weergeven dus dat valt wel mee...Maar het is wel fijn als ze uit dezelfde serie zijn zodat ze hetzelfde klankkarakter hebben. Anders zoeken naar speakers die dat ongeveer hebben.

Ecodan warmtepomp

• NOFEAR
JT schreef op maandag 21 maart 2005 @ 13:32:
Ze hoeven geen bas te weergeven dus dat valt wel mee...Maar het is wel fijn als ze uit dezelfde serie zijn zodat ze hetzelfde klankkarakter hebben. Anders zoeken naar speakers die dat ongeveer hebben.
Mjah... maar welke speakers zijn dat dan?
Ben wel eens naar een audiozaak gegaan en die zei dat je echt je speakers mee moet nemen om het te beluisteren...
Mijn collega beschreef dat je wel speakers moet hebben in dezelfde zwaarte grootte.. anders heb je voor zwaar en achter minder...

• JT

JT

VETAK y0

NOFEAR schreef op maandag 21 maart 2005 @ 13:51:
[...]

Mjah... maar welke speakers zijn dat dan?
Ben wel eens naar een audiozaak gegaan en die zei dat je echt je speakers mee moet nemen om het te beluisteren...
Dat is idd een goed idee :)
Mijn collega beschreef dat je wel speakers moet hebben in dezelfde zwaarte grootte.. anders heb je voor zwaar en achter minder...
Jouw collega lult :X :o :+ Waarvoor zou je achter speakers nemen die veel en diep bas kunnen weergeven als ze dat toch niet hoeven te doen ?

Ecodan warmtepomp

• NOFEAR
JT schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:11:
[...]

Dat is idd een goed idee :)

[...]

Jouw collega lult :X :o :+ Waarvoor zou je achter speakers nemen die veel en diep bas kunnen weergeven als ze dat toch niet hoeven te doen ?
;) maar... is het dan niet zo.. dat als er een vliegtuig overvliegt wat dan bij de front speakers mooi zwaar klinkt en achter dan klinkt als een klein propellor vliegtuigje

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-12 21:11
Nee hoor, tenzij je een slechte of verkeerd ingestelde versterker hebt. Je moet gewoon een goede surroundversterker hebben en instellen dat de lage tonen naar de frontboxen en/of subwoofer gaan.

Ik heb een Yamaha RX-V450 receiver en ben 6 maanden na aankoop nog ongeloofelijk blij met die aankoop. Ik kan helaas weinig zinnigs zeggen over de combinatie met de Jamo-boxen (ze lijken me wel erg goed klinken), maar ik heb aan de Yamaha een aardige speakerset hangen (in totaal zo'n 35 Kg) en het klinkt echt super.
De Yamaha kan ook heel goed surround maken van een stereo signaal dmv het Neo6: music-surroundprogramma. Dit levert bij de meeste muziek (bijna alle trance ook), vind ik, een mooi surroundresultaat. In de Yamaha kan je echt alles wat je maar wilt heel goed instellen, bijvoorbeeld van elke box hoe ver weg hij staat (dan wordt rekening gehouden met zowel luidheid als fase).

Als je surround wilt zou je dan wat kunnen gaan luisteren naar boxjes/boxen die tonen van
ca. 60Hz-22KHz mooi weergeven, en daar een center en twee surrounds van kopen. (een center surround (backsurround) voegt weinig toe). Het is handig als de gevoeligheid van alle 5 een beetje overeenstemmen.

succes!

[ Voor 9% gewijzigd door MarijnvdZaag op 21-03-2005 17:59 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

NOFEAR schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:27:
[...]

;) maar... is het dan niet zo.. dat als er een vliegtuig overvliegt wat dan bij de front speakers mooi zwaar klinkt en achter dan klinkt als een klein propellor vliegtuigje
Dat is dan ongeveer de enige situatie waarin het theoretisch iets uitmaakt. Naast het feit dat je fronspeakers of sub het laat onder de 60/80hz prima kan overnemen, wordt er verder in heeeel weinig films echt fullrange gebruik gemaakt van surround speakers. Een goede center, twee lekkere fronts en leuke surroundjes voor het aanvullen werkt prima.

Is het je wel eens opgevallen dat in nieuwe pathe biosopen aan de achterkant allemaal kleine speakertjes hangen? Dat doen ze niet omdat die 300 euro goedkoper zijn, dat doen ze omdat dat gewoon prima voldoet als rear speaker

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• NOFEAR
JvS schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 00:36:
[...]

Dat is dan ongeveer de enige situatie waarin het theoretisch iets uitmaakt. Naast het feit dat je fronspeakers of sub het laat onder de 60/80hz prima kan overnemen, wordt er verder in heeeel weinig films echt fullrange gebruik gemaakt van surround speakers. Een goede center, twee lekkere fronts en leuke surroundjes voor het aanvullen werkt prima.

Is het je wel eens opgevallen dat in nieuwe pathe biosopen aan de achterkant allemaal kleine speakertjes hangen? Dat doen ze niet omdat die 300 euro goedkoper zijn, dat doen ze omdat dat gewoon prima voldoet als rear speaker
Ik heb erg lopen zoeken op internet naar de rearspeakers die passen bij X3M/X870 dit is de X830.
Helaas heb ik geen winkel kunnen vinden die ze op voorraad heeft.
Ik heb uiteraard ook contact gezocht met Jamo... maar die willen niet echt helpen, ik krijg een kort antwoord dat het niet leverbaar is. Als ik vervolgens de vraag stel of ze misschien een dealeronderzoek willen instellen om ze evt alsnog geleverd te krijgen reageren ze niet.

Vrijdag aanstaande ga ik een weekje op vakantie naar Denemarken, op zich kan ik de gok wagen om naar Jamo te rijden en te informeren of ze ze daar hebben.. of dit zin heeft is de vraag, gezien Jamo Nederland niet echt wil meewerken..

Daarnaast is het zo dat de zuiltjes (x870 ) nog wel geleverd kunnen worden
Maarjah ik heb ook een vriendin.. en die vindt 4 grote zuilen in de woonkamer niet zo'n goed id.

Op welke speakers zou ik dan uitkomen?

• NOFEAR
NOFEAR schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 12:51:
[...]

Ik heb erg lopen zoeken op internet naar de rearspeakers die passen bij X3M/X870 dit is de X830.
Helaas heb ik geen winkel kunnen vinden die ze op voorraad heeft.
Ik heb uiteraard ook contact gezocht met Jamo... maar die willen niet echt helpen, ik krijg een kort antwoord dat het niet leverbaar is. Als ik vervolgens de vraag stel of ze misschien een dealeronderzoek willen instellen om ze evt alsnog geleverd te krijgen reageren ze niet.

Vrijdag aanstaande ga ik een weekje op vakantie naar Denemarken, op zich kan ik de gok wagen om naar Jamo te rijden en te informeren of ze ze daar hebben.. of dit zin heeft is de vraag, gezien Jamo Nederland niet echt wil meewerken..

Daarnaast is het zo dat de zuiltjes (x870 ) nog wel geleverd kunnen worden
Maarjah ik heb ook een vriendin.. en die vindt 4 grote zuilen in de woonkamer niet zo'n goed id.

Op welke speakers zou ik dan uitkomen?
klein subtiel schopje

• JT

JT

VETAK y0

Misschien zelf even gaan luisteren in de winkel ?

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1