Lirc onder 2.6 kernel

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net even op internet gezocht ( http://www.google.nl/sear...l&hl=nl&lr=&start=10&sa=N) en ik wil even weten of het mogelijk is lirc zonder obscure patches op een 2.6.10 (2.6.9 is ook goed) kernel te draaien. Het is nml zo dat iedereen dat afraadde , maar nu 2.6.10 er al een tijd is het wel erg stil wordt op dat gebied.

hebben mensen hier al wat aan gedaan? (ik zal wel wat in de kernel config zoals irda) . Mijn vraag concreet:

Is het nu mogelijk lirc op een 2.6 bak te draaien zonder moeilijkheden (zoals patches)?

Ik kan heb zelf een rm900-b RC van creative en gentoo, maar ben niet bang eea te patchen. Ik ken echter meer mensen die ook beginnen met linux en die wil ik niet meteen kernels laten patchen.

Vandaar mijn vraag

edit:

http://www.home.no/zkronk/lirc.html

Dit kan op zich, maar is te dirty ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 25-02-2005 16:28 . Reden: linke ge-add ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom probeer je het niet gewoon even? Dan weet je of het te doen is of niet. Meestal zal je met dit soort dingen toch echt je kernel even moeten aanpassen, als het niet patchen is dan toch iig de kernel opnieuw compilen zodat de juiste modules er zijn.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
het is zo dat de mensen hier vaak meer ideeen hebben dan ik in mijn eentje (ja ik heb de manual gelezen ;) )..... soms is dat stukje ervaring dat jullie bieden heel erg handig!

Ik merk al dat de patch manier zoals ik hem zie niet werkt. Even naar de google hits gekeken net:

De patch-link is hardstikke dood :(

weet er iemand een alternatieve methode? (heb net de bovenstaande google-query al bekeken ja)

Verwijderd

BoudewijnLinux schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 16:44:
het is zo dat de mensen hier vaak meer ideeen hebben dan ik in mijn eentje (ja ik heb de manual gelezen ;) )..... soms is dat stukje ervaring dat jullie bieden heel erg handig!

Ik merk al dat de patch manier zoals ik hem zie niet werkt. Even naar de google hits gekeken net:

De patch-link is hardstikke dood :(

weet er iemand een alternatieve methode? (heb net de bovenstaande google-query al bekeken ja)
Alternatieve manier:
Kernel modules: All devices that require a kernel module will need the properly configured kernel sources being available somewhere in /usr/src/. During the build process of this package the kernel Makefile and the current kernel configuration will be used to work around some other problems that would arise if we used our own Makefile. That means that you might have to build your own kernel which is a good idea anyway. Make sure you use the standard kernel which you can download at www.kernel.org. Don't use any kernel sources that have been modified for your distribution. For example you won't be able to compile some modules for kernels that come with S.u.S.E. 7.0. Please refer to the documentation of your distribution or read the README file in the kernel source directory to get more information on how to compile and set up an own kernel. More documentation is available at the Linux Documentation Project.

If you are still running a stock kernel that came with your distribution and don't want to compile a new kernel you can try the following. Install the kernel sources package of the currently running kernel. Most distributions provide rpm/deb packages of their stock kernels. Double-check that you selected the correct kernel sources. Now make sure that there is a file called .config in the root directory of the kernel source tree. This file holds the configuration used to compile this kernel. If it is not available and you can't get it from a different source (/boot/config-version (Debian), /proc/config.gz (SuSE) or /usr/src/linux-version/configs/ (Red Hat) are good places to look into) you are out of luck and will have to configure and compile your own kernel. Otherwise call make oldconfig && make dep inside the root directory of the kernel source tree. After that you should be able to compile the LIRC modules without problems. Just make sure that the configure script for the LIRC package picked the correct kernel source directory. But be aware that there might still be some problems due to incompatible extensions of the distribution kernels as mentioned in the last paragraph. There are even more pitfalls. The modules should be compiled with the same compiler version. Otherwise you might see strange lockups and kernel oopses. Another problem might be that some distribution vendors also modify the kernel version variables inside the Makefile of the kernel and e.g. add something like custom to the EXTRAVERSION variable. This will result in the modules being installed in the wrong directory. In such cases it is common practice to remove the custom string before proceeding with kernel compilation. This has been only a list of known problems. If you run into such problems I won't be able to help you, so don't even ask.

If you want to use a home-brew receiver, an Anir Multimedia Magic, a Packard Bell receiver, the IRdeo or if you want to use the SIR IrDA driver, I suggest that you compile the Linux kernel serial port driver as a module (however, you can choose not to do so if you use setserial properly, see below). The according kernel option that should be set to M is Standard/generic (dumb) serial support (resp. Standard/generic (8250/16550 and compatible UARTs) serial support for 2.4 kernels) in the Character devices section of the kernel configuration dialogue. Usually the serial port driver grabs all ports it auto-detects as soon as it is loaded and the LIRC modules won't be able to use any of them.

There are two solutions for this problem. Either you load the LIRC module before the kernel serial port driver is loaded (that's why you have to compile it as a module) or you call setserial /dev/ttySx uart none to release the according port. setserial usually is already called during boot-up in some init script whose location depends on the distribution you use. Be aware that setserial might also be the cause of trouble. The reason for this is a kernel bug (known to be true for 2.2.20, patches are on the way). If you tell setserial to configure a port that is already claimed by a LIRC module, the kernel serial driver will steal the port from the LIRC module and LIRC will stop working. So check your setserial configuration to only configure available ports. Debian users should adjust their /etc/serial.conf.
Bron
Zover ik hier opvat hoef je niets te patchen maar alleen de juiste modules laden. Als de modules niet beschikbaar zijn dan moet je de kernel even hercompileren.

[edit:]
Schijnbaar toch nodig :o

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ok, dat ga ik zo even proberen dan :)

zelf niet eens gezien, dank je voor de tip

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 15:44
De standaard kernel, zoals je download van www.kernel.org ondersteund geen lirc

Om lirc te kunnen draaien zul je altijd een gepatchte kernel moeten hebben. Dat kan of gedaan worden door je distributie-maker (Gentoo in jouw geval) of door jezelf.

Of Gentoo LIRC modules heeft weet ik niet, dat zou je zelf uit moeten zoeken.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
waar is die patch dan te krijgen?

Ik zie hem dus echt niet.
Ik draai btw gewoon de kernel van kernel.org
heb er echter geen bezwaar tegen een gentoo kernel te draaien

Verwijderd

Ik gebruik lirc 0.70 en kernel 2.6.10-ck5 zonder problemen. Gewoon proberen dus.

• Wirf
Nou, dat weet ik ook niet precies, zover ik weet heeft lirc.org geen patch voor 2.6, alleen voor 2.4

Er zijn wel een aantal personen, zoals die kerel van flameeyes die patches uitbrengen, maar het lijkt er op dit moment op dat de site van flameeyes ( http://flameeyes.web.ctonet.it/ ) niet meer werkt.

Dus helaas kan ik je niet echt helpen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
sintaugustinus:

hoe heb je dat gedaan?
welke distro?
welke modules ingeladen?

ik ben btw nog verder aan het graven geweest en hier uit gekomen:

http://www.ussg.iu.edu/hy...x/kernel/0308.0/0243.html
ik kijk even of het iets is ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Boudewijn op 25-02-2005 18:13 ]

Verwijderd

BoudewijnLinux schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 17:59:
sintaugustinus:

hoe heb je dat gedaan?
welke distro?
welke modules ingeladen?
(vanilla) kernel is distro onafhankelijk ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ok niet gezien dat ie vanilla draaide (zal er wel overheen gelezen hebben).

Ik hoop later deze avond te kunnen vertellen of het hier gelukt is ;)

Verwijderd

Hoe heb je dat gedaan: ik heb de source gedowload van lirc.org en ./setup.sh, make en make install gedaan :)

Distro: Mandrake

Module: lirc_i2c (voor de Hauppauge afstandsbediening maar ik gebruik de universele ab die ik voor 5 euri bij de Aldi gekocht heb :) )

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:01

EnnaN

Toys in the attic

van 2.6.10 weet ik het niet, maar ik draai zelf debian, met deze kernel:

Linux mucus 2.6.8 #1 Tue Jan 28 10:13:11 CET 2031 i686 GNU/Linux

.. daaar heb ik niets aan veranderd. Wel heb ik hem zelf gecompiled (met de standaard config), omdat je een goede sourcetree etc nodig hebt.
gewoon standaard debian kernel, gecompiled, dan lirc gecompiled

hmm, misschien heb je hier nix aan, maar dit is de 'howto' die ik geschreven heb voor een kameraad van mij:
apt-get install kernel-source-2.6.6
en uitpakken in /usr/src
symlink naar /linux aanmaken
oude config van /boot gehaald en naar /usr/src/.config gecopied
make oldconfig
make-kpkg buildpackage -rev Custom.1 kernel_image
en gezorgt dat ik kon booten door lilo.conf aan te passen en initrd te maken
-----
apt-get lirc-modules lirc
---> veel gezeik (zie boven), niet doen
-----
niels nagedaan, maar dan iets extra (config smile.gif
- lirc 0.7.0 van lirc.org gehaald, uitgepakt in /usr/src/
- cd lirc-0.7.0
- less README smile.gif
- less INSTALL
--> HIER STAAT doe dit: config.sh && make (dat dus maar gedaan)
NIET: - make
NIET:- make install
- /bin/setserial /dev/ttyS1 uart none (om mijn com2 vrij te maken!)
- modprobe -f lirc_serial

sig

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
hmm ook iemand met een rm-900 ab geprobeerd (zit op de creative kaarten )?

Ik zie hierboven nml dingen die echt typisch zijn voor seriele aansluitingen...
ben nu met driver 'audio_alsa' aan het spelen ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Boudewijn op 25-02-2005 23:49 ]

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

maar is dat ding wel uberhaubt compatible met de lirc 'architectuur' ? ... ik ga ervan uit dat je niet zomaar elke ontvager op dezelfde manier kan aansturen...

sig

• Wirf
EnnaN schreef op zondag 27 februari 2005 @ 23:09:
maar is dat ding wel uberhaubt compatible met de lirc 'architectuur' ? ... ik ga ervan uit dat je niet zomaar elke ontvager op dezelfde manier kan aansturen...
Een LIRC driver is niet veel meer dan een adapter tussen hardware en een simpele software layer. En omdat de hardware allemaal erg veel op elkaar lijkt (allemaal afstandsbedieningen namelijk) kun je, zonder al te veel moeite wel een driver schrijven. Het is wel zo dat sommige drivers wat ingewikkelder zijn dan de anderen (Zoals sommige B&O drivers, daarvan verwacht de afstandsbediening ook antwoord terug, wat automatisch ook betekend dat je dus ook automatisch een manier om IR uit te zenden moet hebben) Maar in theorie zou je elke afstandsbediening wel kunnen ondersteunen met LIRC.

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

dat van die afstandsbedieningen begrijp ik, maar ik had het over de ontvager...want je moet wel een lircje solderen toch?

de ontvanger moet wel voldoen aan een of andere module die dat ding 'aanstuurd' of iig uitleest.

Kijk, die AB is het probleem niet. die kan je ook zelf instellen, dat is vrij prima te doen. Echter, je moet wel een IR ontvager hebben, die ook de gestuurde meuk doorstuurt naar je bak. En ik ging er eigenlijk van uit dat het ding wat hier besproken werd niet alleen een ab was, maar ook een IR ontvanger was.

naar mijn mening moet je eerst maar proberen je ontvanger aan de praat te krijgen...als je data ontvangt, al is het maar random, dan kun je met irexec beginnen gewoon wat in te stellen

sig

Pagina: 1