Vreemde problemen laptop batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Via via een leuke PIII 750Mhz laptop kunnen regelen. Werkt als een trein (IBM ThinkPad).

Er zit een LI-ION batterij in de laptop Toen ik hem kreeg was die bijna leeg, nadat de laptop een paar minuten in het stopcontact zat, trok ik de stekker eruit, en de laptop bleef netjes aanstaan. De batterij was toen geloof ik zo'n 60% vol. Deed hem uit, en ging vandaag verder kijken.
Vanochtend dacht ik: even de stekker erin, kan die fijn opladen. Ik kom thuis, gooi ding aan, en denk, nou, eens kijken hoe lang die batterij het uithoud. Energiebeheer gaf aan dat de batterij 98% vol was. Vreemd genoeg bleef het laad-lampje wel oranje branden, ipv groen, zoals die gisteren, toen die 60% vol was, wel deed. Dat deed die al toen ik hem aan had. Na het eruit halen van de stekker, viel meteen de laptop uit. Wilde ook niet aan op batterij.

Met stekker: Geen probleem. Accu is 98% vol, maar lampje blijft oranje.

Nu vind ik het erg vreemd dat de batterij het eerst wel deed, enige minuten, en toen zette ik hem zelf uit, was nog zo'n 60% vol (dus geen verschil), de batterij leek me dus ook best goed. Maar nu doet die plots helemaal niets meer, terwijl die wel als vol wordt gezien??

Heeft iemand enig idee waar dit probleem hem in kan zitten? De batterij, of de laptop zelf, en eventueel hoe ik het natuurlijk kan oplossen natuurlijk.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan bij IBM het programma batterijmeter downloaden en dan kan je je een batterijwizard starten om hem proberen beter te laten presteren. Doe er je voordeel mee

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/DRVR-MATRIX.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 12:43
pierre-oord schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:21:
Heeft iemand enig idee waar dit probleem hem in kan zitten? De batterij, of de laptop zelf, en eventueel hoe ik het natuurlijk kan oplossen natuurlijk.. ;)
De kans is vrij groot dat de accu aan het einde van zijn kunnen is. Maar een mogelijkheid om hem nog enigszins op te laten leven is door hem een tijdje in een zak in de diepvries te leggen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Mocht li-ion wel in de diepvries? Nee toch?

edit:
Even voor de duidelijkheid: De batterij staat op 100%, maar doet helemaal _niets_ meer, het oplaad lichtje staat op oranje alsof die aan het opladen is, wat normaal niet nodig zou zijn. Opstarten vanaf batterij of stroom eruit zorg ervoor dat laptop uitgaat/blijft.

Dus de batterij is plots kapot gegaan, maar laad nog wel op, of de stroom komt niet in de laptop, lijkt het wel.

[Iemand in omgeving leiden met een Thinkpad type 1161-93G of vergelijkbaar met 14,x volt batterij, zodat ik kan testen of de batterij of de laptop kaduuk is?]

[ Voor 87% gewijzigd door pierre-oord op 25-02-2005 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 12:43
pierre-oord schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:45:
Mocht li-ion wel in de diepvries? Nee toch?
Accu laad op volgens windows maar blijft leeg

In dit topic staat dat het alleen voor NiMh accu's geld.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Ok :)

In mijn geval dus: Accu laad op (?) volgens windows maar is vol volgens windows :?

edit:
Ik heb IBM overigens gebeld, maar die geven aan dat ik het beste kan testen met een andere accu om te zien wat kapot is. Tsja :(

edit2:
Heeft iemand misschien zo'n laptop batterij over, kapot? Namelijk, als je zo'n batterij openmaakt kun je er niets meer mee, dichtmaken is eigenlijk onmogelijk. Echter, een batterij die kapot mag kan ik dan openmaken voor de wetenschap ( :P ) zodat andere tweakers ook de layout en pinout kennen. Mogelijk zou ik de batterij dan kunnen opladen en hopen dat hij het dan weer gaat doen, of zien of de laptop gewoon niet wil laden.

edit:
Na nog wat searches:
Precies hetzelfde probleem: Laden van IBM accu

Laat ik nu ook m'n bios hebben geupdate: Voordat ik dat deed niets getest, wel stond het lampje oranje van opladen. Na bios heb ik pas netspanning eruit gehaald; misschien ligt het wel aan het bios? Ik heb het al gedowndate naar de vroegste versie te vinden, maar dit hielpt niet helaas.

[ Voor 118% gewijzigd door pierre-oord op 26-02-2005 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
*kick*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-10 14:52
volgens mij weet je zo langzamerhand dat het je cellen zijn want je andere accu laadt wel op in je ThinkPad :)

[ Voor 10% gewijzigd door RadioAir op 28-02-2005 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Klopt.
Uiteindelijk blijken het de batterijcellen te zijn die niet worden geladen onder een bepaald voltage, ondanks dat de batterij nog genoeg stroom bevat om iets aan te kunnen sturen, danwel op een iets lager voltage. Het punt hing er waarschijnlijk net om dat hij het nog wel/niet deed. Zie ook:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/19211
Pagina: 1