Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Camera op afstand bedienen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een IXUS 400 die ik via USB prima kan bedienen. Dit wil ik graag draadloos maken (100m openlucht, dus geen infrarood), WUSB zou voor de hand liggen. Er zijn protocollen voor WUSB afgesproken begin 2004, weet iemand wanneer het op de markt komt? Kan er niets concreets over vinden. Weet iemand een alternatief?... voor iemand roept dat ik er een pc met WLAN naast de camera moet zetten: het moet ook nog eens lichtgewicht zijn. Voor de toepassing check (&enjoy) mijn website http://www.kiteview.com

Gerke.

Verwijderd

Wellicht kun je een timelaps maken. Geen idee of de camera dit ondersteunt, maar als ie dit doet, dan kun je dat zeker in de handleiding terug vinden.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:55

Zoefff

❤ 

Je kan het idd via de USB kabel doen (de netste oplossing), maar je kan het ook op een andere manier doen, niet digitaal maar analoog. Helemaal geen nette oplossing, maar wel een mogelijkheid als het op een andere manier niet werkt.

Wat ik dus bedoel is een soort constructie maken waarmeer je een motertje iets op de ontspanknop kan laten drukken. Dat motortje kan je bijvoorbeeld uit een race-auto slopen ofzo, en daarvan de afstandsbediening gebruiken :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zoefff schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 12:29:
Wat ik dus bedoel is een soort constructie maken waarmeer je een motertje iets op de ontspanknop kan laten drukken. Dat motortje kan je bijvoorbeeld uit een race-auto slopen ofzo, en daarvan de afstandsbediening gebruiken :P
En als je je camera alleen maar zo wil gebruiken, handig bent en wat aandurft, is het denk ik nog makkelijker om te kijken hoe de ontspanknop werkt en een schakeling met RF te bouwen.

Makkelijk is relatief, maar dit is volgens mij zeker niet onmogelijk.
edit:
Voldoet niet aan plan TS en ik had eerlijk gezegd niet naar setup gekeken...

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 28-02-2005 20:05 ]

{signature}

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je kan het idd via de USB kabel doen (de netste oplossing), maar je kan het ook op een andere manier doen, niet digitaal maar analoog. Helemaal geen nette oplossing, maar wel een mogelijkheid als het op een andere manier niet werkt.

Erm, als je 2 seconden die aardige site van de TS bekijkt is dat dus precies wat hij gedaan heeft...

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 14:51

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Via USB kan je met de Canon software alle instellingen op de pc doen(tenminste bij mijn powershot), niet alleen domweg afdrukken, maar ook zoomen, belichtingstijd, sluiteropening,...

Via USB werken heeft dus duidelijk voordelen boven een knopje indrukken :)

[ Voor 5% gewijzigd door The Bad Seed op 26-02-2005 21:18 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Ik denk dat een USB snoer van een meter of 50(?!) een beetje teveel gewicht met zich meebrengt.... Zie de site van de TS.

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

wat mischien ook weer een voordeel is is dat als de software het ondersteund je gelijk kan zian wat de cam ziet.

Mijn eerste gedacht gaat uit naar het verlengen van de usb kabel, als je dat gaat probeeren kan je denk ik het beste stp gebruiken. maar ik denk niet dat dat gaat lukken omdat de afstand te groot is.

Een andere tussen oplossing zouw kunnen zijn is een video transmitter + ontvanger (vanuitgaande dat je cam een composite uit heeft), en iets dat de sluiter bediend. dan kan je in iedergeval zien wat de cam ziet, en veel foto's maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Petergr op 27-02-2005 21:16 ]

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

Verwijderd

wat mischien ook weer een voordeel is is dat als de software het ondersteund je gelijk kan zian wat de cam ziet.
Ik denk dat Gerke dat ook bedoelt.
Zo te zien op zijn site kan hij al prima een camera aansturen op hoogte.
Als hij alleen remote wil bedienen zou ik zoiets shoppen en dan creatief knutselen.
Als hij beelden wil doorseinen,weet ik het niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals meeste al zagen op m'n site: ik kan al prima camera prima besturen en op primitieve wijze ontspanknop indrukken. (>Petergr:) Verder heb ik al een zendertje waarmee ik video naar beneden zendt (Ja IXUS heeft video out) maar dat is niet handig. Zodra ik een USB draadloos kan maken zijn er veel problemen opgelost (via de remote software van canon): beeld beneden, lichtinstellingen, zoomen, batterij waarschuwingen, foto's vol formaat downloaden, etc etc. Scheelt ook weer een servootje voor het ontspannen.

Foto's van huidige systeempje: http://www.kiteview.com/equipment.html

Ik leef al een jaar of 2 in de veronderstelling dat de oplossing in de maak is: Wireless USB (WUSB) vind allemaal verhalen over plannen op internet, maar niets concreets. Als iemand daar meer van weet, of hoe het zelf te bouwen is.. graag!

(malaria, kan je die link in de text kopieren, krijg een foutmelding)

* Wellicht had ik meteen uitgebreider moeten uitleggen wat voor systeem ik al had, alvorens iedereen te laten dwalen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 17:10 ]

Verwijderd

Bestaat er misschien een mogelijkheid icm een pda? Ik hou me er totaal niet mee bezig, maar die dingen zijn onderhand toch ook zo ongeveer een mini laptop aan het worden.... Zit daar geen USB aansluiting op? Er zijn iig wel draadloze verbindingen met PDA's mogelijk. Misschien als je dat dan weer combineert met een laptop op de grond.... Maar goed, je mag eerst uitzoeken of een PDA je camera kan besturen.... ;)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 17:12:
Bestaat er misschien een mogelijkheid icm een pda? Ik hou me er totaal niet mee bezig, maar die dingen zijn onderhand toch ook zo ongeveer een mini laptop aan het worden.... Zit daar geen USB aansluiting op? Er zijn iig wel draadloze verbindingen met PDA's mogelijk.
- Bluetooth (niet bruikbaar wegens te grote afstand)
- IrDA (niet bruikbaar wegens niet gegarandeerde line of sight en te grote afstand)
- WLAN (wie weet is dit te doen, maar pda met WLAN is behoorlijk aan de prijs)
Misschien als je dat dan weer combineert met een laptop op de grond.... Maar goed, je mag eerst uitzoeken of een PDA je camera kan besturen.... ;)
Lijkt me sterk dat de Canon software op een PDA draait. Niettemin is het wel een interessante suggestie, misschien kan TS er wel wat mee!

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Verwijderd

Topicstarter
Ja PDA is zeker wel een interessante optie, zal eens bij wat vrienden proberen canon software te installeren, vervolgens die hele PDA zien over te nemen op afstand, vraag me af of je beeld ook zo beneden kan krijgen. Al met al wordt dat nog aardig wat gewicht.

Verwijderd

Topicstarter
kijk ik word op mijn wenken bedient. vraag is aanbod :)

nieuws: Wireless USB bijna klaar voor productie

Alleen dit moet ik dan nog zien op te voeren naar 100m

Verwijderd

Ik vond het topic al zo druk worden, maar dat waren natuurlijk mensen die er brood in zagen...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Mogelijk zijn er in CME meer mensen die met dit bijltje gehakt hebben: move FG >> CME dus :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

je vliegert hangt toch aan een touwtje (2 touwen?) kan je daar niet een datalijn doorheen leggen? Je draden moeten natuurlijk niet te zwaar worden, maar wellicht is dit ook een optie?

• Ruudjah
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Je hebt tegenwoordig van die WiFi camera's. Als je die met een batterij uitrust, ben je er natuurlijk ook. De vraag is even of een PDA niet goedkoper en beter is. Verder zal de beeldkwaliteit niet overlopen. het is wel gemakkelijk: koop een WiFi cam, sluit er een paar batterijen op aan en klaar is kees.

TweakBlog

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 13:20
Miss nog een ander idee, maar waarom sloop je niet gewoon een Wireless USB muisje? :P Heb je op de pc al een verbinding op de USB poort, en dan kun je de ontvanger uit de muis met batterijen monteren op de camera. Ik weet niets van elektronika af, dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Maar als je een draadloze muis gebruikt, heb je in ieder geval al een systeem wat gegevens kan oversturen draadloos.... Moet je alleen nog op de camerakant de ontvanger aan de USB kabel koppelen, en dan ben je er toch?

Computer < ---> USB Muis ontvanger - - - - draadloos - - - - USB Muis zender <----> Canon

Wanna play?

• PanMan
  • Laatst online: 20-11 18:44

PanMan

Spun!

Het lijkt mij duidelijk dat een muis heel andere gegevens (1 richtingsverkeer, beetje plaatsveranderingen), doorstuurd dan je nodig hebt voor een cam (2 richtingen, en veel meer gegevens). Dus het lijkt me dat dat niet gaat werken...

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12
F-Tim schreef op zondag 06 maart 2005 @ 03:47:
Miss nog een ander idee, maar waarom sloop je niet gewoon een Wireless USB muisje? :P Heb je op de pc al een verbinding op de USB poort, en dan kun je de ontvanger uit de muis met batterijen monteren op de camera. Ik weet niets van elektronika af, dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Maar als je een draadloze muis gebruikt, heb je in ieder geval al een systeem wat gegevens kan oversturen draadloos.... Moet je alleen nog op de camerakant de ontvanger aan de USB kabel koppelen, en dan ben je er toch?

Computer < ---> USB Muis ontvanger - - - - draadloos - - - - USB Muis zender <----> Canon
Lijkt me ook niet dat een draadloos muisje dat soort afstanden trekt. Zo'n kite haalt de 50 meter makkelijk lijkt mij, en een muisje zit je met 15 meter al op de grens. En die verbinding zal niet veel data aankunnen, dus miss alleen bruikbaar als draadloze onspanknop, met een relais bovenin bij de muis die op een of andere manier de ontspanner indrukt.

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 13:20
Hmmm, daar zit wat in, niet aan gedacht :(

Wanna play?

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 17:05
Er zijn ook routers (zoals de ASUS WL-500g, die is wireless!) waar je een USB-webcam aan kunt hangen. Van de Asus is toevallig de broncode beschikbaar (draait Linux), dus wellicht kun je een en ander wel tweaken voor de Canon. Als de Canon gewoon als standaard webcam kan werken heb je in ieder geval iets :)

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Hier een voorbeeld van een wireless USB device server: http://www.connectxpress....asp?cat_id=1712&sku=34015

Niet helemaal wireless USB maar via WiFi misschien toch wat je wilt.
Pagina: 1