Documentatie bij SuSE 9.2, hoe begrijpelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd denk ik erover mijn windowssysteem op te doeken en volledig over te stappen op Linux. Het hele open source idee spreekt me gewoon erg aan.
Om alvast wat meer inzicht te krijgen in hoe goed Linux voor mij zal gaan werken heb ik SuSE 9.2 personal geinstalleerd. Dit overigens nadat Fedora Core 2 met geen mogelijkheid samen wou gaan werken met windows, vanwege een dikke fout in Grub (geen fijne start, maar ik ga doorzetten...)

Nu heb ik nog wat problemen met SuSE zoals het nu is. Mijn printer wordt bijvoorbeeld herkend, maar printen ho-maar, en mijn USB-stick geeft een mooi groen licht als ik hem in de poort duw, maar mounten wil niet lukken.

Voor alle problemen bestaat vast een oplossing, maar die ga ik, vrees ik, in echte Jip en Janneke-taal nodig hebben. Mijn vraag is nu of de documentatie die je krijgt bij het SuSE 9.2 pro-pakket van dien aard is dat ik er als "gebruiker" met twee weken ervaring ook mee uit de voeten kan. Een deel van de documentatie heb ik op internet al nagelezen. Dat was waarschijnlijk het makkelijke deel, waarin je uitgelegd wordt hoe je SuSE installeert, en hoe Openoffice werkt. Installeren had ik zelf al gedaan, en openoffice is gewoon de open source versie van MS office, dus dat deel van de documentatie heb ik niet nodig. Hoe zit dat met het andere deel? Is dat even begrijpelijk, of staat daar alleen van die volkomen wartaal in, waar ik als newbie echt van ga zweten? Ik zou dat graag weten voor ik 90 eur uitgeef aan een pakket.

[ Voor 3% gewijzigd door Zwerver op 25-02-2005 16:51 . Reden: Het is Microsoft, en geen Micro$oft, dat soort grapjes zijn we niet van gedient hier ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:26
Opzich vindt ik de documentatie bij professional (heb zelf 9.0 en 9.1) redelijk uitgebreid.
en de documentatie is daarbij ook van goeie kwaliteit.
alleen ik vrees dat je oor jouw problemen toch weinig aan de docs hebt.
dit soort "problemen" wordt daarin niet uit de doeken gedaan hoe je dat oplost.
het is het standard hoe installeer en configureer ik apache en dat soort meuk.

PS: over het niet kunnen mounten van je usb-stick zie je um wel in dmesg staan ?????
voor dmesg even een console opentrekken en dan dmesg inkloppen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Als het je alleen om de documentatie van SuSE gaat hoef je niets te kopen. Die staat namelijke gewoon op de FTP server. Of je dit Jip en Janneke taal vindt, kun je dan zelf beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus ook de uitgebreide documentatie? Mooi, dan ga ik die eerst eens lezen, maar als er al niet veel in zal staan over mount problemen e.d. zal ik me dus toch moeten blijven bezighouden met het stellen van overbodige vragen. Jammer, het zou mooi zijn als die manuals ook de geinteresseerde nieuweling verder zouden helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

normaal ben ik er niet zo voor om iemand met linux probs bij een bepaalde distro een andere distro aan te smeren, maar ik wil toch even vermelden dat als je er bij Suse niet uitkomt je eens zou moeten kijken naar Mepis linux.

Dit is een uitstekende distro voor iemand zo goed als zonder problemen linux wil draaien en installeren. De distro zelf betaat uit een live cd, maar is eenvoudig via de toolbox te installeren. Ik zou zeggen, probeer die live cd.., steek een usb stick in, en check of het werkt.

De hardware detectie van mepis is echt zeer goed.

Bovendien bestaan mepis linux uit een heel goeie software collectie , firefox, thunderbird, skype, smb4k (om heel simpel je windows share te benaderen), openoffice, etc. Doordat mepis debian based is heb je ook nog eens toegang tot duizenden applicaties die je via apt-get kunt installeren.

de live cd valt hier te halen:

http://www.debianworld.ne...implyMEPIS-3.3.test03.iso

Hier is een artikel die de distro bespreekt en laat zien hoe je software installed, etc:

http://www.desktoplinux.com/articles/AT3135712364.html

het url van mepis zelf is:

http://www.mepis.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, ik ga na de lunch even verder kijken :)

(Het is echt fijn dat je door Linux mensen gewoon geholpen wordt met vragen die volgens mij het niveau hebben van "Waar zit de resetknop?", ik voel me echt een enorme idioot, terwijl ik windows met mijn ogen dicht laat doen wat ik wil...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet wel dat als je simply mepis eerst als live cd gaat draaien, dit geen perfecte demo is qua performance. wellicht overbodig te vermelden, maar het zal dus redelijk traag zijn als je deze vanaf de cd gaat draaien.

Het is dus enkel om even te kijken of je hardware werkt, en of de distro je een beetje bevalt.

Indien dit het geval is, kun je mbv de tools op de cd deze distro binnen 20 mins op je harddisk installeren, en dan is de performance echt super.

Ik was echt verbaasd over deze linux distribution. Op de site van distrowatch is het een van de populairste, en hier hoor je er nergens over. Ikzelf heb zo'n 25 verschillende linux distributies geinstalleerd de afgelopen 2 jaar. En ik kan wel zeggen dat Mepis met kop en schouders boven de rest uitsteekt, in zijn categorie dan ( distro voor de windows convert)
installeert snel, zeer uitgebalanceerde software collectie en goeie samenwerking met windows in het netwerk.

Het url met de bespreking van Mepis (die ik in mijn voorgaande post heb gezet) is zeer nuttig als je net begint, en ik zou die dan ook helemaal doornemen. En uiteraard als je wat verder bent hun forums en howtos te lezen, voor bijvoorbeeld opengl support voor je nvidia kaart (als je die hebt) installen. k3b (de nero kloon) de configgen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor alle moeite, ik ga zo eens fijn speuren. :)
Ik hoop dat mepis inderdaad alle hardware vindt, als dat eenmaal lukt heb ik eigenlijk wel voldoende. Het belangrijkst is het dat ik mijn werk ook thuis kan doen, en de lol van het muziek draaien en films afspelen komt daarna wel weer.
Pagina: 1