Toon posts:

Vrije partitieruimte combineren tot 1 partitie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vrij basic vraagje, toch kon ik hier niet iets over vinden in de search of op google, wist ook geen goede zoektermen...

Ik heb een partitietabel met een aantal 'lege blokken' die ik graag wil combineren tot 1 partitie. Zie onderstaand plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~pardijs/partitietabelthumb.jpg

Je ziet dus drie 'free' partities, die ik graag wil combineren tot 1 nieuwe data partitie. Iemand een idee hoe dit te doen? Mag met fdisk of ander command line tooltje. de applicatie van het plaatje, qtparted, kan het in ieder geval niet...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 12:32 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

volgens mij moeten ze toch echt aaneengesloten zijn. Of je moet er een soort raid achtige toestand van maken...

correct me if I'm wrong, ben geen guru op dit gebied

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43
Als ik het niet verkeerd zie: het lijkt me dat je gewoon de 'linux-swap' partitie kunt verplaatsen naar het laatste 'vrije' blok (dat is ongeveer even groot). Aan het begin heb je dan 3 lege blokken die aaneengesloten zijn, dus dat wordt 'vanzelf' een groot leeg blok van ~6GB.

Het weghalen van een swappartitie is heel simpel, en kan zelfs terwijl Linux gewoon draait (let wel op dat je niet te veel programma's aan hebt staan terwijl je dit doet):

/sbin/swapoff /dev/naam-van-swap-partitie

Nu gebruikt linux de partitie niet meer, en kun je hem gewoon verwijderen met qtparted.

Maak vervolgens (ook met qtparted) de nieuwe swappartitie aan, verander in /etc/fstab de regel waarop 'swap swap' voorkomt zodat die ook naar de nieuwe partitie wijst, en zeg '/sbin/mkswap /dev/naam-van-nieuwe-swap-partitie', gevolgd door '/sbin/swapon /dev/naam-van-nieuwe-swap-partitie'.

De lege ruimte aan het begin partitioneren lukt vervolgens wel neem ik aan.

offtopic:
In dit geval is er dus een 'makkelijke' oplossing als ik me niet vergis, anders zou je aangewezen zijn op LVM of iets dergelijks - voor zulke kleine partities is dat niet echt heel erg handig.

[ Voor 17% gewijzigd door Wilke op 25-02-2005 12:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt logisch, aan dit verplaatsen had ik zo nog niet gedacht, alleen heb ik dus ook nog een ~400 MB deel wat dan nog vrij is, maargoed dat is dus lastig ook nog erbij te treken naar ik begrijp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43
Nee, dus niet. Dat is dan namelijk je nieuwe swappartitie.

Zo moeilijk is dat toch niet te zien :?

Met de nummering in de kolom 'number' wordt de nieuwe indeling dus:

1,2,3 zijn leeg en aaneengesloten (nadat je 2 hebt weggegooid dus)
4 is extended partitie, waarin staan:
5 - Windows/FAT32 partitie
6 - nieuwe linux swap partitie
7 linux partitie/reiserfs (ik neem aan het root filesystem)

Je hebt dus 'geluk' dat dit toevallig kan, als de indeling nog wat meer in de knoop had gezeten had het inderdaad niet gekund.

[ Voor 68% gewijzigd door Wilke op 25-02-2005 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt...sorry nog een beetje duf :S...

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
waarom maken mensen eigenlijk hun swap partitie van die rare waardes?

ik zorg er altijd voor dat het 1.5 a 2 maal het geheugen is, 400MB voor swap is nogal weinig, tenzei er 128/256MB in die bak zit

Verwijderd

mja, hij gebruikt de swap amper .. kan niet zeggen dat ik 'm boven de 100mb heb zien klimmen (512mb intern geheugen) - tenzij je rare dingen doet (Zoals je geheugen vullen met een bestand van een aantal gig).

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik denk dat als je eerst de swap aanzet op je nieuwe partitie en dan uitschakelt op je oude dat je wat minder risico op rare effecten loopt. Linux kan prima 2 partities tegelijk gebruiken voor swap. Als je dan de tweede aangezet hebt en dan de oude uitzet wordt waarschijnlijk alle zooi in je swap overgezet naar de nieuwe plek :)

ieeeepppppp :P

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kunt ook de vrije partities met LVM in een logical volume gooien en
daar een filesystem op maken, hoef je je swap niet te verplaatsen.....

Maar in jouw geval is verplaatsen van de swap waarschijnlijk makkelijker

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:47

Zym0tiC

^_^

een_madcat schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:59:
waarom maken mensen eigenlijk hun swap partitie van die rare waardes?

ik zorg er altijd voor dat het 1.5 a 2 maal het geheugen is, 400MB voor swap is nogal weinig, tenzei er 128/256MB in die bak zit
Dus hoe meer mem hoe meer swap :?
Lijkt me eerder beter om meer swap te hebben bij minder mem.

Correct me if i'm wrong :)

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
in de installatie handleidingen staat ook vaak dat boven de 500mb niet veel nut heeft.
Dus 2x mem = swap tenzij groter is dan 500.

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Bovendien kun je altijd een extra swapfile aanmaken als je een keer te weinig swap hebt. Is iets minder snel dat een swap partitie, maar wel lekker flexibel.
Pagina: 1