PC komt kennelijk niet door POST

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Hoi,

Op mijn 2e rammelbak ;) heb ik het probleem dat het systeem af en toe niet post. Als ik hem aan doe gaat alles goed, Windows start ook op e.d maar zodra ik hem weer om wat voor reden dan ook reboot, kan het best zijn dat er niets gebeurd. Geen piepjes, geen andere vage geluiden.

Alle fans draaien, de hardeschijf heb ik getest met powermax. Deze gaf geen fouten.
Het geheugen heeft een heel weekend staan rabbelen zonder errors (memtest86 3.2).

Systeemspecificaties zijn als volgt:

- Maxpower 300W voeding (el cheapo)
- Jetway V266B mobo
- AMD Athlon XP 1800+ @ 2000+ (ook op 1800+ problemen)
- 256MB OEM DDR333 geheugen
- Maxtor 20GB harddisk
- Club3D Geforce FX5200 128MB
- SB Live 1024
- 3Com 905B 10/100 netwerkadapter

Het vage is dat als ik niet reboot het systeem dagen of weken achter elkaar stabiel blijft maar bij gebruik installeer je wel eens wat wat een reboot nodig heeft.

Het probleem ligt niet bij Windows. Het systeem start daadwerkelijk opnieuw op maar loopt dus vast op een nader uit te zoeken punt.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

De voeding moest ooit nog vervangen worden maar ivm krap budget is dat er nog niet van gekomen.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Update je BIOS eens en reset je CMOS ;)

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 20:51
LollieStick schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:18:
Hoi,

Op mijn 2e rammelbak ;) heb ik het probleem dat het systeem af en toe niet post. Als ik hem aan doe gaat alles goed, Windows start ook op e.d maar zodra ik hem weer om wat voor reden dan ook reboot, kan het best zijn dat er niets gebeurd. Geen piepjes, geen andere vage geluiden.
..............
Het probleem ligt niet bij Windows. Het systeem start daadwerkelijk opnieuw op maar loopt dus vast op een nader uit te zoeken punt.
.........
De voeding moest ooit nog vervangen worden maar ivm krap budget is dat er nog niet van gekomen.
even te belangrijke dingen gequote
Ik begrijp niet precies met wat je bedoeld met:"Het systeem start daadwerkelijk opnieuw op maar loopt dus vast op een nader uit te zoeken punt." Boot het systeem helemaal niet of loopt het vast nadat windows is opgestart? En daarvoor zeg je geen piepjes ed. maar heb je dan wel beeld?

En bij een reboot werkt de pc niet maar als je hem uit en aan zet wel?

Misschien is het handig om even te testen met je andere voeding om te kijken of je dan nog steeds problemen hebt. En idd een bios reset is ook altijd handig om te proberen.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• LollieStick
Al gedaan. BIOS revisie is laatste van de Jetway site.

edit:

Bij een cold-boot start het systeem zonder problemen op. Als ik niet hoef te rebooten om wat voor reden dan ook blijft het stabiel zonder problemen. Start ik echter opnieuw op, dan weet ik nooit zeker of het systeem ook weer opstart. Het kan dus zijn dat hij dan helemaal niet opstart zonder piepjes te geven.

Het BIOS is zoals ik hierboven al aangaf gecleared en het is tevens de laatste revisie.

Meestal werkt de PC in een dergelijk geval pas als ik de stekker er uit getrokken heb en terug geplaatst heb. Soms werkt hij ook weer zonder de stekker er uit te trekken.

[ Voor 82% gewijzigd door LollieStick op 25-02-2005 12:36 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik denk toch echt een BUG in de BIOS ik weet dat hier rond de 266 en 333 tijdperk meerdere mobo's waren met ditzelfde probleem. Dus gewoon altijd een cold boot doen.

• LollieStick
Maar dat kan toch niet van het één op het andere moment komen? De flash is al ruim eerder uitgevoerd (paar weken na de release vrijgegeven werd).

offtopic:
@n00bs:
Jij met je zomer, ik zit haast vastgevroren op mijn stoel ;)

[ Voor 26% gewijzigd door LollieStick op 25-02-2005 12:40 ]

• Point-blanK501
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 21:57
Het is misschien een stomme opmerking maar probeer eens de batterij te vervangen.
Ik had laatst ook een pc staan met allerlei vage problemen, als je opnieuw opstarte ging alles goed... meestal..
Maar helemaal uit en opnieuw opstarten ging bijna altijd fout.
Vooral als de stekker eruit was geweest.
Nadat de batterij vervangen was ging het weer als een trein (voor een paar maanden tenminste, nu begeeft het één na het ander :( )

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Daar heb je gelijk in ;)
Ik heb ook zoiets vaags bv met mijn pc (zie sig) soms bij een warme boot is mijn beel compleet vol met een schaakbord en soms niet (ligt aan de videokaart).

Als ik jou was, zou ik nog eens kijken of je CPU koeler en koelpasta nog allemaal goed op zijn plaatst zit. CMOS clearen en al het stof uit je kast zuigen. Ik weet het verder echt niet.

offtopic:
lol: ja ben er vroeg bij :D

[ Voor 7% gewijzigd door n00bs op 25-02-2005 12:44 ]

• LollieStick
Ik heb alleen nog een 235W voeding liggen van Aopen. Ik ga die nog even proberen zonder overbodige rompslomp. Anders heb ik nog een VIA KT400 bord liggen van Asus (A7V8X-X) dus kan ook nog testen of het aan het bord ligt.

De koeler zit 100% zeker op de CPU. Heb net nieuwe silver pasta tussen gepleurd dus dat zit wel goed. Het koelblok wordt ook warm dus het contact is er ook.

Voeding lijkt me het meest voor de hand liggend maar geen euries voor een nieuwe :(

edit:

De CPU is het iig niet. Heb ook een Thunderbird 1333 geprobeerd met bijbehorende koeler welke dezelfde problemen vertoonde.

[ Voor 14% gewijzigd door LollieStick op 25-02-2005 12:48 ]

Pagina: 1