Toon posts:

grub op fat32

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dualboot systeem met WinXP en Fedora met Grub als bootloader.
Nu staat WinXP als standaard ingesteld. Graag zou ik willen dat als WinXP is opgestart ik vanuit daar Grub aan kan passen en Fedora als standaard in kan stellen. Een reboot zorgt er dan vervolgens voor dat ik in Fedora terecht kom.
(Na een 'wake-up on lan' kan ik namelijk mijn computer van afstand beheren (dat is makkelijk). Maar ik kan dus niet kiezen of mijn computer opstart in WinXP of in Fedora, daarvoor moet ik de Grub instellingen aanpassen en die kan ik niet op afstand veranderen.)

Hoe doe ik dat, is nu de vraag. Vanuit WinXP kan ik de Grub partitie namelijk niet lezen en schrijven.
Mijn idee was om Grub op een fat32 te installeren, of misschien de huidige partitie naar fat32 om te zetten. Mijn vraag is dan natuurlijk of dat zomaar kan of dat dat helemaal mis gaat.

Of heeft iemand een betere oplossing?

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
loadlin kan je wel helpen.
Loadlin is a simple DOS based utility that loads the Linux kernel into memory from DOS. Loadlin was written by Hans Lermen. See the Loadlin-1.6 User's Guide for further details about Loadlin's features and how to use Loadlin.
Een andere optie is linux booten met de nt bootloader (die je natuurlijk vanuit windows zo aan kan passen).

Of gewoon je grub default op linux zetten natuurlijk >:)

[ Voor 28% gewijzigd door riotrick op 25-02-2005 12:25 ]

Facebook :: Twitter :: PSN

Verwijderd

Topicstarter
Als ik Grub default op Linux zet kan ik vanuit Linux 1 maal een switch maken, maar vanuit WinXP kan ik niet meer terug naar Linux.

Als ik de NT-loader gebruik kan ik vanuit WinXP 1 maal een switch maken naar Linux, maar nooit meer terug naar WinXP.

Zie mijn probleem.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 16:47

BoAC

Memento mori

Heb je al gezocht?? grub fat32 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb al gezocht. Maar ik kan (tot nu toe) niets vinden dat mijn probleem oplost.

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:51

DizzyWeb

Ondertiteld

Je wil dus op elk gewenst moment aan kunnen geven wat de default bootoptie is in Grub?

Ben bang dat dat gewoon niet gaat lukken. Of je moet zien je grub configuratie te benaderen vanuit WinXP, maar dat gaat niet zomaar lukken.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 16:47

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:18:
..
Hoe doe ik dat, is nu de vraag. Vanuit WinXP kan ik de Grub partitie namelijk niet lezen en schrijven.
Mijn idee was om Grub op een fat32 te installeren, of misschien de huidige partitie naar fat32 om te zetten. Mijn vraag is dan natuurlijk of dat zomaar kan of dat dat helemaal mis gaat.
..
Heb je dat al zelf geprobeerd?

In Google zag ik dus al een dergelijke oplossing..

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-02 10:42

elTigro

Es un Gringo!

het kan ook andersom.
doe default in linux booten. vanaf linux kun je nl. opgeven in welk systeem hij volgende keer moet booten, Ik heb zoiets: (in bash)
code:
1
2
3
nummer=$(expr ` cat /etc/grub.conf | grep -i title | wc -l` - 1)
echo "savedefault --default=$nummer --once" |/sbin/grub --batch
/sbin/shutdown -r now

of is dat niet de bedoeling?
/edit: bij ons is standaard de laatste entry de entry om in windows te booten. (die wordt nl. altijd achteraf toegevoegd :) )

[ Voor 26% gewijzigd door elTigro op 25-02-2005 14:32 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is dat scriptje wel een aardige oplossing.
Ik moet even kijken hoe dat precies werkt (ja, ik ben een beginner), maar dat zal wel lukken.

Ik heb overigen dat fat32 nog niet geprobeert uit angst dat ik Grub helemaal verklooi en ik mijn pc niet meer op kan starten. Dat oplossen is misschien nogal lastig.
Als iemand dat al wel eens heeft geprobeerd, dan hoor ik dat graag.

• smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-01 15:54
Grub kan gewoon op fat32 (misschien even compilen met juiste opts), werkt met patch ook op ntfs.

Overigens hoef je niet bang te zijn dat je je install verkloot en daardoor niet kan booten, commadnline van grub kan je altijd gebruiken en voor het testen kan je "file (fatpartitie)/grub.conf" gebruiken
Pagina: 1