[2.6.10] Promise ATA RAID niet te vinden in .config

Pagina: 1
Acties:

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Hoi!

Ik ben bezig voor mijn Debian systeem een custom kernel te bakken. Daarvoor heb ik de 2.6.10 kernel met debian patches gedownload. Het probleem doet zich bij de "standaard" 2.6.10 kernel echter ook voor.

Ik heb een Promise Fasttrack TX2000 kaartje. Volgens erg veel sites moet ik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  Code maturity level options --->
    [*] Prompt for development and/or incomplete code/drivers

ATA/IDE/MFM/RLL Support --->
    <*> ATA/IDE/MFM/RLL Support
    IDE/ATA/ATAPI Block Devices --->    
    [...] veel andere opties [...]
    <*>    Support for IDE RAID controllers
    <*>        Support Promise software RAID (Fasttrak(tm))

aanzetten. Die laatste twee opties kan ik echter niet vinden in menuconfig! Als ik in de .config kijk kan ik de bijbehorende
code:
1
2
3
# CONFIG_BLK_DEV_ATARAID
# CONFIG_BLK_DEV_ATARAID_PDC
# CONFIG_BLK_DEV_ATARAID_HPT
ook niet vinden.

In de config van de nu werkende 2.6.8 config staan die opties er ook niet in! Maar ik neem toch aan dat ik de driver voor het promise kaartje nog wel nodig heb? Of zit die er nu standaard in of zo?

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
In de 2.6.* kernels hebben ze de ata-raid drivers verwijderd omdat de implementatie niet mooi genoeg was ofzo. De site die je gevonden hebt geeft het geval dat er een 2.4.* kernel gebruikt wordt. Er zijn dus meerdere oplossingen voor je probleem:
1. gebruik een 2.4 kernel
2. gebruikt de closed source drivers van promise met een 2.6 kernel en maak gebruik van een initrd file bij het opstarten om de module te laden
3. Als op het systeem alleen linux komt te staan(dus geen dual boot met windows) dan kun je ook gewoon de raid uitzetten en de software raid van linux gebruiken. Het verschil performance tussen software raid en de pomise raid is nihil omdat de promise raid ook alles in de drivers doet, dus ook in software.

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Ik ga voor optie 3!
Ik gebruik op dit moment al software raid. Het gaat hier om een kernel upgrade.
Kan de kernel zonder (aparte) driver bij de driver komen die aangesloten zijn op de Promise controller?

[ Voor 6% gewijzigd door JayVee op 25-02-2005 15:56 ]

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:42

Oceria

I've been in between....

Promise staat niet bekend om hun goede linux support.

Voor de Promise ATA raid kaarten zoals de fastrak 100 tx2 zijn er alleen drivers voor 2.4 kernels en zelfs die zijn brak (nooit aan de praat gekregen). Geef dus wat meer geld uit aan een raid kaart en neem er eentje die duidelijk ondersteund wordt voor linux. Het liefst eentje met open source drivers!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Oceria, ik heb al twee eerdere topics omdat ik deze crap kaart heb gekocht. Big mistake, I know.
Ik gebruik hem nu gewoon als controller kaart en gebruik software raid.
En deze heb ik al prima werkend onder de standaard debian 2.6.8 kernel! Het moet dus gewoon kunnen.

Ik heb de kernel nu gebakken maar krijg bij het maken van een initrd deze foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
asystance:/boot# mkinitrd -o initrd.img-2.6.10 2.6.10
/usr/sbin/mkinitrd: add_modules_dep_2_5: modprobe failed
FATAL: Module raid1 not found.
WARNING: This failure MAY indicate that your kernel will not boot!
but it can also be triggered by needed modules being compiled into
the kernel.

Ik heb de RAID1 module statisch in de kernel gebakken, like so:
code:
1
2
3
# Multi-device support (RAID and LVM)
# CONFIG_MD_RAID0 is not set
CONFIG_MD_RAID1=y

MOET deze als module gecompiled worden? Kan ik me niet voorstellen.

//edit
Ik bak de kernel package in een chroot omgeving. Als ik de package installeer worden de modules gewoon geinstalleerd in /lib/modules/2.6.10. De build en source symlinks verwijs ik naar het juiste pad (binnen die chroot dir structuur zeg maar).

Levert het maken van de package in een chroot misschien problemen op?

[ Voor 16% gewijzigd door JayVee op 25-02-2005 16:14 ]

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Crap! Ik heb de kernel nu gebakken met RAID1 als module. mkinitrd geeft dan ook geen foutmeldingen. Bij het booten krijg ik echter nog steeds de foutmelding "cannot mount root fs".
Ik ga het nu nog eens proberen met de config van de werkende (debian) 2.6.8 kernel. Als dat ook niet wil werken dan maar geen zelf gebakken kernel.

Of heeft iemand nog suggesties?

• cool_zero
Je kunt voor de raid1 gewoon de software raid howto volgen. Je moet alleen opletten dat je support voor de promise controller in de kernel nog wel aanzet. Dit zijn de drivers voor de kaart en niet voor de promise raid functionaliteit. Deze heten 'promise pdc202' en zijn gewoon te vinden onder ata/atapi support. Welke van de twee het precies is weet ik niet, maar het kan geen kwaad om ze beide aan te zetten.

Verwijderd

Ik heb eens een keer linux op een raidaray geinstalleerd en dat wilde ook niet opstarten, waar ik achterkwam was dat het aan het filesystem lag.

Ik had in eenrste instantie ReiserFS erop gezet, nadat ik vooor ext3 koos kon ik wel booten van de arayr was wel een highpoint RR1520... Mischien heb je iets aan deze tip, afveijn keijk maar waje ermoo doed, tod de fvolgenda tipzy ;)

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Thx voor de reacties.

Die pdc202 drivers had ik inderdaad aangezet (static).
Filesystem kan het probleem niet zijn. Alles ist ext3 en support daarvoor is static ingecompiled.

Vandaag nog een kernel gebakken met de .config van de werkende 2.6.8-debian kernel. Gaf fouten. Argh!

Ik denk dat ik het gewoon laat zitten. Al had ik ergens gelezen dat de AMD K6-II juist wel veel aan een geoptimaliseerde kernel (en andere software) heeft.

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:24
Je probleem kan zijn dat je mkinitrd.conf moet aanpassen voor je mkinitrd doet.

Probeer eens je "ROOT=/dev/md0" oid ipv probe voor je initrd laat maken.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
ROOT="/dev/md0 ext3" helpt ook niet. ;(
Grub is nog steeds "unable to mount root fs"

Ik heb in het BIOS van het raid kaartje wel nog een RAID device staan. Kan ik die er beter uithalen?

• Oceria

Oceria

I've been in between....

JayVee, ik ben heel benieuwd hoe jij je promise kaart aan de praat hebt gekregen. Ik heb zelf geprobeerd om met RedHat 9.0 (wel, clarkconnect 2.2) mijn fastrak 100 tx2 aan de praat te krijgen, zonder geluk.

Hier trouwens een pagina over fastrak drivers voor fedora en hoe je zelf driverdiskettes kunt bouwen..
http://members.rogers.com/sith.warrior/

• cool_zero
JayVee schreef op zondag 27 februari 2005 @ 11:20:

Ik heb in het BIOS van het raid kaartje wel nog een RAID device staan. Kan ik die er beter uithalen?
Als deze raid-setup de harddisken bevat die je wilt gebruiken, dan moet je die 'raid device' inderdaad weghalen. Linux moet de harddisk gewoon apart herkennen. Je zou het probleem kunnen opsplitsen door eerst te proberen van 1 hd te kunnen booten en daarna pas met een software raid opstelling te gaan spelen.

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Oceria: Ik heb debian geinstalleerd met de latest (nightly) sarge netinst CD. Die kon prima bij de hdds komen die aangesloten zijn op de Prommise controller.

Toen een 2.6.8-386 kernel image geinstalleerd met apt-get, die doet het ook prima! Alleen de zelfgemaakte kernels willen niet.

cool_zero: De 2.6.8-debian kernel ziet de disks ondanks de "draaiende" RAID in het Promise BIOS.
/boot staat op een andere (niet RAID) schijf. Daar boot ik van.

De server is al in gebruik (na een crash van een hdd waarvan ik gelukkig alle belangrijke data (bedrijfje: svn repository, administratie, etc) kon redden meteen RAID gekocht). Ik heb dus geen zin om alleen voor een optimized kernel alles opnieuw te installeren.

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:58

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb ook veel problemen gehad met mijn promise controllers. Het enige waar het tot op heden mee gelukt is om deze dingen aan de praat te krijgen is onder RedHat9 met bijbehorende driverdisk van de promise site. Tijdens het booten lukt het mij dan linux te installeren en gebruik te maken van de promise functies in de chipset. Bij andere distributties 'ziet' linux wel de drives maar ieder afzonderlijk! Enige optie die ik zelf nog moet uitdokteren is:

http://people.redhat.com/~heinzm/sw/dmraid/

Met dmraid zou het mogelijk moeten zijn de software raid te laten draaien op deze chipsets:

Highpoint HPT37X
Highpoint HPT45X
Intel Software RAID
NVidia NForce
Promise FastTrack
Silicon Image Medley

Het enige is dat Fedora (latere versies) niet out of the box de chipsets tijdens de installatie herkennen. Als er iemand is die weet hoe je tijdens het installeren al dmraid kan aanroepen en gebruiken.... Graag.. Ben zeer benieuwd!!!!

http://www.xbmcfreak.nl/

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Mijn sarge debian ziet de drives ook apart, dus native software RAID ipv "hardware RAID". Aangezien de Promise Fasttrack toch geen echte hardware raid is gebruik ik liever de software RAID van linux.

Maar zelf dit apart herkennen van drives (of het maken van een software RAID hiervan) lukt volgens mij niet met een zelfgebakken kernel. Vaag.

• Erhnam

Erhnam

Wat wel zou moeten werken is deze gentoo live cd:

http://tienstra4.flatnet.tudelft.nl/~gerte/gen2dmraid/

Hierin zit een 2.6 kernel die out of the box ondersteuning heeft voor deze chipsets. Verder zit er dmraid bij de installatie ingebakken. Jammer is alleen dat deze link op het moment down is :(

• Erhnam

Erhnam

Even verder gezocht.. Met deze patches zou het ook moeten lukken:

https://www.redhat.com/ar...004-October/msg00728.html

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Voorlopig heb ik de fastrak maar aan de kant gelegd. Wel wil ik iedereen uitnodigen om naar linux@promise.nl te mailen met de vraag wanneer ze eens met goede, stabiele, snelle drivers voor de 2.6 kernel uit komen, of als dat wegens personeelstekort niet lukt, of ze dan proprietary drivers als open source vrij willen geven.

Pagina: 1