Toon posts:

[XP] BSOD - zéér mysterieus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,
Ik heb de laatste tijd last van een behoorlijk bizar probleem. Laat mij eventjes de geschiedenis ervan schetsen:

Een paar weken geleden begon mijn XP plots onverwachts af te sluiten... Telkens kreeg ik 1 van de 2 volgende BSOD: Page Fault in Nonpaged area (0X..50) OF Kernel Data Inpage Error (0X..7A).

Na het heropstarten wou het systeem mijn primary HD (en bootschijf) niet meer herkennen. Na het gebruiken van SeaTools (tool van Seagate), alles terug OK tot op het moment van de volgende BSOD.

XP geherinstalleerd -> zelfde probleem
MEMTEST verschillende keren & meerdere testsessies laten lopen -> geen errors op de schijf
1 van de 2 geheugenbalken verwijderd (1 per keer) -> zelfde error met beide geheugenbalken

Verleden weekend heb ik, het probleem serieus beu, mijn MOBO, sound card &
video card vervangen.
Sedert dien is het probleem lichtjes gewijzigd: ik krijg nu enkel een BSOD de EERSTE keer van iedere dag dat ik opstart... Ik krijg de BSOD na een paar minuten 'idle time' (ik start de pc vaak op en begin er pas na paar minuten aan te werken) maar deze keer is het BSOD 0X000000F4 -> dewelke ik nog nooit heb gekregen...
Opnieuw, na heropstarten, wil het systeem mijn HD niet herkennen -> via SETUP (mobo) forceer ik het systeem om de HD te herkennen & na een volgende heropstart lukt het weer. XP loopt goed.
Op eenzelfde dag heb ik dus nooit 2 keer dit probleem... Zelfs na shutdown,
restart & systeem idle laten gedurende uren veroorzaakt deze BSOD niet meer.
Maar, de volgende morgen, same shit... (dit is net het mysterieuze van dit probleem)

Gezocht op Google & verschillende forums -> geen gelijkaardige situaties gevonden
Norton Anti Virus & Internet Security gedesinstalleerd -> zelfde problem
Pinnacle TV card gedesinstalleerd -> zelfde problem

Ik bezit de volgende configuratie:
A-bit MOBO (niew) met P4 - 2,66 Ghz
2x256 Mb geheugen
ATI Radeon 9200se (niew)
Terratec DMX Xfire Sound Card (niew)
Mentor ADSL Router MR4A

Ben op dit eigenste moment de debugtools & symbols van MS aan het downloaden teneinde de dump te analyseren (maar héél traagjes)... Mocht dit iets opleveren dan post ik het er nog later bij...

Mocht iemand van jullie een idee hebben omtrent oorsprong van dit probleem, ik zal u voor eeuwig dankbaar zijn...

Bedankt op voorhand!
Bernard.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:03

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor voeding gebruik je? Kijk eens in het BIOS of de spanningswaarden niet meer afwijken dan 5%. (+3.3, +5 en +12V)

Chipset- en videodrivers installeer je ook wel neem ik aan?

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:08:
-> zelfde error met beide geheugenbalken
En dus? Geheugen vervangen? Dat blijkt niet uit je verhaal, je hebt het over zelfde error beide geheugenbalken...

Misschien lees ik niet goed hoor, slecht geslapen vannacht :Z

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 12:14 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

hmm. Zoals je nu stelt zou ik zeggen dat de harde schijf nukken begint te vertonen.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:08:
Hoi iedereen,
MEMTEST verschillende keren & meerdere testsessies laten lopen -> geen errors op de schijf
memtest test je geheugen, niet je schijf. Maar zelfs als je een schijftest doet denk ik niet dat je het vind. Hij lijkt wel idle te gaan en niet optijd terug te komen ofzo.

Heb je de mogelijkheid een andere harde schijf erin te zetten ?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:11:
Wat voor voeding gebruik je? Kijk eens in het BIOS of de spanningswaarden niet meer afwijken dan 5%. (+3.3, +5 en +12V)

Chipset- en videodrivers installeer je ook wel neem ik aan?
Chipset & videodrivers allemaal geïnstalleerd.

Voeding = LiteOn 250w -> spanningswaarden: zal ik eerst eens meoten zoeken in m'n bios... ik check en kom hierover terug...

Bedankt voor uw antwoord!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:11:
[...]

En dus? Geheugen vervangen? Dat blijkt niet uit je verhaal, je hebt het over zelfde error beide geheugenbalken...

Misschien lees ik niet goed hoor, slecht geslapen vannacht :Z
Wel, gezien ik steeds dezelfde error kreeg met beide balken (telkens alleen natuurlijk) dacht ik dat het mijn geheugen niet kon zijn... Memtest gaf na tientallen runs ook géén problemen

B.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:13:
hmm. Zoals je nu stelt zou ik zeggen dat de harde schijf nukken begint te vertonen.
[...]

memtest test je geheugen, niet je schijf. Maar zelfs als je een schijftest doet denk ik niet dat je het vind. Hij lijkt wel idle te gaan en niet optijd terug te komen ofzo.

Heb je de mogelijkheid een andere harde schijf erin te zetten ?
Heb idd ook nog eens andere schijf geprobeerd (40Gb Seagate uit mijn backup pc), vergeten in mijn historiekje -> steeds zelfde probleem...

Bedankt voor je antwoord!
B.

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik blijf zoeken op het net botste ik op volgend puntje:

http://forum.pcwarehouse....hp?tid=1214&page=1#bottom

Exact dezelfde error, alleen de 2 middelste cijferreeksen tussen de haakjes zijn verschillend...

Bedankt voor jullie hulp!

B.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:27:
[...]

Chipset & videodrivers allemaal geïnstalleerd.

Voeding = LiteOn 250w -> spanningswaarden: zal ik eerst eens meoten zoeken in m'n bios... ik check en kom hierover terug...

Bedankt voor uw antwoord!
Intussen voltages gecontroleerd:
3,31 V
4,99 V
11,64 V -> is dit niet te weinig? maar dan zou hij toch continu moeten heropstarten, niet?

ter info:
cpu = 27°
system = 31°
dit zal dus ook het probleem niet zijn zeker...

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Tip: Gebruik deze Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop eens om je post te editen, hier wordt het overzichtelijker van.

11,64V is niet te weinig, maar wel aan de lage kant. 5% van 12V is 0,6V.

Ik ben bang dat de voeding het dan toch niet kan trekken onder load/stressed omstandigheden. Pentium4 vreet nogal wat watt ;) En dan is 250 toch wat te weinig.

Kijk hier eens in dit topic over voedingen. :)

Welke voeding heb ik nodig? Deel 10

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 25-02-2005 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
BTW: geprobeerd om de dmp file te openen met debugtool van MS -> bestand onleesbaar...
Verdorie, weeral pech! 8)7

heb in afwachting van de crash van morgenochtend de dump op 'kernel memory' gezet ipv 'minidump'.

Lukt dan misschien wel...

Ik hou jullie op de hoogte... Alvast nog eens bedankt! _/-\o_

UPDATE: Dit is het resultaat van de dump van deze morgen. Raakt iemand hier wijs uit? Dit gaat mijn petje te boven...

Page 30676 too large to be in the dump file.
GetContextState failed, 0x80004005
* *
* Bugcheck Analysis *
* *

CRITICAL_OBJECT_TERMINATION (f4)
A process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been
terminated.
Several processes and threads are necessary for the operation of the
system; when they are terminated (for any reason), the system can no
longer function.
Arguments:
Arg1: 00000003, Process
Arg2: 80169900, Terminating object
Arg3: 80169874, Process image file name
Arg4: 805fa5a8, Explanatory message (ascii)

Debugging Details:
------------------

***** Debugger could not find nt in module list, module list might be corrupt.
***** Followup with Debugger team

Page 70656 too large to be in the dump file.

De laatste 2 lijnen worden daarna meerdere keren herhaald
DAARNA:

PROCESS_OBJECT: 80169900

DEFAULT_BUCKET_ID: DRIVER_FAULT

BUGCHECK_STR: 0xF4

STACK_TEXT:

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

MODULE_NAME: Unknown_Module

IMAGE_NAME: Unknown_Image

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 0

STACK_COMMAND: kb

BUCKET_ID: CORRUPT_MODULELIST

Followup: MachineOwner
---------

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 14:04:
Tip: Gebruik deze [afbeelding] knop eens om je post te editen, hier wordt het overzichtelijker van.

Ik ben bang dat de voeding het dan toch niet kan trekken onder load/stressed omstandigheden. Pentium4 vreet nogal wat watt ;) En dan is 250 toch wat te weinig.

Klein vraagje: ben net in de bovenstaande topic gaan zien -> alhoewel ik (denk ik van mezelf toch) al een ervaren PC-gebruiker ben, vraag ik me wel af of ik met de installatie van die soft iets naar de wip kan helpen? kwestie van verwittigd te zijn alvorens ik begin... :*)

btw: zou het kunnen dat, omdat mijn machine 's morgens volledig koud is dat hij daarom meer watt nodig heeft?

ps. thanks voor de tip ivm die 'edit' -> ken wel wat van pc's maar forums zijn nog beetje ongekend terrein... dacht vroeger altijd dat ik het wel wist zonder hulp te moeten zoeken :+

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 14:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 14:04:
Tip: Gebruik deze [afbeelding] knop eens om je post te editen, hier wordt het overzichtelijker van.

Hier ben ik weer... Heb je advies gevolgd: ben bij de computershop nieuwe voeding gaan kopen (400watt) -> we zullen zien of morgen het probleem zich niet meer voordoet.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor merk precies? :)

Verwijderd

Hey jongens,

Heb hetzelfde probleem en kwam daarom bij dit item terecht, maar het kan nooit die voeding zijn.
Het gebeurt relatief vaak dat een slechte of zwakke voeding de computer opnieuw laat booten, maar dat gaat nooit gepaard met een BSOD. Als die voeding in een inzinking krijgt (wat dat gebeurt als hij het niet niet meer trekt) dan verliest de computer spanning en heeft windows echt geen tijd meer op een foutmelding te registeren. Je zult dan ook zien dat na de herstart er geen melding in het logboek gemaakt is.
Code 0xf4 (of 0x000000f4) heeft iets te maken met een proces dat abrupt beïndigd wordt. Dat process is essensieel voor windows en daarom volgt een BSOD.

Ben er zelf nog niet precies achter waarom & welk proces, maar ik heb al meerdere sites gevonden waarin mensen zeggen dat het iets met een virus of spyware te maken kan hebben.
In mijn geval zou dat goed kunnen, want elke x als ik hitmanpro draai (of spybot of adaware) dan klapt hij er met deze foutmelding uit. Virus heb ik al wel verwijderd, dus dat kan het niet meer zijn.

Mocht iemand nog een suggestie hebben... Ik ga nu even verder zoeken.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je harde schijf in een ander systeem hangen en dáár scannen op virussen en spy- adware?

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

geen lekke condensatoren op het mobo.
Dan krijg je de zelfde problemen van een instabiel systeem

computer voor alle werkzaamheden

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:29:
Hey jongens,

Heb hetzelfde probleem en kwam daarom bij dit item terecht, maar het kan nooit die voeding zijn.
Het gebeurt relatief vaak dat een slechte of zwakke voeding de computer opnieuw laat booten, maar dat gaat nooit gepaard met een BSOD. Als die voeding in een inzinking krijgt (wat dat gebeurt als hij het niet niet meer trekt) dan verliest de computer spanning en heeft windows echt geen tijd meer op een foutmelding te registeren. Je zult dan ook zien dat na de herstart er geen melding in het logboek gemaakt is.
Code 0xf4 (of 0x000000f4) heeft iets te maken met een proces dat abrupt beïndigd wordt. Dat process is essensieel voor windows en daarom volgt een BSOD.

Ben er zelf nog niet precies achter waarom & welk proces, maar ik heb al meerdere sites gevonden waarin mensen zeggen dat het iets met een virus of spyware te maken kan hebben.
In mijn geval zou dat goed kunnen, want elke x als ik hitmanpro draai (of spybot of adaware) dan klapt hij er met deze foutmelding uit. Virus heb ik al wel verwijderd, dus dat kan het niet meer zijn.

Mocht iemand nog een suggestie hebben... Ik ga nu even verder zoeken.
wat je zegt klopt... voor het grootste deel. Stel volgende situatie: je 12v lijn van je voeding heeft een spanningsdip, je harde schijf/geheugen/... maakt daardoor een fout zonder definitief op z'n bek te gaan. Dan is het best mogelijk dat ene procces plots crasht (omdat bijvoorbeeld de data die het opvraagt niet ebschikbaar is of whatever) en windows kan dar niet mee lven: BSOD.

Eeen wat zwakke voeding kan allerlei vreemde dingen veroorzaken. Daarom is het bij vage problemn altijd goed ze goed te controleren of te vervangen.
Pagina: 1