[css] box-sizing probleem: scrollbalk - FF vs IE

Pagina: 1
Acties:

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 12:09

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Goeiemorgen :)

Voor mijn stagebedrijf ben ik bezig met het ontwerpen van een nieuwe website, omdat de andere verouderd is. Nu doe ik dat, zoals het hoort, niet met tabellen, maar met layers en CSS. Na enige tijd hiermee te hebben gestoeid heb ik dit al aardig onder de knie, en begint het zowaar ergens op te lijken :).

De lay-out heb ik als volgt bedacht:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jasperboere/cssprobleem/layoutschets.gif

Een header, een sub-header met daarin enkele menu items, daaronder een menu met een content-vak en helemaal onderaan een footer. De header, sub-header en footer blijven altijd in beeld.

De hele site staat gecentreerd op de pagina en is 700 pixels breed. De pagina loopt tot helemaal onderaan door, en de balk met menu en content wordt zover uitgerekt dat het schermvullend wordt. Tot zo ver geen problemen.

Methode van werken:
  • Hoogte van html en body ingesteld op 100%
  • Een hoofdcontainer gemaakt om alles in te positioneren, hoogte op 100%
  • Banner en sub-banner div in deze hoofdcontainer gehangen
  • Sub-container in de hoofdcontainer voor het menu en de content *
  • Sub-sub-container voor de items in het menu
  • Helemaal onderaan een sub container voor de vakjes met copyright en updat informatie
*: Het menu en de content zijn optisch gescheiden door de midden-container een achtergrondafbeelding mee te geven welke er voor zorgt dat de 2 items gescheiden zijn. Het gaat om deze afbeelding. Voor de duidelijkheid even 100px hoog gemaakt, deze kan en zal later 1px hoog worden :).

Dit geheel staat uitgewerkt op http://members.home.nl/jasperboere/cssprobleem/

Het gaat allemaal goed, tot het moment waarop de inhoud, zoals in de link hierboven, groter wordt dan de de pagina lengte. Er komt dan een scrollbalk bij de middelste regel, en dit is ook de bedoeling. In Firefox eindigt deze scrollbalk boven de footer, en dat is helemaal goed :).

Probleem: In IE echter, valt de scrollbalk achter de footer en gedeeltelijk van de pagina af.

Ik heb gezocht op GoT, en het volgende topic gevonden: [rml][ css] 3 rows, 2 vast, de ander zoekt het maar uit[/rml] . Vooral deze post van Crisp heeft mij enorm geholpen :). Ik kom er echter nog steeds niet helemaal uit.

De desbetreffende CSS: http://members.home.nl/ja...hemes/cloudblue/style.css

De plaatsing van de "hoofd-div's" begint vanaf #container {, dit is de hoofdcontainer.

Wat ik heb geprobeerd
  • Padding en margin voor de middelste sub-container ingesteld
  • -moz-box-sizing andere eigenschappen meegegeven
  • De hele lay-out opnieuw opgebouwd, met copy-paste uit de eerder genoemde post van Crisp
Dit heeft allemaal niet mogen helpen. In Mozilla Firefox werkt het allemaal perfect, terwijl het er in Internet Explorer niet mooi uit ziet.

Bijkomend probleem: -moz-box-sizing is geen officieel W3C css. Is hier een alternatief voor? Ik zou graag de site volledig XHTML en CSS goedgekeurd willen hebben :).

Inmiddels ben ik redelijk radeloos, ik heb het er al uitgebreid met een klasgenoot (redelijk kennis van CSS) over gehad, en we komen er beide niet uit, vandaar dat ik hier post.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Res-q op 25-02-2005 11:37 ]

en zo is het voorspeld!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

En als je hem nou eens in Quirksmode rendered, dus door:

HTML:
1
<!-- Quirksmode -->
bovenaan je pagina te plaatsen? Als ik kijk met IE5.5 ziet hij er namelijk wel goed uit...

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Hmm, nooit van gehoord, eigenlijk? ik heb even op google gezocht, maar veel wijzer werd ik daar ook niet uit. Wat is dat, quirksmode? en waar moet ik dat dan invoegen, binnen de <html> </html>?

Hier staat wel wat uitgelegd over de Quirksmode: http://www.quirksmode.org/css/quirksmode.html
Maar daar staat niet in hoe ik dit moet declareren?
Er staat wel dat Firefox altijd in Quirksmode staat en IE (nieuwe versies) het aanpast aan de inhoud, dus dit kan wel eens de oplossing zijn :)

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Door commentaar voor je doctype te zetten dwing je IE weer in non-standards compliant mode...

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
7(8)7

Is dat alles? :o 8)7

Het werkt gewoon ook nog :D _o_
Bedankt :) :D :D

edit:
Nu zit ik nog wel met het probleem dat ie niet helemaal CSS approved is door de -moz-box-sizing: padding-box. Is daar een oplossing voor? :) In IE werkt box-sizing: border-box; maar in FF niet, dan ontstaat er weer een probleem met de scrollbalk :)

[ Voor 69% gewijzigd door Res-q op 25-02-2005 12:19 ]

en zo is het voorspeld!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Nee, daar is geen oplossing voor als je het mij vraagt. Je moet daar gewoon mee leren leven...

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:26

Reinier

\o/

Nu nog die menu-items in een list zetten i.p.v. al die div'jes :)

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Dat heb ik juist expres niet gedaan, omdat op deze manier de inhoud dynamisch aangepast kan worden door middel van javascript (document.getElementById). Verder kan ik op deze manier de hele inhoud drastisch omgooien zonder iets aan de .html te hoeven veranderen, dus zeg maar à la http://www.csszengarden.com :)

Wel balen dat dat -moz-box-sizing er niet uit kan ;(

en zo is het voorspeld!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Res-q schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:22:
Dat heb ik juist expres niet gedaan, omdat op deze manier de inhoud dynamisch aangepast kan worden door middel van javascript (document.getElementById). Verder kan ik op deze manier de hele inhoud drastisch omgooien zonder iets aan de .html te hoeven veranderen, dus zeg maar à la http://www.csszengarden.com :)
dat kan toch ook als je een list gebruikt?
Wat je moet doen is je pagina zonder stylesheets bekijken en je ziet vanzelf of de structuur goed is ;) Wat nu niet het geval is, alleen maar een hoop tekst, geen h* tags etc. Een menu kan prima in een list :)

(bekijke als voorbeeld dit forum maar zonder style, in firefox->View->Page style->no style)

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Res-q schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:22:
Dat heb ik juist expres niet gedaan, omdat op deze manier de inhoud dynamisch aangepast kan worden door middel van javascript (document.getElementById). Verder kan ik op deze manier de hele inhoud drastisch omgooien zonder iets aan de .html te hoeven veranderen, dus zeg maar à la http://www.csszengarden.com
Hoe bedoel je en zie je dit in de praktijk? En waarom kan dat niet met LI, want die is toch ook makkelijk te stylen e.d. via stylesheets..

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Erkens schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:31:
[...]

dat kan toch ook als je een list gebruikt?
Wat je moet doen is je pagina zonder stylesheets bekijken en je ziet vanzelf of de structuur goed is ;) Wat nu niet het geval is, alleen maar een hoop tekst, geen h* tags etc. Een menu kan prima in een list :)

(bekijke als voorbeeld dit forum maar zonder style, in firefox->View->Page style->no style)
Maar nu kan ik, als ik straks een nieuw thema maak en besluit om het menu horizontaal te doen heel eenvoudig alles omgooien... of kan dat met een lijst ook wel?

En wat bedoel je met h* tags?
Woudloper schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:33:
[...]

Hoe bedoel je en zie je dit in de praktijk? En waarom kan dat niet met LI, want die is toch ook makkelijk te stylen e.d. via stylesheets..
mja, eigenlijk wil ik dat liever niet posten, omdat dat dan weer spammerig over kan komen blabla....
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/smile.gif

[ Voor 30% gewijzigd door Res-q op 25-02-2005 13:48 ]

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Res-q schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:43:
[...]

Maar nu kan ik, als ik straks een nieuw thema maak en besluit om het menu horizontaal te doen heel eenvoudig alles omgooien... of kan dat met een lijst ook wel?

...

[...]
Kijk eens op Listamatic; een overvloed aan CSS menu's.
Res-q schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:43:

mja, eigenlijk wil ik dat liever niet posten, omdat dat dan weer spammerig over kan komen blabla....
[afbeelding]
Als wij er om vragen, mag je spammen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 14:07 ]

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Omg, met die link kan ik wel ff vooruit :o

En de link staat er al, verborgen onder die laatste :) -smiley in mn vorige post ;)

en zo is het voorspeld!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:26

Reinier

\o/

Res-q schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 14:14:
En de link staat er al, verborgen onder die laatste :) -smiley in mn vorige post ;)
Hehe, dat had ik al gezien omdat ik deze pagina zonder stylesheet aan het lezen was, en dan zie je dat die smiley een link is :)
Pagina: 1