Toon posts:

CRM ontwikkelen.

Pagina: 1
Acties:
  • 398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik ben bezig met een crm (relatiebeheer). Opzich is het "logisch"om het in Access te maken. Dat gebeurt namelijk standaard heb ik vernomen. Echter heb ik een aantal beperkingen.

Het is voor 10 pc's (en dus ook gebruikers) die TEGELIJK in het bestand moeten kunnen kijken en wijzigen. Overigens is het bijna onmogelijk dat ze allen tegelijk in hetzelfde veld werken.

Alle pc's hebben XP maar niet allemaal hebben ze Access. Dat is natuurlijk weer een hele inverstering en dat wilde ik vermijden.

Het bestand moet op de server komen staan en er moeten klanten worden toegevoegd, verwijdert en info erbij aanvullen.

Ik ben heel erg aan het zoeken geweest.

MYSQL is een optie.
MSDE is ook een optie.
Met v basic wat creeeren is ook mogelijk.

Wat is het beste?

Subvraag: Wat doet een SQL precies. Kan je daar ook mee wijzigen. (klantentoevoegen en dergelijk)

Zoals je ziet ben ik nog niet erg ontwikkeld op dit gebied.

Alvast bedankt voor de reactie(s) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 11:09 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Als je zelf niet goed ontwikkeld bent op dit gebied, waarom dan in hemelsnaam een CRM ontwikkelen. Weet je wel wat je op jezelf haalt?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik ben bezig met een crm.
offtopic:
Volledig CRM in de brede zin van het woord, of een applicatie om klantcontacten bij te houden? Noem het eventueel relatiebeheer ipv CRM als je mij gelukkig wilt maken O-)
Opzich is het "logisch"om het in Access te maken. Dat gebeurt namelijk standaard heb ik vernomen.
offtopic:
Standaard voor een CRM applicatie? Mwoa, niet bepaald. Wel is Access lekker makkelijk om een kleine applicatie in te bouwen.

Maar ik snap niet helemaal waar je wilt beginnen. Welke database hieronder zit is amper relevant als je er nog geen kennis van hebt en dat is vrij duidelijk niet het geval. Je wilt een applicatie bouwen. Is dat client/server of webbased? Welke talen ken je cq. welke ga je gebruiken? Heb je al een ontwerp?

Met alle respect, maar als je moet vragen wat SQL is, zou ik er voor kiezen om een bestaande applicatie te nemen en te configureren / aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 25-02-2005 11:11 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
:) Misschien had ik erbij moeten zetten dat het een opdracht is. Ik heb er alle tijd voor. Dus laat maar komen :9 . Ik ben NU nog niet zo erg ontwikkeld, maar wil het wel worden. Ik heb literatuur genoeg, maar ik moet (heb ik het gevoel) ff op weg geholpen worden. B)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:00

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wat een boel onzin bij elkaar.

- 'logisch' om een CRM in Access te maken? Hoe kom je daar bij? Het is een logische keuze voor mensen die niet (goed) kunnen programmeren om toch snel iets te maken. Maar als je er toch nog niets vanaf weet kan je net zogoed een 'echte' taal / omgeving gaan leren
- Zoals BtM909: waarom ga jij dat doen voor een bedrijf als je er niets vanaf weet?
- Je hebt geen idee wat SQL is en dus vraag je het hier? Kijk eens wat verder, bijvoorbeeld op Wikepedia

Dus... we kunnen je best helpen met specifieke vragen, maar om nou iemand zonder enige vorm van basiskennis te gaan helpen bij het ontwikkelen van een CRM? Brrrrrr :)
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 11:07:
:) Misschien had ik erbij moeten zetten dat het een opdracht is. Ik heb er alle tijd voor. Dus laat maar komen :9 .
Toch niet voor geld mag ik hopen? Als een bedrijf jou betaald voor zoiets verwachten ze namelijk een goed systeem, met een goed fundament. Als dit jou eerste opdracht is, lukt het je niet om alles in 1x goed op te zetten en kom je (ben ik bang) heel erg vast te zitten omdat je ontwerp niet goed is.
Ik ben NU nog niet zo erg ontwikkeld, maar wil het wel worden. Ik heb literatuur genoeg, maar ik moet (heb ik het gevoel) ff op weg geholpen worden. B)
Even op weg helpen? Start Access op en open de voorbeelddatabase Noorderwind. Lijkt me een goed eind op weg.

[ Voor 41% gewijzigd door Boss op 25-02-2005 11:10 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op weg helpen:
- ga een maand of twee PHP leren en oefenen
- ga een maand SQL leren
- ga een maand bedenken wat er precies nodig is, welke data, welke processen, etc.
En ga dan pas beginnen met een ontwerp. Ga niet al lerend serieus met een relatiebeheerapplicatie beginnen.

Klink vervelend maar andersom wil je niet doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zijn echt allemaal helemaal top ;)

Ik wist wel dat ik een boel commentaar zou krijgen op mijn topic. Dat is mijn inziens alleen maar postitief.

Goed hier even de sleutel:

Klanten:
+ Toebehoren

- Die moet ik kunnen toevoegen/verwijderen/aanpassen.

- En er moet per klant een logboek/actielijst komen.

- 10 gebruikers.
- Allen XP.
- Niet allemaal Access.
- Netwerk aanwezig.

Hopend nu duidelijk genoeg te zijn. 8)7

• Guidance
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-10-2025
Alhoewel ik vandaag in een wat 'agressieve' mode, dus vergeef me iedere 'te' uitgelatenheid.

Ik vind het een goed streven om iets te willen maken, ook al heb je er 'nog' geen verstand van. Dat kan namelijk het doel zijn: Kennis vergaren.

Echter moet ik wel zeggen dat het lijkt of je een opdracht moet uitvoeren en als je een deadline hebt, wordt het wel een harde dobber. SQL is een Databasemanagement taal. Wat zoveel wil zeggen dat je systemen hebt, waarop je een code kunt uitvoeren die op een database wordt losgelaten.
Voor een distributed systeem (10 pc's) zou ik overigens geen Access Database gebruiken, maar bij gebrek aan beter...ach...

Kijk eerst eens naar een architectuur voor je CRM, daarna na de randvoorwaarden (snelheid, gewicht van de databases maw hoeveel gegevens etc) en weeg ook af, of de tijd (en daarmee het geld) dat jij erin gaat stoppen opweegt tegen de kosten voor aanschaf van een systeem dat aan de eisen voldoet en al gemaakt is.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 17:40

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Leuk dat je de opdracht (stage?) hebt om een systeemplje te bouwen.

Keuze ontwikkel omgeving :(niet in willekeurige volgorde)
1. Heeft de organisatie hier nu standaard voor? zoja, kies die dan, zodat ze de applicatie nog kunnen onderhouden als je weg bent.
2 Ken je zelf iets: kies die dan, dan bouw je sneller.
3 Voor je opdracht wordt je waarschijnlijk meer beoordeeld op de methode die je hebt toegepast dan op het uiteindelijke resultaat. Kun je alvast oefenen door hier wat requirements te dumpen. Dat levert ook een betere start post op.
4. kies een kant en klaar systeem vanaf internet en pas dat aan.

er is hier ook een Programming &W subforum, maar je huidige start post zou daar (m.i.) meteen gesloten worden.

Effe googlen leverde mij op dat CMS staat voor CUSTOMER management systeem OF CONTENT management systeem. (en uiteraard kan het voor nog 10 dingen staan) 2 heel verschillende dingen dus. Zie "3" hierboven. /edit.. te lang over psot gedaan. klant systeem dus.

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 25-02-2005 11:23 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:58
Koop een standaard applicatie hiervoor, dat kost minder dan jouw tijd/energie en is beter/makkelijker in gebruik.

Hopelijk nu duidelijk genoeg te zijn.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

offtopic:
Verrek, er is al een Gezocht: planningtool en CRM pakket *
Die ga ik even kicken voor een bestaand programma O-)

Als je serieus wilt gaan programmeren, past dit topic beter in Programming & Webscripting, maar op het moment geef ik je er echter weinig kans dat het daar open blijft gezien het Welkom in P&W: FAQ en Beleid *updated: 19 nov*

En eerlijk gezegd wil ik jouzelf helpen door niet serieus mee te gaan denken als je nog geen ervaring hebt :o

Access: niet doen. Ga voor een webbased LAMP of WAMP oplossing. Als je echt alleen een simpel lijstje wilt van klant --> log en acties moet dat eenvoudig zijn te maken. Maar ik zou geen access nemen. LAMP is gratis, WAMP als je Windows al hebt.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 14:42
leuk_he schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 11:21:
Effe googlen leverde mij op dat CMS staat voor CUSTOMER management systeem OF CONTENT management systeem. (en uiteraard kan het voor nog 10 dingen staan) 2 heel verschillende dingen dus. Zie "3" hierboven. /edit.. te lang over psot gedaan. klant systeem dus.
Dat klopt, alleen gaat het hier om een CRM, en geen CMS.

CMS wordt doorgaans gebruikt als "Content management system"
CRM wordt doorgaans gebruikt als "Customer-Relation Management" system

Edit: tenminste, zo gebruiken we het hier intern en eigenlijk alle bedrijven waar ik gewerkt heb. Ik weet wel dat sommige singen hier en daar anders genoemd / door elkaar gehaald worden

Edit2: een CRM gaat doorgaans ook wel iets verder dan klantje invoeren-bewerken-opslaan. Ik wil niet zeggen dat ik er onwijs veel verstand van heb hoor, maar kijk bijvoorbeeld eens op de demosite van e-Synergy ( www.deltabike.com ).

[ Voor 52% gewijzigd door sig69 op 25-02-2005 11:37 ]

Roomba E5 te koop

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

kant en klaar, en gratis: (let op dit is stap 4 in mijn voorstel) :> :> :>

[google=Customer Relations Management gpl ]

offtopic:
waarom lees ik nu voor CRM: CMS en corrigeer ik dit :? 8)7 8)7 8)7 toch woordblind....

[ Voor 35% gewijzigd door leuk_he op 25-02-2005 11:31 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Inderdaad, denk dat je je stage ook goed kunt besteden als je op zoek gaat naar een geschikte applicatie. Zelf zoiets gaan maken als je nog niet voldoende kennis hebt lijkt me erg ambitieus.

Kijk eens naar Oracle zou ik zeggen, daar loop ik zelf stage en ze zijn hard bezig om applicaties bij het MKB te krijgen. Ondertussen zijn er al veel goede en betaalbare opties, dus is wel interessant om er eens naar te kijken :)

Aan de andere kant, als zo'n bedrijf een stagiair een CRM systeem laat maken ben ik bang dat ze niet serieus genoeg zijn voor Oracle. Hoorde gisteren nog zoiets: een bedrijf wil overstappen naar Oracle en ze zouden een stagiair wel eventjes het hele productieproces laten regelen. Als een klant zoiets vertelt aan ons, verwijzen we ze graag door naar een partner want zoiets neem je niet serieus.

Maar het opzetten van zo'n applicatie is ook altijd zeer leerzaam. Laat staan het zoeken naar een geschikte applicatie!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 19:06

pietje63

RTFM

Heb toevallig zelf gister zoiets gemaakt in mysql+php, is niet zo moeilijk als je de talen een beetje kent. Basisfunctionaliteit die zo'n programma nodig heeft is denk ik
- relaties toevoegen
- relaties wijzigen
- verschillende status van relatie (oud, huidig, potentieel), verder moet je zelf maar weten wat je allemaal per bedrijf wilt

- een aparte tabel met daarin alle contact momenten met de verschillende bedrijven, waarin staat wie het wanneer heeft gehad met een korte opmkering
alle momenten worden bewaard en kunnen worden opgevraagd, standaard wordt de laatste getoond

- een aparte tabel met opmerkingen over bedrijven, ik heb hier een WYSIWG editer aan vast geplakt (htmlarea 3) waarin gebruikers ook zelf bestanden kunnen uploaden

Daarnaast heb ik via odbc een link gemaakt naar ms access omdat dit makkelijk is voor het automatisch printen van brieven e.d. Dit hoeft echter niet door alle gebruikers te gebeuren.

Als zoiets voor een groot bedrijf ontwikkeld moet worden zou ik het wel in bijv. visual basic ipv php doen omdat dit wat netter is.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 16:39

Tiny

Wat eten we?

Als niet iedereen Access heeft, dan zou je ook gewoon de Access runtime kunnen gebruiken, kun je je access programmaatje draaien zonder access.

FF googlen waar je die vandaan kunt halen.

Voor de rest vind ik het een beetje vreemd dat iedereen dit zo negatief benaderd... als iemand wil prutsen laat hem dan....
Wil je niet helpen, reageer dan niet.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Is je hoofddoel nu eigenlijk dat je een opdracht moet doen en ervan moet leren? Of is het doel dat je een bedrijf aan een goed CRM helpt? Zit nogal een verschil in!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• sig69
pietje63 schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 11:37:
Als zoiets voor een groot bedrijf ontwikkeld moet worden zou ik het wel in bijv. visual basic ipv php doen omdat dit wat netter is.
Deze opmerking vind ik nergens op slaan. Juist voor een groot bedrijf vind ik een webbased systeem erg geschikt, meer dan een browser heb je immers niet nodig. In welke taal (php, asp(.net), whatever) het gemaakt wordt maakt niet zoveel uit.

Roomba E5 te koop

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:17
Wat ook goed betaalbaar en behoorlijk gebruiksvriendelijk is FMP (filemaker Pro)
Ik heb hier ruim een jaar mee gewerkt en ik kan er geen negatief woord over zeggen. Behalve dat sommige gebruikers af en toe een record gelockd hielden maar op het dat ze eruit gingen werd wel direct de data op je scherm bijgewerkt (zonder zelf daarvoor iets te doen).
ik weet niet of andere pakketten zoals oracle etc dat ook hebben.
FMP komt uit zich zelf al met een behoorlijk goed voorbeeld relatie bestand welke je zo zou kunnen gebruiken.

Je hebt dan wel een server nodig (omdat je meer dan 2 users wilt gaan gebruiken) en een stel clients en dan loopt het kwa kosten behoorlijk op maar je hebt dan wel software in huis wat je voor meer dan alleen relatiebeheer kunt gebruiken..

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

Topicstarter
wowowowowowowow wat een reacties allemaal. :) :) :)
Ik moest ergens beginnen en deed dat hier bij got. Geen verkeerde keuze geweest.
Ik ga nu uitzoeken wat het beste is voor mij!

Voor de opdracht nog even dit:
Het moet natuurlijk altijd weer gratis zijn. Ik kost ook al geld. (zo gaat dat vaak)
Maakt mij eigenlijk niet zoveel uit of ik het zelf moet maken (wel leuk) of dat ik een bestaand programma neem. Ik zit hier toch een half jaar.
Het ging mij erom wat ik het beste kan doen. O-)

En ja het gaat om een stage!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 11:58 ]

• Guidance
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-10-2025
[quote]leuk_he schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 11:21:
er is hier ook een Programming &W subforum, maar je huidige start post zou daar (m.i.) meteen gesloten worden.

Effe googlen leverde mij op dat CMS staat voor CUSTOMER management systeem OF CONTENT management systeem. (en uiteraard kan het voor nog 10 dingen staan) 2 heel verschillende dingen dus. Zie "3" hierboven. /edit.. te lang over psot gedaan. klant systeem dus.[/quote]

En effe googlen in de bovenstaan tekst, had je opgeleverd dat je informatie verschaft die niets met de vraag te maken heeft CRM is iets anders dan CMS. De vraag gaat over het eerste.

Reacties gaan allemaal veel te snel ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Guidance op 25-02-2005 11:57 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik werk al enkele jaren (niet continu) aan een bedrijfsbreed gebruikt database systeem (o.a. CRM) en in de loop van de tijd is het heel uitgebreid geworden.
De ontwikkelomgeving is Corel Paradox (:X), zeg maar de Corel variant van Access.
Werkt op zich erg leuk, ook als er 25 gebruikers in zitten.

Mijn streven was ooit om hier nog eens een mooie web-interface voor te bouwen, maar wegens gebrek aan tijd en mijn eigen wens om eens wat anders te gaan doen (andere werkgever aan 't zoeken) is het er nooit van gekomen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer :)

Conclusie die ik hieruit kan halen.

Filemakerpro = leuk maar niet gratis.

Coral Paradox lijkt mij ook niet gratis.

Mysql....ga ik proberen
Weet iemand of openoffice.org een goede optie is. Die heeft ook Database.

Als niet iedereen Access heeft, dan zou je ook gewoon de Access runtime kunnen gebruiken, kun je je access programmaatje draaien zonder access.
Vraagje: kan je hier ook klanten mee wijzigen?

Naar bestaande bestanden ga ik nog even zoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 13:01 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:47:
Mysql....vraag ik mij of er ook nog gratis limited versions zijn. (niet gevonden.
:?
Ben je op de site geweest?
Opensource, gratis, etc :P
edit:
Bliep. Ben ikzelf wel op de site gweest? 8)7
http://dev.mysql.com/downloads
Kijk even naar de licentievormen. Als je je eigen werk ook opensource maakt is er niets aan de hand.
Vraagje: kan je hier ook klanten mee wijzigen?
Zoals al gezegd: de keuze van de database heeft niets te maken met dat soort basale functionaliteiten. Als het zichzelf een database noemt moet je kunnen wijzigen ja :+ Maar de functionaliteiten zijn zaken die je zelf moet ontwerpen, programmeren, uittesten, verbeteren, etc.

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 25-02-2005 12:58 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Ik denk dat je de opdracht niet moet doen.

Als je al niet weet wat een database is, als je al niet weet hoe je een goed data-model kunt opzetten, etc.... dan ben je bij voorbaat gedoemd om te mislukken in die opdracht.
Sorry dat ik het zo zeg, maar er falen zowiezo al genoeg projecten die door mensen gedaan worden die die kennis wel al bezitten, en die wel al ervaring hebben met dergelijke dingen.
Als jij -op je eentje- eerst nog alles moet uitzoeken/proberen/etc.... en je moet die opdracht af hebben binnen een bepaalde termijn (en zelfs dan nog, .... als je het echt wilt leren, begin dan met iets kleins, begin met kleine oefeningen, etc....), dan zie ik je het echt niet halen.

Niet om je te ontmoedigen ofzo, maar ik ben realist.

https://fgheysels.github.io/

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-08 14:21
Op zich een leuk projectje om mee te beginnen, zo heb ik dat jaaaaaren geleden ook eens gedaan. Al kon ik toen al wel programmeren in een aantal talen.
Access is eigenlijk helemaal geen verkeerde om mee te beginnen, je kunt dit later makkelijk upraden naar MSSQL.
Ik zelf gebruik al jaren geen Access meer, dit omdat Access een aantal flinke nadelen heeft:
- Multi-user niet al te best. Ik zou zelf de grens bij zo'n 4 gebruikers leggen. Dit komt omdat het geen NT-service is, er is geen centrale server die de zaken van de database server regelt (zoals bij bv MSSQL, MySQL en Oracle), maar de clients regelen dus alles
- Te eenvoudig. Dit kan ook een nadeel zijn, je klikt een applicatie in elkaar zonder een letter te programmeren. Dit betekend dat je eigenlijk niet in de gaten hebt wat er nu precies onder die motorkap gebeurd.
- Niet geschikt voor grote complexe databases, het blijft een desktop database (net als FM-pro overigens), nogmaals: het is geen server applicatie die als service op een server draait.

Maar volgens mij is het voor jouw (relatief kleine) applicatie wel redelijk geschikt.

Ik zou adviseren om de applicatie en de database van elkaar te scheiden en de database op een server te zetten en de applicatie op de clients, dit scheelt aardig wat dataverkeer en op deze manier is het makkelijker om later te upgraden naar SQLserver of iets vergelijkbaars.

Overigens zou ik beginnen met het maken van een spec, en datamodel voordat je met de applicatie begint.

Dit is echt een leuke kans hiermee wat ervaring op te doen, laat je niet uit het veld slaan. Ik denk dat Access voorlopig voldoet, zeker voor een beginner is het een prima omgeving.

Suc6 met je studie en vraag maar raak, als ik tijd heb reageer ik wel weer, we zijn hier uiteindelijk om elkaar te helpen, en dus is er ook plaats voor beginners.

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-08 21:00
Ik heb ooit meegedaan aan een CRM project in VBasic 6.0, werkte ok! Goede database benadering met dataenvironment.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx m8. :)

Ik heb de tabellen al vrijwel klaar.

Van Excel naar access omgezet.

Is het trouwens een goed idee om per klant (ongeveer 800) een aparte tabel te maken of alle klanten in 1 tabel.

Overigens hebben we hier naar mijn weten geen vb.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 13:53 ]

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-08 14:21
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:51:
Thnx m8. :)

Ik heb de tabellen al vrijwel klaar.

Van Excel naar access omgezet.

Is het trouwens een goed idee om per klant (ongeveer 800) een aparte tabel te maken.
Nee, alle klanten altijd in 1 tabel

Edit:
Wacht even, wat per klant bedoel je eigenlijk ??

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 25-02-2005 13:54 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:51:
Is het trouwens een goed idee om per klant (ongeveer 800) een aparte tabel te maken of alle klanten in 1 tabel.
Ik neem aan dat je aan het eind van die stage een beoordeling zal krijgen. Als je dit soort vragen stelt, weet je overduidelijk niet waar je aan begint en zul je een produkt opleveren (als dat al lukt) wat aan alle kanten rammelt. Ik voorspel dan ook niet veel goeds voor die beoordeling als je op deze manier doorgaat.

De vraag "Make or Buy?" moet hier dan ook overduidelijk beantwoord worden met "Buy!". Soms is het ook een blijk van verstand om te weten wanneer je iets niet moet doen.

Ik wil je het programmeren niet ontmoedigen, maar een project van deze omvang, waar mensen echt mee moeten gaan werken en hun bedrijf afhankelijk van is, ben je gewoon nog niet klaar voor. Handel dit af door iets te kopen of OSS te gebruiken en ga met kleinere projecten bezig om te leren wat programmeren is en hoe databases werken.

[ Voor 28% gewijzigd door Gerco op 25-02-2005 14:03 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• sig69
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:51:Is het trouwens een goed idee om per klant (ongeveer 800) een aparte tabel te maken of alle klanten in 1 tabel.
Nu weet ik zeker dat je er niet aan moet beginnen :X

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp me niet verkeerd.

De vragen zijn inderdaad niet naar behoren. "moet er per klant een tabel worden gemaakt." 8)7

Het omschrijven is af en toe lastiger dan de programmatuur.

Het zal toch echt een make worden. Dan maar tot in de late uurtjes door.

Ik ben in iedergeval opweg geholpen.

• whoami
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 14:06:
Begrijp me niet verkeerd.

De vragen zijn inderdaad niet naar behoren. "moet er per klant een tabel worden gemaakt." 8)7
Nee dus; en als je je dat al afvraagt, dan moet je er zowiezo niet aan beginnen.
Stel dat je per klant een tabel maakt, wat ga je dan doen als er een klant bijkomt ?

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

whoami schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 14:39:
[...]

Nee dus; en als je je dat al afvraagt, dan moet je er zowiezo niet aan beginnen.
Stel dat je per klant een tabel maakt, wat ga je dan doen als er een klant bijkomt ?
een nieuwe tabel aanmaken :P

Overigens als ik de TS was dan zou ik kijken naar een leuke MySQL i.c.m. PHP omgeving kijken, dan ben je client onafhankelijk.

Belangrijk is natuurlijk wel dat je je goed laat infomeren voer je data model en de tips & tricks rondom CRM.

Afhankelijk van je budget zou je ook voor MS-CRM kunnen kiezen, is er reeds een SQL en exchange-server aanwezig en hebben de client Outlook, dan kan dit een hele mooie oplossing zijn, voor 800 klanten is dit ook prima zonder overkill te zijn.

Is je budget nog groter dan kunnen mijn collega's van de CRM-unit op mijn werk wel een nette offerte maken :P

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

whoami schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 14:39:
Sterker nog: wat als een klant fuseert met een andere klant?

offtopic:
Een DBA nodig hebben om een klant toe te voegen is wel een leuke manier van job-security :D

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dit wordt een leuk topic. Hoop dat TS regelmatig een update geeft van zijn hersenspinsels vorderingen :+

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Goed, mijn handen jeukten om me hier mee te bemoeien, maar ik zit in de baas z’n tijd . In ieder geval had ik even wat in de pauze in elkaar gezet.

Ik heb een aantal opmerkingen:
1. Hoe denkt je opdrachtgever dat een ‘make’ goedkoper is als het door jou wordt uitgevoerd? Wat voor eisen worden er gesteld aan de documentatie en de flexibiliteit/onderhoudbaarheid? En wat met toekomstige wijzigingen in de IT-infrastructuur?
Er is niets ergers dan een pakketje dat snel in elkaar wordt geflanst, wat nooit kan doen waarvoor het bedoeld was en ondertussen blijft groeien in belangrijkheid! (zeker als het om 800 klanten gaat…). Er gaan heel veel personele kosten inzitten in het gebruik van zo’n pakket, iets wat je niet kan meten, maar die er wel degelijk zijn…
2. Hoe denk je de gegevens over 800 klanten over te zetten? Je zal dat of handmatig moeten overkloppen, met alle fouten van dien, of met een script moeten inladen. Maar denk maar niet dat er dan geen fouten inzitten… zoek maar eens naar ETL op google.
3. Wat is je definitie van CRM? (niet alleen van belang voor je verslag, maar ook voor het geheel van de opdracht).
CRM: Customer Relationship Management
Niet alleen een technische applicatie en vervolgens wat gegevens van klanten bewaren.
Het is meer het gehele klantgerichte proces, de organisatie die op de klant is ingespeeld. Daarbij kan een CRM-systeem ondersteunen door gemakkelijk en centraal informatie te ontsluiten over klanten.
Als ik lees waar jij mee bezig bent, dan is het juist niet CRM. Sorry :P.
Jij bent bezig met het ontwikkelen van een CRM-systeempje en zelfs dat niet.
Ken je Outlook? Ken je het gedeelte ‘Contacten’? Ken je de term Personal Information Manager (PIM)? Dat in een multi-user omgeving en je hebt waar jij mee bezig bent (ik weet de term niet meer voor een multi-user omgeving… :x). Als je wel bezig bent met een echt CRM-systeem, dan gaat het boven je kunnen uit.
4. Stel met je opdrachtgever vast wat hij van je verlangt. ‘Een CRM-systeem’ is veel te wazig. Wat voor informatie wil hij en wat voor systeem? Dat zie ik nergens terugkomen in het topic.
5. Ik weet zelf een aantal CRM-pakketten, waarvan ik je er een aantal kan aanraden (‘buy’ dus, maar op de langere termijn veeeel goedkoper). Speciaal voor MKB-omgevingen.
- Ik zag dat in dit topic Microsoft CRM al was genoemd. Dit is een uitstekend pakket, met uistekende integratie met andere Microsoft-software. Er wordt hard aan de weggetimmerd om hier wat van te maken. Een snelgroeier als het gaat om marktaandeel (dat is echt schrikbarend voor de concurrentie!). Een nadeel van het pakket is de hoge OS-eisen. Je moet aan iets denken als min Win2000 server ofzo, ik weet het niet precies uit mijn hoofd. Ook met nieuwere versies van het pakket moet je rekening houden met het feit dat de rest van je IT-infrastructuur moet worden geüpgraded (standaard policiy van MS).
- Een ander pakket, waar ik helaas de naam even niet meer van weet, kan ik je aanraden. EDIT: 'Act!' heet het... /EDIT Goedkoop, heel erg goedkoop en zit tussen PIM en CRM in. Er zitten wel wat initiele kosten in voor de inrichting. Ik zal eens in mijn aantekeningen van ’t weekend kijken wat de kosten waren en wat de naam was.

Conclusie:
Alsjeblieft, overtuig je opdrachtgever van het feit dat het een buy beslissing moet worden…. Kom met de informatie die ik je geef over dat laatstgenoemde pakket, laat een demo zien enz. (demo cd is zo aan te vragen, 30 dagen trial heb ik ergens liggen).
Pas je opdracht aan naar de implementatie van het dit systeem.

Edit
Act! heet dat pakket dus. Over de consultants ga ik niets zeggen, want anders maak ik reclame ;)
Kosten weet ik nog steeds niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Motrax op 25-02-2005 15:20 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

hee, die ben ik tegen gekomen
offtopic:
offtopic, maar deze wilde ik je niet onthouden.

http://www.relact.nl/

[quote]
Relact is zwaar getroffen door ernstige problemen bij Hosting Provider REDUNIX. sinds zaterdag 19 februari zijn wij niet bereikbaar. Oorzaak van de problemen is dat de hosting provider vrijdagavond gehacked is.
[/quote]
er staat wel een telfoonnummer bij.

Het lijkt me zondermeer niet verkeerd een paar daagjes naar wat andere pakketjes te kijken om daaarbij inspiratie op te doen. ipv meteen te gaan coderen. bedenk dat de methode waarop je een opdracht doet vaak belangrijker is dan het uiteindelijke resultaat.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Motrax schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:10:
3. Wat is je definitie van CRM? (niet alleen van belang voor je verslag, maar ook voor het geheel van de opdracht).
CRM: Customer Relationship Management
Niet alleen een technische applicatie en vervolgens wat gegevens van klanten bewaren.
Het is meer het gehele klantgerichte proces, de organisatie die op de klant is ingespeeld. Daarbij kan een CRM-systeem ondersteunen door gemakkelijk en centraal informatie te ontsluiten over klanten.
Bijvoorbeeld www.ag-winkel.nl/index.php?pointer=1-2-20-549-18551 dus. Trouwens worden daar geen pakketten besproken die voor 10 man een kosteneffectieve optie zijn :P
Conclusie:
Alsjeblieft, overtuig je opdrachtgever van het feit dat het een buy beslissing moet worden…. Kom met de informatie die ik je geef over dat laatstgenoemde pakket, laat een demo zien enz. (demo cd is zo aan te vragen, 30 dagen trial heb ik ergens liggen).
Pas je opdracht aan naar de implementatie van het dit systeem.
^^^ Act! is inderdaad misscien wel het overwegen waard.

Trouwens herhaal ik nog even, Jeffers, dat er veel gezegd wordt over dat je dit niet wilt doen (al was het maar om je baas over een jaar veel geld te besparen). Dit niet om je tegen te werken maar juist om je te helpen :)

Verwijderd

Topicstarter
Heren (en misschien ook wel dames)

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga het met belanghebbende bespreken wat we hiermee gaan doen.

Opzich leek het niet moeilijk:

800 klanten
Optie
klanten kunnen toevoegen. Hoeft eigenlijk niet eens te verwijderen.
Als 1 van deze klanten gebeld heeft moet dit bij die klant genoteerd kunnen worden.

Misschien wilde ik er ook wel teveel mee.

That's it!

Kan toch niet moeilijk zijn. (denk je dan)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 15:59 ]

• whoami
Het is niet zo moeilijk nee, als je al wat ervaring hebt.
Echter, zoals blijkt uit jouw posts heb je helemaal geen ervaring met het opzetten van databases of systeem-ontwikkeling.
Dan is deze opdracht gewoon te hoog gegrepen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Overigens is enkel klant + notitie natuurlijk best wel te maken met een stapel tutorials en voorbeelden van webbased applicaties voor je. Sluit je een paar dagen op en je kunt wel wat bouwen als je het graag wilt.

Vraag twee is of dat genoeg is en of je de problemen die gegarandeerd gaan optreden kunt oplossen en vraag drie wat dat echt wel genoeg is. Klant + notitie kan je met wat kunst-en vliegwerk in bijna elk bestaand webbased programma wel voor elkaar krijgen. Al was het maar een heel klein opensource CMS (geen CRM dus). Een map per klant, een content-item per notitie en je bent er.

Verwijderd

"Wat doet een SQL precies?" en een CRM systeem willen ontwikkelen waar je zaken als forecasts, leads, accounts, omzet, points of interest, etc. behoort samen te voegen, combineren, filteren etc.

Ik zou zeggen, kijk eens naar een betaalde oplossing, dan ben je goedkoper uit als de uren die je er in gaat steken qua training, leren, ontwikkelen, bugfixing, etc.

Serieus, ... doe het niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou daar zijn jullie het allen wel mee eens.

Dan weten jullie vast ook allemaal wel welk software het best is.

Verwijderd

Er is geen beste software, er is software die aansluit op wat er in het bedrijf aan wensen zijn. Ik vermoed niet dat jullie Siebel materiaal zijn, dus kijk eens naar Salesforce of Microsoft CRM. Wij gebruiken zelf Microsoft CRM op kantoor.

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 15:33
Wat je ook eens kan kijken is http://www.trademate.nl . Ik weet alleen niet of het te uitgebreid voor jullie is...
Pagina: 1