miniDV video branden op DVD: hoe aan te pakken?

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12 20:24
Update: door voortschrijdend inzicht heb ik inmiddels een soort van how-to gemaakt: Arnout in "DV video branden op DVD: hoe aan te pakk..."

Ik ben bezig een home video op DVD te zetten. Ik dacht dat het niet zo moeilijk zou zijn. Ik loop echter tegen een aantal problemen aan. Misschien zijn het problemen die geen problemen zijn, ik weet het niet precies, daarom wil ik jullie vragen of ik echt dingen fout doe.

bron
De home video staat op een DV camera (Panasonic NV25). Ik heb een firewire kabel, hiermee trek ik de video via Pinnacle op mijn computer (een Dell 510M). Dit gaat goed, ik heb een AVI van 13,5GB encoded in DV formaat. Afspelen van dit bestand gaat (redelijk) goed, al heb ik het idee dat de computer de bitrate maar net aan kan.

bewerken
Dit doe ik met Pinnacle Studio 9.2. Afspelen in Pinnacle gaat ook prima. Bewerken lukt ook, titeltje schuivend over het scherm, etc.

exporteren
Hier beginnen de problemen. Wanneer ik er een DivX of MPEG2 van maak, zie ik interlacing effecten, oftewel: beweginging worden "gestreept" (voorbeeld).
Ik herkende het direct als niet ge-deinterlaced, dus ik kwam ik met google op de site www.100fps.com uit, waar precies wordt beschreven hoe te deinterlacen. Dit lukte allemaal aardig goed, na 8 uur had ik een ge-deinterlaced-te versie van de video, 2x zo groot qua omvang, en een 2x zo hoge FPS. Bewerkingen hiermee gingen ook aardig goed... echter tot ik titels ging toevoegen, deze werden er geinterlaced in gezet (bleek na exporteren) terwijl de rest wel goed bleef.

Nu mijn vragen.

1. Moet ik perse deinterlacen of is dat niet nodig? Kunnen alle DVD spelers geinterlaced video aan?

2. Als ik niet deinterlace, onstaan er dan geen problemen bij het bewerken? Wordt het dan niet lelijk als je het later op TV terug kijkt?

3. Ik verdenk Pinnacle ervan de video te deinterlacen als je hem previewed. Hetzelfde denk ik bij Windows Media Player wanneer ik de rauwe AVI in DV formaat bekijk.

4. Is de source (de DV video) geinterlaced?

Alvast bedankt voor de reacties. :)
Ook als je succesvol dvd's hebt gemaakt met een DV camera en Pinnacle dan hoor ik graag hoe je dat gedaan hebt.
Maak ik mij onnodig zorgen over interlacing?

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 12-01-2006 16:34 ]

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12 21:32
het preview venster is nou niet echt de plek om een resultaat/kwaliteit beoordeling te doen. zoals je weet werkt een monitor anders dan tv, qua interlaced. dus maak een dvd aan en probeer deze op je stand-alone dvd brander en ik denk dat je dan iets heel anders zult zien :-)

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je bent op de goeie weg.... Maar als je je video op DVD wil branden én afspelen moet je het interlaced laten anders ziet het resultaat er belabberd uit...

p.s.:

1. DVD spelers ondersteunen alleen maar interlace... (er zijn echter steeds meer die ook progressief ondersteunen). Alles wat met TV te maken heeft is PAL interlaced.

2. Je moet niet gaan interlacen omdat dat ten eerste niet nodig is en ten tweede omdat je dan je video re-compressed met kwaliteitsverlies tot gevolg. NIET INTERLACEN DUS!!!!

3. Waarschijnlijk simuleert je DV decoder het interlacen (het afspeelventer bibbert dan een beetje). Wil je je videomateriaal zien zoals het is, dan moet je de eigenschappen van de videodecoder aanpassen...

4. DV is ALTIJD interlaced.... Dat is namelijk vastgelegd in de DV standaard...

[ Voor 68% gewijzigd door haggard op 25-02-2005 14:05 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• Arnout
haggard, dit bevestigt inderdaad het vermoeden wat ik al had.

Het doel bepaalt interlacing ja/nee.

Voor weergave op de computer: de-interlacen
Voor weergave op DVD: interlaced laten

Sommige DVD spelers schijnen ook ge de-interlacede video te kunnen weergeven.

Ik heb ook Adobe Premiere gebruikt... bewerken ging (na een tijdje) beter dan in Pinnacle... zou ik dit beter kunnen gebruiken dan Pinnacle?

• haggard
  • Niet online
MetHod,
Voor weergave op de computer: de-interlacen
Voor weergave op DVD: interlaced laten
PRECIES!!!!! no comments needed!!!!

Pinnacle is meer voor de videonoob....

Premiere is inderdaad voor de meer gevorderde video enthousiast....

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• Arnout
haggard schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 14:07:
MetHod,

[...]
PRECIES!!!!! no comments needed!!!!

Pinnacle is meer voor de videonoob....

Premiere is inderdaad voor de meer gevorderde video enthousiast....
Inderdaad, ben alweer wat verder.

Omdat ik was vastgelopen met Premiere en toch die video op DVD wil hebben, ben ik uit gemakzucht weer terug gegaan naar Pinnacle. Update eroverheen, en gaan...
Maar gister las ik dat de MPEG2 encoder van Pinnacle bedroevend slecht is. Weer een NOGO voor het branden. Dus nu zit ik weer uit te vogelen hoe ik dit ga aanpakken.

Ik wil de video eigenlijk met tmpgenc van DV naar MPEG2 omzetten. Volgens deze guide: http://www.videohelp.com/guides.php?link=303

Maar wanneer moet ik nu bewerken en waamee? Kan ik beter vantevoren editten en dan pas omzetten, of eerst omzetten en dan pas bewerken? Pinnacle schijnt alleen de overgangen opnieuw te encoderen.
En dan het omzetten zelf, in de guide wordt gezegd: Laat tmpgenc NIET de audio doen, doe dit zelf, naar AC3. Hmmz, leuk, zijn ook tooltjes voor, dat lukt me nog wel, maar wanneer in het proces moet ik dat doen?

Dat hele deinterlacen enzo dat begrijp ik nu, dat moet gewoon niet. Hoewel ik nog wel m'n vraagtekens heb bij ge-interlacede mpeg2 video? Hoe gaat zo'n encoder daarmee om, met de 2 fields die 1 beeld maken?

Dus wat ik wil:
  • een DV video naar DVD
  • goede kwaliteit, dus niet de Pinnacle MPEG2 codering, gemaximaliseerd op DVD (dus 31min video --> 4,7GB dvd)
  • kunnen bewerken, simpele overgangen, evt. automatische kleurbalans
  • dvd menu
Wie kan er een zinnigs antwoord op geven? Evt. een link naar een goede guide.
Wil ik nu teveel of nemen anderen genoegen met brakke conversies e.d.?

• haggard
  • Niet online
Maar wanneer moet ik nu bewerken en waamee? Kan ik beter vantevoren editten en dan pas omzetten, of eerst omzetten en dan pas bewerken? Pinnacle schijnt alleen de overgangen opnieuw te encoderen.
En dan het omzetten zelf, in de guide wordt gezegd: Laat tmpgenc NIET de audio doen, doe dit zelf, naar AC3. Hmmz, leuk, zijn ook tooltjes voor, dat lukt me nog wel, maar wanneer in het proces moet ik dat doen?
Je moet je materiaal éérst editen en pas als je helemaal bent klaar omzetten naar MPEG2. Zo hou je ook de beste kwaliteit.
Dat hele deinterlacen enzo dat begrijp ik nu, dat moet gewoon niet. Hoewel ik nog wel m'n vraagtekens heb bij ge-interlacede mpeg2 video? Hoe gaat zo'n encoder daarmee om, met de 2 fields die 1 beeld maken?
Daar hoef je je ook geen zorgen om te maken... in de MPEG2 standaard is zowel non-interlaced als interlaced video co/decoderen mogelijk... De encoder zorgt ervoor dat de fields netjes gecodeerd worden tot 1 frame.
Dus wat ik wil:
een DV video naar DVD
goede kwaliteit, dus niet de Pinnacle MPEG2 codering, gemaximaliseerd op DVD (dus 31min video --> 4,7GB dvd)
kunnen bewerken, simpele overgangen, evt. automatische kleurbalans
dvd menu
Wie kan er een zinnigs antwoord op geven? Evt. een link naar een goede guide.
Wil ik nu teveel of nemen anderen genoegen met brakke conversies e.d.?
Mijn volgorde:
- Capture van camera naar harddisk
- Edit met Premiere (of pinnacle)
- Frameserve Video naar TMPGEnc voor omzetten naar M2V (MPEG2 Video ZONDER audio)
- Frameserve Audio naar VirtualDub voor exporten audio naar WAV.
- WAV m.b.v. BeSweet omzetten naar AC3.
- M2V en AC3 met DVDMaestro klaarmaken (authoring) voor DVD
- eventueel menu's maken met DVDMaestro (i.s.m. Paint programma's zoal Paint Shop Pro, o.i.d.)
- Branden met Nero.
- KLAAR!

• Arnout
haggard schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 09:55:
[...]
Je moet je materiaal éérst editen en pas als je helemaal bent klaar omzetten naar MPEG2. Zo hou je ook de beste kwaliteit.

[...]
Daar hoef je je ook geen zorgen om te maken... in de MPEG2 standaard is zowel non-interlaced als interlaced video co/decoderen mogelijk... De encoder zorgt ervoor dat de fields netjes gecodeerd worden tot 1 frame.

[...]
Ok dank!!
Mijn volgorde:
- Capture van camera naar harddisk
- Edit met Premiere (of pinnacle)
- Frameserve Video naar TMPGEnc voor omzetten naar M2V (MPEG2 Video ZONDER audio)
- Frameserve Audio naar VirtualDub voor exporten audio naar WAV.
- WAV m.b.v. BeSweet omzetten naar AC3.
- M2V en AC3 met DVDMaestro klaarmaken (authoring) voor DVD
- eventueel menu's maken met DVDMaestro (i.s.m. Paint programma's zoal Paint Shop Pro, o.i.d.)
- Branden met Nero.
- KLAAR!
Dat frameserven is voor mij helemaal nieuw, nooit geweten dat dát kan. Zal eens kijken of ik mijn bestaande pinnacle project daarmee kan doen opleven, anders maar weer naar premiere.
Heb ook je reply's in Kwaliteit zelfgemaakte DVD's gelezen. Welke frameserver zal ik gebruiken? http://www.debugmode.com/frameserver/ ?

• haggard
  • Niet online
Welke frameserver zal ik gebruiken? http://www.debugmode.com/frameserver/ ?
Deze moet je inderdaad hebben! Ik weet alleen niet of deze ook vanuit pinnacle studio werkt... Voor Premiere werkt deze inderdaad perfect!

• Arnout
Inmiddels denk ik aardig op weg te zijn.
Pinnacle viel eigenlijk direct al af omdat het niet gebruikt kan worden i.c.m. een frameserver.
Premiere Pro is wat lastiger om bijvoorbeeld even snel een korte fade-out/fade-in te maken, maar het gaat wel.
DVD Maestro vond ik wat te zwaar voor het menu, het menu is bijzaak, dus gebruik ik de DVD author van TMPGenc, daar zitten ook templates bij en dat maakt het extra makkelijk.
Ik hoop dat het geluid er weer goed onder komt, zal straks de output nog even testen met een software dvd player.

• Arnout
Omdat het nu echt goed gaat even een korte samenvatting van hoe ik het nu doe, zodat anderen er ook wat aan hebben.

1. bron: DV AVI afkomsting uit MiniDV camera m.b.v Adobe Premiere via Firewire op disk gezet (flinke grootte, 13gb/uur video). Premiere zo instellen dat er per scene een DV AVI wordt aangemaakt.

2. bewerking: Adobe Premiere 1.5 Pro. Automate to Sequence kiezen zodat alle scenes op de timeline worden gezet met een standaard audio en video transition. Vervolgens knippen, bewerken, titels e.d. toevoegen.

3. exporteren: Vanuit Premiere kiezen voor Microsoft DV AVI. Recompress uitzetten! (staat standaard aan, betekent kwaliteitsverlies). Interlaced intact laten, bottom field first. Audio uncompressed 48khz. Ook weer een groot bestand, 13gb/uur.
Heel belangrijk: source video en doel video niet op dezelfde fysieke schijf! Zelf heb ik de rauwe video op een netwerkschijf staan en exporteer ik naar de lokale schijf. Dit omdat het anders zeer traag gaat.

4. encoderen naar mpeg2: Hier gebruik ik TMPGEnc 2.5 plus voor. Waarom plus? Omdat deze 2-pass VBR ondersteund, dit is absoluut een must bij een totale duur van 80 minuten of langer. Video's die korter zijn kunnen prima met CBR ge-encodeerd worden. Encoder op beste kwalteit instellen, dus op "very slow". Bitrate bepalen met http://dvd-hq.info/Calculator.html. Encoderen zonder audio, dus elementary video stream (ES video)

5. audio: met virtualdub audio uit export van premiere rippen, als WAV.

6. authoren: dit doe ik met TMPGEnc DVD Author 1.6. MPEG2 uit stap 4 inladen. WAV als audio inladen. AC3 (Dolby Digital, meest DVD compliant formaat) instellen als audio uitvoer formaat, op 448kb/sec (hoogste bitrate voor DVD compliant audio). Evt. chapters maken, menu maken. Vervolgens authoren, wegschrijven.

7. branden met Nero, als video DVD, op DVD+RW, testen op een fatsoenlijke, stand-alone DVD speler waarvan je weet dat hij deugt (dus niet op een computer!). Test geslaagd, dan meerdere kopieeen op DVD+R branden en eentje achterhouden als backup. Originele audio_ts en video_ts ook als backup op harde schijf bewaren, de rest weggooien.

[ Voor 8% gewijzigd door Arnout op 11-01-2006 09:26 ]

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
Arnout schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 09:21:
Omdat het nu echt goed gaat even een korte samenvatting van hoe ik het nu doe, zodat anderen er ook wat aan hebben.
Netjes! En keurig omschreven ook. Min of meer de wijze die ik zelf ook volg, alleen gebruik ik geen Premiere, maar MediaStudio Pro van Ulead. En ik doe niet zo moeilijk over het geluidsformaat, maar jouw methode is inderdaad correcter.

Klein detail, maar da's meer creatief dan technisch: wat film je in godsnaam dat je er meer dan 80 minuten film van wilt/kunt maken? Dat doe ik mijn familie niet aan, want dan komen ze nooit meer kijken.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dank je wel voor het overzicht! In het verleden ben ik zelf ook bezig geweest met DV maar dan naar SVCD (omdat er nog geen DVD branders waren).
Blijkbaar is TMPGEnc nog steeds een goede keus voor het video encoderen. Audio heb ik nooit apart laten encoderen, maar dat ga ik zeker ook eens proberen!
Ik heb destijds wel veel met frameservers 'gewerkt' om maar niet teveel grote bestanden te krijgen. Multipass encoderen betekent dan wel dat Premiere meerdere malen de beelden moet renderen (voor iedere pass). Snel was het dus allemaal niet.

• Arnout
martin2005 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 11:47:
[...]
Klein detail, maar da's meer creatief dan technisch: wat film je in godsnaam dat je er meer dan 80 minuten film van wilt/kunt maken? Dat doe ik mijn familie niet aan, want dan komen ze nooit meer kijken.
Ik ben in november 2 weken in Ghana geweest voor een soort ontwikkelings project en heb 3 uur video gemaakt.
Ik had aangegeven daar een DVD van te maken. Nu deed het al pijn om 1 uur video weg te gooien, maar ik wilde echt het maximale wat op 1 DVD kan halen, omdat de beelden zo waardevol zijn.

Daarom staat TMPGEnc ook ongeveer 31 uur te encoderen, het moet het beste van het beste worden qua mpeg compressie. :)
masaman schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 12:42:
Ik heb destijds wel veel met frameservers 'gewerkt' om maar niet teveel grote bestanden te krijgen. Multipass encoderen betekent dan wel dat Premiere meerdere malen de beelden moet renderen (voor iedere pass). Snel was het dus allemaal niet.
Frameserving kan ook met Premiere, maar omdat ik genoeg schijfruimte had heb ik daar nu vanaf gezien, het zou weer extra werk betekenen.

Het maken van een DVD van MiniDV is wel een tijdrovend klusje, als je het goed wilt doen. :)

• haggard
  • Niet online
Het maken van een DVD van MiniDV is wel een tijdrovend klusje, als je het goed wilt doen.
Maar dan is het resultaat er ook naar en dat is waar het om draait!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Probeer eens HC Encoder, die geeft dezelfde of betere kwaliteit als TMpeg, maar dan op een fatsoenlijke snelheid.
Hoogste kwaliteit 2-pass vbr encoden duurt ongeveer 3 uur voor 1 uur video.

Het ding is nog freeware ook, en op dit moment is de ontwikkelaar bij versie 0.16.

Je hebt wel avisynth nodig als frameserver, maar daar is allemaal wel uit te komen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Arnout schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:00:
[...]
Daarom staat TMPGEnc ook ongeveer 31 uur te encoderen, het moet het beste van het beste worden qua mpeg compressie. :)
Oh , het beste van het beste.... :)
Kijk dan ook eens naar Procoder...
Deze geeft echt super resultaten , speciaal met het omzetten van DV bronnen....

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12 23:54
even hierop inhakend

In het verleden heb ik ook wel een dvd's gemaakt van DV tapes. Nu heb ik een dvd speler die ook divx afspeelt.

Ik wil graag een hoge kwaliteit bereiken, kan ik dan de boel het beste omzetten naar divx/mpeg4 ? Dit zou bij eenzelfde bitrate toch betere kwaliteit opleveren?

En welke tool kan ik hiervoor gebruiken? Als ik Divx Create neem dan zet ie het automatisch om naar een bestand wat op een CD past dat is niet de bedoeling (heb dvd+r's)

• Arnout
Bigfoot schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 08:37:
Ik wil graag een hoge kwaliteit bereiken, kan ik dan de boel het beste omzetten naar divx/mpeg4 ? Dit zou bij eenzelfde bitrate toch betere kwaliteit opleveren?
DivX is een zwaardere codec dan mpeg2 (dvd) dus dan zou je bij dezelfde bitrate inderdaad een hogere kwaliteit krijgen.

Ik denk echter dat je het verschil pas gaat zien als de bitrate onder de 4000kbps komt, dat komt neer op meer dan 120 minuten video.
En welke tool kan ik hiervoor gebruiken? Als ik Divx Create neem dan zet ie het automatisch om naar een bestand wat op een CD past dat is niet de bedoeling (heb dvd+r's)
Ik zou VirtualDub gebruiken. Wel even eerst de DivX codec installeren.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-12 21:11
Arnout schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:00:

Ik ben in november 2 weken in Ghana geweest voor een soort ontwikkelings project en heb 3 uur video gemaakt.
Ik had aangegeven daar een DVD van te maken. Nu deed het al pijn om 1 uur video weg te gooien, maar ik wilde echt het maximale wat op 1 DVD kan halen, omdat de beelden zo waardevol zijn.

Je kunt toch voor vrienden/familie een aparte DVD maken die ongeveer een tot anderhalf uur duurt.
Dan zet je de DV bestanden gewoon in RAW formaat op DVD.

Zo heb ik het ook gedaan.
Per uur film heb je ongeveer 12gb.
Daarvan heb ik 100mb rar files gemaakt, par2 bestanden erbij zodat een repair mogelijk is
Zo ben ik per tape 4 dvds kwijt maar heb ik wel alles in de originele kwaliteit gebackupped.
En dvds zijn na een paar jaar gemakkelijk opnieuw te kopieren.
Een spindle van 25 platinum dvds kost 13 euro. Niet te duur lijkt me om je herinneringen op te zetten.

• Arnout
Frijns.Net schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:31:
[...]

Je kunt toch voor vrienden/familie een aparte DVD maken die ongeveer een tot anderhalf uur duurt.

Daarvan heb ik 100mb rar files gemaakt, par2 bestanden erbij zodat een repair mogelijk is
Zo ben ik per tape 4 dvds kwijt maar heb ik wel alles in de originele kwaliteit gebackupped.
Een spindle van 25 platinum dvds kost 13 euro. Niet te duur lijkt me om je herinneringen op te zetten.
Prima keus.

Mijn overweging: op het moment dat de DVD af is, en ok bevonden, kwaliteit goed, niks vergeten, kortom helemaal goed, op dat moment wordt de DVD meer waard dan het rauwe DV materiaal. Omdat de DVD bewerkt en mooier is dan het rauwe materiaal, heeft het rauwe materiaal minder waarde als de gemaakte DVD.
Daarbij komt dat de kwaliteit van de DVD die je maakt gelimiteerd wordt door de gebruikte MiniDV cam, en niet zozeer door de mpeg2 compressie.
Tel daarbij op dat je voor 3 uur rauwe DV, 12 dvd's kwijt bent, het werk om alles te rarren, parren en regelmatig je backup moet kopieren, en het niet direct toegankelijk is, dan is de keuze voor mij snel gemaakt: het DV materiaal weggooien.
Ook als ik kijk naar het verleden: ik ga echt geen bruiloftsvideo van vorig jaar opnieuw bewerken vanaf DV en opnieuw op DVD zetten, die kans is nihil.

Als je professioneel bezig bent is het een ander verhaal.

• martin2005
Frijns.Net schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:31:
[...]
Ik blijf hier toch echt een andere mening toegedaan: ik vind een uur tot anderhalf uur veel te lang. Als je met drie uur materiaal thuiskomt, moet je dat terug kunnen brengen tot een interessante film van hooguit 30 minuten. Anders is het filmpje te lang of heb je te weinig gefilmd.

Ik zit nu met 9 uur film van vier weken vakantie in de States. De intentie is daar een vlotte montage van drie kwartier van te maken.

Geld is hier inderdaad (voor mij) verwaarloosbaar, maar ik vind dit zonde van mijn tijd. Ik bewaar inderdaad de originele tapes, maar dat moet ieder voor zich weten. Daarnaast zet ik het gemonteerde eindproduct gewoon in DV kwaliteit terug op tape.

Ik herinnering mij de kwaliteit van zelfgebrande Cd's uit de begintijd en het zal met DVD niet anders zijn, en dit lees je inmiddels overal op het internet en in tijdschriften. En je zult maar net te laat zijn met een nieuwe kopie maken van die ene voor jou kostbare herinnering op DVD.....

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12 15:13
Ik zelf doe alles met Nero, vast niet zoveel opties als bij AdobePremiere, maar voor snel makkelijk alles op DVD krijgen is het ideaal. Eerst alles via Firewire opnemen, scenes detecteren kan ook, menu's maken, encoden, alles met NeroVision en dan meteen branden met Nero, werkt perfect en voor de leek die niet uit is naar topkwaliteit (denk ik, heb geen vergelijkingsmateriaal) werkt het erg makkelijk en snel (relatief natuurlijk).

• Arnout
martin2005 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 13:38:
Geld is hier inderdaad (voor mij) verwaarloosbaar, maar ik vind dit zonde van mijn tijd. Ik bewaar inderdaad de originele tapes, maar dat moet ieder voor zich weten. Daarnaast zet ik het gemonteerde eindproduct gewoon in DV kwaliteit terug op tape.
Ik denk dat MiniDV bandjes langer "houdbaar" zijn dan zelf gebrande DVD's. Daarnaast houdt MiniDV in dat er ook error/pariteits data wordt opgeslagen (redelijk veel zelfs). Dus als je toch de originele "footage" wilt bewaren, doe het dan op MiniDV (€ 4 per uur).
DV uses DCT intraframe compression at a fixed bitrate of 25 megabits per second (25.146 Mbit/s), which, when added to the sound data (1.536 Mbit/s), the subcode data, error detection, and error correction (approx 8.7 Mbit/s) amounts in all to roughly 3.6 megabytes per second (approx 35.382 Mbit/s) or one Gigabyte every four minutes.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/MiniDV

• martin2005
Arnout schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:14:
[...]

Ik denk dat MiniDV bandjes langer "houdbaar" zijn dan zelf gebrande DVD's. Daarnaast houdt MiniDV in dat er ook error/pariteits data wordt opgeslagen (redelijk veel zelfs). Dus als je toch de originele "footage" wilt bewaren, doe het dan op MiniDV (€ 4 per uur).

[...]
Dat staat er bij mij toch?

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:11
wat een werk... volgens mij kan het simpeler met een programma als DIKO of Thefilmmachine. Ik weet van Thefilmmachine zeker dat je gewoon dv materiaal kan gebruiken om om te zetten naar dvd (mpeg2),

Bij DIKO in elk geval kan je ook kiezen de HC encoder te gebruiken, welke de beste mpeg2 kwaliteit kan leveren. Ook CCE kun je gebruiken..

edit: deze zijn dus bedoeld voor de laatste stap (Exporteren).
(edit2: en kweet niet zeker maar volgens mij is huffyuv avi ook beter om voor te kiezen dan MS dv avi..)

[ Voor 21% gewijzigd door Jazco2nd op 12-01-2006 14:53 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12 13:15
Ik doe dit ook regelmatig. Mijn opnamen zijn gewoon van de kinderen enzo, dus geen uitgebreide reportages en dergelijke. Ik doe dan ook niet aan bewerken, elke minuut materiaal komt ook op de dvd. Als je alleen hoeft te knippen en plakken in het bronmateriaal, dan kan dat ook in TMPGEnc, dan hoef je geen Pinnacle toestanden te installeren.

Ik gebruik WinDV voor het overzetten van het materiaal naar de harddisk.

Ik heb een vrij unieke procedure bedacht om de datum en tijd te behouden. Je wilt in principe altijd kunnen opvragen wanneer een bepaald fragment is opgenomen, maar je wilt dat natuurlijk niet permanent in beeld. Enter ondertitels.

Haal de datum- en tijd informatie uit het bronmateriaal met DV Datecode. Deze slaat het op in txt, sub of ssa formaat, van waaruit je dan verder kunt werken. Ikzelf heb een programmaatje geschreven dat deze codes ombatterijt naar bruikbare .srt files (en meteen aan de hand van de onderbrekingen een chapters-lijstje maakt), die je dan weer kunt importeren in je favoriete dvd-authoring software.

Voor het authoren gebruik ik overigens het extreem fijne DVD-Lab Pro. Dit is helaas niet gratis, maar het is zo'n fijn pakket dat het z'n geld dubbel en dwars waard is.

Ik heb wel een probleem met TMPGEnc, bij VBR-encoden krijg ik soms merkwaardige artifacts in beeld. Ik gebruik daarom CBR, met 97 minuten per dvd gaat dat nog net, maar de kwaliteit is niet super.

• Arnout
Ja, m'n reply was ook meer als aanvulling bedoeld.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-12 21:11
Arnout schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:14:

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/MiniDV
Dat van die MiniDV tapes wist ik niet.
Probleem is dat ik met een oude Digital 8 Sony camera zit en daar ga ik nooit meer een nieuw model van kopen. Aangezien de camera door zijn leeftijd nogal wat kuren vertoont verwacht ik niet dat deze nog lang meegaat.
Ik ga er dus vanuit dat binnen afzienbare tijd mijn ruwe beeldmateriaal op DVD het enige is dat ik nog overheb. Of ik moet een nieuwe MiniDV camera gaan kopen, en dan alles van PC zo op MiniDV tape zetten.
Een nieuwe camera was ik eigenlijk pas van plan om te gaan kopen als ik weer op vakantie ga.

Hoe zit het met de DV-in van de MiniDV camera's, is dat nu meestal overal standaard geactiveerd of is dat nog steeds iets voor de duurdere modellen?

[ Voor 14% gewijzigd door rvrbtcpt op 14-01-2006 16:24 ]

• martin2005
Frijns.Net schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:23:
[...]

Hoe zit het met de DV-in van de MiniDV camera's, is dat nu meestal overal standaard geactiveerd of is dat nog steeds iets voor de duurdere modellen?
Volgens mij nog steeds voor de duurdere modellen of is iig zeker niet standaard. Is sinds de komst van mainstream DVD recorders ook niet zoveel vraag meer naar, gok ik.

Verwijderd

hallo, ik zit met een stuk of twintig minidv bandjes die ik naar een externe HD wil overzetten.
Zou elk bandje overzetten dan ook meteen één uur duren, omdat het "gestreamed" moet worden naar de pc ?
dan wel, hoe zou ik snel deze twintig bandjes over kunnen zetten ?

bedankt.

• Arnout
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:35:
hallo, ik zit met een stuk of twintig minidv bandjes die ik naar een externe HD wil overzetten.
Zou elk bandje overzetten dan ook meteen één uur duren, omdat het "gestreamed" moet worden naar de pc ?
dan wel, hoe zou ik snel deze twintig bandjes over kunnen zetten ?

bedankt.
Je kan MiniDV sneller dan "realtime" overzetten naar de computer alleen zul je daar een speciale speler voor moeten aanschaffen en dat gaat dan snel richting € 1000.
Dus blijft over: 20 uur lang 1x per uur bandje wisselen.
Pagina: 1