Toon posts:

[Virtual Server 2005] 1 Virtual PC meerdere malen starten.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij gebruiken al sinds een hele periode Virtual PC 2004 (op een PC of 30-40), maar het is nooit een echt ideale situatie geweest. Even een korte uitleg hoe het nu gebruikt word.

Binnen de firma zijn er enkele "Windows 98 computers" met heel wat speciale software die onmogelijk kunnen draaien op Windows 2000 of XP. De software verandert niet meer en hebben we dus voor die reden gemakkelijk in een Virtual PC kunnen ghosten. Om deze op die manier beschikbaar te stellen voor meerdere mensen.

Het gevolg van deze aanpak is dus dat op zeer veel computers voor 5 tot 15GB aan Virtual PC's staat, dat we veel Virtual PC licenties nodig hebben, dat we onnodig veel krachtige computers nodig hebben enzovoort...

Ik vraag me daarom af, of we geen gebruik kunnen maken van een soort "Virtual Server" om 1 Virtual PC tegelijk voor 20 computers beschikbaar te stellen ... Is er iemand die weet of het mogelijk is met Virtual Server 2005 of met één of andere oplossing van VMWare ?

Want uit ale uitleg die ik nu op de sites gelezen heb, ben ik nog steeds niet echt ver over dit onderwerp.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

VMWare GSXserver is toch zo'n oplossing? Je kunt dit natuurlijk makkelijk zelf even checken door de sites van de fabrikanten na te lezen. In 1 klik op de frontpage van www.vmware.com
VMware GSX Server allows virtual machines to be remotely managed, automatically provisioned, and standardized on a secure, uniform platform.

VMware GSX Server transforms physical computers into a pool of virtual machines. Operating systems and applications are isolated in multiple virtual machines that reside on a single piece of hardware. VMware GSX Server provides broad hardware support by inheriting device support from the host operating system.

The product’s robust architecture and ability to integrate into Microsoft Windows and Linux host environments make it quick and easy to deploy and manage. VMware GSX Server runs as an application on a host operating system to let you deploy, manage, and remotely control multiple servers running in virtual machines.

[ Voor 76% gewijzigd door Bor op 25-02-2005 10:23 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Bor_de_Wollef schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 10:22:
VMWare GSXserver is toch zo'n oplossing? Je kunt dit natuurlijk makkelijk zelf even checken door de sites van de fabrikanten na te lezen. In 1 klik op de frontpage van www.vmware.com

[...]
Dit is net wat ik niet kan afleiden uit de meeste site.
Bijna al deze software is ervoor gemaakt om bestaande servers te groeperen en op 1 server te zetten. Dus een server waarop 5 Virtual Servers draaien, die er naar de buitenwereld uitzien als 5 servers. Dit is geen enkel probleem.

Maar wat wij willen is eigenlijk compleet iets anders en volgens mij kan dit ook niet met GSX. Wij willen 1 Virtual PC op 1 Server die door 20 clients afzonderlijk kan gebruikt worden. Dus de users mogen geen last hebben van elkaar

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 18:45

bakkerl

Let there be light.

Elke instansie van een virtuele machine (zowel onder VMware GSX/ESX of MS Virtual PC) moet afzonderlijk opgestart worden. Dus dan met de hardware waarop je de virtual machine server draaid, genoeg capaciteit hebben om 20 machines tegelijk te kunnen draaien.

Om even te rekenen..
20 machines a 512Mb per stuk.. das 10Gb geheugen + (geheugen voor host systeem)
20 machines die allemaal tegelijk disk IO gaan plegen.. dat wil je niet met SATA disken gaan oplossen.

En dan moet je het nog voor elkaar gaan krijgen om 1 image 20x te starten. Het is haalbaar om dit met vmware voor elkaar te krijgen. Of het met Virtual PC kan weet ik niet.
Hierbij moet er wel heel veel geconfigureerd worden, niet alleen in vmware.
Maar ook op de netwerkcomponenten (zoals dhcp servers) als de image gebruik maakt van het netwerk.
Maar wat wij willen is eigenlijk compleet iets anders en volgens mij kan dit ook niet met GSX. Wij willen 1 Virtual PC op 1 Server die door 20 clients afzonderlijk kan gebruikt worden. Dus de users mogen geen last hebben van elkaar
Hoe bedoel je last van elkaar. Een gebruiker moet het systeem kunnen reboten zonder dat andere er last van hebben? Dan voorkom je niet dat je gelijktijd het aantal images moet kunnen starten als dat er gebruikers zijn (zoals beschreven hierboven).
Als het alleen is dat gebruiker hun applicatie in eigen omgeving moeten kunnen draaien, dan kun je beter richting een terminal server gaan kijken.

[ Voor 99% gewijzigd door bakkerl op 25-02-2005 11:05 ]

• Bor

Bor

1 virtual pc op 1 server laten gebruiken is volgens mij out of the box niet mogelijk als je met zaken als Windows 98 gaat werken die zelf al geen meerdere users ondersteund. Hoe zie je dat technisch voor je dan? Dan zal er voor elke user een schaduw versie moeten worden gemaakt.

Wat jij zoekt kan volgens mij dus niet. Wat je wel kunt doen is 1 GSX server (of meerdere) inrichten en daar alle virtual machines opzetten die nu lokaal bij de users staan en ze over het netwerk benaderen (denk om de netwerkbelasting!).

Verwijderd

Topicstarter
bakkerl schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 10:44:
Elke instansie van een virtuele machine (zowel onder VMware GSX/ESX of MS Virtual PC) moet afzonderlijk opgestart worden. Dus dan met de hardware waarop je de virtual machine server draaid, genoeg capaciteit hebben om 20 machines tegelijk te kunnen draaien.

Om even te rekenen..
20 machines a 512Mb per stuk.. das 10Gb geheugen + (geheugen voor host systeem)
20 machines die allemaal tegelijk disk IO gaan plegen.. dat wil je niet met SATA disken gaan oplossen.

En dan moet je het nog voor elkaar gaan krijgen om 1 image 20x te starten. Het is haalbaar om dit met vmware voor elkaar te krijgen. Of het met Virtual PC kan weet ik niet.
Hierbij moet er wel heel veel geconfigureerd worden, niet alleen in vmware.
Maar ook op de netwerkcomponenten (zoals dhcp servers) als de image gebruik maakt van het netwerk.

[...]

Hoe bedoel je last van elkaar. Een gebruiker moet het systeem kunnen reboten zonder dat andere er last van hebben? Dan voorkom je niet dat je gelijktijd het aantal images moet kunnen starten als dat er gebruikers zijn (zoals beschreven hierboven).
Als het alleen is dat gebruiker hun applicatie in eigen omgeving moeten kunnen draaien, dan kun je beter richting een terminal server gaan kijken.
Het materiaal is geen probleem (qua aankoop is er een groot budget), maar we zijn waarschijlnijk toch nog over iets verschillende dingen bezig.

De situatie nog even wat meer uitgebreid :
- We hebben +/- 20 gebruikers die elk een (1Gb ram, 3Ghz HT, ...) Windows XP hebben.
- We hebben één Windows 98 in een Virtual PC.

Iedere gebruiker heeft momenteel een kopie van deze Windows 98 Virtual PC op zijn harde schijf en draait deze Virtual PC met "Virtual PC 2004". Dus alles werkt goed op dit systeem, maar het is enorm omslachtig om toch even een update te moeten doen ofzo. (Software is 95% statisch maar toch moet het soms nog geupdate worden)

De doelstelling is om die ééne Virtual PC centraal te plaatsen. Deze 20 keer op te kunnen starten en de 20 clients hierop laten connecteren. Het is inderdaad een soort Terminal Services toestand, maar wat wij nodig hebben (software die enkel op die Win98 kan draaien) kan niet met terminal services en virtual pc. Want 1 image kan daarmee, slechts 1 keer draaien. Hij word gelockt als hij draait.

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-08 05:52
Mss eens proberen ergens een winnt server optezetten en daar dat programma opzetten en dan terminal services starten ofzoiets

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 11:23:
[...]

Het materiaal is geen probleem (qua aankoop is er een groot budget)
Dat is mooi, want dat zul je wel nodig hebben.
- We hebben +/- 20 gebruikers die elk een (1Gb ram, 3Ghz HT, ...) Windows XP hebben.

Iedere gebruiker heeft momenteel een kopie van deze Windows 98 Virtual PC op zijn harde schijf en draait deze Virtual PC met "Virtual PC 2004". Dus alles werkt goed op dit systeem, maar het is enorm omslachtig om toch even een update te moeten doen ofzo. (Software is 95% statisch maar toch moet het soms nog geupdate worden)

De doelstelling is om die ééne Virtual PC centraal te plaatsen. Deze 20 keer op te kunnen starten en de 20 clients hierop laten connecteren. Het is inderdaad een soort Terminal Services toestand, maar wat wij nodig hebben (software die enkel op die Win98 kan draaien) kan niet met terminal services en virtual pc. Want 1 image kan daarmee, slechts 1 keer draaien. Hij word gelockt als hij draait.
Dit geheel is mogelijk met VMWare. VPC weet ik niet omdat ik daar nog niet genoeg meer gespeelt heb om dit zo te kunnen beantwoorden. Indien het echt nodig is wil ik het wel uitzoeken, maar dat gaat dan tijd kosten.

Voor VMWare kost het je dan alleen tijd, omdat een VPC image niet te gebruiken is binnen VMWare. Een nieuwe installatie (eenmalig) van de image moet dan wel gedaan worden.
En update kunnen alleen gedaan worden indien er geen clients meer actief zijn.
Iedere gebruiker heeft momenteel een kopie van deze Windows 98 Virtual PC
Ik neem hierbij aan dat de image geen gebruik maken van het netwerk (of in een NAT netwerk connectie hebben).

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 11:23:
[...]

Het materiaal is geen probleem (qua aankoop is er een groot budget), maar we zijn waarschijlnijk toch nog over iets verschillende dingen bezig.

Je maakt 1 virtual machine en maakt hier 20 clones van met elk hun eigen ip adres etc of maakt men geen gebruik van netwerkmogelijkheden?

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 25-02-2005 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
bakkerl schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 11:37:
[...]

Dat is mooi, want dat zul je wel nodig hebben.

[...]

Dit geheel is mogelijk met VMWare. VPC weet ik niet omdat ik daar nog niet genoeg meer gespeelt heb om dit zo te kunnen beantwoorden. Indien het echt nodig is wil ik het wel uitzoeken, maar dat gaat dan tijd kosten.

Voor VMWare kost het je dan alleen tijd, omdat een VPC image niet te gebruiken is binnen VMWare. Een nieuwe installatie (eenmalig) van de image moet dan wel gedaan worden.
En update kunnen alleen gedaan worden indien er geen clients meer actief zijn.

[...]

Ik neem hierbij aan dat de image geen gebruik maken van het netwerk (of in een NAT netwerk connectie hebben).
De VPC's maken momenteel gebruik van de NAT mogelijkheden, maar enkel en alleen om een netwerk printer ter beschikking te hebben. Dit is niet echt belangrijk en als het moet zetten we de VPC's gewoon zonder netwerk.

Maar het zou dus moeten mogelijk zijn om met VMWare (de gsx server dan ?) 1 image centraal te zetten en dat deze image door meerdere gebruikers kan gestart worden ?

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:51:
[...]

De VPC's maken momenteel gebruik van de NAT mogelijkheden, maar enkel en alleen om een netwerk printer ter beschikking te hebben. Dit is niet echt belangrijk en als het moet zetten we de VPC's gewoon zonder netwerk.
NAT kun je ook weer gebruiken binnen VMWare als je wil.
Maar als het alleen voor het printen is, kun je ook een printshare maken op het host systeem en dan alleen met host-only netwerk werken binnen VMWare.
Maar het zou dus moeten mogelijk zijn om met VMWare (de gsx server dan ?) 1 image centraal te zetten en dat deze image door meerdere gebruikers kan gestart worden ?
"zou dus mogelijk zijn".. nee, het IS mogelijk met VMWare GSX of ESX.

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:51:
[...]

Nee, dat is volgens mij niet mogelijk. Je moet dan 1 image centraal zetten, deze klonen en elke gebruiker een kloon toewijzen. Deze kunnen ze dan overnemen. Het is niet mogelijk maar 1 virtual machine door x users te laten benaderen zonder dat ze hinder van elkaar hebben.

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Bor_de_Wollef schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:11:
Nee, dat is volgens mij niet mogelijk. Je moet dan 1 image centraal zetten, deze klonen en elke gebruiker een kloon toewijzen. Deze kunnen ze dan overnemen. Het is niet mogelijk maar 1 virtual machine door x users te laten benaderen zonder dat ze hinder van elkaar hebben.
Ik durf zelfs te garanderen dat bij gebruik van 1 image.. dat als een willekeurig persoon zijn virtuele machine formateerd, dat de andere 19 gebruikens van die zelfde image, daar *geen* last van zullen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Bor_de_Wollef -> heb je dit al getest of gebruikt ?
Want ik heb de sites van GSX en ESX nogmaals doorgelezen, maar veel wijzer ben ik er niet van geworden... mss dat het met ACE mogelijk is, bij de rest krijg je er niet echt info over

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:43:
Bor_de_Wollef -> heb je dit al getest of gebruikt ?
Bor roept nog steeds dat het niet moegelijk is, dus of die het getest heeft weet ik niet.
Want ik heb de sites van GSX en ESX nogmaals doorgelezen, maar veel wijzer ben ik er niet van geworden... mss dat het met ACE mogelijk is, bij de rest krijg je er niet echt info over
Ja ik heb het in praktijk gebruik. Al was dat op veel kleine schaal met maar 3 systemen. Als je meer informatie wil stuur je maar een mail.
Pagina: 1