Vraagje geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• robinvd
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik heb nu zo'n leuke laptop thuis met twee kleine pc-speakertjes.. en aangezien ik muziek en geluid altijd wel leuk vind, heb ik besloten om binnenkort een mooie Logitech Z-5500 te kopen :D Alleen nu mijn vraagje: in mijn laptop zit een Realtek AC'97 kaart met S/PDIF uitgang (optical) dus in principe dacht ik dat ik mijn setje daar op kan aansluiten met een optical kabel (heb ik dat goed?). Ik las net de review van de Audigy 2 voor Notebook. Stel dat ik die kaart zou kopen en daar mijn set (ook optisch) op zou aansluiten, zou je dan veel verschil merken in geluidskwaliteit? Zo'n kaart is namelijk wel weer honderd euro en voor mij is dat toch redelijk wat ;) Ik denk het zelf wel, maar is het verschil ook merkbaar?

• robinvd
*toch maar es kickje*

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:29

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In hoeverre vindt je geluidskwaliteit belangrijk?

Ik als muziekliefhebber heb echt meer dan genoeg aan de on-board Realtek ALC650 chip van mijn moederbord. Meestal moet je het zoeken bij de versterker en luidsprekers m.b.t. de geluidskwaliteit, in dit geval jouw toekomstige Z-5500 set. ;)

Als je het mij vraagt is zo'n extra PCMCIA kaartje zonde van het geld, want als ik het goed begrijp zit er nu ook al een optische uitgang op jouw laptop?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

In theorie zou je hetzelfde geluid moeten hebben. De praktijk is weer iets anders. Zelf heb ik eens met een aantal mensen die ook geen al te slecht gehoor hebben hier de test gedaan:

Creative Audigy
AC97 (op mijn MSI 875 bord)

op een Z-680.

De test bestond uit de set zowel analoog als digital (optical en coax) hetzelfde op te leggen. Analoog was het een dag en nacht verschil (audigy veruit beter), maar ook digitaal leek het wat beter te klinken. Alles leek net wat helderder, dynamischer te klinken.

De test was trouwens een blinde test (1 persoon legde de nummers op, de rest moest luisteren)

Er was 1 persoon die amper verschil hoorde, maar als je een beetje geoefend gehoor hebt is het verschil wel te horen (hoewel het in theorie hetzelfde zou moeten zijn)

• robinvd
Prutz0r schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 14:44:
In hoeverre vindt je geluidskwaliteit belangrijk?

Ik als muziekliefhebber heb echt meer dan genoeg aan de on-board Realtek ALC650 chip van mijn moederbord. Meestal moet je het zoeken bij de versterker en luidsprekers m.b.t. de geluidskwaliteit, in dit geval jouw toekomstige Z-5500 set. ;)

Als je het mij vraagt is zo'n extra PCMCIA kaartje zonde van het geld, want als ik het goed begrijp zit er nu ook al een optische uitgang op jouw laptop?
Jah ik heb S/PDIF op mijn laptop, je ziet ook zo'n rood lampje in n 3,5" jack dus als het goed is heeft hij optical (volgens mij, ik heb er niet zoveel verstand van).. Omdat als ik die set digitaal (optisch) wil aansluiten codeert de set toch zelf het geluid en niet de kaart? (tenminste de Logitech Z-5500 heeft n decoder dus dat dacht ik).

Als dat zo is heb ik inderdaad geen PCM-kaartje nodig, scheelt mij weer 100 euro. Maar het klopt dus wat ik hier zeg? (met dat coderen en optisch enz)
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 14:50:
In theorie zou je hetzelfde geluid moeten hebben. De praktijk is weer iets anders. Zelf heb ik eens met een aantal mensen die ook geen al te slecht gehoor hebben hier de test gedaan:

Creative Audigy
AC97 (op mijn MSI 875 bord)

op een Z-680.

De test bestond uit de set zowel analoog als digital (optical en coax) hetzelfde op te leggen. Analoog was het een dag en nacht verschil (audigy veruit beter), maar ook digitaal leek het wat beter te klinken. Alles leek net wat helderder, dynamischer te klinken.

De test was trouwens een blinde test (1 persoon legde de nummers op, de rest moest luisteren)

Er was 1 persoon die amper verschil hoorde, maar als je een beetje geoefend gehoor hebt is het verschil wel te horen (hoewel het in theorie hetzelfde zou moeten zijn)
Oow oke.. hartstikke bedankt voor dit bericht :) ik denk dat ik nu eerst gewoon de set koop en als ik nog wat over heb misschien die kaart. Ik kijk eerst wel of ik tevreden ben met het geluid en of alles werkt zo. In ieder geval hartstikke bedankt voor de reacties, zo weet ik weer wat! :)

[ Voor 37% gewijzigd door robinvd op 08-03-2005 14:55 ]

• robinvd
Nog 1 vraagje, ik heb even een optische kabel gepakt en even aangesloten. Maar als je een liedje afspeelt hoor je niets (logisch, hij is optisch aangesloten) maar je ziet ook het lichtje niet knipperen ofzo. Dit zal vast wel kloppen omdat het menselijk oog het niet bij kan houden denk ik, maar ik wil het toch even zeker weten. Dus klopt het dat je het lichtje niet ziet flikkeren als je een liedje oid afspeelt?

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

RvD2002 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:14:
Nog 1 vraagje, ik heb even een optische kabel gepakt en even aangesloten. Maar als je een liedje afspeelt hoor je niets (logisch, hij is optisch aangesloten) maar je ziet ook het lichtje niet knipperen ofzo. Dit zal vast wel kloppen omdat het menselijk oog het niet bij kan houden denk ik, maar ik wil het toch even zeker weten. Dus klopt het dat je het lichtje niet ziet flikkeren als je een liedje oid afspeelt?
Klopt :)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
De digitale uitgang is zeker de beste optie, want analoog uit op een onboard geluidskaart is meestal 3x nix.
Verder zou ik Foobar met 48khz resampling en Kernel Streaming gebruiken voor de beste AC'97 geluidskwaliteit (net zo goed (of slecht ;) ) als bij een Audigy 2).
Helaas is het zo dat de meeste kaarten (ook de Audigy) alles resamplen naar 48khz, terwijl cd geluid 44.1khz is. Hierdoor verlies je kwaliteit. Je kan dit beperken door de resampler van Foobar te gebruiken want deze is veel beter dan die van de geluidskaart.
Daarnaast is de mixer software vaak ook van slechte kwaliteit. Met Kernel Streaming wordt de mixer niet gebruikt waardoor je de originele geluidskwaliteit behoudt.

Een Audigy 2 is eigenlijk alleen leuk als je spellen gaat spelen.
Voor alleen muziek luisteren zou ikeen Audigy zeker niet kopen want daarvoor zijn er betere kaartjes. Zoek dan een kaartje die niet naar 48khz resampled en een goede DAC heeft.
Pagina: 1