Volgens mij kun je op verschillende niveaus denken. Het denken met taal kan heel gecontroleerd en bewust gebeuren, maar het is vaak nog behoorlijk lastig om “gedachten” van een ander niveau op dit niveau te bekijken. Iets kan in een fractie van een seconde door je hoofd flitsen, waarna het een hoop tijd en moeite kost om het beeld volledig en bewust te bekijken/beschrijven. (het beeld kan een afbeelding, maar bijvoorbeeld ook een geluid oid zijn)
Het ligt eraan wat je denken noemt. Noem je denken alle dingen die je frontale kwab doet of eigenlijk alles wat je hersenen doen.
Bijv. de kleine hersenen regelen volgens mij de speekselreflex. Er zijn ook veel reflexen die niet door je hersenen geregeld worden zoals de kniepeesreflex, die heeft niks met denken te maken.
Ik zie denken als een bewust proces, dus een reflex, die weliswaar door de hersenen gestuurd kan worden, valt daar buiten.
Alles wat je hersenen doen lijkt me veel te ruim. Dan zou bijvoorbeeld de controle over je hartslag ook tot het denken behoren, terwijl je je er het grootste deel van de tijd niet eens van bewust bent dát je hart klopt.
Chomsky kwam met de (nu wel algemeen geldende) theorie dat babys een aangeboren taalvermogen hebben. Ook zei hij dat alle talen een en dezelfde (universele) gramatica ten grondslag hebben. Daarom kan een kind iedere willekeurige taal als moedertaal aanleren.
Hmm, ik heb eigenlijk nog nooit van die naam gehoord.
Er zijn wel bepaalde structuren in de hersenen die het mogelijk maken dat iemand (=baby bijv) een taal kan leren. Is dit het aangeboren taalvermogen wat hij bedoelde? Ik krijg namelijk een heel ander idee bij het woord taalvermogen, nl dat een baby al een taal volledig spreekt, alleen de klanken en woorden nog in moet vullen. Zoiets is er volgens mij niet.
Daar is universele grammatica voor nodig, omdat het anders niet kan, maar ik geloof niet dat alle talen zo hetzelfde opgebouwd zijn, dat je van een echte universele grammatica kunt spreken. Misschien dat hele basale dingen dan wel overal voorkomen, ik kan me goed voorstellen dat bijv alle talen wel werkwoorden en zelfstandig naamwoorden gebruiken. (kan in elk geval geen uitzondering bedenken) Dat vind ik alleen wel erg weinig om het meteen een universele grammatica te noemen, want er zijn toch ook grote verschillen tussen talen.