[AMD/A8V] Geen OS er op te krijgen, ten einde raad

Pagina: 1
Acties:

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07-2025
Ik ben sinds vandaag de trotse bezitter van een Asus A8V Deluxe Wifi moederbord met een AMD Athlon 64 3200+ (Win.) proc en 1024MB Twinmos geheugen. Die trotsheid duurde maar kort helaas, het lukt mij niet om er windows of linux op te zetten. Dit is wat er aan de hand is:

Windows XP: cd boot, zegt dat hij de hardware afzoekt, en doet dan niks

Windows 2k: installatie loopt op eerste gezicht goed, maar bij eerste boot vanaf hd doet hij gewoon niks

Ubuntu: installatie verloopt goed, maar bij reboot doet hij na/tijdens grub niks meer

Mandrake: installatie laad niet

Wat is hier in vredesnaam aan de hand? Kan iemand me helpen? Kan echt niks goeds op internet vinden.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

probeer eens memtest86+ uit te voeren.. geeft ie geheugenfoutmeldingen..

probeer dan de volgende dingen:

• eerst ga je naar de memsettings en enable je T2 command (zie handleiding)
• als dat niet lukt.. klok je geheugen terug naar 333mhz (zie handleiding)

als deze twee dingen geen succes hebben bij "geheugenfouten". probeer dan je PC te booten met één DIMM en die moet je plaatsen in de 3e DIMM socket (dan gaat ie 512MB singlechannel draaien (is niet goed weet ik, maar handig om problemen uit te sluiten)).. probeer weer eens een memtest of poging tot installatie windows.

athlon64's zijn kritisch qua geheugenmodules (ben ik ook op een rottige manier achtergekomen)

[ Voor 9% gewijzigd door nIghtorius op 25-02-2005 02:18 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Naj_Geetsrev
nIghtorius schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 02:17:

als deze twee dingen geen succes hebben bij "geheugenfouten". probeer dan je PC te booten met één DIMM en die moet je plaatsen in de 3e DIMM socket (dan gaat ie 512MB singlechannel draaien (is niet goed weet ik, maar handig om problemen uit te sluiten)).. probeer weer eens een memtest of poging tot installatie windows.

athlon64's zijn kritisch qua geheugenmodules (ben ik ook op een rottige manier achtergekomen)
Zal ik zo proberen. Ik werk nu vanaf live cd. Boot zonder problemen, behalve dat hij zeurt dat de pnpbios niet in orde is (verschillende boot cd's zeggen dat) misschien ook een factor

• Naj_Geetsrev
nIghtorius schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 02:17:

Geheugen heeft geen fouten :(

• Naj_Geetsrev
Zo, opgelost. HD helemaal geformateerd, nu wil hij wel. Vaag. Ben veel werk kwijt (had vergeten te backuppen).