Ik sla in een MS SQL 2000 database de voornaam, tussenvoegsel en achternaam apart op van een gebruiker.
Later wil ik in de naam kunnen zoeken met LIKE '%zoekennaar%'
Echter wil ik bijv ook op de hele naam kunnen zoeken, dus als iemand Piet van Straten heet moet ik hierop kunnen zoeken en moet dit resultaat geven als "Piet" in de voornaam kolom staat, "van" in de tussenvoegsel kolom en "Straten" in de achternaam kolom.
Heb al wat geprobeerd met MS SQL:
en
Dit gaat opzich aardig goed.
De voornaam en achternaam velden zijn verplicht, en zijn dus altijd gevuld, echter het tussenvoegsel veld is optioneel.
Als ik nu een <NULL> value als tussenvoegsel in een record heb staan gaat de query niet goed.
En maakt hij van het resultaat volledigenaam ook <NULL>
Hoe kan ik dit oplossen?
Alvast
Later wil ik in de naam kunnen zoeken met LIKE '%zoekennaar%'
Echter wil ik bijv ook op de hele naam kunnen zoeken, dus als iemand Piet van Straten heet moet ik hierop kunnen zoeken en moet dit resultaat geven als "Piet" in de voornaam kolom staat, "van" in de tussenvoegsel kolom en "Straten" in de achternaam kolom.
Heb al wat geprobeerd met MS SQL:
SQL:
1
2
| SELECT voornaam + tussenvoegsel + achternaam AS volledigenaam FROM gebruikers |
en
SQL:
1
2
| SELECT voornaam + ' ' + tussenvoegsel + ' ' + achternaam AS volledigenaam FROM gebruikers |
Dit gaat opzich aardig goed.
De voornaam en achternaam velden zijn verplicht, en zijn dus altijd gevuld, echter het tussenvoegsel veld is optioneel.
Als ik nu een <NULL> value als tussenvoegsel in een record heb staan gaat de query niet goed.
En maakt hij van het resultaat volledigenaam ook <NULL>
Hoe kan ik dit oplossen?
Alvast