Slackware 10.1 refreshrate probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Sinds een paar dagen ben ik ook trots (:P) Linux-gebruiker, te weten van een verse Slackware 10.1 installatie, met KDE 3.3.2
Nu heb ik de ATI Xorg drivers geïnstalleerd, en xorg.conf veranderd naar de juiste ranges voor mijn monitor (H = 35.0-82kHz, V = 50-120Hz) en vervolgens KDE gerestart. KDE Control Center vertelt mij nu dat ik op 85Hz draai, maar zowel mijn ogen (knippert teveel) als het info-schermpje van mijn monitor (NEC MultiSync E700) zeggen dat ik nog steeds op 60Hz draai. Op dit moment heb ik dus geen flauw idee meer waar het fout gaat, aangezien ik volgens KDE op dit moment gewoon 85Hz zou moeten zijn aan het draaien :|
Iemand enig idee, want ik ben het echt even kwijt?

Edit: Uiteraard heb ik al gegoogled, en de GoT search geraadpleegd, maar de enkele xorg resultaten die ik krijg worden uiteindelijk niet opgelost, de rest is allemaal xfree.

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 24-02-2005 23:40 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:35
Wat laat een programma als xvidtune voor de V-refresh zien? Als die wel gewoon 60Hz aangeeft, is KDE gewoon maf bezig, en zul je het probleem in je X configuratie moeten zoeken.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Als je monitor aangeeft dat je 60Hz draait dan kan je er wel vanuit gaan dat dat gewoon zo is. Daar heb je geen third party programma's voor nodig.

MechWarrior || Monsters Game

• Wormaap
  • Nu online
Niemand? :|
Ook na het compleet rebooten draai ik nog steeds op 60Hz, en volgens KDE op 85 dus.

[ Voor 80% gewijzigd door Wormaap op 26-02-2005 00:56 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

helpt het om een fixed frequency te geven?
heb het ook ooit gehad ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Wormaap
  • Nu online
In m'n xorg.conf staat nu 'vertrefresh 85' ipv '55-120' (zoals eigenlijk wel zou moeten kunnen dus) en nog steeds precies het zelfde.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

geeft een logje toevallig nog iets geks?

/var/log/nogwat...

ik zou hier even gaan zoeken in jouw geval

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Wormaap
  • Nu online
Xorg logje zegt dat "My Monitor" als monitor gebruikt wordt, en in mijn xorg configbestand is dat de identifier waaronder ik de correcte info heb ingevuld.
Edit: In het deel v.d. log over de VESA drivers wordt 1024x768x85Hz weldegelijk genoemd als compatible resolutie/frequentie voor mijn monitor. De monitor wordt ook goed herkend.
Edit2: In de log wordt ook nog op een gegeven moment genoemd:
'Attempting to use 85Hz refresh for mode "x"' waarbij x de verschillende resoluties zijn die ik in KDE kan kiezen, dit is dus een heel lijstje in de log, en dit komt overeen met de reso's die ik in KDE kan kiezen.
Ook de videokaart wordt goed herkend voor zover ik het kan volgen (ATI R350, 131072kB.
Nog wat verder naar beneden staat:
'VBESetVBEMode failed...Tried again without customized values.'

[ Voor 82% gewijzigd door Wormaap op 26-02-2005 02:11 ]

• Wormaap
  • Nu online
En een allerlaatste schop... Wel blij dat't niet zo'n noob probleem is als ik dacht, aangezien ik niet de enige ben die het niet weet :)
Eenmaal, andermaal, als niemand het nu weet koop ik maar een TFT zodat ik geen hoofdpijn krijg van 60Hz :P

• Cyphax
  • Laatst online: 08:02

Cyphax

Moderator LNX
Wormaap schreef op zondag 27 februari 2005 @ 12:15:
En een allerlaatste schop... Wel blij dat't niet zo'n noob probleem is als ik dacht, aangezien ik niet de enige ben die het niet weet :)
Eenmaal, andermaal, als niemand het nu weet koop ik maar een TFT zodat ik geen hoofdpijn krijg van 60Hz :P
Wat is de output van /usr/X11R6/bin/fglrxinfo bij jou? Weet je namelijk heel zeker dat ie die ati drivers wel laadt? Ik heb dit probleem ook gehad, en dat kwam omdat die drivers heel niet geladen werden. Foutje bij het installeren. :)

Ik heb even mijn xorg.conf online gezet, hier. Ik heb ook xorg, slackware 10.1 en een Radeon 9800 Pro. Ik draai in 1024*768 en 85Hz. Werkt uitstekend. Kijk iig even bij de options of er verschillen tussen jouw en mijn config zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyphax op 27-02-2005 12:31 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Wormaap
  • Nu online
De output van fglrxinfo is:
code:
1
2
3
4
5
Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
display: :0.0  screen: 0
openGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org
openGL renderer string: Mesa GLX Indirect
openGL version string: 1.2 (1.5 Mesa 6.1)

Mijn Linux-kennis is niet groot genoeg om te weten wat dat betekent :X
In jouw xorg.conf staat een heel stuk over je videokaart, wat er bij mij niet staat, bij mij staat er alleen een stukje over "VESA Framebuffer" en helemaal niets over "ATI Graphics Adapter" zoals bij jou.
Dit zou dus betekenen dat de driver inderdaad niet geladen wordt?
Kaart is overigens een 9800SE.

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 27-02-2005 14:29 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wormaap schreef op zondag 27 februari 2005 @ 14:29:
De output van fglrxinfo is:
code:
1
2
3
4
5
Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
openGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org
openGL renderer string: Mesa GLX Indirect
openGL version string: 1.2 (1.5 Mesa 6.1)

Mijn Linux-kennis is niet groot genoeg om te weten wat dat betekent :X
In jouw xorg.conf staat een heel stuk over je videokaart, wat er bij mij niet staat, bij mij staat er alleen een stukje over "VESA Framebuffer" en helemaal niets over "ATI Graphics Adapter" zoals bij jou.
Dit zou dus betekenen dat de driver inderdaad niet geladen wordt?
Kaart is overigens een 9800SE.
Aahh kijk, daar komt de aap uit de mouw. :)
Die drivers worden inderdaad helemaal niet geladen. Je draait op andere drivers. Dit moet er staan:
code:
1
2
3
4
5
rob@europa:/# /usr/X11R6/bin/fglrxinfo
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9800 Generic
OpenGL version string: 1.3.4893 (X4.3.0-8.10.19)

Gaat helemaal goedkomen dus.
Zo installeer ik ze:
Eerst de rpm downloaden van de site. Dan met rpm2tgz er een tgz bestand van maken. installpkg [bestand].tgz draaien.
Dan deze instructies nalopen.
Als je dat gedaan hebt moet je nog een xorg.conf file maken en daar kan je /usr/X11R6/bin/fglrxconfig voor gebruiken. Probeer daarmee een redelijke fail-safe config mee te maken. Als die werken maak je een backup en draai je die opnieuw en probeer je alles zo in te stellen als jij denkt dat ie moet worden. Zal weinig verschillen van mijn xorg.conf denk ik. :)
Let op dat je als je een nieuwe kernel bakt die drivers opnieuw even bouwt anders kom je na een reboot voor de nare verassing te staan dat die Mesa drivers weer geladen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 27-02-2005 15:12 ]

• Wormaap
  • Nu online
Wegens wat kleine probleempjes (lees: overleden router en een nieuwe die Dead on Arrivel blijkt te zijn :|) heb ik nu pas kunnen testen hoe dit lukte.
De correcte driver staat nu wél in m'n xorg.conf, maar zodra KDE opstart gaat m'n scherm zwart, en blijft zo. Nu heb ik op de ATI site gelezen dat dat te maken kan hebben met het nodig hebben van een 2e kernel module, maar er staat bij dat dat voornamelijk op 2.6 kernels voorkomt, en ik draai gewoon op de standaard 2.4.nogwat kernel die standaard is bij Slack 10.1. Ik weet 100% zeker dat m'n monitor de gekozen settings aankan, aangezien ik die op dit moment onder Windows gewoon draai.
Edit: er wordt ook alleen verwezen naar XFree logfiles e.d. terwijl Slackware XOrg gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 08-03-2005 16:59 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wormaap schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:57:
Wegens wat kleine probleempjes (lees: overleden router en een nieuwe die Dead on Arrivel blijkt te zijn :|) heb ik nu pas kunnen testen hoe dit lukte.
De correcte driver staat nu wél in m'n xorg.conf, maar zodra KDE opstart gaat m'n scherm zwart, en blijft zo. Nu heb ik op de ATI site gelezen dat dat te maken kan hebben met het nodig hebben van een 2e kernel module, maar er staat bij dat dat voornamelijk op 2.6 kernels voorkomt, en ik draai gewoon op de standaard 2.4.nogwat kernel die standaard is bij Slack 10.1. Ik weet 100% zeker dat m'n monitor de gekozen settings aankan, aangezien ik die op dit moment onder Windows gewoon draai.
Edit: er wordt ook alleen verwezen naar XFree logfiles e.d. terwijl Slackware XOrg gebruikt.
Kan je 'm killen met ctrl-alt-backspace en de output bekijken? Misschien staan er errors (EE) of warnings tussen?

• Wormaap
  • Nu online
Cyphax schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 16:57:
[...]

Kan je 'm killen met ctrl-alt-backspace en de output bekijken? Misschien staan er errors (EE) of warnings tussen?
Dit ga ik morgen proberen als ik uit school kom, thx alvast :)

Pagina: 1