[CPU] is deze Celeron stuk?

Pagina: 1
Acties:

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mijn bestelde Celeron 566 binnen gekregen van That's IT -> link.

Het zou volgens de site een gloednieuwe moeten zijn:
Gloednieuwe Intel Celeron 566MHz Socket-370 processor...
,maar toen hij binnenkwam vielen me 2 dingen op :
1) er zat nog zwarte koelpasta restant op de core (op de foto is dit er inmiddels afgepoetst)
2) de hoek rechtsonder is grijs ipv blauw ?!

Afbeeldingslocatie: http://bravo.a.la/shared/got/celeron_core.jpg

Verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://bravo.a.la/shared/got/celeron_core2.jpg

Naja, ik vol goede moed deze cpu in mijn moederbord (een ASUS P3V4X met slot convertor van slot 1 naar socket 370. Beide hebben altijd samen gewerkt met mijn oude celeron 566 die ik aan mijn broer verkocht heb :P) en met alleen de cpu, voeding en speaker aangesloten de boel opgestart. Nu verwachtte ik enkele piepjes omdat er geen geheugen en geen videokaart aangesloten zijn, maar nix. De fans beginnen te draaien, het lampje op het moederbord begint te branden, maar thats it (hmm, vandaar die winkelnaam :P).

In het boekje van mijn moederbord staat geen piepcode voor de processor, dus zonder cpu zal hij niet piepen begrijp ik. Nu kunnen het dus 2 dingen zijn :
1) mobo kaduuk
2) cpu naar de oets

Kunnen jullie adhv van de foto bepalen of dit zeker weten aan de CPU ligt? Het lijkt namelijk alsof deze oververhit is geweest oid? Of komt dit wel vaker voor? De CPU core van mijn broer is wel egaal blauw weet ik uit mn hoofd.

[ Voor 14% gewijzigd door RTBravo op 08-03-2005 19:14 ]

Verwijderd

erm, dude....volgens mij is die CPU zoiezo niet goed meer omdat je een nieuwe besteld hebt en je krijgt een gebruikte terug...EN die koelpasta hoort wit te zijn.
En als ie dus zwart is, betekent het dat ie overhit is geweest..

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Neuh dat die koelpasta zwart is kan wel, volgens mij was het van een koelpasta sticker en die bestaan in het zwart. Het was rubber achtige troep. Maar je hebt wel gelijk, ben wel genaaid, want de site beweert gloednieuwe celerons te leveren en voor zover ik weet hebben die een core zonder koelpasta :P Maar kan je zien aan die hoek of hij kaduuk is? Het hoort iig niet zo, maar toen ik ze belde kwam ie eerst met het argument dat het een nieuwere versie is (jaja die is mooi :)), maar toen ik hem dat uit zn hoofd gepraat had omdat ik altijd precies dezelfde had, zei hij dat ik em kon RMA-en, maar als ie bij hun wel werkt ik voor alle kosten kan opdraaien :(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zwarte koelpasta :?

Diabolic Gamer heb je daadwerkelijk ooit een CuMine van dichtbij gezien :? Dat zwarte is de hars waarmee de core beschermd is (daarom dat CuMines minder snel brokkelen dan Tbirds). Als dat weg was zou je juist schade moeten vermoeden :o

Dit ziet er dus bij uitstek uit als een splinternieuwe FC-PGA CPU, enige wat ik raar vind is die hoek, maar dat kan spiegeling ofzo zijn.

Maar wat ik me afvraag als er HELEMAAL geen pasta op zit- hoe heb je bij het testen dat ding koel gehouden :?

Oslik blyat! Oslik!

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 00:12:
Zwarte koelpasta :?

Diabolic Gamer heb je daadwerkelijk ooit een CuMine van dichtbij gezien :? Dat zwarte is de hars waarmee de core beschermd is (daarom dat CuMines minder snel brokkelen dan Tbirds). Als dat weg was zou je juist schade moeten vermoeden :o
Dat zwarte eromheen hoort ja, we zijn niet helemaal achterlijk ;) Wat ik bedoel is echt zwarte rubbere substantie OP de core OP het blauwe deel. Dat heb ik eraf gehaald, dus zie je dit niet meer in de foto. Ik weet 100% zeker dat het van zon koelpasta sticker was.
Dit ziet er dus bij uitstek uit als een splinternieuwe FC-PGA CPU, enige wat ik raar vind is die hoek, maar dat kan spiegeling ofzo zijn.

Maar wat ik me afvraag als er HELEMAAL geen pasta op zit- hoe heb je bij het testen dat ding koel gehouden :?
Omdat ik hem zo netjes opgepoetst heb LIJKT ie nieuw, maar dat is hij 100% zeker niet. Ik heb em uiteraard getest MET pasta, maar dit heb ik voor de foto er weer netjes afgepoetst met een WC papiertje :)

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik heb ook een P3V4X (Met Asus S370-DL(Jij ook zo te zien B) ) en Celeron 1.0A (Tualatin)), en soms doet ie ook moeilijk als ik de CPU verwisseld heb.
Waar het precies aan ligt weet ik niet, ik trek meestal de stekker eruit, druk op de power en reset knoppen, reset de CMOS, stekker erin en bidden dat ie het doet :P
Soms moet ik het 2 of 3 keer herhalen, maar als het eenmaal weer werkt dan blijft ie werken todat ik de CPU weer verwissel.
Ik heb het pas geleden nog gehad, gek werd ik ervan.

Owja ik heb wel vaker een core gezien die er zo uitziet, was niks mis mee, moet je de core van m'n P3 zien (Klikbaar voor close-up) en die werkte ook nog:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.bax1/PCStuff/P3Core.jpg
dion_b schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 00:12:
Met een goede koeler (Lees: vlak en zonder diepe groeven) hoeft dat geen probleem te zijn, zeker niet bij zo'n Celeron.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Jah, maar zelfs op jouw CPU zie ik niet zo'n vage (verbrandde?) grijze vlek in de hoek. Hij is volledig egaal blauw, met wat versleten hoeken. Maar bij mij zit die grijze vlek echt in de core en het is zeker weten geen spiegeling omdat ik het onder elke hoek zie.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Ok, ik neem alles terug wat ik negatief over dit bedrijf gemeld heb :) Ik heb zojuist de volgende mail van hun ontvangen :
Beste John Mijnhout,

Onze excuses voor de levering van vermoedelijk een gebruikte celeron 566
processor. We hebben een nieuwe orderpicker die waarschijnlijk niet goed
heeft opgelet bij het pakken dan de processor.
Wij zullen u vandaag kosteloos een nieuw exemplaar nasturen. De oude hoeft u
niet terug te sturen, dus mocht die toch blijken te werken dan heeft u een
gelukje.

Met vriendelijke groet,

Gerben van Engen
Perfect opgelost dus. Hopelijk gaat mijn mobo hiermee wel meteen aan :)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 23:38
Zeker één van hun medewerkers die hier dit topic zat te lezen zeker... :+

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Hahah, nee ik had in een mailtje die ik naar hun had gestuurt met de vraag waarom ze 2de hands processors leveren, terwijl ze nieuwe aanbieden op de site. Hierin heb ik ook de url naar deze thread genoemd, aangezien hier ook de foto's instaan.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Nu heb ik de nieuwe Celeron binnengehad en heb ik meteen weer een vraag :)

De oude heb ik nog een paar x geprobeert en ineens bootte het hele zaakje! Moederbord wil alleen werken als er ook bepaalde apparaten aan gekoppeld zijn ofzo, heel vreemd. Maar dat is mn vraag niet. Als je de oude
Afbeeldingslocatie: http://bravo.a.la/shared/got/celeron_core.jpg
en de nieuwe
Afbeeldingslocatie: http://bravo.a.la/shared/got/celeron_new.jpg
met elkaar vergelijkt zie je dat de oude op 1.5V draait en de nieuwe op 1.75V. De nieuwe is volgens mij ook een nieuwere versie aangezien de barcode toegevoegd is. Wat is nu verstandiger om te gebruiker als server? Hij moet zo koel mogelijk zijn, dus zou ik zeggen de 1.5V, maar misschien werkt de 1.75V wel economischer omdat hij nieuwe is? Iemand een id?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

1/5 Volt is idd zuiniger :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Maar zitten er nog voordelen aan om voor de nieuwere 1.75V te kiezen? Waarom zou Intel anders de nieuwe Celerons op 1.75V laten lopen?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 13:11
Op die site van BalusC staat een tabel met het verbruik van verschillende processoren, zoals je kan lezen is er geen verschil in verbruik. Het is een andere stepping die blijkbaar kleiner is die 1.7V nodig heeft...

[ Voor 48% gewijzigd door naftebakje op 08-03-2005 20:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Hmm, ik zie daar dat de nieuwe Celeron een iets kleinere core heeft, maar dat het verbruik in Ampere en in Watt precies hetzelfde is. Dus toch maar voor de nieuwe gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door RTBravo op 08-03-2005 20:24 . Reden: you win :P ]

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

't zal wel gaan om de Tualatin en de coppermine core. 1Ghz ofzo
De tualatin gaat ook verder in de GHz bij celeron dan de coppermine. ik zou dan zeggen tualatin voor een lekkere overclock ;x

Tualatin zal ietjes minder zuinig zijn lijkt mij dan de coppermine door leakvoltage door grotere L2 cache. *256kb

maar de tualatin zal sneller zijn. tis maar wat je wil.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 18:24

Part

Helemaal niets.....

SL46T = 11.9W (laptop CPU 8) )
SL5L5 = 19.5W

Ik zou dus voor de eerste gaan als hij goed werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Part op 08-03-2005 23:08 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38
kahm-jai schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 22:25:
't zal wel gaan om de Tualatin en de coppermine core. 1Ghz ofzo
De tualatin gaat ook verder in de GHz bij celeron dan de coppermine. ik zou dan zeggen tualatin voor een lekkere overclock ;x.
Het zijn beiden Coppermines, volgens de stickers zit er namelijk op beiden 128kb KB L2 cache gebakken. De tweede heeft alleen een Die- shrink gehad (van 105mm² naar 90mm²). De eerste is zuiniger, welke de beste prestaties levert weet ik niet, maar het zal mekeer niet veel ontlopen, denk ik.

Met Part hierboven: http://processorfinder.in...s/details.asp?sSpec=SL46T

Misschien kan die aardig overgeclockt worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Jaap-Jan op 08-03-2005 23:22 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Je had getest zonder videokaart en geheugen, dan is het toch logisch dat hij het niet doet :X

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:19

Haan

dotnetter

vingerfrits schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:23:
Je had getest zonder videokaart en geheugen, dan is het toch logisch dat hij het niet doet :X
Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niks :X

Als er geen geheugen geplaatst is, geven de meeste moederborden wel een piep oid. Videokaart heb je ook niet persé nodig voor een werkend systeem, is alleen wel handig voor de communicatie met de pc :p

Kater? Eerst water, de rest komt later

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Japie_17 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:13:
[...]
Het zijn beiden Coppermines, volgens de stickers zit er namelijk op beiden 128kb KB L2 cache gebakken. De tweede heeft alleen een Die- shrink gehad (van 105mm² naar 90mm²). De eerste is zuiniger, welke de beste prestaties levert weet ik niet, maar het zal mekeer niet veel ontlopen, denk ik.

Met Part hierboven: http://processorfinder.in...s/details.asp?sSpec=SL46T

Misschien kan die aardig overgeclockt worden.
oke! bedankt :) (voor de correctie) lager vcore en wattage betekend voor mij automagisch een betere overclock. Als het alleen een die-shrink is dan neem ik aan dat de prestaties niet eronder zijn gaan lijden.

@vingerfrits, de beste man zegt toch de meeste moederborden. niet allen. Je hebt tot op zekere hoogte wel gelijk. (mijn asus zegt no memory installed)

[ Voor 25% gewijzigd door kahm-jai op 08-03-2005 23:34 ]

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Haan schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:29:
[...]

Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niks :X

Als er geen geheugen geplaatst is, geven de meeste moederborden wel een piep oid. Videokaart heb je ook niet persé nodig voor een werkend systeem, is alleen wel handig voor de communicatie met de pc :p
Als ik mijn pc opstart zonder geheugen en videokaart, dus met CPU speaker en Voeding, krijg ik echt geen piepjes

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
vingerfrits schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:31:
[...]

Als ik mijn pc opstart zonder geheugen en videokaart, dus met CPU speaker en Voeding, krijg ik echt geen piepjes
Tjah, dat ligt misschien aan je mobo, maar in mijn handleiding staat precies welke piepjes zeggen of de videokaart of geheugen stuk is/ontbreken. Als dit niet zou werken zonder videokaart en geheugen dat slaat het hele systeem nergens op :P
Pagina: 1