Western Digital 200 GB (WD2000JB) blijft op PIO staan

Pagina: 1
Acties:

• NWD.neoMagic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-11-2011
Hoi,

Heb uren rondgezocht hier op GoT, maar helaas ben ik geen oplossing tegengekomen voor het probleem dat ik heb. Ik heb vandaag een Western Digital schijf, 200 GB (type WD2000JB) gekocht en direct aangesloten. Ik merkte bij het formatteren al dat de schijf traag deed, dus heb toen maar voor een snelle format gekozen. Bij data oversturen van de ene HD naar de andere vertraagt de PC enorm en sowieso gaat die dataoverdracht heel traag. Oorzaak: schijf staat niet op DMA maar op PIO.

Ik heb inmiddels geprobeerd de IDE controllers opnieuw te laten installeren door Windows, een andere kabel te gebruiken (ik heb sowieso UDMA-kabels), de instellingen gecontroleerd in de BIOS maar niets helpt en alles lijkt goed te staan... Ook bij verschillende indelingen van master/slave blijft de schijf eigenwijs op PIO-mode staan... :(

Zijn er überhaupt nog opties of is die schijf gewoon f*cked up? Lijkt me wat sterk bij een gloednieuwe eigenlijk...

Verdere info:
- Mobo: ASUS A7A266 (ALiMaGiK 1 chipset)
- IDE1: Master: WD1000BB; Slave: - (dvd brander even losgekoppeld voor het overzicht ;))
- IDE2: Master: WD2000JB; Slave: Maxtor 30GB

www.networkingday.com

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op welke modus loopt de Maxtor? Koppel de Maxtor ook eens los. Je kunt de HDD op gezondheid testen als volgt: OM FAQ - Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? :)

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 17:21

Snijkoek

Metal up your ass

Misschien een nieuw biosje voor je moederbord? Kan zijn dat ie wat vervelend doet met dit formaat HDD.

• NWD.neoMagic
BalusC schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 08:41:
Op welke modus loopt de Maxtor? Koppel de Maxtor ook eens los. Je kunt de HDD op gezondheid testen als volgt: OM FAQ - Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? :)
Deze loopt op UDMA 4. Werkt op zich wel goed verder, maar ik zal het nog even testen op gezondheid. Loskoppelen heb ik trouwens al eens geprobeerd, helaas zorgt dat ook geen positief resultaat bij de nieuwe WD :(

www.networkingday.com

• NWD.neoMagic
Snijkoek schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 08:45:
Misschien een nieuw biosje voor je moederbord? Kan zijn dat ie wat vervelend doet met dit formaat HDD.
In de bios geeft-ie wel netjes UDMA-5 aan dus daar ligt het niet aan lijkt mij dan, toch?

www.networkingday.com

Verwijderd

misschien kabel breukje ??
(mrweedy heeft wel es een hele dag zitten zoeken naar probleem met een brakke kabel)

hoeft echt geen scheur te zijn, klein knikje kan het al doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 12:20 ]

• NWD.neoMagic
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 12:18:
misschien kabel breukje ??
(mrweedy heeft wel es een hele dag zitten zoeken naar probleem met een brakke kabel)

hoeft echt geen scheur te zijn, klein knikje kan het al doen.
In mijn fp kon je lezen dat ik ook al een andere kabel heb geprobeerd.. ook zonder succes :(

www.networkingday.com

• NWD.neoMagic
Vandaag ingewisseld voor een nieuwe schijf bij MyCom... wederom exact hetzelfde probleem........ Zijn die schijven gewoon brak of ligt het aan mij en 2 pc's? Enigszins frustrerend dit 8)7

www.networkingday.com

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

de kans dat 2 kapot zijn is erg klein, ligt dus waarschijnlijk ergens in de rest van je pc. Al eens de nieuw hd alleen op een kabel geprobeerd?

Canon Digital Ixus V3

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-03 16:35
DataLifeGaurd software van WDC al geinstalleerd?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• NWD.neoMagic
RawPeanut schreef op maandag 28 februari 2005 @ 20:17:
de kans dat 2 kapot zijn is erg klein, ligt dus waarschijnlijk ergens in de rest van je pc. Al eens de nieuw hd alleen op een kabel geprobeerd?
Yep, same story. Ook op een andere PC (volstrekt andere configuratie) weigert de hd om op dma modus te werken.

www.networkingday.com

• NWD.neoMagic
toxict schreef op maandag 28 februari 2005 @ 20:20:
DataLifeGaurd software van WDC al geinstalleerd?
Ja.

www.networkingday.com

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

• NWD.neoMagic
Uhm.. ik heb Windows XP en die drivers zijn voor: "Win95 / Win9x / WinME / Win2K"...

www.networkingday.com

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Mischien dat XP die 2000 drivers slikt.

• Niero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-05-2023
Hallo, ik ben nieuw hier, maar heb misschien een oplossing voor je probleem.
Ga naar Start - Control Panel - System - Hardware - Device Manager.
Open IDE ATA/ATAPI Controllers en uninstall de primary en secondary controllers via een rechts klik - Uninstall
Reboot, en het PIO probleem is na nieuwe detectie van de hardware opgelost!

• NWD.neoMagic
StaticZ schreef op maandag 28 februari 2005 @ 20:27:
Mischien dat XP die 2000 drivers slikt.
De boel installeert wel inderdaad, maar helpt nog niets. Ik heb nu wel een "Ali IDE controller utility" erbij, maar daar valt niets in te stellen (alles is greyed out). Ook daar wordt aangegeven dat de nieuwe hd niet op UDMA100 werkt.

www.networkingday.com

• NWD.neoMagic
Niero schreef op maandag 28 februari 2005 @ 20:48:
Hallo, ik ben nieuw hier, maar heb misschien een oplossing voor je probleem.
Ga naar Start - Control Panel - System - Hardware - Device Manager.
Open IDE ATA/ATAPI Controllers en uninstall de primary en secondary controllers via een rechts klik - Uninstall
Reboot, en het PIO probleem is na nieuwe detectie van de hardware opgelost!
Ik had dit al eens geprobeerd, maar ook met deze nieuwe hd blijft de situatie ongewijzigd :(

www.networkingday.com

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik heb geen XP geinstalleerd op het ogenblik, en op m'n W2K doos klopt er geen moer van (SCSI controllers zonder SCSI op of aan m'n MOBO, en m'n ATA schijf is ook een SCSI schijf :? ) maar kun je niet in apparaatbeheer bij IDE ATA/ATAPI controllers rechts klikt op een van de IDE kanalen --> Eigenschappen --> Geavanceerd en daar je schijf op DMA zetten?

• NWD.neoMagic
Dat zou mooi zijn, maar alles is daar greyed out, dus niets is in te stellen.

www.networkingday.com

• NWD.neoMagic
Hmmmz, ik lees net dit op de ASUS website:
Question :
What's the biggest size of HDD that A7A266 could support?

Answer :
A7A266 is based on Award BIOS 6.0 and can support HDD up to 127GB.
( http://usa.asus.com/mb/socketa/a7a266/faq.htm )
Hij 's fijn :(

Met dank aan: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=233165 en mijn beheersing van de Noorse taal... (ahum)

[ Voor 36% gewijzigd door NWD.neoMagic op 01-03-2005 00:14 ]

www.networkingday.com

• NWD.neoMagic
Ik vroeg mij nog af... zou een PCI IDE-controller nog een mogelijke oplossing zijn? Of wordt het echt een nieuw mobo?

www.networkingday.com

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
@TS vervang de bekabeling in de PC die naar je harde schijf gaat. Ik had hetzelfde probleem, en bleek toen te liggen aan brakke kabels !

• NWD.neoMagic
AvanCade schreef op zondag 06 maart 2005 @ 10:47:
@TS vervang de bekabeling in de PC die naar je harde schijf gaat. Ik had hetzelfde probleem, en bleek toen te liggen aan brakke kabels !
Uhm... lezen??? Dit had ik al geprobeerd.

Inmiddels heb ik een ATA133-controller PCI-kaartje en dat werkt op zich aardig. Niet op topsnelheid maar in elk geval niet meer op PIO :Y) Voorlopig een goede oplossing zonder een heel nieuw moederbord aan te schaffen.

www.networkingday.com

Pagina: 1