Toon posts:

Is dit netwerk te complex voor windows?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer nu al dagen een draadloos netwerk aan te legeen op mijn kamer in het kamercomlex (om VoIP redenen en esthetische redenen). Helaas kom ik niet echt ver omdat ik nog niet in staat ben geweest een verbinding te creeeren.

Het netwerk is bij mijn kamercomplex nogal ingewikkeld, maar als ik het draadloze netwerk wil toevoegen wordt het denk ik te ingewikkeld en ik vraag me af of er niet een grens is aan het aantal gateways enzo. Ik leg eerst effe het netwerk uit.

schematisch als volgt:

IP: Internet <> Server (192.168.80.1) <> LAN2 (192.168.80.103) <> LAN1 (192.168.0.1) <>
Router (192.168.0.5) <> user (192.168.0.x)

Gateway: Internet<> Server <> LAN2 (192.168.80.1) <> LAN1 (192.168.80.103) <>
Router (192.168.0.1) <> user (192.168.0.5)

Verder zijn er een aantal dingen waardoor het allemaal wat ingewikkelder wordt:
de wireless router kan niet direct op de internetserver (192.168.80.1) aangsloten worden omdat er dan iets misgaat hier en de wireless router als master gaat werken (heel irritant).

Ten tweede werkte mijn router eerst (toen ik nog een eigen abonnement had met usb modem) alleen met een omweg omdat de router ervan uitgaat dat ik een ethernet modem heb. Ik moet dus allemaal WAN instellingen opzetten (wat hier nog vervelender wordt). Als volgt:
(Static ISP IP xxx.xxx.xxx.xxx, ISP Gateway Adress 192.168.0.8 en wederom de DNS instellingen).

Nu zou het logischerwijs zo moeten zijn dat de user doorverwezen wordt naar de router, daarlangs naar LAN1, daarlangs naar LAN2 en daarlangs naar internet.

Dit werkt dus niet.

Als ik mijn LAN1 Verbinding wil Sharen voor internet krijg ik een error omdat die schijnbaar gebruik maakt van een ip dat al gebruikt wordt (meestal 192.168.0.1, maar bij aanpassing van LAN1 naar een ander ip adres geeft hij dat probleem nog steeds).

Ik vraag me dus af of er niet een grens is aan het aantal doorverwijzingen want bij elke doorverwijzing moet ik ook weer DNS instellingen geven (3 keer dus) en ik snap niet waarom ik internet-sharing niet aan kan zetten...(misschien omdat hij uiteindelijk aansluit op een server die al sharet?)

Ik hoop dat iemand me kan helpen anders heb ik hier een heel dure crosslink kabel voor mijn 2 overige laptops...

Alvast bedankt,

Benny.

p.s.
ik weet dat het niet echt duidelijk is wat ik schrijf maar het is dan ook helaas heel ingewikkeld.
Dus vraag maar raak mochter iets niet duidelijk zijn.

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als ik de beschreven netwerken hierboven zie, dan rijzen er inderdaad een aantal vragen:
De server: heeft deze DHCP aanstaan of niet?
De wireless router, waarom staat/kan deze niet in hetzelfde subnet (192.168.80.x), bedoel je dat deze dan ook als 'master' gaat werken? Dan staat daar waarschijnlijk ook DHCP aan, waardoor je 2 DHCP servers op je netwerk hebt hangen, en dat zou dan problemen op kunnen leveren.

Naar mijn idee zou onderstaande oplossing prima moeten werken:

ISP
|
Server
- Externe gegevens: van ISP
- Interne gegevens: 192.168.0.1/255.255.255.0,
- DHCP met scope 192.168.0.2/254
|
LAN obv bovenstaande gegevens met als gateway de server (192.168.0.1).

Op dit LAN de router aanknopen (via een LAN poort, de WAN poort moet in jouw geval niet gebruikt worden, je zit anders te routen waar het niet nodig is) De router moet DHCP uit hebben staan (met andere woorden, het ding fungeert als een Wireless Access Point, verder niets), en een IP hebben in de range van de DHCP scope.
Standaard staat NAT aan op een router, dus je client kunnen dan draadloos of via een draad een connectie maken naar de server, ze krijgen het IP+overige gegevens dan van de server.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

2 dingetjes.

Als master gaat werken? bedeol je dat je maar 1 dhcp server op een lan kunt hebben? DHCP kun je in een router meestal wel uitzetten. Wellicht kun de "router" als accespoint instellen ipv als router.

Internet connection sharing deelt standaard 192.168.0.* adressen uit. Als je al op zo;n netwerk zit dan weigert hij dat. Wellicht een andere tool om netwerken te delen (zie faq hier "hoe deel ik internet) dan wel werkt.

Er is in ip niet direct een beperking in het aantal hops. het mote uiteraard wel routeerbaar blijven. en de term gatway gebruik je een beetje onconventioneel. Normaal wordt hier de default gatewayinstelling van 1 pc mee bedoeld. Die kan er maar 1 actief zijn. (ergens halverwege ben ik je verheaal kwijtgeraakt. maar kan ook aan vrijdag middag effect liggen)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 11:09
Zou je een plaatje kunnen maken van dit netwerk, op die schematische manier kom ik er niet uit hoe dat in elkaar zou moeten zitten.