Bios Hardware Monitor of Speedfan?

Pagina: 1
Acties:

• ccm1982
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06-2022
Ik heb momenteel een Asus MB A7N8X met een AMD 1700+ Athon XP. Hierop zit een Zalman Cooler (CNPS7700-Cu). ook zit hier een Asus TI4200, 128MB op.

Nu heb ik een behoorlijk raar probleem. Me PC wil nog wel eens uitklappen. Dit gebeurt vaak met spellen. Het ligt denk ik aan de temperatuur. Als ik met Asus Probe de temperaturen bekijk zie ik geen bijzonderen dingen. CPU 38 graden, Mainboard 48 graden. Als ik het met Speedfan bekijk heb ik een aantal sensors erbij. Ondere andere 1 die rond de 64 tot 68 schommelt. Zou dit mijn VGA kaart kunnen zijn? Helaas geeft Speedfan geen duidelijke omschrijving. Enig idee of dit nog makkelijk te kenmerken is?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mderoos/speedfan.JPG

Nu komt eigelijk nog het vreemste van allemaal.
Als ik in me bios ga kijken staat ineens me cpu op zo'n 75 graden terwel hierna nog steeds in windows te temperaturen op de 38 graden zit.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je PC wel eens uitvalt dan zou ik toch op de BIOS afgaan.

Leg tijdens het gamen voorzichtig eens je hand op het koelblok, is dit erg heet (niet lang kunnen aanraken zonder verbrandings verschijnselen) dan is de temp van de BIOS een stuk correcter.

Wat het zou kunnen zijn is een rotte sensor.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
kun je de heatsink van je cpu aanraken bij die temp zonder dat je je vingers verbrand?
verder zou ik de temp van je bios aanhouden. die kloppen in 99,99% van de gevallen

PSN: djmurcielago

• ccm1982
Ok, zal eens gaan kijken.
Maar dit zou normaal gesproken lijkt mij niet mogen toch?
Zouden die sensors softwarematig defect zijn (weet niet of zoiets kan?)?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57

Nemesizz

Untouchable

Vergeet niet dat in de BIOS de processor niet idle draait...dus eigenlijk gewoon op volle toeren blijft draaien en dus ook een veel hogere temp haalt dan in Windows (nt, 2000, xp, 2003 enzo hebben een HALT commando).

Mijn CPU word in de BIOS ook iets in de 40 graden (40 tot 46), en in windows 33.

Die temp van 67 graden is waarschijnlijk een hoax...(kun je dus wel uitvinken in configure)

Verwijderd

misschien is die 67 graden wel je cpu dat cpu gewoon bij het verkeerde tepmratuurtje staat dan komt het aardig in de buurt bij de 75 en dan kunnen ze beide wel kloppen (1keer gehad bij een oude compaq misschien komt het nog voor). in dat geval: your toast:p
beetje cooling kan geen kwaad.

• ccm1982
Ik heb nog eens verder gekeken en heb nu met het prog. everest 2 soorten CPU temperaturen:

CPU: 38 graden
CPU diode: 69 graden

Iemand enig idee wat die diode inhoud?

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
ccm1982 schreef op maandag 28 februari 2005 @ 22:59:
Ik heb nog eens verder gekeken en heb nu met het prog. everest 2 soorten CPU temperaturen:

CPU: 38 graden
CPU diode: 69 graden

Iemand enig idee wat die diode inhoud?
ik denk dat everest de sensors een beetje ''verwisselt''....en cpu-diode als zijnde cpu weergeeft

hoe voelt 't koelblok aan ?

Verwijderd

De CPU-diode is de sensor die in de CPU zit. Die andere is de temperatuur van de socket. De meeste mobo's schakelen uit op basis van de diode-temp.
Pagina: 1